Praktisch over duurzaam

Slimmer online shoppen

Sta je op het punt om online iets te kopen? Bij iedere online aankoop kun je op een paar dingen letten om het milieu een plezier te doen. De grootste winst boek je door slim te bestellen en slim te laten bezorgen. Bekijk de bestel- en bezorgtips om duurzamer online te shoppen.

Online shoppen credit chantal bekker.jpg

In Nederland shoppen we steeds meer online: in 2018 bestelden we op internet voor 13 miljard euro aan kleding, apparaten, cosmetica en andere spullen. Dat is bijna 1000 euro per online shopper. Omdat iedereen anders winkelt, is niet te zeggen of online of offline shoppen beter is voor het milieu. 

Tips voor bestellen, bezorgen en retourneren

  • 1

    Heb je het product echt nodig of kun je het ook lenen? Als je koopt: maak tweedehands je eerste keus.

  • 2

    Kijk goed naar foto’s, reviews, specificaties en vergelijkingen. Zo kun je een retourzending voorkomen.

  • 3

    Bundel je aankopen bij 1 aanbieder en laat meerdere dingen tegelijk komen.

  • 4

    Voorkom een spoedbestelling.

  • 5

    Haal middelgrote pakketten lopend of op de fiets af bij het afhaalpunt.

  • 6

    Als je toch voor thuisbezorging kiest, zorg dan dat iemand het pakket kan ontvangen. De bezorger hoeft dan geen extra kilometers te maken.

  • 7

    Toch iets retour? Stuur het ongebruikt terug in de oorspronkelijke verpakking en breng het pakket als het kan op de fiets of te voet naar de pakketservice.

  • 8

    Ga je kleding kopen? Ontdek Love Your Clothes: vind tips om kwaliteitskleding te herkennen en voorkom een miskoop.

  • 9

    Voor een duurzame deal: check de keurmerkenwijzer en let bij apparaten op het energielabel.

Voorkom onnodige kilometers

Bij het bestellen, bezorgen en ontvangen scheelt het CO2-uitstoot en fijnstof als je pakketje geen onnodige kilometers maakt. Daarom is het meestal de milieuvriendelijkste optie om het pakketje met de fiets of lopend op te halen bij een afhaalpunt in de buurt. Laat je thuisbezorgen? Kies een moment dat er iemand thuis is. Verder kun je om brandstof te besparen retour- en spoedzendingen beter vermijden. Bij spoedzendingen kan geen slimme route gereden worden.

Lastmile1200x1200.png

Voor niets bezorgd

Wist je dat volgens schattingen gemiddeld 10 tot 15% van de online aankopen voor niets is bezorgd? Kleding en schoenen spannen de kroon: ongeveer 40% van onze kledingaankopen en 60% van de schoenen terug naar de webshop. Dat is geen goed nieuws voor het milieu. De brandstof die gebruikt is om je pakketje te brengen én weer op te halen was immers voor niets. Daar komt nog bij dat teruggestuurde producten niet altijd geschikt zijn om opnieuw te verkopen. 

Kleding en schoenen: 1 of meer maten?

Wil je online kleding of schoenen bestellen, kijk dan goed naar de maat en pasvorm: valt het groot of klein en wat zeggen anderen erover in de beoordeling? Twijfel je over de juiste maat? Van kleinere kledingstukken (ondergoed, t-shirts, broeken) kun je 2 of 3 maten tegelijk bestellen (bij dezelfde webwinkel) en de verkeerde maten terugsturen (in de oorspronkelijke verpakking). Van grote kledingstukken (jassen, laarzen) kun je beter 1 maat bestellen en die terugsturen of ruilen als het niet past. Waarom dit verschil? Dat heeft te maken met de grootte van de dozen en de milieudruk van het vervoer. Kleine artikelen nemen weinig ruimte in, meestal passen de extra maten in dezelfde doos. Bij grotere kledingstukken zijn er meer dozen – of één grotere doos - nodig voor de extra maten, en die nemen ruimte in. De bestelbus of vrachtwagen die de spullen thuis aflevert is daardoor eerder vol, en er zijn meer busjes nodig om alle spullen te bezorgen. Breng de spullen die je retourneert met de fiets of lopend naar het afhaalpunt, of combineer het met een autorit die je toch al zou maken, anders heb je alsnog extra milieudruk door het vervoer.

Hoe voorkom je een retourzending?

Je hebt in een paar tikken of klikken iets besteld, maar hoe weet je of iets de juiste koop is? Je kunt vaak online al ontdekken of iets een miskoop is of niet. Benut de volgende opties in webwinkels om te zien of een product je past:

  • Check meerdere webshops en gebruik vergelijkingssites.
  • Kijk naar de foto’s en gebruik de vergrootknop.
  • Lees beoordelingen van anderen.
  • Check bij de specificaties of afmetingen, materiaal en kleur zijn wat je zoekt.
  • Vergeet niet om -voor je de bestelling plaatst- thuis te meten of iets past.
  • Vermijd de online aankoop van dingen die echt goed moeten passen (bijvoorbeeld schoenen), en ga daarvoor naar de winkel.

Ophalen bij afhaalpunt of thuis bezorgen?

Gemiddeld shoppen we 5% van onze food en 27% van onze non-food producten online. Omdat iedere aankoop anders is, is niet te zeggen of online of offline shoppen beter is voor het milieu. Bij online shoppen maken de laatste kilometers die je pakketje aflegt veel verschil. De beste keuze is om het pakket op een afhaalpunt te laten bezorgen en het zelf lopend of op de fiets op te halen. Als je toch liever het pakketje laat thuisbezorgen, scheelt het brandstof als je zorgt dat er iemand thuis is om het pakket in ontvangst te nemen. En vermijd spoedbestellingen. De bezorger kan dan geen slimme route plannen en dat kost extra brandstof. Ga je het pakket zelf met de auto bij een afhaalpunt halen? Combineer het met een andere autorit, bijvoorbeeld voor de grote boodschappen.

Checklist online shoppen: zo shop je slimmer

onlineshoppen_bestellenontvangenretouren.png

Een goede buur is goud waard

Met een vinkje op de juiste plek kun je extra kilometers van je pakketje voorkomen. Vaak kun je bij het bestellen een bezorgdag (of dagdeel) kiezen (vermijd spoedbezorging) en daarna nog je pakketje volgen via een track and trace service. Als je zelf niet thuis kan zijn om het pakketje aan te nemen, maak dan goede afspraken met de pakketbezorger en/of de buren over het achterlaten van het pakket. Heb je meerdere spullen nodig? Bestel ze liefst bij dezelfde webshop en laat de pakketjes op hetzelfde moment afleveren.

Toch een retourzending?

Als je ondanks deze tips toch iets moet terugsturen, let dan op een paar dingen. Gebruik het product dat je retour gaat sturen niet en verpak het in dezelfde doos of zak waar het in zat. Breng je pakket op de fiets of lopend terug naar de pakketservice, of combineer het met een andere autorit. Plak dozen en zakken niet dicht met duct tape: dan zijn ze moeilijker te recyclen. Voor kartonnen dozen kun je papieren tape gebruiken en voor een plastic zak gebruik je doorzichtige brede tape. 

Wat doe je met de verpakking?

Blauwe papierbak karton.jpg

Lever de verpakking zo goed mogelijk gescheiden in. Maak kartonnen dozen plat en klein voor je ze naar de papierbak brengt. Piepschuim hoort niet bij het plastic afval: kleine stukken kunnen bij het restafval, grote stukken kun je naar de milieustraat brengen. Twijfel je over de juiste bak? Check de Afvalscheidingswijzer. Heb je een belachelijk grote verpakking gekregen voor een klein artikel? Meld het via het Meldpunt Verpakkingen

Terug naar boven

Deze site gebruikt alleen cookies om te meten, je bezoek is dus anoniem.