Praktisch over duurzaam

Zuinig rijden

Als je zuinig rijdt, kan je wel 10 procent op je brandstofverbruik besparen. Niet alleen prettig voor je portemonnee, maar ook voor het milieu!

Auto zuinig rijden schakelen.jpg

Hoeveel brandstof een auto verbruikt, hangt af van het soort auto waarin je rijdt én van je rijstijl. Door zuinig te rijden, verbruik je minder brandstof. Dat betekent ook: minder CO2-uitstoot, minder stikstof en minder roet en fijnstof. Nieuwe auto's vragen om een andere rijstijl dan veel bestuurders op rijles hebben geleerd.

Tips om zuinig te rijden

  • 1

    Wil je weten wat voor type rijder je bent en of je geld kunt besparen door zuiniger te rijden? Doe de test op Test je rijstijl

  • 2

    Schakel zo vroeg mogelijk over naar een hogere versnelling tijdens het rijden. En rij zoveel mogelijk met een constante snelheid.

  • 3

    Gebruik de boordcomputer, brandstofmeter, toerenteller en cruise-control: al deze dingen helpen je om brandstof te besparen.

  • 4

    Rijd liever 100 dan 130. Bij 100 km per uur verbruik je zo'n 14 procent minder brandstof dan bij 130. Beter voor je portemonnee én voor het milieu.

  • 5

    Koud buiten? De motor stationair laten draaien voor vertrek is zinloos als je de auto snel op wilt warmen. Bovendien is het erg slecht voor je motor en voor het milieu. 

  • 6

    Pomp je banden elke 2 maanden op: met goed opgepompte banden verbruik je minder brandstof. Lees meer op Hou je autobanden op spanning.

Zuinig rijden goed voor je portemonnee

Met een zuinige rijstijl kun je tot 10 procent brandstof besparen. Een gemiddelde automobilist die 11.600 kilometer per jaar rijdt, bespaart met zuinig rijden 140 euro per jaar. Voor veelrijders (17.400 km per jaar) loopt dit op tot 205 euro per jaar. Bovendien ben je met een zuinige rijstijl minder geld kwijt aan onderhoud, want auto-onderdelen slijten minder. 

Zuinig rijden: hoe doe je dat?

De volgende tips gelden voor auto's op benzine, diesel of LPG en voor auto's met een turbomotor of injectiemotor. Voor oudere auto's en automaten zijn er aanvullende tips. Rij je elektrisch? Bekijk dan de tips voor slim en zuinig rijden in een stekkerauto.

  • Schakel zo vroeg mogelijk (bij 2.000 tot 2.500 toeren) naar een hogere versnelling, dus: 50 km/u in de 4e versnelling, 80 km/u in de 5e versnelling.
  • Rij zo veel mogelijk met een gelijke snelheid: optrekken en afremmen zorgt voor meer brandstofverbruik. De cruise control helpt je hierbij.
  • Kijk zo ver mogelijk vooruit en anticipeer op het overige verkeer. Zie je dat je snelheid moet minderen of stoppen voor een stoplicht, laat dan op tijd het gas los, trap de koppeling niet in en laat de auto in de versnelling van dat moment uitrollen.
  • Zet de motor uit bij korte stops, zoals voor de spoorwegovergang of wanneer je in een lange rij staat voor het verkeerslicht.
  • Pomp je banden elke 2 maanden op. Met de juiste bandenspanning rij je veiliger en zuiniger. Alle autobanden lopen langzaam leeg, daarom moet je er regelmatig wat lucht bij doen. Alles over de juiste spanning voor jou banden en een filmpje over hoe je je banden oppompt vind je op Hou je autobanden op spanning

Extra tips voor automaten...

In een automaat hoef je niet zelf te schakelen. In plaats van de 'schakel-tips' kun je de volgende tips gebruiken:

  • Rij altijd in de eco-, winter- of de normaalstand, dat zorgt voor een zo vroeg mogelijk opschakelen naar hogere versnellingen. Gebruik de sportstand zo weinig mogelijk.
  • Laat het gaspedaal even iets 'opkomen' als je op snelheid bent. De automaat schakelt dan direct naar een hogere versnelling.

... en voor oudere auto's

Bij auto's met een carburateur wordt de brandstof verneveld en met lucht vermengd voordat het mengsel in de cilinder wordt ingespoten. Voor deze auto's gelden 2 uitzonderingen op de tips van Het Nieuwe Rijden:

  • Geef geleidelijk gas om harder te gaan (druk het gaspedaal dus niet in een keer helemaal in).
  • Uitrollen in z'n vrij (met ingetrapte koppeling) is zuiniger dan uitrollen in de versnelling omdat de brandstoftoevoer niet wordt afgesloten als je het gas loslaat, zoals bij moderne motoren.

Handmatige choke

Heb je een (oudere) auto met een handmatige choke die je zelf moet uittrekken? Start dan zonder gas te geven en gebruik de choke zo min mogelijk. De choke kan uit zodra de motor niet meer afslaat als de motor stationair draait. Bij een warme motor kun je het gaspedaal iets indrukken tijdens het starten, maar hoeft je nooit te choken. Vijf minuten 'choken' met een koude motor vervuilt evenveel als 150 kilometer rijden met warme motor.

Handige hulpjes die brandstof besparen

Deze hulpmiddelen helpen je om energiebewuste te rijden:

  • De ecotoerenteller geeft met kleurenvlakken aan of je zuinig of juist onzuinig rijdt, en wat het juiste moment van schakelen is.
  • Een cruise-control ('automatische piloot') houdt de snelheid gelijk als je je voet van het gaspedaal haalt. Bij een constante snelheid is het benzineverbruik lager dan tijdens het versnellen (accellereren) van de auto. Zodra je remt of het koppelingspedaal aanraakt, schakelt de cruise control zichzelf uit. Cruisecontrol maakt het rijden rustiger, comfortabeler en belast de motor minder.
  • Een boordcomputer geeft tijdens het rijden informatie over hoeveel brandstof je op dat moment verbruikt. Je ziet meteen wat er gebeurt als je je rijstijl aanpast (bijvoorbeeld gas terugneemt of doorschakelt). Je kunt er ook allerlei ritgegevens op aflezen zoals afstand, tijdsduur, totale brandstofverbruik en aantal gereden kilometers per liter brandstof.
  • Plan je rit vooraf met een routeplanner of gebruik een navigatiesysteem in de auto. Zo rijd je niet onnodig om.

Liever 100 dan 130 op de snelweg

Rustig rijden is beter voor het milieu: je verbruikt minder brandstof en blaast via de uitlaat dus ook minder CO2, stikstof en andere vervuilende stoffen de lucht in. Als je 100 km per uur rijdt in plaats van 130, stoot je 22 procent minder stikstof uit en 14 procent minder CO2. Het scheelt dus enorm als alle auto's op de snelweg 100 in plaats van 130 rijden. 

Verder valt de tijdwinst door hard rijden nogal tegen. Als je 50 kilometer lang 130 in plaats van 100 op de snelweg rijdt, boek je in theorie 7 minuten tijdwinst. Maar in de praktijk is de tijdwinst veel kleiner, omdat je in Nederland niet de hele tijd 130 kunt rijden. 

Hoeveel brandstof verbruik je?

Een snelheid van 70 tot 90 km per uur is het zuinigst. Brandstof werkt bij deze snelheid het best, waardoor er ook minder CO2, stikstof en fijnstof uit de uitlaat komt. In de stad verbruik je het meest, omdat je daar veel moet remmen en optrekken.

Snelheid Liter brandstof per 100 km
30 km/uur (stad) 9,2 liter
70 tot 90 km/uur 7,2 liter
100 km/uur 7,5 liter
120 km/uur 8,2 liter
130 km/uur 8,7 liter

Gelijke snelheid: laagste verbruik

Rijden met een constante snelheid scheelt brandstof. Het is dus zinvol om de cruise control ('automatische piloot') te gebruiken. Remmen en optrekken zorgen voor een hoger verbruik en extra vervuiling.

Airco in auto slim en zuinig gebruiken

Een ingeschakelde airconditioning kan het brandstofverbruik verhogen met wel 20 procent. Je kunt dus flink brandstof besparen als je de airco alleen gebruikt als het echt nodig is. Let daarbij op het volgende: 

  • Laat de airco uit tijdens korte ritten (bijvoorbeeld in de stad). De airco zorgt dan in verhouding voor veel extra brandstofverbruik.
  • Is het in de zomer erg warm? Rij dan eerst een paar minuten met de ramen open, doe daarna de ramen dicht en zet dan pas de airco aan: het wordt dan sneller koel.
  • Zet de airco pas enkele minuten na het starten aan: dat bespaart brandstof en het aircosysteem slijt ook minder snel.
  • Zet de airco een paar minuten eerder uit dan de motor: dan kan er geen condens vormen en bacterie- en schimmelgroei ontstaan - en dat voorkomt geurtjes.
  • Gebruik de airco niet op vol vermogen: zet de temperatuur niet te laag en de ventilatorstand niet te hoog.
  • Gebruik de airco minstens één keer per maand: dit voorkomt lekkage van het koelmiddel.
  • Zorg dat de airco niet verstopt raakt: houd de roosters vrij van blad en ander vuil.
  • Zorg voor jaarlijks onderhoud door een bedrijf dat werkt met gediplomeerd personeel om de installatie in goede conditie te houden. Airco's werken op koelmiddel, waarvan jaarlijks zo'n 10 procent weglekt en dat is slecht voor het milieu. Goed onderhoud bij een bedrijf met personeel dat minimaal het diploma Terugwinnen Koudemiddelen bezit, voorkomt onnodige lekkage en kosten.

Bevroren ruiten: niet draaien, maar krabben

Autoruit krabben.jpg

Nog altijd zijn er mensen die bij koud weer voor vertrek hun motor stationair laten draaien in de ijdele hoop dat dit de auto snel opwarmt en ijs van de ruiten doet verdwijnen. Dit is zinloos, want de auto warmt niet op van een stationair draaiende motor. Pas als je gaat rijden warmt de motor de auto snel op.

Behalve zinloos is stationair draaien ook erg slecht voor de motor van je auto en voor het milieu. De motor laten draaien terwijl de olie nog niet opgewarmd is zorgt voor ernstige slijtage (en de olie warmt nu juist pas op zodra je gaat rijden). Bij benzineauto’s komt de katalysator niet snel genoeg op temperatuur tijdens het warmdraaien in de kou en werkt daardoor niet of nauwelijks. Dit zorgt voor veel extra luchtvervuiling: bij temperaturen onder nul is de uitstoot van schadelijke stoffen 4 tot 8 keer groter dan met een warme motor. En dat op straat, in woonwijken, waar veel mensen lopen, fietsen en ademen.

Bij aanhoudend koud weer is een beschermende ijsdeken of folie op de voorruit de eenvoudigste (en milieuvriendelijkste) manier om krabben te voorkomen.

Meer informatie

  • Bij de ANWB kun je een cursus volgen om je rijstijl op te frissen, daarbij krijg je ook tips om zuinig te rijden. Of bekijk de tips op de website van de ANWB.
  • Ga je een nieuwe auto kopen en wil je rekening houden met het milieu? Kijk dan op Zuinige auto kopen.
  • De milieubelasting van je autokilometers gaat nog verder omlaag als je een auto deelt. Lees meer op Auto delen.
Terug naar boven

Deze site gebruikt alleen cookies om te meten, je bezoek is dus anoniem.