Alles over energie en milieu in het dagelijks leven

Energie besparen tussen de oren

Milieu Centraal werkt mee aan de overheidscampagne Energie besparen doe je nu. Voor de campagne is onderzocht hoe woningbezitters denken over energie besparen. De uitkomst: mensen vinden energie besparen relevant, maar overschatten hun kennis en onderschatten isolatiekansen.

Omdat in vrijwel alle woningen wel iets aan isolatie of zuinige apparaten is gedaan, denken mensen dat ze al energiezuinig zijn. 4 van de 10 huiseigenaren zeggen (heel) veel te weten over maatregelen die het huis energiezuiniger maken. Toch hebben de huiseigenaren geen idee van de mogelijke besparing en kosten van isolatie, zo blijkt uit het onderzoek. Slechts 2 van de 10 woningbezitters heeft behoefte aan informatie over energiebesparing in het algemeen. In vergelijking tot overheidscampagnes over andere onderwerpen is de barrière om aandacht te trekken voor energie besparen groter.

Praten en informatie zoeken

Mensen zijn zeker niet onverschillig: 7 van de 10 huiseigenaren vinden energiebesparing een maatschappelijk (klimaatverandering) en persoonlijk (energiekosten verlagen) relevant onderwerp. Ruim 4 van de 10 huiseigenaren (46%) hebben de afgelopen maand thuis gesproken over energiebesparende maatregelen. Uit de groei in populariteit van de website van Milieu Centraal blijkt dat veel mensen wel informatie zoeken over specifieke onderwerpen. De 100 verschillende pagina’s over energie op de site trokken het afgelopen jaar maar liefst 1 miljoen unieke bezoekers. Alleen al de informatie over de warmtepomp op Milieucentraal.nl is in 2016 99.000 keer bekeken.

Subsidie stimuleert

Meer bekendheid van de subsidie woningisolatie is een belangrijk doel van de campagne. Dit doel is gerealiseerd want inmiddels kent 27 procent de regeling. In 5 maanden tijd hebben ruim 11.000 huiseigenaren subsidie aangevraagd. Gemiddeld nemen ze 2,7 maatregelen voor een bedrag van zo'n 12.500 euro. Zie voor de actuele stand van zaken www.rvo.nl. 

Lange adem nodig

Omdat de opbrengst van isolatie vaak te laag wordt ingeschat, ligt de nadruk van energiebesparendoejenu.nl op kosten en besparing. Binnen 5 maanden is de pagina met deze informatie 62.000 keer bekeken (uniek) en bezoekers blijven gemiddeld 3 minuten. Na de 1e fase van de campagne is duidelijk dat het een kwestie van lange adem is om tussen de oren te komen van 3,2 miljoen huiseigenaren met een label C of slechter.

Over het onderzoek

Het campagne-effectonderzoek is uitgevoerd door Kantar Public en bestaat uit een voormeting (N=1028) en een nameting (N=447 ) onder een representatieve steekproef van eigenaren van woningen met een energielabel C of slechter. Het onderzoeksverslag is beschikbaar op rijksoverheid.nl.

Puk van Meegeren
Programmamanager Energie 
puk.vanmeegeren@milieucentraal.nl