Praktisch over duurzaam

Reclamedrukwerk

Plak een nee/ja- of nee/nee-sticker op je brievenbus als je geen reclamefolders wilt ontvangen. Zo'n sticker zorgt voor minder folders: het folderbedrijf houdt namelijk rekening met het aantal adressen dat een nee/ja- of nee/nee-sticker heeft geplakt. In Amsterdam werkt het net andersom: daar krijg je alleen reclamefolders in de bus als je een ja-sticker plakt. Meer gemeentes willen overstappen op de ja-sticker.

reclamedrukwerk-shut_3114931-400300.jpg

Huizen zonder nee/nee- of nee/ja-sticker krijgen gemiddeld 32 folders per week in hun brievenbus. Deze hoeveelheid neemt de laatste jaren af, maar het is nog steeds 33 kilo reclamedrukwerk per jaar! Een wekelijkse huis-aan-huis-krant zorgt voor nog eens een vergelijkbare hoeveelheid papier. Van de mensen die geen brievenbussticker hebben zou, volgens onderzoek van de branche zelf, bijna 7 op de 10 het missen als ze geen ongeadresseerd reclamedrukwerk meer zouden ontvangen. Iedere ongewenste folder zorgt voor verspilling van energie voor productie en transport én voor onnodig papiergebruik. Met een sticker op de brievenbus ga je deze verspilling tegen.

Tips tegen reclamefolders

  • 1

    Gratis nee/nee- of nee/ja-stickers haal je af bij het gemeentehuis.

  • 2

    De meeste reclamefolders kun je ook online bekijken. En er zijn websites die laten zien waar een product in de aanbieding is. Kijk bij Meer informatie.

  • 3

    Wil je ook geen geadresseerde reclamepost ontvangen? Meld je af via Postfilter of via de website van het bedrijf.

  • 4

     Stuur ongewenst reclamedrukwerk Retour Afzender.

  • 5

    Haal de plastic hoes van de reclamefolders voordat je ze in de papierbak gooit. Plastic kan de recycling van papier verstoren. Het plastic kan je apart inleveren. Zie ook Welk afval waar.

Reclamedrukwerk en milieu

Jaarlijks vallen er zo'n 1.700 ongeadresseerde reclamefolders op de deurmat van een huis zonder brievenbussticker. Dat zijn 32 folders per week. Het komt neer op ruim 33 kilo reclamedrukwerk per jaar. Tien jaar geleden was dat nog bijna 39 kilo. Een wekelijkse huis-aan-huis-krant zorgt voor nog eens 36 kilo papier per jaar. Daarnaast valt er ook nog geadresseerd reclamedrukwerk (direct mail) door de bus.

De productie van het papier van de folders en krantjes belast het milieu, net als het drukken en vervoeren ervan. Iedere ongewenste folder heeft onnodige milieu-impact. Voor informatie over de milieu-aspecten van papiergebruik zie Papier en karton

Nee/ja-sticker helpt

Volgens de vereniging MailDB, die nee/ja- en nee/nee-brievenbusstickers verspreidt, heeft ongeveer 1 op de 4 huishoudens (23 procent) zo'n sticker. Volgens MailDB drukken adverteerders daardoor daadwerkelijk minder folders.

Zie je toch dat een verspreider grote hoeveelheden reclamefolders weggooit, dan kun je hierover een klacht indienen bij MailDB via info@neeneeneeja.nl.

Drukwerk verminderen

Je kunt kiezen uit 2 stickers. Met de nee/nee-sticker laat je weten dat je helemaal geen ongeadresseerd drukwerk in je bus wilt: dus geen reclamefolders én geen huis-aan-huisbladen en wijkbladen. Met de nee/ja-sticker laat je weten dat je géén reclamefolders, maar wél huis-aan-huisbladen en wijkbladen wilt ontvangen.

ja-nee-sticker-400.jpg

Je kunt de stickers gratis afhalen bij het gemeentehuis. Je kunt ook via Nee-nee Nee-ja een sticker aanvragen voor € 2,75 inclusief verzendkosten. Alternatieve aanbieders van de stickers zijn te vinden op NeeJaSticker en Brievenbussticker. Let wel op: formeel zijn verspreiders van folders niet verplicht om andere stickers te respecteren.

Ja-sticker in Amsterdam

ja-sticker 150x150.jpg

In Amsterdam krijg je vanaf 1 januari 2018 alleen nog reclamefolders in de bus als je een Ja-sticker op je brievenbus plakt. Huizen zonder sticker krijgen dus géén reclamedrukwerk meer. Amsterdam verwacht dat de hoeveelheid verspreide folders hierdoor flink omlaag gaat. Iets meer dan de helft van de Amsterdammers heeft nu géén brievenbussticker: daarvan is ongeveer de helft tot twee derde van plan om een ja-sticker aan te vragen. Dit kan via www.zetjebrievenbusopgroen.nl. De sticker is ook in meer dan 300 winkels in Amsterdam te krijgen.

jaja_sticker 200x52.png

Er is ook een ja/ja-sticker voor als je reclamefolders én huis-aan-huisbladen in je brievenbus wilt; deze sticker kun je ophalen in de hal van alle stadsloketten van de gemeente Amsterdam.

Papieren telefoongids verdwijnt in 2019

De papieren telefoongids verschijnt in 2018 voor het laatst. Vanaf 2019 kun je de gids alleen nog via internet bekijken (www.detelefoongids.nl). Dat scheelt zo'n 3 miljoen papieren gidsen per jaar. Uit onderzoek blijkt dat nog maar 2 procent van de Nederlanders de papieren gids onmisbaar vindt. Deze mensen kunnen een cursus krijgen om telefoonnummers online op te zoeken. 

Geadresseerd reclamedrukwerk

Reclamedrukwerk dat persoonlijk aan jou is gericht (of aan vroegere bewoners) kun je tegengaan door het steeds als ongewenste post terug te sturen. Je streept jouw adres door, schrijft er 'Retour Afzender' naast en stopt de post weer in de brievenbus.

Je kunt je ook laten opnemen in het bestand van Stichting Postfilter om te voorkomen dat je post krijgt van bedrijven waar je geen klant (meer) bent. Jouw gegevens blijven 3 jaar in dat bestand staan. Daarna moet je jezelf opnieuw aanmelden. De meeste adverteerders respecteren dit bestand.

Aanmelden kan via Postfilter, of stuur een gefrankeerde brief met vermelding van het medium (per post of telefoon) waarvan je geen reclame meer wenst te ontvangen, naar:
Postfilter
Postbus 666
1000 AR AMSTERDAM

Reclamedrukwerk van bedrijven waar je klant bent of dat meekomt met geadresseerde post, kun je stopzetten door dit te melden bij de betreffende instantie.

Een klacht indienen

Heb je een nee/nee- of nee/ja-sticker op je brievenbus geplakt maar ontvang je toch nog reclamefolders? Dan kun je telefonisch of schriftelijk een klacht indienen bij de adverteerder of de verspreider. Het adres van de adverteerder hoort op de folder te staan, zodat je het drukwerk gemakkelijk 'Retour afzender' kunt sturen; vaak staat ook het telefoonnummer vermeld van de verspreider.

Reclame Code Commissie

De adverteerder of de verspreider is verplicht de klacht te onderzoeken en binnen vier weken antwoord te geven. Is het antwoord niet op tijd, of is de klacht niet naar tevredenheid afgehandeld, dan kun je een klacht indienen bij de Reclame Code Commissie via Reclamecode of door een brief te sturen naar:

Reclame Code Commissie
Postbus 75684
1070 AR AMSTERDAM

Ook met klachten over het niet lukken van afmelden voor geadresseerd reclamedrukwerk van bedrijven waar je geen klant (meer) bent kun je bij de Reclame Code Commissie terecht, of bij Consuwijzer voor bedrijven waar je wel klant bij bent geweest, of ooit je adresgegevens hebt achtergelaten.

Meer informatie

  • Als alternatief voor een papieren folder in je brievenbus kun je de meeste reclamefolders ook op internet vinden. Bijvoorbeeld op Folderz, Reclamefolder (ook als app), Voordeelmuis en Spotta (ook als app).
  • Zie de website van MailDB voor het aanvragen van brievenbusstickers en meer informatie over ongeadresseerd reclamedrukwerk: Nee-nee Nee-ja.
  • Woon je in Amsterdam en wil je juist wel reclamefolders ontvangen? Vraag dan een Ja-sticker aan via www.zetjebrievenbusopgroen.nl.
  • Wil je weten wat je nog meer kunt doen tegen geadresseerd reclamedrukwerk? Kijk op Consuwijzer.
  • Wil je ook niet meer gebeld worden met aanbiedingen en reclame? Dan kun je je inschrijven bij het bel-me-niet-register. Je kunt ook sms-diensten blokkeren.
Terug naar boven

Deze site gebruikt alleen cookies om te meten, je bezoek is dus anoniem.