Hulp voor autokoper die aarzelt over elektrisch

Elektrisch rijden is dichterbij dan veel mensen denken. Maar wie nu een nieuwe auto wil kopen, aarzelt over bereik, kosten en laadmogelijkheden onderweg en thuis. Met de keuzehulp ‘elektrische auto’ van voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal kunnen autokopers beoordelen of een stekkerauto auto past bij hun rijgedrag, en met welke capaciteit van de accu.

De keuzehulp berekent met het aantal kilometer per jaar de verwachte maandelijkse kosten van een nieuwe elektrische auto, in vergelijking tot de maandlasten van een nieuwe benzineauto of een private lease auto. Ook biedt de hulp tips op het vlak van elektrisch autodelen, laden en tweedehands elektrisch.

Flinke aanschaf, voordelig in gebruik

Milieu Centraal heeft op basis van cijfers van de ANWB berekend dat de maandlasten van een nieuwe elektrische auto lager zijn dan die van een benzineauto: elektrisch iets boven de 600 euro per maand, brandstof bijna 700 euro per maand. Ze gaat daarbij uit van een middenklasser met een gemiddeld aantal kilometer per jaar. De energie- en onderhoudskosten van elektrisch zijn immers flink lager en bovendien kent de elektrische auto belastingvoordelen. De aanschafprijs van een nieuwe elektrische auto is op dit moment nog wel hoger dan die van een vergelijkbaar model brandstofauto. De verwachting is dat dit de komende jaren in het voordeel van de elektrische auto verandert. Wie opziet tegen de aanschafprijs kan ‘private lease’ overwegen.

Elektrisch is het schoonst

De productie van een elektrische auto veroorzaakt door de accu een extra uitstoot van 5.200 kg CO2 in vergelijking met een brandstofauto. Maar in het gebruik is de CO2-uitstoot maar een derde van die van een brandstofauto, uitgaande van de huidige grijsgroene stroommix. “Al met al, kijkend naar de productie en het energieverbruik over de hele levensduur van 220.000 km, halveert een elektrische auto de uitstoot van CO2”, aldus Puk van Meegeren van Milieu Centraal. “De klimaatwinst is groter als stroom in de toekomst groener wordt”.
Ook is elektrisch rijden beter voor de luchtkwaliteit in steden en in natuurgebieden. Tijdens het rijden is er geen uitstoot van stikstofoxiden. Die is er wel bij de productie van grijze stroom, maar naarmate de elektriciteit groener opgewekt wordt, loopt de uitstoot van stikstofoxide verder terug.

Gemiddeld staan auto’s van particulieren 23 van de 24 uur stil. Elektrisch autodelen is daarom een nog betere keuze voor het milieu dan zelf een elektrische auto aanschaffen. Bovendien blijkt uit onderzoek dat autodelers 15-20% minder autokilometers rijden dan voor ze met autodelen begonnen. Voor wie maximaal 9.000 kilometer per jaar rijdt, kan elektrisch autodelen al een financieel interessant optie zijn. Zeker als alternatief voor de tweede auto.
De keuzehulp “Wordt mijn volgende auto elektrisch?’ is te vinden op advies-op-maat.milieucentraal.nl/aom/?module=elektrische_auto.

================== Einde persbericht ==================

Voor meer informatie:
e-mail: [email protected]

Milieu Centraal

Milieu Centraal is een onafhankelijke voorlichtingsorganisatie die consumenten praktische informatie biedt over milieu en energie in het dagelijkse leven; van afval tot zonnepanelen. Alle tips en adviezen zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Een externe wetenschappelijke adviesraad is onderdeel van de kwaliteitsborging. Milieu Centraal werkt samen met maatschappelijke organisaties, bedrijven, overheid en media en informeert dagelijks ruim 11.000 consumenten via milieucentraal.nl en andere websites.