Alles over energie en milieu in het dagelijks leven

Duim omhoog voor groenten

Milieu Centraal hield in juni de campagne Groenten in de hoofdrol. Met recepten van chefs en foodies verleidden we bezoekers op de website en social media om meer groenten en minder vlees op tafel te zetten. Starring: spinazie, bloemkool, koolrabi en peulvruchten.

In de nieuwsbrief van april kondigden we de campagne al aan. De samenwerking met onder andere supermarktketen EMTE, cateraar VITAM, Koninklijke Horeca Nederland, stichting Natuur & Milieu, GroentenFruit Huis, groenteleverancier Smeding, Dutch Cuisine en de Blije Boon maakte de campagne van Milieu Centraal tot een succes.

Aanbieding van de week

EMTE had in de campagnemaand elke week een groente van de week in de aanbieding. De actiefolder verwees naar emte.nl voor meer informatie, lekkere groenterecepten en een link naar de campagnesite Groenten in de hoofdrol. Klanten van EMTE vonden bij de groenteafdeling handige kaarten met de groenterecepten.

Likes en shares

Op social media deed de campagne het erg goed. Op Facebook en Twitter kregen meer dan 840.000 gebruikers een bericht over de campagne op hun tijdlijn te zien. Het onderwerp sprak aan: de berichten kregen veel likes en shares. Bloggers als Linda Peek en Mijn Keukentuintje zorgden voor nog bredere verspreiding. Op Twitter verschenen 189 tweets over de campagne, waarvan 16 van Milieu Centraal zelf. De video’s van de recepten zijn 5.700 keer bekeken op Youtube en Facebook. De campagnesite met groenterecepten trok in de campagneperiode meer dan 17.000 bezoekers.

Groenten blijven in de hoofdrol

De recepten en video’s blijven beschikbaar via www.groentenindehoofdrol.nl. Milieu Centraal overweegt om een jaarlijks terugkerende campagne over groenten te maken.