Alles over energie en milieu in het dagelijks leven

Groente op je bord

Linda Peek (1974) is foodblogger op www.lekkeretenmetlinda.nl. Haar motto is: makkelijk, bewust en vooral lekker eten. Zij wil je laten zien dat koken en gezonder eten echt niet zo moeilijk is.

Linda Peek 327.jpg

Groente in de hoofdrol op je bord! Dit thema past perfect bij mij. Meer variatie met groente is lekker en gezond. Wist je trouwens ook dat minder vlees eten ook goed is voor het klimaat? Vind je dat lastig om voor elkaar te krijgen? Ik geef je een aantal tips.

Groen paradepaardje

Laat ik mij eerst even voorstellen. Ik ben Linda Peek en foodblogger van Lekker eten met Linda. Voor mij staat bewust, makkelijk en vooral lekker eten centraal. Ik heb het doel om het plezier in de keuken terug te brengen en te laten zien dat gezonder eten en lekker koken echt niet zo moeilijk is.

Groente is één van mijn paradepaardjes. Ik ben werkelijk gek op groente en plan dagelijks twee groentemomentjes in. Soms start ik zelfs de dag met groente in mijn havermout (met geraspte wortel of biet). Bij mijn lunch eet ik standaard groenvoer in een salade of op de boterham.

Groente in de basis

Maar laten wij even teruggaan naar het avondeten. Hoe eet je nu meer groente en minder vlees? Een eerste belangrijke stap is om de keuze van de maaltijd te baseren op groente. Welke groente passen bij dit seizoen? Een handig hulpmiddel is de Groente- en fruitkalender. Die geeft je meteen ook inzicht in de milieu-impact van groente. In de maand juni zijn maar liefst 72 soorten milieuvriendelijke groente en fruit te vinden. Van broccoli en kool tot prei en rabarber.

Wat ligt er op jouw bord?

Bekijk de verdeling op je bord eens. Hoe ziet die eruit? Vaak zie je een grote hoeveelheid koolhydraten (pasta, rijst, aardappelen), eiwitten (vlees of vis) en de “sluitpost” bestaat uit groente. Draai dit eens om. Zorg dat minimaal 50% uit groente bestaat en 20% uit vlees.

Meer kleur, meer smaak

Serveer bij elke maaltijd 2 soorten groente. Het schijnt dat volwassenen en kinderen meer groente eten als er meerdere soorten op het bord liggen. Beperk je dan ook niet tot één soort groente. Meer kleur op je bord, zorgt ook voor meer smaak.

Vlees noch vis

Plan minimaal één dag per week zonder vlees of vis in. In 2003 is een internationale campagne gestart: Meatless Monday. Door te kiezen voor een dag zonder vlees, ga je bewust op zoek naar alternatieven. Wat blijkt? Er zijn nog zoveel andere mogelijkheden om eiwitten aan je maaltijd toe te voegen die super smakelijk zijn. Je kunt bijvoorbeeld denken aan graanproducten, peulvruchten, sojaproducten, noten, kaas, en ei.

Meer groente eten is niet alleen beter voor het milieu. Het is beter voor je gezondheid en ook je portemonnee wordt blij van minder vlees en vis eten.

Laat je inspireren

Heb je inspiratie nodig voor groentegerechten? Bekijk de recepten met bloemkool, spinazie, koolrabi en peulvruchten. Laat je verrassen en probeer eens iets nieuws uit!

 

Terug naar boven