Alles over energie en milieu in het dagelijks leven

Mode met een toegevoegde waarde

Om de kledingsector te verduurzamen bedacht modeonderzoeker Hasmik Matevosyan (1987) een nieuw ontwerpsysteem met bijbehorend businessmodel.

Als modebedrijf kun je natuurlijk je productieproces aanpassen. Maar dat is geen oplossing voor de 30% van de kleding die consumenten niet kopen, zelfs niet tijdens de uitverkoop. Volgens Hasmik moeten ontwerpers beter naar de behoeften van de consument luisteren!

Teveel overproductie van kleding

Kleding is bedoeld om waarde toe te voegen aan je leven. Alleen de manier waarop het vandaag de dag ontworpen en geproduceerd wordt, verslaat het doel. 30% van de geproduceerde kleding wordt nooit verkocht. Nog eens 30% wordt alleen verkocht met grote kortingen. De meeste kleren die de winkels als aankopen verlaten, verliezen hun kwaliteit na een aantal wasbeurten. Miljoenen fabrikanten worden gedwongen om in onmenselijke en gevaarlijke omstandigheden te werken, terwijl het milieu met recordsnelheid uitgeput en vervuild raakt. Ons alleen focussen op het verduurzamen van de productie is niet genoeg omdat het nog steeds zou inhouden dat we 30% duurzame en ethische overproductie zouden overhouden.

Ken je doelgroep

Een goede, eerste stap naar de verbetering van de mode-industrie is om overproductie te voorkomen. Op basis van vijf jaar onderzoek heb ik een designsysteem en een businessmodel ontwikkeld die modemerken helpen om winstgevend te verduurzamen. Het systeem helpt merken om hun doelgroep beter te leren kennen en met ze in contact te komen. Met als resultaat dat alleen succesvolle ontwerpen in de juiste hoeveelheid per maat geproduceerd hoeven te worden. Weg overproductie!

Systeem switch!

Modemerken moeten omschakelen van een kortingenmodel naar een nieuw businessmodel waarin de kleding niet alleen nieuw voor de volle prijs maar ook tweedehands verkocht wordt en wordt uitgeleend. De winst? Modemerken bereiken een groter publiek, stimuleren hergebruik en maken zelfs meer winst dan in het huidige businessmodel. Een deel van de extra winst kan geïnvesteerd worden in het beantwoorden van de behoeften en wensen van klanten. Een ander deel in de verbetering van de modeketen door het betalen van eerlijke lonen en het stimuleren van schone productieprocessen.

Wat kun je als consument zelf doen?

Consumenten kunnen ook duurzamer omgaan met kleding. Ik geloof dat de grootste verantwoordelijkheid van de consument vooral ligt bij de manier waarop ze kleding wassen, drogen en uiteindelijk afdanken. Kiezen voor wasmiddelen zoals Seepje, en kleding niet in de droger doen, kan al veel milieuvervuiling voorkomen. Kleding die niet meer past bij het leven van de consument of er niet meer verzorgd uitziet, kan nog steeds hergebruikt of gerecycled worden. Daarom is het belangrijk om al het gebruikte textiel in te zamelen in een textielcontainer in plaats van de prullenbak!

Over mij:

Ik ben mode-ontwerper, moderesearcher en auteur van ‘Paradigm Shift in Fashion’. Graag nodig ik professionals en consumenten uit om na te denken over hun rol in de mode-industrie en met elkaar van gedachten te wisselen over andere, betere systemen. Neem eens een kijkje op Hasmik Matevosyan.

Hasmik Matevosyan 654x367.jpg
Terug naar boven