Elektrische auto slim laden

Welk thuislaadpunt past bij jou?

Advies op maat Welk laadpunt bij jou past, hangt af van je laadbehoefte, auto en andere apparaten. Ontdek welk (slim) laadpunt geschikt is voor jou!
Met slim laden wordt het tijdstip en de laadsnelheid van je laadsessie gestuurd . Zo kun je jouw elektrische auto duurzamer en goedkoper opladen, terwijl ook het stroomnet minder wordt belast. Milieu Centraal vertelt je over de voordelen.

De verwachting is dat de komende jaren het aantal elektrische auto’s gaat toenemen. Die groei gaat zorgen voor een grotere elektriciteitsvraag. Door elektrische auto’s slim op te laden, kan die groeiende vraag naar stroom worden gespreid en ingezet worden om duurzame energie goed te benutten.

Hoe werkt slim laden?

Als je een elektrische auto aan een laadpaal hangt, gaat die normaal gesproken meteen op maximaal mogelijk vermogen laden tot de batterij vol is. Laad je de auto met een slimme laadopstelling op, dan wordt het laden gestuurd op basis van de prijs van elektriciteit, het aanbod van (duurzame) elektriciteit of de belasting van het stroomnet. Het moment waarop of het vermogen waarmee wordt opgeladen kan worden aangepast, zodat je voordelig en/of duurzaam laadt.

Wat heb je nodig voor slim laden?

Voor een slimme laadopstelling thuis, heb je slimme apparaten nodig. Dat kan een laadpaal of elektrische auto zijn. Een slimme laadpaal kan bijvoorbeeld starten met laden op een vooraf aangegeven tijdstip, of als je zonnepanelen stroom leveren.

Er zijn ook slimme laadapps die je de mogelijkheid geven het laden te sturen. Bekende voorbeelden zijn Jedlix en Stekker. De app communiceert dan met de auto of laadpaal om dat aan te sturen. Via zo’n app kun je zelf aangeven wanneer de auto volledig of voldoende opgeladen moet zijn. Zo sta je op het moment dat je de auto weer gaat gebruiken niet met een lege accu. Met bepaalde opstellingen kun je bijvoorbeeld ook aangeven dat de auto zo snel mogelijk 50 procent vol moet worden geladen, maar dat de rest van de batterij slim opgeladen kan worden.

Een andere, vaak dure optie is een Energie Management System (EMS). Dat is een systeem dat zelfstandig, vaak met hulp van slimme rekenprogramma’s, apparaten in huis aan- of uit kan zetten.

Je hebt niet al deze slimme apparaten nodig, maar er moet in ieder geval één apparaat in staat zijn het laden te sturen. Wel moet communicatie binnen de laadopstelling mogelijk zijn, zodat informatie kan worden uitgewisseld.

Wist je dat... ... je minimaal één slim apparaat nodig hebt dat het laden kan aansturen?

Waarom slim laden een goed idee is

Slim laden biedt voordelen voor je portemonnee, duurzaamheid en de belasting van het net.

Het is goedkoper, omdat je kunt aangeven dat je de auto wilt opladen op momenten dat de stroomprijs laag is. Bijvoorbeeld als het daltarief geldt. Heb je een dynamisch energiecontract waarbij de prijs per dag of zelfs per uur verschilt, dan kan daar ook op ingespeeld worden. Heb je zonnepanelen? Dan kan de laadpaal of laadapp daar ook rekening mee houden.

Slim laden is ook duurzamer. Je kunt aangeven om te laden op moment dat er veel groene stroom beschikbaar is of op het moment dat je zonnepanelen stroom leveren.

Dat helpt ook met het minder belasten van het stroomnet. De elektriciteitsvraag groeit en elektrische auto’s hebben bij het opladen in korte tijd veel stroom nodig. Bovendien wordt een groot deel van de auto’s op hetzelfde moment van de dag opgeladen. Slim laden kan zorgen dat de stroomvraag goed verdeeld wordt. Zet je jouw auto bijvoorbeeld als je thuiskomt van werk rond 6 uur in de avond aan de lader, maar heb je hem de volgende ochtend pas om 8 uur in de ochtend weer nodig? Dan kan door slim laden de laadtijd van je auto gespreid worden, zodat een deel van het laden bijvoorbeeld in de nacht gebeurt, als de elektriciteitsvraag lager is. Of als je de auto overdag niet nodig hebt, kan er juist midden op de dag geladen worden, als er veel zonne-energie is.

Slim laden extra slim met zonnepanelen

Als je zonnepanelen hebt, wordt het slim opladen van je elektrische auto extra interessant. Het biedt de mogelijkheid om de door jouw panelen opgewekte zonnestroom direct te benutten. Dat is duurzaam en voordelig. Je auto wordt met groene stroom opgeladen.

Dat is met name interessant als vanaf 2025 de salderingsregeling voor zonnepanelen wordt afgebouwd. Dan wordt het zelf gebruiken van je zonnestroom steeds voordeliger. Op dit moment mag je alle stroom die je opwekt wegstrepen tegen de stroom die je gebruikt. Als je meer stroom levert dan je gebruikt, krijg je voor dat overschot een prijs die lager is dan de reguliere stroomprijs. Vanaf 2025 mag je nog 64 procent van de stroom die je opwekt wegstrepen tegen wat je gebruikt, dat wordt met de jaren een steeds lager percentage. In de jaren daarna wordt dit verder afgebouwd. Vanaf 2031 wordt het salderen helemaal afgeschaft en krijg je voor alle opgewekte stroom die je niet zelf gebruikt alleen de lagere vergoeding voor teruglevering.

Verschillende vormen van slim laden

Er zijn verschillende manieren waarop slim laden kan plaatsvinden.

Je kunt denken aan een laadopstelling waarmee je vooral inspeelt op goedkope of groene stroommomenten. Bijvoorbeeld op het moment dat het daltarief van kracht is of als er vanuit de netbeheerder een signaal komt dat het aandeel groene stroom hoog is. Het is ook mogelijk om in te spelen op prijsschommelingen in de energiemarkten, maar daarvoor heb je een dynamisch energiecontract nodig en een laadpaal die hierop kan inspelen. Op dit moment wordt dit nog niet veel gebruikt.

Dynamic load balancing

Een andere manier is dynamic load balancing. Hier speelt de laadopstelling in op wat er in jouw huis gebeurt. Staan er in huis veel elektrische apparaten aan? Dan zal er minder stroom naar de auto gaan. Zo wordt jouw stroomaansluiting minder belast. Is er in huis juist weinig elektriciteitsvraag en geen risico op overbelasting? Dan maakt de auto gebruik van die ruimte en gaat de auto (sneller) opladen.

Elektrische auto als thuisbatterij

Sommige elektrische auto’s kunnen niet alleen stroom opslaan, maar ook terugsturen naar de laadpaal. Dit wordt bi-directioneel laden genoemd. Dit gebeurt nog niet op grote schaal, omdat er nog weinig laadpalen beschikbaar zijn die dit kunnen. Bij veel elektrische auto’s met de mogelijkheid, is deze door de fabrikant vaak nog niet geactiveerd. Maar de verwachting is dat dit in de toekomst een steeds grotere rol gaat spelen. Elektrische auto’s kunnen dan stroom terug leveren aan het net. Ook kunnen ze dan functioneren als thuisbatterij en stroom leveren als er in je huis veel elektrische apparaten worden gebruikt.

Zo kun je bijvoorbeeld overdag zonnestroom van je zonnepanelen opslaan in de batterij van de auto en deze stroom ’s avonds inzetten wanneer de verlichting, inductiekookplaat of televisie aan gaat. Dat kan niet alleen zorgen voor een lagere energierekening, maar dat kan ook zorgen voor het beter benutten van groene stroom.

Veelgestelde vragen over slim laden