Alles over energie en milieu in het dagelijks leven

Column Vera: Ja/Ja tegen 2018

Een sprietje ben ik zeker niet, ik heb een gezond gewicht voor mijn bouw en leeftijd. Toch is de hoeveelheid reclamedrukwerk en huis-aan-huis-krantjes die jaarlijks bij een huis zonder nee/nee-sticker binnenkomt, nog bijna 10 kilo zwaarder dan ikzelf.

Slimmerds berekenen nu mijn gewicht. Maar échte slimmerds bedenken hoe ze van al die ongevraagde post afkomen. De gemeente Amsterdam zette daarom de meest logische stap: alleen mensen die dat drukwerk echt willen, krijgen het. Die plakken dan een ja/ja-sticker op hun brievenbus. Klaar ben je. Logisch, ook voor de branche. Want het is beter dat je alleen die mensen bereikt die jouw product ook echt op prijs stellen en niet degenen die het meteen weggooien, zou je denken. Maar de reclamebranche is nog niet zover en gaat in beroep.

Omkeren werkt

Het simpel omkeren van de standaard-situatie is bij veel gedragsveranderingen de makkelijkste manier. Succesvoorbeeld is de plastic tas bij de boodschappen. Van de vraag ‘wilt u een tasje?’ is het nu geworden ‘gaat het zo mee?’. Het verschil: 70% minder tasjes dan twee jaar geleden. Een ander voorbeeld: maak vegetarisch de standaard voor de vergader-lunch, mensen die vlees willen kunnen ‘dieetwensen’ opgeven. Resultaat is dat niemand om vlees vraagt. Mensen gaan mee in de norm, wat de ‘norm-ale’ situatie is.

Ongezien experimenteren

Bij Milieu Centraal maken we op vele manieren gebruik van deze en andere sociaal-psychologische inzichten in onze campagnes. Ook op de website experimenteren we. Maar dat zie je niet. Want in een A/B-test krijg je of de ene of de andere webpagina te zien. Zo testen we waar je naar kijkt, wat jouw zoekgedrag bevordert of juist niet. Onze standaardsituatie is wel dat je altijd de informatie vindt die je nodig hebt. Daar zijn we namelijk heel goed in, dat laten de 10.000 dagelijkse bezoekers van milieucentraal.nl zien. Wij sluiten tevreden 2017 af. En gaan met volle nieuwsgierigheid het nieuwe jaar in. Ja/Ja tegen 2018!