Safari gidst consumenten door oerwoud van keurmerken

Vrouw bekijkt een pak kaas in de supermarkt. Nederlanders consumeren veel zuivel.
Door de wildgroei aan mooie plaatjes op voedingsmiddelen zien consumenten door de bomen het bos niet meer. Uit onderzoek van I&O Research bleek namelijk dat bijna 7 op de 10 mensen vinden dat er teveel keurmerken zijn. Milieu Centraal stuurt de komende weken consumenten op safari om topkeurmerken voor duurzame voeding te spotten. De onafhankelijke voorlichtingsorganisatie maakt het de consument makkelijker met de Big Ten: de tien topkeurmerken voor duurzame voeding in de supermarkt. Deze zijn terug te vinden in de Keurmerkenwijzer.

Consumenten zijn sceptischer over keurmerken dan een paar jaar geleden. Voor wie de weg kwijt raakt in het oerwoud aan keurmerken, biedt de voorlichtingsorganisatie de Keurmerkenwijzer als gratis kompas. Van de 300 beeldmerken met duurzaamheidsclaims in de Keurmerkenwijzer zijn maar liefst 140 beeldmerken te vinden op voedselproducten. Dat is lastig kiezen in de winkel. Milieu Centraal wil het consumenten makkelijk maken om een betrouwbare, duurzame keuze te maken. Tien keurmerken voor voeding springen er echt uit in ambitie op diverse aspecten van duurzaamheid in combinatie met een strenge controle. Milieu Centraal noemt dit de topkeurmerken.

Keurmerkensafari in supermarkt en keukenkast

Vanaf 11 november kunnen consumenten op Keurmerkensafari in de supermarkt en de eigen keukenkast. In vier filmpjes laat Milieu Centraal zien hoe je duurzaam boodschappen kunt doen door de Big Ten van topkeurmerken te spotten voor de productcategorieën koffie, thee en cacao; zuivel en eieren; groente en fruit; en vlees en vis.

“Door voor die 10 topkeurmerken te kiezen maken mensen hun boodschappen een stuk duurzamer. Voor de safari hoeven consumenten niet op reis; een blik in de keukenkast of boodschappenkar is voldoende. En met het uploaden van een foto van een topkeurmerk op de aangeschafte producten in de reacties op onze social media kanalen, maken ze een maand lang kans op één kilo duurzame chocolade. Zo krijgen mensen vast de smaak te pakken om vaker producten met keurmerken te kopen,” vertelt Paulien van der Geest van Milieu Centraal.

De Keurmerkenwijzer

De beeldmerken in de Keurmerkenwijzer hebben scores voor de duurzaamheidsaspecten milieu, dierenwelzijn, en eerlijke handel. Ook wordt bekeken hoe de controle is geregeld, en of het beeldmerk dus betrouwbaar is. De tien topkeurmerken op voedingsgebied zijn: ASC, Beter Leven 2 en 3-sterren, Demeter, EKO, EU-biologisch keurmerk, Fairtrade, MSC, On the way to PlanetProof, Rainforest Alliance en UTZ.

Milieu Centraal sluit zich aan bij oproep ACM

De Autoriteit Consument & Markt vraagt in haar jaarlijkse Signaal ook om aandacht voor keurmerken. Milieu Centraal sluit zich aan bij de oproep van ACM aan bedrijven om te stoppen met beeldmerken en keurmerken die onvoldoende duurzaamheidsgaranties bieden en niet onafhankelijk gecontroleerd worden. Milieu Centraal roept op het aantal keurmerken en bedrijfslogo’s te beperken, zodat consumenten niet langer de weg kwijt raken in een oerwoud aan keurmerken.

-------------------------einde persbericht-----------------------

Noot voor de redactie:

De vier video's over de Keurmerkensafari zijn te vinden op het YouTube-kanaal van Milieu Centraal.

Voor meer informatie Milieu Centraal:
Woordvoerder Paulien van der Geest, tel. 06 – 835 735 28
e-mail: [email protected]