Alles over energie en milieu in het dagelijks leven

11 Topkeurmerken voor je dagelijkse boodschappen

Utrecht, 15 oktober 2016. Duurzame vis, eerlijke chocolade, milieuvriendelijke groenten of diervriendelijk vlees. Voor iedereen die het lastig vindt om te kiezen uit alle duurzaamheidskeurmerken in de supermarkt heeft voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal nu de oplossing. Een ordening in het woud aan keurmerken en logo’s laat zien dat er 11 topkeurmerken zijn voor duurzaamheid. Alle resultaten zijn vanaf vandaag te vinden op www.keurmerkenwijzer.nl. De 11 topkeurmerken hanteren de meest strenge eisen op duurzaamheid, transparantie en controle.

Dit zijn de toppers onder de duurzame keurmerken op voeding (in alfabetische volgorde):

  • ASC
  • Beter Leven keurmerk (2 en 3 sterren)
  • Demeter
  • EKO
  • Europees keurmerk voor biologische landbouw
  • Fairtrade
  • Milieukeur
  • MSC
  • Rainforest Alliance
  • RSPO Certified Sustainable Palm Oil
  • UTZ

Daarnaast behalen ook een Duits keurmerk (Naturland biologische vis) en een Zweeds keurmerk (KRAV) die je ook in Nederlandse winkels kunt aantreffen, de hoogste score.

Pluim voor keurmerken en bedrijfslogo’s

Eigenlijk verdienen alle duurzaamheidskeurmerken en -logo’s een pluim omdat ze op een of meer thema’s extra duurzaamheidseisen stellen, boven wat wettelijk verplicht is. Het is volgens Milieu Centraal alleen niet handig om voor alles een nieuwe afbeelding, logo of keurmerk te ontwikkelen. Hierdoor zijn maar liefst 90 duurzaamheidskeurmerken en -logo’s ontstaan op voedselproducten. De voorlichtingsorganisatie pleit voor meer samenwerking. Ingrid Aaldijk, projectleider keurmerken bij Milieu Centraal: “Het zou mooi zijn wanneer bedrijven en organisaties meer samenwerken en zich vaker aansluiten bij de top van de keurmerken, voordat ze een nieuw beeldmerk in het leven roepen. Een grote bekendheid van de topkeurmerken is hierbij van belang. Dat zou kunnen resulteren in minder keurmerken en logo’s en meer duidelijkheid in de supermarkt”.

Impact ordening duurzaamheidskeurmerken

Al tijdens het ordeningsproces voerden diverse keurmerken en bedrijfslogo’s verbeteringen door: “Duurzaamheidsstandaarden zijn soms uitgebreid met nieuwe eisen, of vrijwillige maatregelen zijn verplicht gemaakt. Keurmerkeigenaren hebben ook de informatie op hun website verbeterd zodat deze beter vindbaar en beter te begrijpen is. Dat is winst omdat dan voor iedereen helder is waar het keurmerk over gaat. We hopen dat consumenten makkelijker de weg vinden in het woud der keurmerken en logo’s en daarmee het vertrouwen terug krijgen. De voorlichtingsorganisatie verwacht dat een tweejaarlijkse ordening ervoor zorgt dat keurmerken zichzelf voortdurend verder ontwikkelen en de lat steeds iets hoger zullen leggen. Daardoor kan de duurzaamheidsimpact van keurmerken steeds groter worden.

Staatssecretaris Martijn van Dam (Economische Zaken) heeft samen met de Alliantie Verduurzaming Voedsel aan Milieu Centraal gevraagd om tot een ordening van keurmerken te komen. Het ministerie heeft Milieu Centraal aansluitend met een subsidie ondersteund, zodat dit initiatief kon worden gerealiseerd.

 

------------------------------------------------------------------------------------- 

Noot voor de redactie:
Bekijk het rapport met daarin een toelichting op de resultaten:
Rapportage ordening duurzaamheidskeurmerken voeding (pdf)

Gebruik de afbeelding van de 11 topkeurmerken online:
Afbeelding 11 topkeurmerken duurzame voeding (jpg)

Bekijk de keurmerkenwijzer

Voor meer informatie: 

Ingrid Aaldijk, projectleider keurmerken, tel. 06 – 811 662 14 / 030 - 2305070.
e-mail: ingrid.aaldijk@milieucentraal.nl,

www.milieucentraal.nl
Milieu Centraal is een onafhankelijke voorlichtingsorganisatie die consumenten praktische informatie biedt over milieu en energie in het dagelijkse leven; van afval tot zonnepanelen. Alle tips en adviezen zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Een externe wetenschappelijke adviesraad is onderdeel van de kwaliteitsborging. Milieu Centraal werkt samen met maatschappelijke organisaties, bedrijven, overheid en media en informeert per dag zo’n 5.000 consumenten via milieucentraal.nl en andere websites.