Opladen elektrische auto

Elektrische Auto Opladen Vrouw (2)
Advies op maat Welk thuislaadpunt past bij jou? Welk laadpunt past bij jou? Dat hangt af van jouw elektrische auto, gebruik en stroomaansluiting. Ontdek welk laadpunt geschikt is voor jou!
Een elektrische auto heeft een accu (batterij) die je moet opladen. Dat doe je aan een laadpaal thuis of op straat. Als het nodig is, kun je onderweg snel bijladen bij een snellader. Maar wat is er nodig om thuis en onderweg op te laden, wat kost het en hoe lang duurt het? Milieu Centraal geeft antwoord op je vragen.

Laat je inspireren!

Zelf zien en ontdekken wat er allemaal kan in huis? Bezoek op 10 tot en met 12 juni ons Duurzaam Droomhuis en laat je inspireren.

Banner Beurs Huisenenergie Web2022

Wat kost opladen van een auto?

Thuis opladen is het goedkoopst: je betaalt de stroomprijs van je energiecontract, zo’n 22 cent per kilowattuur Wel moet je eerst een laadstation kopen voor thuis. Dat kost eenmalig zo’n € 1.500 tot 3.000 (prijs inclusief installatie).

De kosten voor een jaar elektrisch rijden zijn lager dan voor een brandstofauto. Zelfs als je alleen op straat zou opladen, bespaar je. Een jaar lang publiek laden kost zo'n 800 euro, terwijl je voor een jaar lang benzine tanken zo'n 1600 euro betaalt. 

Milieu Centraal rekent met een stroomprijs van 22 cent per kilowattuur (kWh). Jouw stroomprijs kan op dit moment hoger of lager zijn, en stijgen of dalen. Op Energierekening lees je meer over de stroomprijs.

Kosten van publiek laden

Bij publieke laadpalen kan de prijs erg verschillen. Gemiddeld betaal je 34 cent per kWh bij een publieke laadpaal. Bij een snellader is dat gemiddeld 63 cent per kWh. De prijs wordt bepaald door verschillende partijen en dingen. Daardoor weet je vooraf vaak niet hoeveel opladen gaat kosten. De prijs is opgebouwd uit twee delen:

  1. Prijs per kilowattuur. Het laadpaalbedrijf bepaalt wat je voor een kWh betaalt. Meestal kun je de prijs vinden op de laadpaal, bijvoorbeeld via een Om te zorgen dat je niet te veel betaalt, heeft de gemeente soms een maximum prijs met de beheerder afgesproken.
  2. Prijs van de laadpas. Om publiek te laden heb je een pasje of app nodig. Daarmee kun je de laadpaal activeren en betalen. De aanbieder van zo’n laadpas kan kosten berekenen die bovenop de laadkosten komen. Meestal betaal je een bedrag per kWh of een vast bedrag per maand. Je kunt zelf kiezen bij welke aanbieder je een laadpas neemt. Onafhankelijke informatie over de kosten van laadpassen vind je op Laadpastop10.nl.

Bij publiek laden kunnen nog extra kosten komen: parkeerkosten en start- en uurtarief. Dit verschilt per wijk of straat. Controleer goed wat de parkeerregels zijn. Sommige laadpalen hebben een start- en een uurtarief, om te zorgen dat mensen hun auto weghalen als hij volgeladen is (je betaalt dan als je auto vol aan de laadpaal blijft staan).

De prijs kan afhangen van het moment van de dag. Ook kan de prijs lager zijn als er veel groene stroom beschikbaar is.

Hoe lang duurt opladen?

Hoe lang het opladen van een elektrische auto duurt, hangt af van 3 dingen:

  • Het vermogen van de laadpaal
  • De boordlader: die bepaalt hoeveel vermogen jouw auto aankan
  • Hoe leeg de accu is

Als je thuis laadt, speelt ook je stroomaansluiting een rol. Op ev-database.nl kun je zien hoe snel elk model auto kan opladen.

In de praktijk komt een uur thuisladen met een laadpaal met een vermogen tussen de 3.7 en 11 kW neer op 20 tot 60 kilometer bereik. In 5 uur heb je er dus 100 tot 300 km bij.

De boordlader

De boordlader is een apparaat dat is ingebouwd in de elektrische auto. De boordlader zet wisselstroom om in gelijkstroom. Dat is nodig omdat een elektrische auto alleen gelijkstroom kan gebruiken, terwijl het elektriciteitsnet wisselstroom levert.

De boordlader heeft een maximaal vermogen waarmee hij elektriciteit aan de batterij kan leveren. Hierdoor heeft het vermogen van de boordlader invloed op de laadsnelheid. Je kunt de auto wel aan een laadpaal met een hoog vermogen zetten (dat is niet slecht voor de accu en geeft ook geen kortsluiting), maar de auto zal er niet sneller van gaan laden.

Snelladen

Met een snellader kun je een elektrische auto sneller opladen. Bij een snellader met wordt de batterij meestal binnen 30 minuten tot 80 procent opgeladen. Het opladen bij een snellaadpunt gaat tot 80 procent echt snel. Boven de 80 procent gaat snelladen een stuk langzamer. Lees meer over Snelladen.

Video: ervaringen met elektrische auto opladen

Wat heb je nodig om te laden?

Om je auto op te laden, heb je een aantal dingen nodig.

  • Een oplaadkabel. In Nederland wordt voor elektrische auto’s een type-2 stekker gebruikt. Dat wordt ook wel een Mennekes-stekker genoemd.
  • Een laadpas of -app om aan een openbare laadpaal of snellader te laden.
  • Eventueel om thuis te laden: een eigen laadpaal of wandlader.
Elektrische Auto Type 2 Stekkeraansluiting
Type-2 stekker (Mennekes-stekker)

Thuis opladen

Als je een garage of oprit bij je huis hebt, kun je een eigen laadpaal laten plaatsen. Dit kan een laadpaal zijn of een kastje aan de muur, dat heet een wandlader. Een elektrische auto thuis opladen heeft veel voordelen: je kunt laden wanneer het jou uitkomt én het is goedkoper dan opladen aan een publieke laadpaal. Opladen via een gewoon stopcontact heeft nadelen, je kunt dus beter via een laadpaal laden.

Advies op maat Welk thuislaadpunt past bij jou? Welk laadpunt bij jou past, hangt af van jouw elektrische auto, stroomaansluiting en gebruik. Vul de keuzehulp en ontdek welk laadpunt geschikt is voor jou!

Met het oog op veiligheid moeten de laadpaal en laadbox aan strenge eisen voldoen. Laat het laadpunt installeren door een goedgekeurde installateur. Zo weet je zeker dat deze veilig is geïnstalleerd. Een laadstation wordt aangesloten op een aparte groep in de meterkast. Deze heeft ook een eigen zekering. Dat is brandveilig en zorgt ervoor dat de stoppen niet doorslaan.

Opladen via het stopcontact: let goed op

Opladen via het stopcontact kan, maar heeft nadelen. Het kan alleen als bepaalde regels worden nageleefd. Doe je dit niet, dan is opladen via het stopcontact (brand)gevaarlijk. Opladen via een stopcontact duurt ook langer dan via een laadpaal of wandlader: houd rekening met ruim tien uur oplaadtijd.

Wil je je auto via het stopcontact opladen? Hou je dan aan de volgende regels:

  • Laad via een stopcontact met randaarde
  • Gebruik een stopcontact met geschikte bedrading voor langdurig laden
  • Zorg dat je een oplaadkabel met laadbeveiliger (of controlbox) hebt
  • Gebruik een lage stroomsterkte (max. 8 ampere), tenzij anders besproken met een erkende installateur
  • Gebruik nooit een verlengsnoer

Wat kost een eigen laadpaal?

Je bent zo’n € 1.500 tot 3.000 kwijt om thuis een laadpaal of te laten plaatsen. Dat zijn de kosten van de laadpaal of wandlader, inclusief installatie en het aanpassen van de meterkast. De kosten vallen vaak lager uit, als de laadpaal dichtbij de zekeringskast komt te staan. De laadpaal krijgt een aparte groep met eigen zekering. Op de Laadpaaltop10.nl kun je verschillende laadpalen bekijken en vergelijken.

De prijs van de laadpaal hangt af van het vermogen. Laadpalen met een hoog vermogen (11 kW) laden sneller, maar zijn ook duurder. Check van tevoren of jouw meterkast geschikt is voor een laadpaal met een hoger vermogen.

Controleer ook goed welk vermogen de boordlader in je auto aankan. Een voorbeeld: stel de boordlader van je auto heeft een vermogen van 11 kW. En je hebt thuis een laadpaal met 22 kW vermogen geïnstalleerd. Dan zal jouw auto nog steeds met een maximaal vermogen van 11 kW kunnen laden.

Een wandlader is een kastje aan de muur en wordt ook wel laadbox genoemd.

Elektrische Auto Opladen Vrouw

Check je stroomaansluiting

Hoe snel je thuis kan opladen, hangt af van je stroomaansluiting.

  • Sommige oudere huizen hebben een 1-fase-aansluiting op het elektriciteitsnet (meestal 1x25A). Daarop kun je maximaal een 3,7 kW laadpaal installeren. Daarmee laad je thuis een elektrische auto in 10 tot 20 uur op.
  • Veel nieuwbouwhuizen hebben een 3-fasen-aansluiting (3x25A). Dan kun je een laadpaal met meer vermogen (7,4 kW of 11 kW) plaatsen. Daarmee kun je 2 of 3 keer zo snel laden: in 3,5 tot 10 uur.

Als je géén 3-fasen-aansluiting hebt, kun je de netbeheerder vragen om je aansluiting te verzwaren. De kosten daarvoor hangen af van de kabels die nodig zijn. Als die al tot in je huis liggen, zijn de kosten lager. Moeten de kabels nog tot je meterkast worden aangelegd, dan zullen de kosten hoger

Load balancing

Load balancing is een techniek waarbij het thuislaadpunt zich aanpast naar het stroomverbruik in je huis. Dat is handig als je veel zware elektrische apparaten hebt naast je elektrische auto, zoals een inductie kookplaat. Dreigt je meterkast overbelast te raken op een moment dat er veel stroom tegelijk wordt gevraagd in huis? Dan grijpt het laadpunt automatisch in. Er gaat dan minder stroom naar het laadpunt. Je auto laadt dan langzamer op. Op rustige momenten laadt je auto gewoon op maximaal vermogen op.

Deze techniek is niet verplicht, maar wel aan te raden. Het kan zijn dat er kleine aanpassingen in de meterkast of aan je (slimme) meter nodig zijn. Informeer hier goed naar bij installateurs. Wanneer je zonnepanelen hebt en zo optimaal mogelijk gebruik wilt maken van de stroom die deze panelen opwekken, is load balancing ook een goede keuze.

Auto opladen met zonnepanelen

Een elektrische auto kun je overdag opladen met stroom uit je eigen zonnepanelen. Dat scheelt flink in de kosten van laden.

In de toekomst heeft het nog meer voordeel om de stroom van je eigen zonnepanelen te gebruiken voor je elektrische auto. Vanaf 2023 verandert de salderingsregeling. Daardoor wordt het steeds gunstiger om je eigen zonnestroom zoveel mogelijk zelf te gebruiken. Overdag je elektrische auto opladen, wanneer de zonnepanelen stroom opwekken, is dan een slimme zet.

Kies je voor een 3x25A-aansluiting, dan kost het eenmalig tussen de 200 euro en 1.200 euro. Kies je voor een nog zwaardere 3x35A-aansluiting, dan kunnen de kosten oplopen tot ruim 1.600 euro. Bij zo’n zware aansluiting gaan ook de jaarlijkse kosten met zo’n 600 euro omhoog.

Als VvE een laadpaal aanschaffen

Woon je in een appartement en heb je een eigen parkeerplaats? Dan moet je het plaatsen van een oplaadpunt regelen via de Vereniging van Eigenaren (VvE). Daar komt het nodige bij kijken: hoe verdeel je bijvoorbeeld de kosten en wie is eigenaar van de laadpaal? De brochure ‘Laadoplossingen voor elektrische auto’s binnen de VvE’ helpt je op weg. Bij deze brochure hoort ook een hulpmiddel met de regels van de wet. Bovendien is er een speciale lening voor oplaadpunten bij appartementen.

Er is een nieuwe subsidieregeling voor VvE's. De subsidie geldt voor het onderzoeken van de opties voor laadpalen. Voor adviezen over laadpalen die na 5 oktober 2021 zijn opgesteld kan bij het ingaan van de regeling met terugwerkende kracht subsidie worden aangevraagd. Meer informatie is te vinden op de website van de Rijksoverheid.

Opladen op straat

Er staan 83.000 openbare laadpalen op straat en in parkeergarages, verspreid over heel Nederland. Daarnaast zijn er ook zo'n 2.600 snellaadpalen in Nederland (cijfers december

Via oplaadpalen.nl vind je alle oplaadpunten in de buurt of op jouw bestemming. Je ziet meteen of ze vrij zijn. Het is niet verplicht om je auto te verplaatsen als hij volgeladen is, maar het is natuurlijk wel aardig: de laadpaal komt dan vrij voor iemand anders. Op sommige plekken vind je ook laadpleinen: pleinen met meerdere publieke

Bij publieke laadpalen betaal je gemiddeld 34 cent per kWh. Om publiek te laden heb je een laadpas nodig, waar nog aparte kosten aan zijn verbonden.

Hoe werkt een laadpas?

Om op te laden bij een openbare laadpaal heb je een laadpas nodig. Met deze pas meldt je je aan en af bij de laadpaal. Er is een groot aanbod van aanbieders van laadpassen. Sommige aanbieders bieden naast de pas een app of sleutelhanger aan. Daarmee kun je je ook aanmelden bij laadpaal. In Nederland kun je met iedere laadpas bij elke openbare laadpaal je elektrische auto opladen

Dit aantal stijgt snel, op de site van het RVO wordt de actuele stand elke maand geüpdatet.

Laadpleinen worden beheerd door gemeentes. Ze zijn voor elke gebruiker van een elektrische auto te gebruiken. De laadpalen op een laadplein werken hetzelfde als andere publieke laadpalen.

Automerk Tesla legt zelf laadpleinen aan: Supercharger Stations. Alleen Tesla’s kunnen op deze laadpleinen opladen.

Elektrische Auto Laadpas

Vaak is de laadpas gekoppeld aan je bankrekening of creditcard. Sommige aanbieders hebben pre-paid passen. Daar kun je van te voren tegoed op zetten, waarmee je de kosten voor het laden betaalt. Dit is vergelijkbaar met beltegoed voor een mobiele telefoon. De website Laadpastop10.nl geeft onafhankelijke informatie over alle laadpassen die in Nederland te krijgen zijn.

Een openbare laadplek aanvragen

Zijn er bij jou in de buurt geen of weinig oplaadpunten of kun je geen thuislaadpunt plaatsen? Dan kun je bij de meeste gemeenten vragen of ze een laadpaal wil plaatsen. Dit kan via de website Laadpaalnodig.nl. De voorwaarden om een openbare laadpaal aan te vragen, verschillen per gemeente. Omdat het een openbare laadpaal is, is plaatsing gratis. Voor gebruik betaal je de normale kosten voor publiek laden.

Snelladen onderweg

In Nederland zijn zo’n 2.600 snellaadpunten (cijfers december vooral bij tankstations langs de snelweg. Je vindt ze via Oplaadpalen.nl, kies linksboven in het menu voor ‘Snel’. Met een snellader kun je de accu in zo’n 30 minuten opladen tot 80 procent vol. Snelladen gaat echt snel tot de accu voor 80 procent vol is, daarna gaat het minder snel. Snelladen is duurder dan ‘gewoon’ publiek laden. Je betaalt bij een snellaadstation zo’n 63 cent per kWh.

Vrijwel alle elektrische auto’s kunnen snelladen, een paar modellen kunnen dat Op ev-database.nl kun je actuele informatie over alle elektrische modellen vinden, ook of ze kunnen snelladen.

Dit aantal stijgt snel, op de site van het RVO wordt de actuele stand elke maand geüpdatet.

De uitzonderingen zijn de elektrische auto’s van Smart en twee modellen van Renault: de Kangoo Maxi ZE 33 en Twingo ZE.

Elektrische Auto Opladen Langs Snelweg Vrouw (2)
Elektrische Auto Opladen Langs Snelweg Vrouw

Hoger vermogen

Dat de auto sneller laadt, komt doordat er met een hoog vermogen en gelijkstroom wordt geladen (meer dan 43 kWh). De boordlader wordt zo niet gebruikt. Die zet normaal de wisselstroom van het elektriciteitsnet om in gelijkstroom, wat de auto gebruikt. Snellaadstations leveren direct gelijkstroom en slaan zo de boordlader

Omdat snelladen met een hoger vermogen gebeurt, wordt de batterij zwaarder belast. Het is daarom verstandig om alleen snel op te laden als dat echt nodig is.

Alle snellaadstations hebben laadkabels met de juiste stekkers. Je kunt je elektrische auto dus bij elk snellaadstation opladen.

Wat als ik zonder stroom langs de weg sta?

Kom je onverwacht toch met een lege accu langs de weg te staan, dan kan de Wegenwacht je batterij bijladen. De Wegenwacht heeft een mobiele batterijlader, waarmee in ongeveer een kwartier een actieradius van zo’n 10 kilomater kan worden bijgeladen. In veel gevallen is dat genoeg om de auto naar de dichtstbijzijnde laadpaal te rijden.

Een uitzondering hierop is wanneer een Type 2 (mennekes) stekker wordt gebruikt om te snelladen. In dat geval wordt er wel wisselstroom gebruikt en moet de boordlader de stroom omzetten naar gelijkstroom. Dit type stekker wordt voor snelladen steeds minder gebruikt.

Opladen in het buitenland

Als je met je elektrische auto naar het buitenland gaat, is het goed om je voor te bereiden. In Europa zijn ruim 200.000 oplaadpunten. Bij 20.000 van die oplaadpunten is snelladen mogelijk (cijfers 2021). Vooral in Noordwest-Europa is de afgelopen jaren veel geld uitgegeven aan openbare laadpalen voor elektrische auto’s. Ook in andere Europese landen groeit het aantal oplaadpunten op dit moment snel.

Voor het plannen van een vakantie met de elektrische auto zijn een paar sites handig. Let op: houdt er rekening mee dat het bereik van je auto iets afneemt wanneer hij volgeladen is met bagage.

  • Je vindt de oplaadpalen in heel Europa op Oplaadpalen.nl.
  • Op ANWB.nl staan de mogelijkheden per land op een rijtje.
  • Als je zeker wilt weten dat je op je route en ter plekke genoeg oplaadpunten vindt, kun je een route plannen via Abetterrouteplanner.com.
  • De ANWB biedt een routeplanner aan (voor binnen- en buitenland) waarbij je het merk en type van je auto, het batterijpercentage en het gewenste percentage bij aankomst op kunt geven. De routeplanner houdt dan rekening met het bereiken van je auto bij het plannen van de route. Let op: de ANWB-routeplanner gaat uit van snelladen onderweg, check dus of je auto kan snelladen.

Met welke stekker laad ik in het buitenland?

De Europese Unie heeft één stekker aangewezen als de Europese standaard. Dit is de type 2-stekker, ook wel bekend als de Mennekes-stekker. Bij snellaadstations zijn laadkabels met de juiste stekkers aanwezig. Vrijwel elke elektrische auto kan daarom bij een snellaadstation

In Frankrijk en Italië is de type 3-stekker een tijdje de standaard geweest. Deze is nog te vinden bij verschillende oplaadpunten. Ze worden vaak vervangen door de Mennekes type 2-stekker, maar dit gaat niet overal even snel. Als je naar Frankrijk of Italië reist, is het slim om voor de zekerheid een laadkabel met een type 3-stekker of een verloopstuk mee te nemen.

Laadpas in het buitenland

Niet alle laadpassen werken in het buitenland. Soms moet je laden in het buitenland eerst activeren voordat je de pas kunt gebruiken. Check daarom voor je op reis gaat bij je laadpasaanbieder of je met de pas kunt laden in het buitenland en wat je daar eventueel voor moet doen. Op laadpastop10.nl kun je zoeken naar laadpassen die goed te gebruiken zijn in verschillende Europese landen (kies rechtsboven 'Goede dekking in').

De uitzonderingen zijn de elektrische auto’s van Smart en twee modellen van Renault: de Kangoo Maxi ZE 33 en Twingo ZE.

Is er genoeg stroom voor alle elektrische auto’s?

Het elektriciteitsgebruik van mensen neemt toe. Het elektriciteitsnet is voorbereid op een hoger gebruik en wordt in de toekomst nog verder uitgebreid. Er is dus ruimte voor meer elektrische apparaten, ook elektrische auto’s.

Er is wel een belangrijk punt om op te letten. Elektrische auto’s kunnen bij het laden in korte tijd érg veel stroom vragen vergeleken met andere apparaten. Het is dus belangrijk dat elektrische auto’s niet massaal op hetzelfde moment worden opgeladen. Bijvoorbeeld aan het begin van de avond als mensen thuiskomen, wanneer er al een piek zit in het stroomgebruik. Gelukkig kan opladen van een elektrische auto’s vaak flexibel.

Dagelijks opladen is met steeds grotere accu’s bijvoorbeeld niet altijd nodig. En in de meeste gevallen hoeft de auto pas de volgende ochtend weer gebruikt te worden. Hierdoor is er voldoende tijd voor het opladen, ook als dat wat later op de avond gebeurt. Door de inzet van slimme technieken kan dat zonder dat je daar als gebruiker last van hebt. De ontwikkeling van het slim opladen is in volle gang.

Slim opladen

Er wordt ook gewerkt aan het slim regelen van opladen. Dat wordt smart charging genoemd. Je weet zelf wanneer je gaat rijden en hoe ver, en kunt dus zelf bepalen hoe vol de batterij moet zijn. Een slim oplaadpunt kan dan bepalen wanneer de batterij wordt opgeladen en zorgen dat dit op tijd gebeurt. Dat kan thuis en op straat. Als het opladen van de auto geen haast heeft, kunnen andere elektrische apparaten voorrang krijgen.

Elektriciteit van de auto gebruiken

Een nieuwe techniek die zich snel ontwikkelt, is vehicle-to-grid (V2G). Als er heel veel vraag is naar elektriciteit, kan die uit de batterij van een elektrische auto worden gehaald. De auto levert dan elektriciteit aan het elektriciteitsnet. Hier is wel een speciaal laadpunt voor nodig, die zowel stroom kan leveren als onttrekken aan de auto.

Sommige elektrische auto’s kunnen al elektriciteit uit zonnepanelen opslaan en later terug leveren. Als de zon schijnt, laadt de batterij op. Als het avond is, kan een deel van de stroom uit de batterij voor apparaten in huis worden gebruikt.