Alles over energie en milieu in het dagelijks leven

Woningisolatie: hoe doorbreek je uitstelgedrag?

De campagne ‘Energie besparen doe je nu’ is van start. Met de nadruk op nú, want de boodschap is gericht op huiseigenaren die isoleren onnodig uitstellen. Hoe doorbreek je dat, was de vraag voor initiatiefnemer Ministerie van BZK en de partners VNG en Milieu Centraal.

Gedrag wordt uitgesteld omdat we geen zin hebben in moeite en gedoe in het hier en nu. Bovendien hebben we een te rooskleurig beeld van onze agenda in de toekomst. Morgen gaan we altijd datgene doen waar we vandaag geen zin in hadden. In het vakjargon van gedragsbeïnvloeders; planning fallacy. Hoe doorbreek je dat?

Barrières verlagen

De campagne laat zien dat isoleren makkelijker, sneller en goedkoper is dan veel mensen denken. Zo proberen we barrières rondom woningisolatie te verlagen. In een paar stappen beantwoordt de site energiebesparendoejenu.nl de belangrijkste vragen van woningbezitters en helpt meteen bij het regelen van een offerte-aanvraag. Wie hulp nodig heeft, kan naar het energieloket in zijn of haar gemeente. De urgentie krijgt een zetje door de subsidie voor woningisolatie onder aandacht te brengen.

Dat deze stappen bij elkaar komen om drempels te verlagen was mogelijk door de nauwe samenwerking tussen initiatiefnemer Ministerie van BZK en de partners VNG en Milieu Centraal.

Eenvoudig je Energieloket vinden

Samen met de VNG heeft Milieu Centraal voor deze campagne een module gemaakt waarmee je snel het Energieloket van elke gemeente kunt vinden. Per Energieloket is terug te vinden wat het te bieden heeft. 

Makkelijker een isolatiebedrijf zoeken

In de isolatiebranche zijn er veel kwaliteitsregelingen die per isolatiemaatregel kunnen verschillen. Het is een onoverzichtelijke situatie en dat maakt het vinden van een bedrijf moeilijker voor consumenten. Samen met de brancheorganisatie voor isolatiebedrijven (VENIN) heeft Milieu Centraal daarom op wij-isoleren.nl een overzicht gemaakt van gespecialiseerde isolatiebedrijven die voldoen aan de best beschikbare kwaliteitsregelingen. Dat maakt kiezen makkelijker.

VvE’s beter informeren

1 op de vijf woningeigenaren woont in een appartementencomplex of etagewoning. Zij hebben een specifieke informatiebehoefte. VvE Belang heeft voor een inschatting van kosten, besparing en subsidie een speciale Energiescan gemaakt.

Energieakkoord

De campagne is een afspraak uit het 'Energieakkoord voor duurzame groei'. Meer dan veertig organisaties sloten in september 2013 dit akkoord voor verduurzaming van onze samenleving en economie. De campagne duurt tot en met 2018.