Alles over energie en milieu in het dagelijks leven

Tasjesgedrag onder de loep

Kopen consumenten minder tasjes dankzij een ander bordje bij de kassa? Studenten van de Radboud Universiteit hebben dit effect onderzocht met een gedragsexperiment bij HEMA-winkels in opdracht van Milieu Centraal. 

Sinds dit jaar mogen winkeliers geen gratis plastic draagtassen meer meegeven aan klanten. Wel kunnen mensen plastic draagtassen voor een klein bedrag kopen. Milieu Centraal adviseert mensen om altijd een eigen stevige tas mee te nemen. Vier masterstudenten Gedragsverandering zochten uit hoe het gebruik van de eigen boodschappentas gestimuleerd kan worden.

Simpele communicatieboodschap

Kort na ingang van het verbod bleek uit observaties bij negen winkels, dat vier op de vijf consumenten een tas bij zich draagt. Met name als dit een handtas was, gebruikten de mensen deze tas niet om gekochte spullen in te stoppen. Ook als de kassamedewerker vroeg of iemand een tasje wilde, zei men vaker ‘ja’ tegen een eenmalige tas.

Om consumenten ertoe te verleiden om een eigen tas te gebruiken, werd een ‘prompt’ ingezet. Dit is een herinnering aan het gewenste gedrag op de plek waar het gedrag plaatsvindt. Gedurende twee weken bekeken vier studenten bij 7699 klanten van een HEMA in Arnhem en Nijmegen of zij een tasje kochten. In de tweede observatieweek werd in Nijmegen het standaard HEMA-bordje op de kassa, met daarop de prijs van een tas, vervangen door een bordje met daarop een herinneringsboodschap.

Hema experiment.png

Deze interventie werkte; in de tweede week nam in Nijmegen het aantal gekochte tasjes significant af van zo’n tien procent naar 5,5 procent. In de HEMA in Arnhem, waar het bordje niet was veranderd, bleef het aantal mensen dat een tasje bij de kassa kocht gelijk. 

Gedragskennis

Om consumenten te helpen bij het maken van duurzame keuzes, gebruikt Milieu Centraal veelvuldig onderzochte gedragsinzichten. Er is inmiddels veel kennis opgedaan over het stimuleren van duurzaam gedrag. Op het gebied van afvalpreventie wordt deze maand bijvoorbeeld ook de deskstudie naar bestaande gedragsinzichten, voor het Programmabureau VANG- Huishoudelijk afval, afgerond.