Praktisch over duurzaam

Elektrische auto

Stiller, schoner en klimaatbewust rijden: dat kan met een elektrische auto. De CO2-uitstoot van een stekkerauto is over zijn hele leven gemiddeld 40 procent lager dan die van een benzine. Milieu Centraal zet alles over de elektrische auto op een rij.

Welke elektrische auto past bij jou?

Waarvoor gebruik je de auto en welk bereik heb je nodig? Vul de keuzehulp in en ontdek welke auto bij jou past en wat de maandkosten zijn.

Naar de keuzehulp
Elektrische auto laadpaal credit Chantal Bekker MilieuCentraal.jpg

De ontwikkeling van elektrische auto’s gaat snel. Er komen goedkopere e-auto’s op de markt, je kunt op steeds plekken je auto opladen en nieuwe modellen hebben vaak een grotere actieradius: je kunt er verder mee rijden. Er verschijnen ook steeds meer gebruikte elektrische auto's op de markt. De komende jaren betaal je bovendien geen wegen- of aanschafbelasting voor een elektrische auto. Als je kijkt naar maandkosten, is een elektrische auto nu al goedkoper dan auto’s op brandstof. Vanaf 4 juni 2020 is er subsidie op elektrische auto's: €4.000 voor een nieuwe auto, €2.000 voor een tweedehands.

Elektrische auto: beter voor het klimaat….

Een elektrische auto is veruit de groenste auto, groener dan een diesel- of benzineauto. Een stekkerauto stoot over zijn hele leven ongeveer 40 procent minder CO2 uit dan een auto met een uitlaat. Bij een elektrische middenklasse auto komt in totaal 32.300 kilo CO2 vrij, bij een vergelijkbare brandstofauto is dat 53.100 kilo CO2. Bij de berekening is uitgegaan van de productie van de auto plus accu plus 220.000 kilometer rijden. Goed om te weten: er is gerekend met de huidige grijs-groene stroom die uit het stopcontact komt. Die stroom wordt de komende jaren steeds groener, waardoor het verschil alleen maar groter wordt.

Infographic CO2-uitstoot per autosoort. Elektrisch rijden veroorzaakt 40% minder aan CO2-uitstoot.

Elke schonere auto helpt

Ook als je nu in een benzineauto rijdt die nog goed is, heeft het voor het milieu zin om die in te wisselen voor een elektrische auto. Elke nieuwe elektrische auto die rondrijdt is beter voor het milieu dan een benzineauto. Koop je een elektrische auto, dan gaat iemand anders in jouw nog goede benzineauto rijden. Die vervangt daarmee waarschijnlijk een oudere, vervuilendere auto. Zo wordt het totaal aan auto’s dus schoner en zuiniger. Oude auto’s stoten in verhouding namelijk veel vervuilende stoffen uit. Daarom mogen oude dieselauto’s in steeds meer steden sommige gebieden niet meer in. Deze gebieden heten milieuzones.

Ook met grijze stroom is e-auto het groenst

Infographic CO2-uitstoot elektrische en brandstof auto. Een elektrische auto die je oplaadt met zonnepanelen veroorzaakt geen CO2-uitstoot.

Waarschijnlijk laad je de auto op met stroom van het elektriciteitsnet. Dat is voor een groot deel nog grijze stroom uit bijvoorbeeld kolencentrales. De verwachting is dat de stroom van het net in de komende jaren steeds groener wordt. In het Klimaatakkoord heeft de regering het doel gesteld dat 70 procent van onze elektriciteit in 2030 met zon en wind wordt gemaakt. Dan pakt de vergelijking nóg gunstiger uit voor de elektrische auto.

Op dit moment stoot je met stroom uit het stopcontact 900 kilo CO2 uit voor een jaar rijden (11.600 km). Met fossiele brandstof is dat 2.300 kilo: twee-en-een-half keer zoveel dus. Als je de elektrische auto altijd oplaadt met stroom van je eigen zonnepanelen, is de uitstoot voor de gereden kilometers zelfs nul. Lees meer over het opladen van je elektrische auto.

… en schoner dan benzine, diesel of lpg

Elektrisch rijden is beter voor de luchtkwaliteit in steden. Er komt namelijk geen fijnstof en stikstofoxide (NOx) uit de uitlaat. Dat is een groot voordeel in de stad en langs drukke wegen, waar de luchtkwaliteit vaak slecht is. Fijnstof en stikstofoxiden zijn ongezond en kunnen longklachten (astma, bronchitis, COPD) en hart- en vaatziektes veroorzaken. Stikstofoxide veroorzaakt ook nog eens smog en is slecht voor de natuur: bepaalde planten worden overwoekerd en insecten die afhankelijk zijn van die planten verdwijnen dan ook.

Tijdens de productie van stroom in de elektriciteitscentrale komt er wel wát stikstof vrij, maar minder dan bij diesels. 

De fijnstof van elektrische auto’s komt vooral door slijtage van de banden en de remblokken. Dit fijnstof is minder schadelijk dan het fijnstof dat ontstaat in een brandstofmotor, doordat het minder kleine deeltjes zijn.

Opladen: thuis, in de straat of onderweg

Elektrische auto laadpaal pasje 750x250 Chantal-Bekker-Milieu-Centraal-04-1920px.jpg

Een elektrische auto heeft een accu (batterij) die je moet opladen. Dat kan met laadpaal thuis, bij jou in de buurt of onderweg. Bij de meeste laadpalen laad je in vijf uur voor zo'n 100 tot 300 kilometer bereik op. Echt snél laden kan langs de openbare weg bij een snellaadpunt: daarmee is de accu in 40 minuten van 10 procent tot 80 procent vol.

Alles over opladen van je elektrische auto lees je op de pagina Opladen elektrische auto.

Kosten en subsidies elektrische auto

Overstappen naar elektrisch rijden kan ook gunstig zijn voor je portemonnee. In de showroom zijn elektrische auto’s vaak nog duurder dan auto’s op brandstof, maar de maandkosten van een elektrische auto zijn lager dan bij een vergelijkbare benzineauto. Dat komt doordat de auto’s zuiniger rijden, minder onderhoud nodig is en je tot 2025 geen belasting betaald. Lees meer over de kosten van elektrisch rijden.

Voor de aankoop van een elektrische auto kun je vanaf 4 juni 2020 bovendien subsidie krijgen. Bij een nieuw model gaat dat om €4.000, bij een tweedehands auto om €2.000. Ook voor het installeren van een laadpaal bij je thuis kun je in sommige gemeentes subsidie ontvangen. Lees meer over subsidies voor elektrische auto’s.

Fietsendrager en caravan

Op dit moment zijn er nog maar een paar elektrische auto’s die een caravan kunnen trekken of het extra gewicht van een fietsenrek kunnen dragen.  Met een zware fietsendrager of aanhanger aan je elektrische auto kun je minder ver rijden. In de toekomst is de verwachting dat er meer elektrische auto’s komen die veel gewicht kunnen trekken.

En hoe zit het met hybride auto’s?

De afgelopen jaren zijn er veel hybride auto’s op de markt gekomen: auto’s die deels elektrisch rijden en deels op brandstof. Sommige hebben een stekker (plug-in hybrides en range-extenders), andere alleen een kleine elektromotor die ‘meehelpt’ en die wordt opgeladen met energie die vrijkomt bij het remmen (bijvoorbeeld de Toyota Prius). Hybride auto’s hebben zeker klimaatvoordeel ten opzichte van gewone benzine-auto’s of diesels: ze stoten minder CO2, stikstofoxiden (NOx) en fijnstof uit. Maar ze scoren een stuk slechter dan volledig elektrische auto’s.

Meer informatie

  • Een objectieve vergelijking van elektrische auto’s die nu en straks op de markt zijn, vind je op EV-database.nl. Je vindt er ook informatie over modellen die niet meer worden gemaakt, maar wel op de tweedehands markt te koop zijn. 
  • Op Laadpastop10.nl vind je informatie over de verschillende aanbieders van laadpassen. 
  • Andere geïnteresseerden in elektrisch rijden ontmoeten of een vraag stellen aan een helpdesk? De Vereniging Elektrische Rijders heeft een helpdesk voor vragen en een Facebook-groep om ervaringen uit te wisselen.
Terug naar boven

Deze site gebruikt alleen cookies om te meten, je bezoek is dus anoniem.