In juni op de fiets naar de sportschool

Op Wereldfietsdag lanceert voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal een campagne om mensen te stimuleren op de fiets naar de sportschool te komen. Zij houdt deze campagne met de Vereniging Exclusieve Sportcentra onder 100 sportscholen in heel Nederland. Samen stimuleren zij deze maand leden om op de fiets te komen.

“Nederland staat bekend als hét fietsland bij uitstek. Toch pakken we voor bijna de helft van de ritjes onder de 7,5 kilometer nog vaak de auto. Ook de ritjes naar de sportschool zijn vaak van die korte ritjes. Dat is toch zonde! Fietsen is veel gezonder, goedkoper en beter voor het milieu”, aldus Mariken Stolk, expert Duurzame mobiliteit bij Milieu Centraal. Met de campagne ‘Start je warming-up de fiets’ roept zij sporters op om vaker de fiets te pakken.

Stempelen

Leden van de deelnemende sportscholen die in de maand juni op de fiets komen, kunnen daar stempels mee verzamelen. Als zij drie keer op de fiets zijn gekomen, maken ze kans op sportieve prijzen. Marleen van der Put, van de Vereniging Exclusieve Sportcentra: “Beweging moet een integraal onderdeel van je dagelijks leven zijn en niet beperkt blijven tot een uurtje in de sportschool. Kleine aanpassingen in je leefstijl en gewoontes kunnen al een grote impact maken op zowel je fysieke als mentale gezondheid. De fiets pakken naar de sportschool is een uitstekend voorbeeld. Een kleine verandering met vele voordelen: extra beweging, in de buitenlucht zijn én goed voor het milieu.”

Onderzoek

De campagne wordt gecombineerd met een onderzoek op de sportscholen. Gemeten wordt hoe de sportschool bezoeker naar de sportschool komt en wat de redenen zijn om de auto te pakken. Stolk: “We willen onderzoeken hoe we mensen kunnen helpen om vaker op de fiets te komen.”

Voor meer informatie:

Mariken Stolk - Strategisch communicatieadviseur