Alles over energie en milieu in het dagelijks leven

Orde in keurmerkenchaos

Begin januari concludeerde de Autoriteit Consument en Markt dat consumenten vertrouwen verliezen in keurmerken door de aanhoudende wildgroei. Milieu Centraal onderschrijft het probleem en is in gesprek met overheid, brancheverenigingen en consumentenorganisaties om ordening aan te brengen in de vele duurzame keurmerken.

Criteria als duurzaamheidswinst, onafhankelijke controle en transparantie moeten het grote aantal van ruim 200 duurzame keurmerken en logo’s terugbrengen naar een overzichtelijk aantal robuuste keurmerken.

Bekendheid voor robuuste keurmerken

Meer bekendheid voor robuuste keurmerken zorgt voor grotere aantrekkingskracht op zowel consumenten als bedrijven. Daarmee wordt de aanwas van nieuwe fabrikantenlogo’s en keurmerken tegengegaan, verwacht Milieu Centraal. Tegelijkertijd mag van fabrikanten en keurmerkeigenaren worden verwacht dat zij werken aan transparantie en verantwoording van hun keurmerk.

Kijk en luister terug

Op radio en televisie discussieerde Milieu Centraal mee over de beste oplossing om duidelijkheid te verschaffen over keurmerken. Kijk terug bij Van Liempt Live RTL Z en luister terug naar Vara Vroege Vogels (vanaf 9.26 uur).

Houvast voor consumenten

Keurmerken zijn een hulpmiddel voor duurzame consumptie, ondanks dat mensen vaak niet precies weten waar ze voor staan en of een keurmerk wel te vertrouwen is, blijkt uit onderzoek van Motivaction in opdracht van Milieu Centraal. Bij een aankoop let 1 op de 3 op keurmerken. Een twee keer zo grote groep kijkt naar duurzaamheidsaspecten in het algemeen. Naast keurmerken hebben consumenten oog voor seizoensproducten, streekproducten en duurzame verpakkingen.

Vergroten transparantie, verantwoording & bekendheid

Goede informatie voorziening aan consumenten over keurmerken is belangrijk. Consumenten hebben behoefte aan informatie, die makkelijk beschikbaar is (liefst op de winkelvloer) en goed begrijpelijk is. Consumenten kunnen terecht op de keurmerkenwijzer van Milieu Centraal voor een overzicht van alle (duurzame) keurmerken en logo’s.


Bekijk het onderzoek naar keurmerken van de Autoriteit Consument en Markt.