Zestig procent schoenaankopen retour naar webshop

Wie de schoen past trekke hem aan: Nederlanders kunnen slimmer online shoppen. Zo gaat zestig procent van de online bestelde schoenen retour naar de webshop. Voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal geeft shopadviezen aan consumenten voordat de jaarlijkse decemberdrukte bij webshops begint. Miskopen en bezorgmissers betekenen extra vervoer en dus extra CO2-uitstoot, én ook stikstofuitstoot in woonwijken.

Wie de schoen past trekke hem aan: Nederlanders kunnen slimmer online shoppen. Zo gaat zestig procent van de online bestelde schoenen retour naar de webshop. Voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal geeft shopadviezen aan consumenten voordat de jaarlijkse decemberdrukte bij webshops begint. Miskopen en bezorgmissers betekenen extra vervoer en dus extra CO2-uitstoot, én ook stikstofuitstoot in woonwijken.

Kritisch zijn bij bestellen scheelt miskopen, zegt Milieu Centraal. Dat betekent detailfoto’s van een product checken, maattabellen gebruiken en reviews lezen. Het verschilt per type product hoeveel pakketten in Nederland retour gaan. Van kleding valt gemiddeld 40 procent niet in de smaak, van andere productgroepen gaat gemiddeld 5 procent retour.

Voorkom spoedbezorging

Spoedbezorgingen zijn een slechte keuze voor het milieu. De bezorger kan niet de kortste bezorgronde rijden voor de pakketten, want moet in gestrekte draf naar de voordeur van de besteller. Wacht niet tot het laatste moment met de aankoop. Wanneer bestellers hun decemberaankopen nu voorbereiden en op tijd op de bestelknop drukken, kunnen webshop en bezorger zo efficiënt mogelijk werken. In één keer een grote bestelling doen in plaats van om de paar dagen een pakketje laten komen, scheelt ook. En wanneer dit bij één webshop gebeurt, kan de bezorger alles in één keer brengen.

Dichte deur

In 2015 stonden bezorgers bij gemiddeld 22 procent van de bezorgingen voor een dichte deur. De uitstoot van bezorgen, de tweede aanbieding of de retour naar de pakketservice was in die gevallen voor niets. Een open deur misschien (maar om een dichte te voorkomen): thuis zijn bij een thuisbezorging is nodig. Of maak goede afspraken met de bezorger of buren. 86 procent van de online shoppers laat zijn pakket thuis bezorgen. Voor het milieu kan het beter naar een servicepunt, mits de besteller het met de fiets of lopend afhaalt. Dat geldt ook bij retouren. Thuis laten afhalen heeft een grotere impact dan het pakket lopend of fietsend naar de pakketservice terugbrengen.

Online shoppen in cijfers

Tussen 2007 en 2016 steeg het aantal webwinkels van ruim 5 duizend naar ruim 32 duizend. In 2018 besteedden we online 13.1 miljard euro aan food en non-food producten; dat is ongeveer 950 euro per jaar per online shopper. De omzet bij webwinkels stijgt harder dan die van de offline detailhandel. Naar verhouding shoppen we het meest kleding en schoenen op het internet, daarna volgen boeken & media, en elektronica & apparaten.

De vraag of je om het milieu te plezieren beter naar de winkel of de online shop kan, is niet eenduidig te beantwoorden omdat dat van veel dingen afhangt. Milieu Centraal richt zich daarom op de vraag hoe een consument de impact van online shoppen op het milieu kan beperken.

-------------------------------------------------------------

Meer informatie

Vind meer informatie over slimmer online shoppen op deze webpagina van Milieu Centraal. Journalisten kunnen contact opnemen met:

e-mail: [email protected]

Nummer perstelefoon: 06 - 81166214

Milieu Centraal

Milieu Centraal is een onafhankelijke voorlichtingsorganisatie die consumenten praktische informatie biedt over milieu en energie in het dagelijkse leven; van afval tot zonnepanelen. Alle tips en adviezen zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Een externe wetenschappelijke adviesraad is onderdeel van de kwaliteitsborging. Milieu Centraal werkt samen met maatschappelijke organisaties, bedrijven, overheid en media en informeert dagelijks ruim 15.000 consumenten via milieucentraal.nl en andere websites.