Online shoppen

Groene geefgids

Cadeau nodig? In de groene geefgids vind je allerlei suggesties voor duurzame cadeaus. Groene geefgids
Sta je op het punt om online iets te kopen? Bij iedere online aankoop kun je op een paar dingen letten om het milieu een plezier te doen. De grootste winst boek je door slim te bestellen en slim te laten bezorgen. Bekijk de bestel- en bezorgtips om duurzamer online te shoppen.
  1. 01

    Heb je het product echt nodig of kun je het ook lenen? Als je koopt: maak tweedehands je eerste keus.

  2. 02

    Kijk goed naar foto’s, reviews, specificaties en vergelijkingen. Zo kun je een retourzending voorkomen.

  3. 03

    Bundel je aankopen bij 1 aanbieder en laat meerdere dingen tegelijk komen.

  4. 04

    Bestel op tijd, bij een spoedbestelling worden meestal meer bezorgkilometers gemaakt.

  5. 05

    Haal middelgrote pakketten lopend of op de fiets af bij het afhaalpunt.

  6. 06

    Als je toch voor thuisbezorging kiest, zorg dan dat iemand het pakket kan ontvangen. De bezorger hoeft dan geen extra kilometers te maken.

  7. 07

    Toch iets retour? Stuur het ongebruikt terug in de oorspronkelijke verpakking en breng het pakket als het kan op de fiets of te voet naar de pakketservice.

  8. 08

    Ga je kleding kopen? Voorkom een miskoop en ga voor kleding die lang meegaat. Bekijk deze tips voor duurzame kleren

  9. 09

    Voor een duurzame deal: check de Keurmerkenwijzer, let bij apparaten op het energielabel en gebruik de Groene geefgids voor cadeaus.

Online of offline shoppen?

Omdat iedere aankoop anders is, is niet te zeggen of online of offline shoppen beter is voor het milieu. Wel is het altijd goed om niet voor niets te bestellen. En sowieso niet meer te bestellen dan je nodig hebt.

De milieuvriendelijkste keuze hangt af van wat je koopt en hoe je het thuis krijgt. Zo kun je een boek dat door de brievenbus past beter online bestellen dan met de auto naar de boekhandel rijden. Voor kleding is het online lastiger om te zien of het kledingstuk bij je past dan in de winkel, dus is er een groter risico dat je het moet terugsturen. De vraag is dus niet met ja of nee te beantwoorden. Je kunt wel bij iedere aankoop letten op de keuze met de minste milieubelasting.

Voorkom onnodige kilometers

Ook voor je aankopen in webwinkels kun je rekening houden met het milieu. Bij het online bestellen, bezorgen en ontvangen scheelt het uitstoot van CO2 en fijnstof als je bestelde pakketje geen onnodige kilometers maakt. Daarom is het de milieuvriendelijkste optie om kleinere pakketten met de fiets of lopend op te halen bij een afhaalpunt in de buurt. Laat je thuisbezorgen? Kies een moment dat er iemand thuis is.

Verder kun je om brandstof te besparen retour- en spoedzendingen beter vermijden. Bij spoedbestellingen kan de bezorger geen slimme route plannen en dat kost extra brandstof. Ga je het pakket zelf met de auto bij een afhaalpunt halen? Combineer het met een andere activiteit, bijvoorbeeld de grote boodschappen.

Voor niets besteld

Wist je dat volgens schattingen gemiddeld 10 tot 15% van de online aankopen voor niets is bezorgd? Kleding en schoenen spannen de kroon: ongeveer 40% van onze kledingaankopen en 60% van de schoenen gaat terug naar de webshop. Dat is geen goed nieuws voor het milieu. De brandstof die gebruikt is om je pakketje te brengen én weer op te halen was immers voor niets. Daar komt nog bij dat teruggestuurde producten niet altijd geschikt zijn om opnieuw te verkopen.

Kleding en schoenen: 1 of meer maten?

Wil je online kleding of schoenen bestellen, kijk dan goed naar de maat en pasvorm: valt het groot of klein en wat zeggen anderen erover in de beoordeling? Twijfel je over de juiste maat? Van kleinere kledingstukken (ondergoed, t-shirts, broeken) kun je 2 of 3 maten tegelijk bestellen (bij dezelfde webwinkel) en de verkeerde maten terugsturen (in de oorspronkelijke verpakking). Van grote kledingstukken (jassen, laarzen) kun je beter 1 maat bestellen en die terugsturen of ruilen als het niet past. Waarom dit verschil? Dat heeft te maken met de grootte van de dozen en de milieudruk van het vervoer. Kleine artikelen nemen weinig ruimte in, meestal passen de extra maten in dezelfde doos. Bij grotere kledingstukken zijn er meer dozen – of één grotere doos - nodig voor de extra maten, en die nemen ruimte in. De bestelbus die de spullen thuis aflevert is daardoor eerder vol, en er zijn meer busjes nodig om alle spullen te bezorgen. Breng de spullen die je retourneert met de fiets of lopend naar het afhaalpunt, of combineer het met een autorit die je toch al zou maken, anders heb je alsnog extra milieudruk door het vervoer.

Retouren voorkomen

Je hebt in een paar tikken of klikken iets besteld, maar hoe weet je of iets de juiste koop is? Je kunt vaak online al ontdekken of iets een miskoop is of niet. Benut de volgende opties in webwinkels om te zien of een product je past:

  • Check meerdere webshops en gebruik vergelijkingssites.
  • Kijk naar de foto’s en gebruik de vergrootknop.
  • Lees beoordelingen van anderen.
  • Check bij de specificaties of je product de gewenste afmeting, materiaal en kleur heeft.
  • Vergeet niet om -voor je de bestelling plaatst- thuis te meten of iets past.
  • Vermijd de online aankoop van dingen die echt goed moeten passen (bijvoorbeeld schoenen), en ga daarvoor naar de winkel.

Een goede buur is goud waard

Met een vinkje op de juiste plek kun je extra kilometers van je pakketje voorkomen. Vaak kun je bij het bestellen een bezorgdag (of dagdeel) kiezen (vermijd spoedbezorging) en daarna nog je pakketje volgen via een track and trace service. Als je zelf niet thuis kan zijn om het pakketje aan te nemen, maak dan goede afspraken met de pakketbezorger en/of de buren over het achterlaten van het pakket. Heb je meerdere spullen nodig? Bestel ze het liefst bij dezelfde webshop en laat de pakketjes op hetzelfde moment afleveren.

Toch een retourzending

Als het niet lukt om een retourzending te voorkomen kun je op een paar dingen letten. Gebruik het product dat je retour gaat sturen niet en verpak het in dezelfde doos of zak waar het in zat. Pak het zo netjes mogelijk uit zodat de verpakking heel blijft en laat labels eraan zitten. Als je zorgt dat het artikel onbeschadigd en ongebruikt terug gaat in de oorspronkelijke en onbeschadigde verpakking (plak niet dicht met duct tape), kan het artikel weer als nieuw verkocht worden. Ook kun je op je vervoer letten. Breng je product op de fiets of lopend terug naar de pakketservice. Ga je met de auto? Probeer dan de autorit meteen te combineren met iets anders zoals de boodschappen.

Wat gebeurt er met retouren?

Als je een aankoop terugstuurt, betekent dat niet automatisch dat het product opnieuw verkocht wordt. Winkels kunnen gebruikte goederen niet altijd als nieuw verkopen. En zelfs als iets nog helemaal onaangetast is, maakt een beschadigde verpakking of een zoekgeraakt kledinglabel iets al ongeschikt voor nieuwverkoop. Er zijn webshops die deze retourproducten tegen een lagere prijs verkopen en er bestaan speciale adressen voor tweedekansproducten.

Ongeschikte producten voor de Nederlandse markt komen via opkopers in het buitenland terecht of worden aangeboden aan goede doelen. Ongeveer 1 op de 25 teruggestuurde producten wordt vernietigd. Vernietigen is natuurlijk het meest zonde, want dan is iets helemaal voor niks gemaakt en vervoerd met alle bijbehorende milieubelasting.

Wat doe je met de verpakking?

Lever de verpakking gescheiden in. Maak kartonnen dozen plat en klein voor je ze naar de papierbak brengt. Piepschuim hoort niet bij het plastic afval: kleine stukken kunnen bij het restafval, grote stukken kun je naar de milieustraat brengen. Twijfel je over de juiste bak? Check de Afvalscheidingswijzer.