Alles over energie en milieu in het dagelijks leven

Eco-knop de grote onbekende

Wasmachines en vaatwassers hebben tegenwoordig een zuinig eco-programma. Maar omdat dit programma langer duurt dan een gewoon programma, denken veel mensen dat het juist minder zuinig is. Om misverstanden over de eco-knop te achterhalen schakelde Milieu Centraal onderzoeksbureau Gfk in om bezitters van zuinige wasmachines te ondervragen. 

Zuinige wasmachines worden vaak niet zuinig gebruikt. Bij gewone katoenwasjes (40 graden) gebruikt bijna de helft van de mensen de eco-knop niet, een derde gebruikt hem wel. De overige wassers wassen kouder dan 40 graden en zijn daarmee al energiezuinig bezig.

Misvattingen

Mensen die de eco-knop niet gebruiken doen dat om twee redenen. De helft van hen denkt dat deze niet zuinig is, omdat de machine langer staat te draaien. Dat is een misvatting. Een zuinig eco-programma heeft een iets lagere temperatuur en duurt langer dan een gewoon programma: de was wordt dan met minder energie toch schoon. De lange duur gebruikt dus niet meer energie. Een andere veel voorkomende misvatting bij niet-gebruikers is dat de was minder goed schoon wordt met de eco-knop. Ook dat klopt niet.

Energielabel op wasmachines

Het energielabel is gebaseerd op de eco-programma’s van 40 en 60 graden. Gebruik je het eco-programma niet, dan verbruikt de machine gemiddeld 40 procent méér energie dan op het energielabel staat vermeld. Je gebruikt een A++ label wasmachine dan op zo’n manier dat het eigenlijk een B-label wasmachine wordt. Driekwart van de mensen met een zuinige wasmachine weet niet dat het eco-programma de basis is voor het toekennen van een energielabel. En dat om de energiezuinigheid van het A++ label waar te maken, dit eco-programma ook moet worden gebruikt.

Campagne zuinig wassen

Milieu Centraal combineert dit onderzoek met een campagne over zuinig wassen. Het animatiefilmpje met 4 tips om zuinig te wassen is al 100.000 keer bekeken en ruim 7.500 mensen hebben meegedaan aan de schoonste wastest.  

Meer informatie

Een onderzoekverslag van het consumentenonderzoek is op te vragen bij Milieu Centraal.


Mariken Stolk
Communicatieadviseur 
mariken.stolk@milieucentraal.nl