E-bike of speedpedelec

Altijd wind mee én veel beter voor het klimaat dan de auto. De elektrische fiets is een snel, milieuvriendelijk en goedkoop alternatief voor korte autoritten. Ideaal als het op de gewone fiets te ver is naar de supermarkt of je werk.

Als je voor de elektrische fiets kiest, dan stoot je per kilometer ruim 60 keer minder CO2 uit dan een benzineauto. En ook ruim 25 keer minder dan een elektrische auto. Een flinke besparing dus. Daarbij is de elektrische fiets veel goedkoper in aanschaf en gebruik dan de auto.

De meeste elektrische fietsen gaan met bijtrappen ongeveer 25 kilometer per uur. Maar er zijn ook snellere e-bikes (speed pedelecs) die tot 45 km per uur kunnen. Als er ook nog een snelfietsroute is, ben je daarmee zo op je werk.

4 tips voor de elektrische fiets

  1. 01

    Let bij de aankoop van je elektrische fiets op hoe ver je met een accu kunt fietsen. De accu raakt sneller leeg bij tegenwind, hellingen en koud weer. 

  2. 02

    Begin met fietsen in een lage versnelling en schakel pas als je op snelheid bent door naar een hogere versnelling. Dan rij je zuiniger en maak je meer kilometers op een volle accu.

  3. 03

    Laad de accu van de fiets liefst op bij kamertemperatuur en laad de accu steeds helemaal vol. Laden duurt meestal 2 tot 8 uur, afhankelijk van hoe leeg je accu is.

  4. 04

    Doe je je elektrische fiets weg en kun je hem niet tweedehands verkopen of inruilen? Lever de accu dan apart in zodat hij gerecycled kan worden.

Milieuvoordelen elektrische fiets

Een groot voordeel van de elektrische fiets is dat je geen uitstoot van CO2 of fijnstof veroorzaakt tijdens het rijden. Daardoor draag je bij aan een beter klimaat en schonere lucht. Vooral in steden is dat nodig. Wel komt er CO2 vrij bij het opwekken van de elektriciteit voor de accu van de fiets, maar dat is veel minder dan wat een auto aan CO2-uitstoot veroorzaakt: een elektrische fiets veroorzaakt minder dan 2 procent van de CO2-uitstoot van een gemiddelde benzineauto (en minder dan 4 procent van de CO2-uitstoot van een elektrische auto).

Speed pedelec

Supersnel! Woon je wat verder van je werk, maar wil je de auto toch laten staan? Dan is de speed pedelec een goede optie, die kan wel 45 kilometer per uur. Je moet je dan wel aan andere regels houden. Lees meer!

Goede concurrent voor auto

Uit onderzoek blijkt dat mensen makkelijker de fiets pakken als hij elektrisch is. Ook leg je makkelijker langere afstanden af. Op afstanden tot 10 en zelfs 20 kilometer is de elektrische fiets daarmee een prima alternatief voor de auto. Een ritje naar de supermarkt of de sportvelden gaat vaak even snel, zo niet sneller met de elektrische fiets.

Maar je kunt er ook mee naar je werk. De gemiddelde afstand naar het werk in Nederland is 22 kilometer. Als je minder dan 22 kilometer van je werk woont, kun je met de elektrische fiets binnen een uur op je werk zijn en met een speed pedelec nog sneller. Een ander voordeel is dat je geen last hebt van files en eventuele parkeerproblemen. Daarbij is bewegen goed voor de gezondheid. Wil je weten hoe de e-bike, speed pedelec of gewone fiets scoort in vergelijking met de auto? Kijk op CO2-uitstoot fiets, ov en auto. We vergelijken de reistijd, calorieën, kosten en CO2-uitstoot.

Accu gescheiden inleveren

De accu is het meest milieubelastende onderdeel van de elektrische fiets. Voor de productie van accu’s zijn schaarse metalen nodig en veel energie. Verdiep je daarom goed in hoe je hem gebruikt. Is de accu oud of kapot, lever hem dan gescheiden in bij de milieustraat van je gemeente, zodat hij gerecycled kan worden. Ruil je je fiets in, dan wordt de afvalscheiding voor je geregeld. Fietswinkels verzamelen de accu's en voeren die af.

Wist je dat... ...de CO2-uitstoot van een elektrische fiets minder dan 2 procent is dan die van een gemiddelde benzineauto? 

Kosten en besparing e-bike

Een elektrische fiets kost tussen 1.200 en 3.200 euro en is daarmee veel goedkoper dan een auto. Snelle e-bikes zijn duurder met prijzen rond de 5.000 euro. In gebruik zijn elektrische fietsen veel voordeliger dan de auto omdat je geen dure benzine tankt of parkeerkosten maakt.

Je spaart dus al snel honderden euro's per jaar als je op afstanden tot 10 kilometer de auto kunt laten staan. Doe je de auto helemaal weg en maak je alle ritjes met de elektrische fiets, dan bespaar je nog meer omdat je dan ook geen autoverzekering en wegenbelasting meer hoeft te betalen.

Infographic waarin een rit van 10 kilometer met de auto of elektrische fiets wordt vergeleken. Met de elektrische fiets reizen is per maand zo'n 70 euro goedkoper, scheelt 44 kilo CO2 en is beter voor je gezondheid.

Fiets van de zaak

Veel werkgevers betalen een reiskostenvergoeding van 19 cent per kilometer, ook als je op de fiets komt. Maar je kunt ook kiezen voor een leasefiets via je werk. Die fiets mag je ook privé gebruiken. Net als bij een (lease)auto van de zaak, is er een bijtelling: je moet 7% van de waarde van de fiets bij je loon optellen. Over dat bedrag betaal je inkomstenbelasting. Voor de meeste mensen komt dat neer op een paar euro per maand.

Geen reiskostenvergoeding als je met de leasefiets naar het werk komt

Gebruik je de leasefiets om naar het werk te fietsen, dan krijg je voor de fietskilometers géén reiskostenvergoeding. Wat voor jou voordeliger is (reiskostenvergoeding of leasefiets), hangt van jouw situatie af. De NOS heeft een paar rekenvoorbeelden op een rij gezet. Of check de rekentool van de Fietserbond. Een voordeel van de leasefiets is dat onderhoud, verzekering, schade en pechhulp voor rekening van het leasebedrijf zijn.
Voor dagen dat je niet op de leasefiets naar je werk komt (maar bijvoorbeeld met de auto of trein) mag de werkgever wél een reiskostenvergoeding betalen.

Leasefiets en leaseauto mogen naast elkaar

Heb je al een leaseauto? Die mag je combineren met een leasefiets. Daarmee heb je de mogelijkheid om een aantal dagen per week met de auto naar je werk te gaan en andere dagen met de fiets.

Tweedehands: niet te oud

Als je een nieuwe elektrische fiets te duur vindt, kun je ook overwegen een tweedehands exemplaar te kopen. Tweedehands elektrische fietsen zijn vaak honderden euro’s goedkoper. Let bij je aankoop wel goed op de kwaliteit van de accu en vraag of je een lange proefrit kunt maken. Zo kun je zelf ervaren hoeveel kilometer je nog met de accu kunt fietsen. Of laat de accu doormeten bij een fietswinkel.

Elektrische fietsen ouder dan 7 tot 8 jaar kun je beter niet kopen. Die accu’s zijn te sterk verouderd. Meer informatie over de aankoop van een tweedehands elektrische fiets vind je bij de Consumentenbond.

Hoe ver kom je met een e-bike?

De afstand die je met een elektrische fiets kunt afleggen hangt af van het vermogen van de accu (wattuur) en hoe je meetrapt. Gemiddeld haal je ongeveer 150 kilometer op een volle accu (500 wattuur) als je goed meetrapt. Trap je minder hard mee of rij je op de hoogste stand, dan is je actieradius een stuk lager. Snelle e-bikes komen minder ver op een volle accu, zo'n 60 tot 70 kilometer. Let bij de aankoop van een nieuwe elektrische fiets dus goed op hoeveel wattuur de accu levert en welke afstanden je ermee gaat afleggen.

Hoe hoger het vermogen van de accu (Wh), hoe verder je komt
Accuvermogen Afstand in powerstand Afstand in Ecostand
300 Wh 40 km 90 km
450 Wh 60 km 135 km
600 Wh 80 km 180 km

Uitleg

Fietsoplaadpunten op de kaart

Om je fiets weer op te laden is er een uitgebreid netwerk van openbare fietsoplaadpunten in Nederland. Als je accu onverhoopt leeg raakt, kun je op deze plekken je fiets opladen. Heb je geen tijd om hierop te wachten, dan moet je verder op eigen kracht.

Op basis van gegevens van de Fietsersbond. De afstanden zijn gemeten bij matige inspanning en een snelheid van 25 km/uur. Buitentemperatuur 7 graden, windkracht 4 en route met helling door een flink viaduct. De accu is sneller leeg bij tegenwind, hellingen en koud weer. 

Tips voor de accu en opladen

De accu is een van de belangrijkste onderdelen van een elektrische fiets. Je kunt langer met je accu doen en langere afstanden afleggen door je accu goed te gebruiken. Dit zijn gebruikstips voor je accu:

  • Vooral de eerste oplaadbeurten van de accu zijn belangrijk. Na een keer of 5 opladen en weer ontladen krijgen de batterijen hun maximale kracht. Laadt de accu dus zeker tijdens de eerste laadbeurten helemaal op.
  • Begin met fietsen in een lage versnelling en schakel pas als je op snelheid bent door naar een hogere versnelling. Zo belast je de accu minder. Je fietst zo langer zonder tussentijds op te hoeven laden.
  • Gebruik je de elektrische fiets een paar maanden niet? Bewaar de accu dan op een droge en koele plaats, en laadt hem eens in de 2 maanden vol.

Opladen duurt tussen 2 en 8 uur

De oplaadtijd hangt af van het vermogen en het gebruik. Via een gewoon stopcontact duurt opladen tussen 2 en 8 uur. Met een snellader kun je de accu in 2 uur helemaal opladen, maar verbruik je ook meer stroom. Doe dit niet te vaak, want bij regelmatig gebruik kan de levensduur van de accu minder worden. 

Soorten accu's en opladen

Pak of download de handleiding erbij om te ontdekken wat voor soort accu je hebt en hoe je er het beste mee omgaat. Een Lithiumionaccu, die tegenwoordig gangbaar is, kan je bijvoorbeeld beter niet helemaal leegrijden. Nikkel-metaalhybride accu's kan je na 30 oplaadbeurten beter wél volledig ontladen (dus leegrijden). De meeste accu's verliezen hun kracht en capaciteit na ongeveer 5 jaar of 500 keer opladen. Daarna loopt de accu steeds iets sneller leeg.

Speed pedelec: snel naar je werk

Een speedpedelec is een supersnelle elektrische fiets waarmee je 45 km per uur kan. Superhandig als je wat verder van je werk woont en toch wilt fietsen, maar niet zwetend op je werk wilt komen. Veel speed pedelecers vinden de fiets een uitkomst en zeggen dat ze anders met de auto zouden zijn gegaan.

Infographic waarin een rit van 20 kilometer met de auto of speed pedelec wordt vergeleken. Met de speed pedelec reizen is per maand zo'n 120 euro goedkoper, scheelt 86 kilo CO2 en is beter voor je gezondheid.

Er zijn wel een paar extra regels die voor gewone fietsen en e-bikes niet gelden. Zo moet je verplicht een helm op en moet de speed pedelec een achteruitkijkspiegel hebben. De actuele regels lees je op de site van de Rijksoverheid.

Rijbewijs en WA-verzekering

Een speed pedelec is officieel een bromfiets. Je moet er dus minimaal 16 jaar voor zijn en een bromfietsrijbewijs (AM) hebben. Handig om te weten: met een auto- of motorrijbewijs (rijbewijs B of A) mag je ook op een brommer rijden. Dat zie je aan de letters AM op je rijbewijs.

De speedpedelec heeft een gele kentekenplaat. Het kenteken moet je op jouw naam laten zetten, dat kost ongeveer 100 euro. En je moet een WA-verzekering hebben voor je met de fiets de weg op gaat.

Verkeersregels: op het fietspad of niet?

Een speed pedelec mag alleen op fietspaden waar ook brommers mogen rijden. Is het fietspad verboden voor bromfietsen? Dan mag je er ook niet met je speedpedelec op. Verder gelden de volgende maximum snelheden:

  • Op de weg mag je maximaal 45 km/uur.
  • Op het bromfietspad buiten de bebouwde kom mag je 40 km/uur.
  • Op het bromfietspad binnen de bebouwde kom maximaal 30 km/uur.

Bekijk alle verkeersregels voor de speed pedelec op deze website van de rijksoverheid.

Speed pedelec kopen?

Op fietsersbond.nl vind meer informatie over speed pedelecs, waaronder een handige test

Snelfietsroutes naar het werk

Omdat steeds meer mensen met een elektrische fiets naar hun werk komen zie je steeds meer snelfietsroutes. Snelfietsroutes zijn bredere en comfortabele fietsroutes tussen steden en plaatsen waar veel forenzen wonen. Ze zorgen ervoor dat je op de fiets makkelijker, sneller en veiliger op je werk komt. Op snelfietsroutes heb je geen stoplichten en heb je altijd voorrang. Bekijk met deze routeplanner van de Fietsersbond hoe jij comfortabel naar je bestemming fietst.

Meer informatie

  • Op Oplaadpunten vind je een overzicht van de vele honderden oplaadpunten in Nederland.
  • De Fietsersbond heeft een dossier over elektrische fietsen.
  • Op steeds meer recreatieve routes kun je jouw elektrische tweewieler opladen. Zo heeft Natuurmonumenten een aantal oplaadpunten voor elektrische fietsen.