Praktisch over duurzaam

Elektrische auto

Stiller, schoner en klimaatbewust rijden: dat kan met een elektrische auto. De CO2-uitstoot is zo’n 50% lager dan die van een benzine- of dieselauto. Elektrisch rijden is bovendien beter voor schone lucht op straat én voor de natuur, want tijdens het rijden komen er geen fijnstof en stikstofoxide vrij. Met de keuzehulp bepaal je welke auto bij jou past.

Elektrische auto’s zijn nog wel duurder dan brandstofauto’s, maar de ontwikkelingen gaan snel. Er komen goedkopere auto’s op de markt en het bereik van de accu neemt toe. Als je kijkt naar de maandkosten, wint de elektrische auto het nu al van auto’s op brandstof. Milieu Centraal vergelijkt de kosten, gaat in op de actieradius en geeft praktische tips voor opladen

Welke elektrische auto past bij jou?

Waarvoor gebruik je de auto en welk bereik heb je nodig? Vul de keuzehulp in en ontdek welke auto bij jou past en wat de maandkosten zijn.

Naar de keuzehulp

Elektrische auto: beter voor het klimaat….

Een elektrische auto is veruit de groenste auto, groener dan een diesel of benzineauto. Een stekkerauto stoot over de levensduur (productie van de auto en accu plus 220.000 kilometer rijden) ongeveer 50% minder CO2 uit dan een auto met een uitlaat. Bij de elektrische middenklasser komt in totaal 29.800 kilo CO2 vrij, bij de brandstofauto is dat 58.600 kilo CO2: bijna 2 keer zoveel dus! En als je bedenkt dat hierbij is uitgegaan van de huidige grijs-groene stroom, wordt het verschil de komende jaren alleen maar groter, omdat het aandeel groene stroom toeneemt.

Infographic CO2-uitstoot per autosoort. Elektrisch rijden veroorzaakt bijna de helft minder aan CO2-uitstoot.

Wel een accu, tóch groener

Een elektrische auto heeft een accu. Om die te produceren is energie nodig, dat zorgt voor zo’n 5.200 kilo CO2-uitstoot. Maar die extra CO2-uitstoot voor de accu heb je er na 39.000 kilometer rijden (gemiddeld zo’n 3,5 jaar) uit. Dat komt doordat een elektrische auto veel efficiënter rijdt dan een brandstofauto: per gereden kilometer verbruikt hij veel minder energie. Daardoor is de CO2-uitstoot ‘op de weg’ maar één derde van die van een benzine- of dieselauto (uitgaande van de huidige grijs-groene stroommix).

In de accu zitten ook grondstoffen als lithium, grafiet en kobalt. Lithium en grafiet komen uit redelijk ontwikkelde landen. Kobalt komt meestal uit Congo, waar problemen zijn met kinderarbeid en het toezicht op milieuregels slecht is. Wil je hier meer over weten? Check de website van Amnesty International. Fabrikanten zijn bezig om de hoeveelheid kobalt in accu’s flink te verlagen.

Accu’s die niet meer goed genoeg zijn voor een elektrische auto, krijgen een tweede leven als opslag van zonne-energie of windenergie. Als ze daar ook niet meer geschikt voor zijn, worden ze gerecycled. Daarbij worden metalen zoals aluminium, koper en kobalt (en ook steeds vaker lithium) uit de batterij gehaald en opnieuw gebruikt.

Ook met grijze stroom is elektrisch het groenst

Infographic CO2-uitstoot per autosoort. Een elektrische auto opladen met zonnepanelen veroorzaakt geen CO2-uitstoot.

Waarschijnlijk laad je de auto op met stroom van het elektriciteitsnet. Dat is voor een groot deel nog grijze stroom uit bijvoorbeeld kolencentrales. De verwachting is dat de stroom van het net in de komende jaren steeds groener wordt. Dan pakt de vergelijking nóg gunstiger uit voor de elektrische auto. Op dit moment stoot je met stroom uit het stopcontact 890 kilo CO2 uit voor een jaar rijden (13.000 km). Met fossiele brandstof is dat 2900 kilo CO2: meer dan 3 keer zoveel dus. Als je de elektrische auto altijd oplaadt met stroom van je eigen zonnepanelen, is de uitstoot voor de gereden kilometers zelfs nul.

… en schoner dan benzine, diesel of lpg

Infographic invloed autotypes op het milieu. Elektrisch rijden heeft het meeste milieuvoordeel.

Elektrisch rijden is ook beter voor de luchtkwaliteit. Er komt namelijk geen fijnstof en stikstofoxide (NOx) uit de uitlaat. Dat is een groot voordeel in de stad en langs drukke wegen, waar de luchtkwaliteit vaak slecht is. Fijnstof en stikstofoxiden zijn ongezond en kunnen longklachten (astma, bronchitis, COPD) en hart- en vaatziektes veroorzaken. Stikstofoxide veroorzaakt ook nog eens smog en is slecht voor de natuur: bepaalde planten worden overwoekerd en insecten die afhankelijk zijn van die planten verdwijnen dan ook.

Tijdens de productie van stroom in de elektriciteitscentrale komt er wel wát stikstof vrij, maar veel minder dan bij diesels en benzineauto’s. Vooral diesels scoren slecht op stikstofuitstoot: ze hebben 5 keer zo veel stikstofuitstoot als elektrische auto's. Benzineauto's stoten 2 keer zo veel stokstof uit.

De fijnstof van elektrische auto’s komt vooral door slijtage van de banden en de remblokken. Dit fijnstof is minder schadelijk dan het fijnstof dat ontstaat in een brandstofmotor, doordat het minder kleine deeltjes zijn.

Elektrisch per maand goedkoper dan brandstof

Infographic over kosten elektrisch rijden. In verhouding is elektrisch rijden via Private Lease het goedkoopst.

Als je kijkt naar de maandelijkse kosten (inclusief de afschrijving), wint een nieuwe elektrische auto het van een nieuwe brandstofauto. Dat komt doordat de kosten van het rijden (de ‘brandstof’), onderhoud, verzekering en belastingen een stuk lager zijn. Voor een elektrische middenklasser ben je per maand rond de 600 euro kwijt, voor een vergelijkbare benzineauto bijna 700 euro. Op de website van de ANWB kun je een kostenberekening maken.

Minder kosten voor onderhoud

Een elektrische auto heeft veel minder onderhoud, want de motor heeft minder onderdelen die slijten of kapot kunnen gaan. De garage doet dus niet veel meer dan de banden controleren en vervangen, ruitensproeiervloeistof bijvullen of een software update uitvoeren. Dat laatste kan zelfs op afstand, via internet.

Bij aankoop nog wel duurder

Elektrische auto’s zijn in de showroom nog wel duurder dan brandstofauto's, de prijs ligt tussen de € 30.000 en € 67.000. De komende jaren zullen er wel meer modellen van rond de € 20.000 op de markt komen. Is de hogere aanschafprijs een probleem voor je, dan is private lease misschien een oplossing voor je. Ook komen er steeds meer tweedehands stekkerauto’s op de markt. En staar je niet blind op het prijskaartje in de showroom, want de maandlasten van een elektrische auto zijn nu al lager.

Geen wegenbelasting en lagere bijtelling

Elektrische auto instappen 800x1000 Chantal Bekker.jpg

Om het gebruik van elektrische auto's te stimuleren, geeft de Nederlandse overheid een paar belastingvoordelen aan elektrische rijders. Voor een volledig elektrische auto betaal je in 2019 en 2020 geen motorrijtuigenbelasting (MRB, beter bekend als wegenbelasting). Dat scheelt je jaarlijks honderden tot meer dan 1.000 euro. Verder betaal je voor een nieuwe volledig elektrische auto geen aanschafbelasting (BPM).

Elektrische auto van de zaak: lagere bijtelling

Voor zakelijke rijders met een lease-auto is elektrisch rijden heel interessant. Dat komt doordat de bijtelling voor een volledig elektrische auto van de zaak een stuk lager is dan voor een brandstofauto: in 2020 8% in plaats van de 22% voor een auto met een uitlaat. De bijtelling wil zeggen dat ieder jaar een percentage van de cataloguswaarde van de auto bij je inkomen wordt opgeteld. Over dat bedrag betaal je dus inkomensbelasting.

De komende jaren gaat de bijtelling voor elektrische leaseauto’s wel elk jaar omhoog. Voor auto’s uit 2019 is de bijtelling 4% over € 50.000 en 22% over het bedrag erboven. Voor auto’s uit 2020 wordt de bijtelling 8% over € 45.000 en daarboven 22%. Als de bijtelling eenmaal is vastgesteld, dan blijft die 5 jaar gelijk. Op de site van de Belastingdienst lees je meer over de bijtelling en belastingvoordelen.

Hoe ver kom je met een volle accu?

landkaart van Nederland. Zonder op te laden kan je gemiddeld 320 kilometer rijden met een elektrische auto.

Het gemiddelde bereik van een elektrische middenklasser is ongeveer 300 kilometer. Dat is voor de meeste ritten meer dan voldoende: 9 van de 10 autoritten in Nederland is korter dan 100 kilometer. Dat haal je heen en terug dus zonder opladen. Moet je tussendoor toch eens opladen? Nederland heeft 45.000 openbare oplaadpunten en zo’n 2.300 snellaadpunten. Je vindt ze makkelijk via oplaadpalen.nl en ziet dan meteen of de laadpaal vrij is. Lees meer over opladen.

Actieradius verschilt per model en per seizoen

Kleine auto’s hebben over het algemeen een kleinere actieradius (bereik of range) dan grote. Het bereik van kleine auto’s is gemiddeld 155 km, van middenklassers 295 km en van grote auto’s 380 km. Hoe ver je kunt rijden hangt vooral af van hoe hard je rijdt en hoe koud het is. In de stad rijd je zuiniger dan op de snelweg, en met 100 km/u zuiniger dan met 130 km/u. In de zomer is je actieradius 10 tot 20% hoger dan het gemiddelde en in de winter 10 tot 20% lager. Ev-database.nl geeft goede informatie over de actieradius van bijna alle modellen elektrische auto’s, voor zomer en winter en in de stad of op de snelweg. Verder kun je het bereik beïnvloeden met je rijgedrag, zie de tips voor slim en zuinig elektrisch rijden.

Check welke range jij nodig hebt

Wil je een elektrische auto kopen? Milieu Centraal heeft een handige keuzehulp waarmee je direct ziet welk accubereik jij nodig hebt en wat de maandelijkse kosten zijn.

Opladen: alles over kosten en laadpalen

Elektrische auto laadpaal pasje 750x250 Chantal-Bekker-Milieu-Centraal-04-1920px.jpg

Een elektrische auto heeft een accu (batterij) die je moet opladen. Dat kan met stroom uit het stopcontact of uit een laadpaal. Opladen aan een laadpaal gaat een stuk sneller dan via het stopcontact: in een paar uur heb je weer een volle accu. Echt snél laden kan langs de openbare weg bij een snellaadpunt: daarmee is de accu in 30 minuten voor 80 procent vol.

Wat kost opladen van de auto?

Thuis laden is het goedkoopst: je betaalt de ‘gewone’ stroomprijs, zo’n 22 cent per kWh. Als je oplaadt met stroom van je eigen zonnepanelen, is het zelfs gratis. Laden aan een publieke laadpaal kost zo’n 41 cent per kWh, aan een snellader 60 cent per kWh. Om aan een openbare laadpaal te laden, heb je een pasje nodig waarmee je je aan- en afmeldt bij de laadpaal. Het pasje is gekoppeld aan je betaalrekening of creditcard.

45.000 openbare laadpalen in Nederland

Elektrische auto snoer uit kofferbak halen 750x250 Chantal-Bekker-Milieu-Centraal.jpg

Er staan 45.000 openbare laadpalen op straat en in parkeergarages, verspreid over heel Nederland. Via oplaadpalen.nl vind je alle oplaadpunten in de buurt of op jouw bestemming. Je ziet meteen of ze vrij zijn. Het is aardig als je de auto verplaatst als hij volgeladen is, zodat de laadpaal vrijkomt voor een ander. Check of er in de wijk betaald parkeren geldt: in dat geval moet je ook voor de oplaadplek parkeergeld betalen of een parkeervergunning hebben. Sommige laadpalen hebben een start- en een uurtarief, om te zorgen dat mensen hun auto weghalen als hij volgeladen is (je betaalt dan als je auto vol aan de laadpaal blijft staan).

Hoe lang duurt laden aan een laadpaal?

Hoe lang het opladen duurt, hangt af van de laadpaal, hoe groot de accu is en hoe snel jouw auto kan laden. In de praktijk komt een uur laden met een vermogen tussen de 3.7 en 11 kW neer op 20 tot 60 kilometer bereik. In 5 uur heb je er dus 100 tot 300 km bij. Op ev-database.nl kun je zien hoe snel elk model kan opladen.

Openbaar laadpunt aanvragen

Zijn er bij jou in de buurt geen of weinig oplaadpunten? Vraag de gemeente of ze een laadpaal willen plaatsen. Check de website van je gemeente voor de aanvraagprocedure. Veel gemeenten zijn aangesloten bij openbaarladen.nl.

Snelladen: in 30 minuten tot 80% opladen

Er zijn zo’n 2.300 snellaadpunten in Nederland (gegevens juni 2019), vooral bij tankstations langs de snelweg. Je vindt ze via oplaadpunten.nl, filter op > 43 kW (dat is het vermogen van de snellader). Met een snellader kun je de accu in 30 minuten tot 80% opladen. Een middelgrote auto laadt er in 30 minuten zo’n 225 km bij. Dat de auto veel sneller laadt, komt doordat er met gelijkstroom en een hoog vermogen wordt geladen (meer dan 43 kW) en doordat de boordlader in de auto wordt gepasseerd: de stroom gaat rechtstreeks de accu in.

Eigen laadpaal: goedkoper en sneller

Als je een garage of oprit bij je huis hebt, kun je een eigen laadpaal of laadbox  laten plaatsen. Dat heeft veel voordelen: je kunt laden wanneer het jou uitkomt, het is 2 tot 3 keer goedkoper dan opladen aan een publieke laadpaal, en het is veel sneller dan laden via het stopcontact. Een middelgrote auto is aan het stopcontact 15 tot 20 uur bezig om de accu vol te laden (van 10 naar 80%). Aan een laadpaal gaat dit 3 keer zo snel, en met een 3-fasen aansluiting (krachtstroom) zelfs 5 tot 10 keer zo snel.

Laadpaal thuis: wat kost het en wat heb je nodig?

Je bent zo’n 1.000 tot 2.000 euro kwijt om thuis een laadpaal of wandlader te laten plaatsen (een wandlader is een kastje – laadbox - aan de muur). Dat is inclusief de kosten van de laadpaal of wandlader en het aanpassen van de meterkast (de lader krijgt een eigen groep).

De prijs van de laadpaal hangt af van het vermogen: laadpalen met een hoog vermogen (11 of 22 kW) laden sneller, maar zijn ook duurder. Check van tevoren of jouw meterkast geschikt is voor een laadpaal met een hoger vermogen. De meeste oudere huizen hebben 1-fasestroom (1x25A). Daarmee kun je een 3,7 kW of 7,4 kW laadpaal installeren. Wil je een 11 kW of 22 kW laadpaal, dan moet je over 3-fasenstroom (krachtstroom, 3x25A) beschikken. Veel nieuwbouwhuizen hebben dit al. Als je geen 3-fasenaansluiting hebt, kun je de netbeheerder vragen om je aansluiting te verzwaren naar 3x25A. Dat kost eenmalig ruim 200 euro; de jaarlijkse kosten voor de aansluiting blijven gelijk.

  • Ook inductiekookplaat of warmtepomp? Plaats verdeler in de meterkast

    Tip: Heb je behalve een elektrische auto ook een inductiekookplaat of een warmtepomp, of denk je erover om die te nemen? Deze apparaten vragen veel stroom, net als de elektrische auto. Het is dan slim om een stroomverdeler (ook wel: voorrangschakelaar) in de meterkast te plaatsen. Die zorgt ervoor dat ervoor dat bepaalde apparaten voorrang krijgen als er veel stroom gevraagd wordt. De stoppenkast wordt zo nooit te zwaar belast. Je kunt bijvoorbeeld regelen dat de auto stopt met laden als je de inductieplaat gebruikt. Zónder stroomverdeler heb je waarschijnlijk een nog zwaardere stroomaansluiting (3x35A) nodig, en daar betaal je jaarlijks zo’n 600 euro meer voor dan voor een 3x25A-aansluiting.

Slim en zuinig rijden in een stekkerauto

  • 1

    Als je rustig rijdt, is de accu minder snel leeg. Trek dus rustig op, laat het gas los om vaart te minderen en rijd 100 in plaats van 130 op de snelweg.

  • 2

    Rijd zoveel mogelijk met een gelijke snelheid, zonder remmen en optrekken. Met de cruise control gaat dat heel makkelijk.

  • 3

    Veel auto’s hebben een eco-stand waarin de auto zuinig rijdt. Probeer zo vaak mogelijk met de ecostand te rijden.

  • 4

    Rem zoveel mogelijk op de motor. Dat doe je door het gas los te laten (en eventueel heel licht de rem in te trappen). Tijdens het remmen op de motor wordt de accu weer opgeladen. Als je het rempedaal harder intrapt, wordt er minder energie teruggewonnen.

  • 5

    De airco gebruikt stroom en dat gaat ten koste van het bereik. Je kunt de auto ook alvast koelen terwijl hij nog aan de lader zit: dan gebruik je stroom van het net in plaats van uit de accu.

  • 6

    Ook de verwarming gebruikt stroom. Kies een auto met een ingebouwde warmtepomp voor verwarming: dat spaart energie en dus acculading. Stoelverwarming is ook handig: dan hoef je niet de hele auto te verwarmen. Ten slotte kan je de auto ook alvast opwarmen terwijl hij nog aan de lader staat.

  • 7

    Haal de dakkoffer, imperiaal of fietsendrager van het dak als je ze niet nodig hebt. Dat kan zomaar 15% schelen op het verbruik.

  • 8

    Pomp je banden elke 2 maanden op. Met goed gevulde banden rijd je veiliger, verbruik je minder energie, en je banden slijten ook nog eens minder snel.

Tweedehands elektrische auto kopen

Er zijn steeds meer tweedehands elektrische auto’s te koop. Het is handig om van tevoren uit te zoeken welk accubereik bij jouw rijgedrag past. Daarvoor kun je de keuzehulp gebruiken.

Het belangrijkste onderdeel van de elektrische auto is de accu (batterij). Batterijen verliezen na verloop van tijd altijd iets van hun capaciteit. Check hoeveel garantie er nog op de accu zit. Fabrikanten geven minstens 8 jaar of 160.000 km garantie op de accu. In die periode moet de accu minstens 70% leveren van de capaciteit die hij had toen hij nieuw was. Veel automerken geven een langere of zelfs levenslange garantie op de batterij.

Tips voor als je een tweedehands elektrische auto koopt:

  • Laat de accu doormeten bij een dealer voordat je de auto koopt. Je weet dan welke capaciteit hij nog heeft.
  • Zoek uit hoeveel garantie er nog op de accu zit.
  • Check of de auto kan snelladen. Sommige oudere of kleinere auto’s kunnen dit niet.
  • Maak een flinke proefrit met de auto die je wilt kopen en test hoe ver je op een volle accu kunt rijden.
  • Stop tegen het eind van de rit bij een snellaadstation en test hoe snel de auto oplaadt. Op ev-database.nl vind je de snellaadtijd van nieuwe elektrische auto’s. De laadtijd moet daarbij in de buurt komen.

En hoe zit het met hybride auto’s?

De afgelopen jaren zijn er veel hybride auto’s op de markt gekomen: auto’s die deels elektrisch rijden en deels op brandstof. Sommige hebben een stekker (plug-in hybrides en range-extenders), andere alleen een kleine elektromotor die ‘meehelpt’ en die wordt opgeladen met energie die vrijkomt bij het remmen (bijvoorbeeld de Toyota Prius). Hybride auto’s hebben zeker klimaatvoordeel ten opzichte van gewone benzine-auto’s of diesels: ze stoten minder CO2, stikstofoxiden (NOx) en fijnstof uit. Maar ze scoren een stuk slechter dan volledig elektrische auto’s.

Terug naar boven

Deze site gebruikt alleen cookies om te meten, je bezoek is dus anoniem.