Tweedehands elektrische auto kopen

Keuzehulp elektrische auto

Advies op maat Hoe ver wil jij rijden zonder laden? Met de keuzehulp leer je snel welke auto daar bij past!
Er zijn steeds meer tweedehands elektrische auto’s te koop. Milieu Centraal geeft tips voor het kopen van een tweedehands elektrische auto.  

De tweedehands markt voor elektrische auto’s begint te groeien. Vooral modellen die eerst als leaseauto werden gebruikt, komen nu beschikbaar als gebruikte auto (occasion). Dit zijn vaak nog goede auto's. Elektrische auto’s hebben minder onderhoud nodig dan auto’s op brandstof, omdat hun motor minder bewegende onderdelen heeft die kunnen slijten.

Tips voor een tweedehands e-auto

  1. 01

    Denk na of je nog een eigen auto nodig hebt. Je auto delen met vrienden of buren kan een goede manier zijn om kosten te besparen.

  2. 02

    Wat een elektrische auto na een paar jaar nog waard is, hangt af van het model en van de manier waarop je hem gebruikt. Meestal is de auto na vier jaar nog ongeveer de helft van de nieuwprijs waard. Dat is vergelijkbaar met een benzineauto.

  3. 03

    Bedenk welke afstanden je met de auto wilt afleggen. Gaat het vooral om korte ritjes? Dan is het minder belangrijk dat de accu nog in perfecte staat is, zoals bij een nieuwe elektrische auto.

  4. 04

    Het upgraden van je oudere (tweedehands) elektrische auto wordt steeds makkelijker. Sommige aanbieders kunnen extra batterijcapaciteit plaatsen in de auto. Hierdoor verdubbelt de actieradius, vermindert de degradatie van de accu en versnelt het opladen bij de snellader. Dit is nog niet mogelijk bij alle automerken, dus zoek dit vooraf goed uit.

Check de batterij

Het belangrijkste onderdeel van de elektrische auto is de batterij, ofwel de accu. Deze bepaalt hoe ver je kan rijden. Dit noemen we de actieradius of het bereik. Oplaadbare batterijen kunnen na verloop van tijd minder elektriciteit opslaan en afgeven, ook als je ze niet gebruikt. Dit heet degradatie van de batterij.
Ook de batterij van een elektrische auto wordt elk jaar een beetje zwakker. Meestal is dat twee tot tweeënhalf procent per jaar, maar dat verschilt per model.

Laat de batterij controleren

Het is slim om te laten controleren hoe goed de batterij nog werkt. Veel merkdealers en sommige autohandelaren hebben speciale apparaten om dit te meten. Weet dat het checken van de batterijcapaciteit wel 12 uur kan duren. Soms kan je de capaciteit op het dashboard uitlezen. Vraag dit na bij de verkoper.

Als de verkoper deze apparatuur niet heeft, kan je de praktische tips hieronder volgen om toch meer te weten te komen.

Tips om de batterij te controleren

Waardoor neemt de kwaliteit van de batterij af?

De afname in batterijvermogen en batterijcapaciteit (kWh) verschilt per merk en type auto en hangt af van hoe je de auto gebruikt. Bij normaal gebruik neemt de capaciteit van de batterij jaarlijks af met ongeveer 2 tot 2,5 procent. De leeftijd van de accu speelt dus een rol in hoeveel capaciteit er nog over is.

Snelladen leidt tot snellere afname

Het gebruik van de auto is ook een factor. Stond de vorige eigenaar elke maand een paar keer bij een snellader? Dan is de kans groot dat de batterijkwaliteit sneller is afgenomen. Snelladen belast de batterij meer dan gewoon laden. Doe dit daarom alleen als het écht nodig is.

Lange tijd stil staan met volle accu

Het is verstandig om na te vragen of de elektrische auto regelmatig lange periodes stilstond. Is het antwoord ja? Vraag dan of de accu helemaal vol geladen was. Als een auto lange tijd stilstaat met volle accu, leidt dit tot snellere kwaliteitsafname van de batterij dan wanneer de auto stilstaat met een halfvolle accu.

Ook hoe de auto is geparkeerd, heeft invloed op de degradatie van de batterij. De batterij van een auto die voortdurend in de volle zon staat, neemt sneller af in kwaliteit dan die van een auto die in de schaduw of in een garage staat. De vuistregel is: warmer dan 40 graden Celcius en kouder dan -10 graden Celsius is niet goed voor de batterij. In Nederland komen deze temperaturen niet vaak voor.

Een oplaadlimiet beschermt de batterij

Sommige elektrische modellen hebben een oplaadlimiet. Dit betekent dat de auto een buffer heeft: als de auto zegt 100 procent vol te zitten, is de batterij niet écht volgeladen. Dit klinkt gek, maar het is beter voor de batterij. Verschillende merken en modellen hebben verschillende buffers. De een wat ruimer dan de ander.

De koeling: actief of passief?

De koeling van de auto speelt ook een rol. Elektrische auto's hebben systemen die voorkomen dat de batterij te warm wordt, zodat deze minder snel in capaciteit afneemt. Je hebt twee soorten koeling. Welke soort, hangt af van het merk en type.

  • Actieve koeling, waarbij een ventilator of vloeistof de batterij kan koelen tijdens het rijden én het laden. In een auto met een actief koelsysteem blijft de batterij langer goed dan bij auto's met passieve koeling.
  • Passieve koeling, waarbij de batterij alleen tijdens het rijden wordt gekoeld, door de lucht die langs de batterij beweegt.

Kosten tweedehands elektrische auto

De prijs van elke tweedehands auto is afhankelijk van het merk, type en gebruik. Dat geldt ook voor een elektrische auto. Meestal is een elektrische auto na 4 jaar nog ongeveer de helft van de nieuwprijs waard. Dat is vergelijkbaar met een benzineauto.

Ook al is een elektrische auto misschien wat duurder, het kan nog steeds financieel voordelig zijn. Je bent maandelijks minder geld kwijt aan een elektrische auto dan aan een brandstofauto. Daarom zijn elektrische auto’s een interessante tweedehands optie. Bovendien kan je tot 2025 subsidie krijgen voor tweedehands elektrische auto’s.

Subsidie voor elektrische auto

Tot 2025 kan je subsidie krijgen als je een tweedehands elektrische auto koopt. In 2024 kon je voor een tweedehands auto € 2.000 subsidie krijgen. Er was in totaal 29,4 miljoen euro beschikbaar in 2024. Helaas is deze subsidiepot voor dit jaar inmiddels leeg. Op RVO.nl vind je altijd de laatste informatie.

Ook als je een gloednieuwe elektrische auto koopt, is subsidie mogelijk. Meer hierover lees je op de pagina Subsidie elektrische auto.

Hoe zit het met garantie?

Onderling hebben fabrikanten afgesproken om voor 8 jaar of 160.000 kilometer garantie op de batterij te geven, afhankelijk van wat zich als eerste voordoet. De garantie dekt de vervanging van de batterij als hij binnen die periode minder dan 70% van het originele vermogen heeft. Vraag altijd hoe het zit met de garantie van de auto die je wilt kopen.

Het verschilt per fabrikant of er garantie zit op de batterij en welke regels daarvoor gelden. Lees de garantievoorwaarden daarom goed door als je een elektrische auto koopt.

BOVAG garantie

Als je een tweedehands auto koopt bij een BOVAG-autobedrijf krijg je garantie op de hele auto. Tot 6 maanden na aankoop wordt de auto gratis hersteld als er verborgen gebreken naar voren komen. Alleen gebreken die al bestonden bij de aankoop of die binnen 6 maanden ontstaan door normaal gebruik, vallen onder deze regeling. De garantievoorwaarden lees je op de site van BOVAG (pdf).

Of er garantie zit op de batterijen van je elektrische auto en welke regels daarvoor gelden, verschilt per fabrikant. Lees de garantievoorwaarden daarom goed door als je een elektrische auto gaat kopen.

Veelgestelde vragen over tweedehands elektrische auto's