Alles over energie en milieu in het dagelijks leven

Reclamedrukwerk

Plak een nee/ja- of nee/nee-sticker op je brievenbus als je geen reclamefolders wilt ontvangen. Zo'n sticker zorgt voor minder reclamefolders en vermindert milieubelasting. De producent van folders houdt namelijk rekening met het aantal adressen dat een nee/ja- of nee/nee-sticker heeft geplakt.

reclamedrukwerk-shut_3114931-400300.jpg

Huishoudens (zonder brievenbussticker) ontvangen gemiddeld 33 ongevraagde folders per week in hun brievenbus. Dat is 34 kilo reclamedrukwerk per jaar! In drie op de tien huishoudens gaat alles ongelezen weg. Iedere ongewenste folder zorgt voor verspilling van energie voor productie en transport, en onnodig afval. Een sticker op uw brievenbus gaat deze verspilling tegen.

Tips tegen reclamefolders

  • 1

    Gratis nee/nee- of nee/ja-stickers haal je af bij het gemeentehuis.

  • 2

    Meld je desgewenst af voor geadresseerd reclamedrukwerk, de Telefoongids/Gouden Gids en telemarketing.

  • 3

    Stuur ongewenst reclamedrukwerk 'Retour Afzender'.

  • 4

    Dien eventueel een klacht in.

  • 5

    Haal de plastic hoes van de reclamefolders, voordat die in de papierbak belanden. Plastic kan het hergebruikproces van papier verstoren. Dit plastic kan gescheiden ingeleverd worden. Zie ook Welk afval waar.

Reclamedrukwerk en milieu

Jaarlijks vallen er zo'n 1.720 ongeadresseerde reclamefolders op de deurmat van een gemiddeld huishouden zonder brievenbussticker. Dat zijn 33 folders per week. Het komt neer op 34 kilogram reclamedrukwerk per jaar. Daarnaast vallen er ook nog huis-aan-huisbladen, telefoongidsen en geadresseerd reclamedrukwerk (direct mail) door de bus.

De productie van het papier waarvan drukwerk is gemaakt belast het milieu, net als het drukken en vervoeren van folders. Iedere ongewenste folder is onnodige milieubelasting. Voor informatie over de milieuaspecten van papiergebruik zie Papier en karton

Nee/ja-sticker helpt

Volgens de vereniging MailDB, die nee/ja- en nee/nee-brievenbusstickers verspreidt, heeft ruim één op de vijf huishoudens (22 procent) zo'n sticker. Volgens MailDB drukken adverteerders daardoor daadwerkelijk minder folders.

Mocht je toch constateren dat een verspreider grote hoeveelheden reclamefolders weggooit, dan kun je hierover een klacht indienen bij MailDB via info@neeneeneeja.nl.

Drukwerk verminderen

Voor ongeadresseerde reclame zijn twee stickers beschikbaar voor op je brievenbus. De nee/nee-sticker weert zowel ongeadresseerd reclamedrukwerk, als de huis-aan-huis bladen en wijkbladen. De nee/ja-sticker geeft aan dat je géén reclamedrukwerk (reclamefolders en magazines) wilt ontvangen, maar wél huis-aan-huis- en wijkbladen.

ja-nee-sticker-400.jpg

De stickers zijn gratis af te halen bij het gemeentehuis. Het is ook mogelijk om via Nee-nee Nee-ja een sticker aan te vragen voor € 2,45 inclusief verzendkosten.

Papieren gidsen: afmelden mogelijk

Jaarlijks krijgen zo'n 7 miljoen huishoudens een papieren Telefoongids/Gouden Gids. Als je deze gids niet gebruikt (de informatie staat ook op het internet) kun je jezelf afmelden; je ontvangt dan geen Telefoongids/Gouden Gids meer. Gebruik voor afmelding het kaartje achterin de gids, of meld je online af via Over de Telefoongids.

Geadresseerd reclamedrukwerk

Reclamedrukwerk dat persoonlijk aan jou is gericht (of aan voorgaande bewoners) kun je weren door structureel al de ongewenste post terug te sturen. Je streept jouw adres door, schrijft er 'Retour Afzender' naast en stopt de post weer in de brievenbus.

Je kunt je ook laten opnemen in het bestand van Stichting Postfilter om te voorkomen dat je post krijgt van bedrijven waar je geen klant (meer) bent. Jouw gegevens blijven drie jaar in dat bestand staan. Daarna moet je jezelf opnieuw aanmelden. De meeste adverteerders respecteren dit bestand.

Aanmelden kan via Postfilter, of stuur een gefrankeerde brief met vermelding van het medium (per post of telefoon) waarvan je geen reclame meer wenst te ontvangen, naar:
Postfilter
Postbus 666
1000 AR AMSTERDAM

Reclamedrukwerk van bedrijven waar je klant bent of dat meekomt met geadresseerde post, zoals bij bank- en giroafschriften, kun je stopzetten door dit te melden bij de betreffende instantie.

Een klacht indienen

Als je een sticker hebt geplakt op jouw brievenbus en toch nog reclamedrukwerk ontvangt, dien dan telefonisch of schriftelijk een klacht in bij de adverteerder of de verspreider. Het adres van de adverteerder hoort op de folder te staan, zodat je het drukwerk gemakkelijk 'Retour afzender' kunt sturen; vaak staat ook het telefoonnummer vermeld van de verspreider.

Reclamecodecommissie

De adverteerder of de verspreider is verplicht de klacht te onderzoeken en binnen vier weken antwoord te geven. Is het antwoord niet op tijd, of is de klacht niet naar tevredenheid afgehandeld, dan kun je een klacht indienen bij de Reclame Code Commissie via Reclamecode of door een brief te sturen naar:

Reclame Code Commissie
Postbus 75684
1070 AR AMSTERDAM

Ook met klachten over het niet lukken van afmelden voor geadresseerd reclamedrukwerk van bedrijven waar je geen klant (meer) bent kun je bij de Reclame Code Commissie terecht, of bij Consuwijzer voor bedrijven waar je wel klant bij bent geweest, of ooit je adresgegevens hebt achtergelaten.

Andere vormen van reclame tegen gaan

Sinds eind 2009 is het 'Bel-me-niet-register' van de stichting Infofilter van kracht. Bedrijven of goede doelen zijn wettelijk verplicht te controleren of jouw nummer in dit register staat. Als je niet zelf jouw contactgegevens aan een bedrijf hebt gegeven, mag een organisatie je niet bellen met aanbiedingen en reclame. Registratie in het nieuwe register is van onbeperkte duur.

Het Bel-me-niet Register kun je bereiken via de website en: 
Postbus 906
1000 AX Amsterdam
0900-6661000

SMS-diensten

Voor sms-diensten bestaat er een vergelijkbaar register: SMS-diensten filter. Als je jouw mobiele nummer daar aanmeldt, sturen de aangesloten bedrijven geen ongevraagde sms-berichten meer.

Telefonisch marktonderzoek

Telefonisch marktonderzoek is specifiek bedoeld om informatie te verzamelen en heeft niet - zoals telemarketing - het doel jou iets te verkopen. Bij het zogeheten Onderzoekfilter, beheerd door Stichting MOA, kun je jouw telefoonnummer laten blokkeren tegen vooraf onaangekondigd telefonisch marktonderzoek (Onderzoekfilter /T 0900 6665000).

Meer informatie

  • Als alternatief voor een papieren folder in uw brievenbus kun je de meeste reclamefolders ook op internet vinden. Bijvoorbeeld op FolderplaatsFolderz, Reclamefolder (ook als app), FoldersenkrantenVoordeelmuis en Spotta (ook als app).
  • Zie de website van MailDB voor het aanvragen van brievenbusstickers en meer informatie over ongeadresseerd reclamedrukwerk: Nee-nee Nee-ja.
  • Wil je weten wat je nog meer kunt doen tegen geadresseerd reclamedrukwerk? Kijk op Consuwijzer.
Terug naar boven