Alles over energie en milieu in het dagelijks leven

Onthoud deze 11 topkeurmerken

Je komt heel wat keurmerken tegen als je duurzame vis, eerlijke chocolade of milieuvriendelijke groenten wilt kopen. Om je keuze in de supermarkt makkelijker én duurzamer te maken brengt de keurmerkenwijzer van Milieu Centraal orde in de keurmerkenchaos. Van alle duurzaamheidskeurmerken voldoen er 11 topkeurmerken aan de strenge eisen voor duurzaamheid, transparantie en controle.

Dit zijn de toppers onder de duurzame keurmerken voor voeding (in alfabetische volgorde): ASC, Beter Leven keurmerk (2 en 3 sterren), Demeter, EKO, Europees keurmerk voor biologische landbouw, Fairtrade, Milieukeur, MSC, Rainforest Alliance, RSPO Certified Sustainable Palm Oil en UTZ. Op zaterdagavond 15 oktober zag je bij Vara Kassa waarom deze 11 keurmerken tot de top behoren. Ook Trouw verdiepte zich in de topkeurmerken. 

De 11 topkeurmerken voor voeding.


In de vernieuwde keurmerkenwijzer vind je alle duurzaamheidskeurmerken en bedrijfslogo’s met score en uitleg.

Pluim voor keurmerken en bedrijfslogo’s

Milieu Centraal waardeert de vele initiatieven om de voedselsector duurzamer te maken dan de wet voorschrijft. Maar een overvloed aan logo’s is voor mensen die boodschappen doen onoverzichtelijk. Daarom roept Milieu Centraal de verschillende keurmerken op om onderling samen te werken en zich het liefst bij één van de koplopers aan te sluiten. 

Bijvangst ordening duurzaamheidskeurmerken

Voor de ordening van de keurmerken had Milieu Centraal contact met de keurmerkeigenaren. Al tijdens het ordeningsproces voerden sommige keurmerken en bedrijfslogo’s verbeteringen door. Bijvoorbeeld door duurzaamheidsstandaarden uit te breiden met nieuwe eisen, vrijwillige maatregelen verplicht te maken en uitleg op de website te verbeteren.

Met de topkeurmerken in je hoofd (of op een boodschappenlijst) en de keurmerkenwijzer op je mobiel wordt duurzaam winkelen direct makkelijker. De tweejaarlijkse ordening door Milieu Centraal zorgt ervoor dat keurmerken zichzelf voortdurend verder ontwikkelen en de lat steeds iets hoger leggen. Daardoor kan de duurzaamheidsimpact van keurmerken steeds groter worden.