Luxe treinreis door Europa

Venice Simplon Orient Express 202012270
Na een exclusieve excursie volgt een decadent vijfgangendiner van een Michelinchef en dan droom je weg in je mahoniehouten privé-coupé met tweepersoonsbed, zithoek en badkamer: deze treinreizen zijn héél andere koek dan de sprinter van Alkmaar naar Castricum. De vijf beste luxetreinen van Europa op een rij.

Venice Simplon-Orient-Express

De beroemdste trein aller tijden, daarnaar verwijst de naam van deze luxetrein. De Venice Simplon-Orient-Express is samengesteld uit achttien salon-, restauratie- en slaaprijtuigen van de Compagnie Internationale des Wagons-Lits. De wagons zijn een eeuw oud, prachtig gerestaureerd en getooid met art-deco-kunst van René Prou en René Lalique.

In drie restaurants wordt deftig gedineerd en slaapcoupés zijn ingericht met ingelegd hout, glanzend koper en stapelbedden. De grand suites zijn nog luxueuzer: die bieden een tweepersoonsbed, zitbank, eethoek en badkamer. De meeste ritten voeren in twee dagen en een nacht van Parijs naar Venetië, waarbij de Alpen en de Dolomieten bij daglicht worden doorkruist. Incidenteel is Amsterdam het vertrekstation. Andere bestemmingen zijn Florence, Rome, Genève, Wenen, Innsbruck, Boedapest en Praag. Eens per jaar volgt de VSOE de klassieke route van de Oriënt Expres: van Londen via Parijs naar Istanbul.

Venice Simplon Orient Express Interieur Credit Belmond
Het interieur van de Venice Simplon-Orient Express. Credit: Belmond

El Transcantábrico Gran Lujo

Ook deze luxetrein biedt een exclusieve ervaring: slechts 14 suites zijn er en dus maximaal 28 passagiers, die niettemin beschikken over een complete trein van historische Pullman-rijtuigen uit 1923. Er is een restaurantrijtuig, een salonrijtuig en een barrijtuig met piano, podium en dansvloer, plus een panoramarijtuig voor goed zicht op het voorbijtrekkende landschap.

Overdag wordt er gereden over de smalspoorlijnen van Noord-Spanje en zijn er excursies naar de steden en dorpjes langs de route. ’s Nachts staat de trein stil, zodat de passagiers een ongestoorde nachtrust kunnen genieten. De suites hebben elk een eigen badkamer. El Transcantábrico rijdt van april tot oktober in 7 nachten en 8 dagen van San Sebastian naar Santiago de Compostela.

Royal Scotsman

The Royal Scotsman Doedelzak Credit Belmond
Een Schots ontvangst bij de Royal Scotsman. Credit: Belmond

Deze luxetrein van negen rijtuigen uit de jaren 30 van de vorige eeuw biedt plek aan 40 passagiers. Er is keuze uit 3- tot 14-daagse rondreizen met vertrek en aankomst in Edinburgh en excursies naar natuurparken, tuinen, kastelen of bijvoorbeeld een whisky-distilleerderij. Ook de Royal Scotsman beschikt over rollende restaurants, een barrijtuig, een observatiewagen en super-de-luxe slaapcoupés.

Maar deze trein biedt ook iets wat geen enkele Europese luxetrein heeft: een meereizend wellnesscentrum. In de Bamford Haybarn Spa kun je terecht in twee behandelkamers voor een ontspannende en verkwikkende massage, scrub of gezichtsbehandeling. Terwijl je onder handen genomen wordt, kun je naar keuze wegdromen met je ogen dicht, of genieten van de oogstrelende Schotse Hooglanden. 

Wist je dat... ...je aan boord van de Royal Scotsman zelfs kunt genieten van een massage?

Golden Eagle Danube Express

Ook deze trein heeft geen vaste rijroute, maar biedt keuze uit rondreizen van 7 tot 12 dagen door Centraal-Europa: langs de kastelen van Transsylvanië, door de bewogen geschiedenis van de Balkan, van Dubrovnik naar Boedapest, over de route van de Oriënt Expres van Venetië naar Istanbul, of van de Servische hoofdstad Belgrado door de bergen naar het Montenegrijnse Bar aan de Adriatische Zee – een van de mooiste treinreizen ter wereld.

De trein biedt plek aan 64 passagiers, die kunnen kiezen uit twee klassen: Deluxe met twee eenpersoonsbedden en Superior Deluxe met tweepersoonsbed. Behalve zeven slaaprijtuigen zijn er ook twee restauratierijtuigen en een lougerijtuig met bar en pianist. Excursies, maaltijden en drankjes zijn bij de prijs inbegrepen.

O Comboio Presidencial

De Portugese Presidentiële Trein vervoerde decennialang presidenten, maar ook bezoekende staatshoofden, koningen en pausen. Oorspronkelijk gebouwd in 1890 als koninklijke trein in opdracht Lodewijk I, die er voorname gasten ontving als koningin Elizabeth II en paus Paulus VI. Na de revolutie van 1910 werd Portugal een republiek en de trein presidentieel. Tot 1970 deed hij dienst als een compleet werkpaleis op wielen, met aparte rijtuigen voor het staatshoofd, de ministers, het comité, meereizende journalisten en een restaurant.

Tegenwoordig is de trein te bewonderen in het spoorwegmuseum in Entroncamento. Behalve tijdens het oogstseizoen; dan worden er dagtrips gemaakt op een 200 kilometer lange spoorlijn door een oogstrelend Werelderfgoedlandschap: van het monumentale treinstation Sao Bento in Porto door de wijngaarden langs de meanderende Douro en terug. Tijdens de reis wordt een vijfgangenlunch geserveerd van elk jaar een andere Michelinchef, en voor het dessert wordt gehalteerd in Vesúvio voor een proeverij op de gelijknamige wijngaard.

Advies op maat Klimaatwijs op vakantie Ontdek wat de klimaatimpact van jouw vakantie is en hoeveel verschil de trein als vervoersmiddel kan maken! Doe de check