CO2-uitstoot fiets, ov en auto

Wat is jouw CO2-voetafdruk
Test Vul de vragen in voor je eigen situatie en ontdek hoeveel CO2 je uitstoot.Het maakt voor het milieu écht uit of je reist met de auto, het openbaar vervoer of de fiets. Welk vervoermiddel het milieu het meest belast kan per moment en situatie verschillen. Het hangt onder meer af van het tijdstip waarop je reist, en het type auto of het soort openbaar vervoer. Bij de auto maakt het uit of je er alleen in zit of met meer personen.
Tips voor je dagelijkse vervoer
-
01
Fietsen of lopen belast het milieu het minst. Check de vergelijking tussen fiets, ov en auto.
-
02
De trein is altijd een milieuvriendelijke keuze, en in de daluren nog meer dan in de spits.
-
03
Openbaar vervoer wordt steeds vaker elektrisch en daarmee milieuvriendelijker.
-
04
Als je een auto koopt, ga dan voor elektrisch: dat scheelt over de hele levensduur ongeveer 60% CO2-uitstoot. Meer weten over de voordelen, kosten, accubereik en opladen? Kijk op Elektrische auto.
-
05
Toch een brandstofauto? Ga voor een nieuw, zuinig model. Oudere auto's zijn aanzienlijk slechter voor het milieu. Zie ook Zuinige auto kopen.
-
06
Oudere brommers en scooters zijn echte luchtvervuilers. Het ergst zijn modellen met een tweetaktmotor. Wil je een scooter, ga dan voor een elektrische scooter.
Vergelijk: fiets, e-bike of auto
CO2-uitstoot van auto, ov en fiets
Onderstaande grafiek laat zien hoeveel CO2 je gemiddeld uitstoot per kilometer voor verschillende vervoersmiddelen. Er is gekeken naar de gemiddelde uitstoot tijdens het reizen met deze voertuigen bij gemiddelde bezetting. De benenwagen (lopen) en fiets scoren het beste omdat je dan zelf de motor bent. Voor de andere vervoersmiddelen geldt: als je met meer mensen samen reist, wordt de uitstoot per persoon lager.
Alle elektrische treinen van de NS rijden volledig op windstroom. Dit geldt overigens niet voor dieseltreinen en vervangend busvervoer.
CO2-uitstoot per reizigerskilometer (in gram)
De uitstoot is berekend voor het reizen. De uitstoot door het opwekken van de stroom en het maken en verbranden van de brandstof zijn hier in meegenomen, maar de uitstoot voor het maken van de voertuigen zelf of het aanleggen van de vervoersinfrastructuur is hier niet in meegenomen.
De uitstoot van tram, bus en metro is in de grafiek als één gemiddelde genomen. De CO2-uitstoot in gram per reizigerskilometer per vervoersmiddel is:
- Bus: 117
- Tram: 65
- Metro: 43
De grafiek gaat uit van de gemiddelde bezetting per vervoersmiddel. In een auto zitten gemiddeld ruim 1,3 personen. De CO2-uitstoot in gram per autokilometer is dus hoger, namelijk:
- Elektrische auto: 71
- Hybride auto (benzine/elektrisch): 145
- Auto (benzine): 195
- Auto (diesel): 172
Auto nog het populairst
De meeste kilometers leggen we af met de auto (68 procent), op ruime afstand gevolgd door de trein (12 procent) en de fiets (8 procent). Opvallend is dat we ook de auto pakken voor bijna de helft van alle korte afstanden (minder dan 7,5 km).
Duurzame alternatieven
Korte afstanden kun je goed met duurzame alternatieven voor de auto afleggen. Denk aan een (elektrische) fiets, deelauto of het ov. Maar welk alternatief past bij jou? Vul de test in en kom erachter!Ook kijken naar: dal of spits, oud of nieuw
Milieuvergelijking van auto, bus, brommer en fiets is niet eenvoudig. Het tijdstip van de rit, de verkeerdrukte ter plaatse en onder meer de leeftijd van de auto bepalen het brandstofverbruik, en daarmee de milieubelasting. Gemiddelden zeggen daardoor niet alles.
Daluren milieuvriendelijker dan spits
De milieubelasting van het openbaar vervoer is tijdens daluren lager dan tijdens de spits, want de bezettingsgraad van bussen en treinen in de spits bepaalt hoeveel bussen en wagons er worden gebruikt en gekocht (ook buiten de spits). Kort gezegd: naarmate er meer mensen in de spits reizen, rijden er langere treinen en meer bussen in de daluren. Door buiten de spits te reizen ontzie je het milieu.
Buiten bebouwde kom minder vervuiling en schade
Een autorit binnen de bebouwde kom veroorzaakt meer CO2 en luchtvervuiling zoals fijnstof dan een even lange rit met dezelfde auto buiten de bebouwde kom. Dit komt doordat er meer geremd, geschakeld en opgetrokken wordt. Bovendien komen meer mensen in aanraking met vervuiling. Op de snelweg zorgt een lagere snelheid voor minder vervuiling. Als je 100 km per uur rijdt in plaats van 130, stoot je 15 tot 25 procent minder CO2 uit. En je stoot ook nog eens 25 procent minder stikstof (NOx) uit.
Nieuwe auto schoner dan oude
Dankzij strengere normen stoten moderne auto's veel minder luchtvervuilende stoffen uit dan oude: ze hebben vaak schone technieken aan boord. Een elektrische auto rijdt veel schoner dan benzineauto's en diesels. Op de website van de ANWB lees je meer over de emissieklasse van een auto.
Anderen keken ook naar
E-bike of speedpedelec
Altijd wind mee én veel beter voor het klimaat dan de auto. De elektrische fiets is een snel, milieuvriendelijk en goedkoop alternatief voor korte autoritten....
Elektrische auto
Een elektrische auto heeft veel voordelen: hij is stiller, schoner en heeft minder CO2-uitstoot dan een brandstofauto. Ontdek alles over elektrisch rijden:...
Klimaatimpact in eigen hand
Door minder CO2-uitstoot te veroorzaken ben je goed bezig voor het klimaat. Ontdek wat de meeste impact heeft met behulp van de Klimaatklappers.