Elektrische scooter

Elektrische Scooter Credit Chantal Bekker 08 1920Px
Een elektrische scooter is stiller, zuiniger en beter voor het klimaat en de luchtkwaliteit dan een benzinescooter. Bovendien is laden zo’n drie keer goedkoper dan tanken. Wat zijn de verschillen tussen elektrische scooters en hun benzinebroertjes? En waar moet je op letten bij het kiezen en gebruiken van een e-scooter? Milieu Centraal zet alles op een rij.

De verkoop van elektrische scooters is de laatste jaren flink gestegen. Het aandeel elektrische scooters bij nieuw gekochte scooters is zelfs groter dan het aandeel elektrische auto’s in de autoverkoop. Onder de term scooters worden zowel bromfietsen (die begrensd zijn op 45 kilometer per uur) als snorfietsen (begrensd op 25 kilometer per uur) verstaan.

Elektrische scooter: schoner en beter voor het klimaat

E-scooters stoten tijdens het rijden geen uitlaatgassen uit. Dit is beter voor de luchtkwaliteit op lokaal niveau: daar waar de scooterrijder rijdt komen geen uitlaatgassen in de lucht. E-scooters hebben een lagere CO2-uitstoot dan benzinescooters wat gunstig is voor het klimaat. Bij de productie van de elektriciteit komt CO2 vrij, maar die is lager dan de uitstoot bij het gebruik van benzine. In het Klimaatakkoord is afgesproken dat vanaf 2025 alle nieuwe scooters met een begrenzing van 25 kilometer per uur elektrisch moeten zijn. Vanaf 2030 is dat ook het streven voor nieuwe scooters die 45 kilometer per uur kunnen rijden.

Een benzinescooter en elektrische scooter rijden naast elkaar. De elektrische scooter heeft geen uitstoot van giftige stoffen.
Links een benzinescooter met uitstoot, rechts een e-scooter zonder uitstoot. Foto: Chantal Bekker voor Milieu Centraal

Strengere regels voor benzinescooter

Vanaf 2021 moeten benzinescooters voldoen aan de nieuwe eisen in de EU-richtlijn voor de uitstoot van schadelijke stoffen: EURO5. Die richtlijn schrijft voor hoe hoog de uitstoot van onder andere koolstofmonoxide, stikstofoxiden en fijnstof van een nieuwe benzinescooter maximaal mag zijn. Oudere modellen hebben vaak een (veel) hogere uitstoot. In Amsterdam en Den Haag zijn milieuzones ingesteld waar benzinescooters die voor een bepaalde datum gemaakt zijn niet mogen komen. Het zijn de eerste gemeentes waar zo’n regeling van kracht is. Elektrische scooterrijders hebben geen last van zo'n milieuzone.

Kosten en subsidies e-scooter

Hoeveel een nieuwe elektrische scooter kost, hangt erg af van het merk, de uitvoering en de accu’s van de scooter. Een e-scooter kopen is over het algemeen duurder dan een benzinescooter. Op een paar goedkopere modellen na begint de prijs van e-scooters zo rond de 2.400 euro, terwijl je een benzinescooter al kunt kopen voor een kleine 2.000 euro. Een voordeel van de e-scooter is dat hij in het gebruik een stuk goedkoper is.

Snorfiets of bromfiets?

Bij de aankoop van een elektrische scooter, kun je kiezen tussen de 25-kilometervariant (snorfiets) of 45-kilomtervariant (bromfiets). De elektrische snorfiets is in Nederland de afgelopen jaren het populairst, omdat deze nu nog een paar voordelen biedt. Een helm is nog niet verplicht en in de meeste steden mag een snorfiets op het fietspad rijden.

Dit voordeel vervalt in de toekomst waarschijnlijk. In Amsterdam moeten snorfietsen al op de rijbaan rijden. Ook andere gemeentes overwegen deze regel in te voeren. Er wordt ook nagedacht over een landelijke helmplicht voor snorfietsers. Voor bromfietsers is deze helmplicht er al.

Kosten onderhoud en accu

Een elektrische scooter vraagt minder onderhoud dan een benzinescooter. Een elektrische scooter heeft alleen een periodieke controle nodig van de remmen, banden en verlichting. De remmen slijten bovendien minder snel, omdat er op de elektromotor geremd kan worden. Een benzinescooter heeft in de motor draaiende onderdelen. Die onderdelen kunnen slijten, moeten vaker worden afgesteld of vervangen. Wel slijten de banden van een elektrische scooter iets sneller dan bij een benzinemotor en moet de software van de e-scooter soms worden geüpdatet.

De belangrijkste kostenpost na aankoop van een elektrische scooter is de accu. Na een aantal jaar zal die vervangen moeten worden. Een losse accu kan prijzig zijn, van enkele honderden euro’s tot meer dan 2.000 euro, bleek uit een test van de ANWB. Het is daarom verstandig om bij aankoop van een e-scooter meteen te vragen hoe duur een losse accu voor de e-scooter is. Een dure e-scooter met een goedkope losse accu kan zo uiteindelijk goedkoper uitpakken dan een goedkope e-scooter met een dure losse accu.

Verschillende soorten accu’s

E-scooters zijn te koop met twee verschillende soorten accu’s: litium-ion en lood. Lithium-ion accu’s zijn beter dan loodaccu’s. Je kunt ze vaker opladen, ze kunnen beter tegen extreme weersomstandigheden (erg lage of juist hoge temperaturen) en zijn lichter. Elektrische scooters met loodaccu’s zijn ook nog maar weinig te koop. Bij een tweedehands e-scooter is de kans groter dat je loodaccu’s tegenkomt.

Subsidies

Voor consumenten is er geen landelijke subsidie voor een elektrische scooter. Sommige gemeentes bieden wel subsidies om de aankoop van e-scooters te stimuleren. Kijk op de site van jouw gemeente om erachter te komen of dit in je gemeente geldt. Ondernemers kunnen wel profiteren van aftrekregelingen. Lees daarover meer op de site van de Belastingdienst.

Huren ook mogelijk

Naast koop is het mogelijk om e-scooters te huren via een verhuurbedrijf of via een deelscooter systeem.

Opladen goedkoper dan tanken

Het opladen van een e-scooter is veel goedkoper dan tanken. Het volledig opladen van een gemiddelde e-scooter kost zo’n 20 tot 40 cent per keer. Een benzinescooter tank je vol voor ongeveer een tientje.

Het is belangrijk om naar de tank- en laadkosten per kilometer te kijken om echt te weten hoeveel goedkoper een elektrische scooter is. Een benzinescooter kan namelijk verder rijden op een volle tank dan een e-scooter op een volle accu. De kosten per kilometer vallen bij een e-scooter toch veel lager uit, ongeveer vijfeneenhalf keer lager. Voor een e-scooter die 50 kilometer kan rijden op een volle accu is  Bij een benzinescooter die 200 kilometer kan rijden op een volle tank, kost tanken zo’n

Milieu Centraal gaat uit van een elektrische scooter met een 50,4V 28,5Ah accu. Om die volledig op te laden is 1,44 KWh stroom nodig (het rendementsverlies van de lader wordt buiten beschouwing gelaten). Bij de stroomprijs van 22,5 cent/KWh (prijspeil 2020) kost dat 32,4 cent. Bij een actieradius van 50 kilometer kom je dan op een prijs per kilometer van 0,65 cent (32,4 cent gedeeld door 50).

Milieu Centraal gaat uit van een benzinescooter met een tankinhoud van 5 liter. Bij een tankprijs van 1,64 euro per liter, betaal je voor een volle tank 8,20 euro. Bij een verbruik van 1:40, rijdt de scooter 200 kilometer op die volle tank. Door 8,20 euro te delen door 200 kom je op de prijs per kilometer: 4,1 cent.

Hoe lang duurt opladen van een elektrische scooter?

Het opladen van een accu voor een e-scooter kan in een gewoon stopcontact. Wanneer de accu uitneembaar is, kun je die meenemen naar een stroomaansluiting om op te laden. Een speciaal oplaadpunt, zoals bij een elektrische auto, of een verzwaring van de elektriciteitsaansluiting zijn dus niet nodig. Er zijn ook publieke oplaadpalen voor e-scooters en elektrische fietsen waar je een scooter kunt opladen, bijvoorbeeld bij sommige bewaakte fietsenstallingen.

Gemiddeld duurt het opladen van de accu tot 75 procent zo’n 3 uur. De laatste 25 procent gaat langzamer en neemt veel extra tijd in beslag. Hoe lang het opladen precies duurt, kan erg verschillen tussen verschillende modellen. In de meeste gevallen geldt de regel dat hoe groter de capaciteit van de accu, hoe langer het opladen duurt. Een elektrische scooter kun je tijdens je werkdag of de nacht opladen. Je hoeft niet naar een tankstation te rijden, zoals met een benzinescooter.

Levensduur van de accu

Een accu van een e-scooter kun je een maximaal aantal keer opladen. Hoe vaak je je e-scooter op kan laden verschilt per accu. Het is verstandig om de scooterdealer hiernaar te vragen wanneer je een e-scooter wilt kopen. Sommige fabrikanten geven informatie over het maximaal aantal laadcycli.

Om zo lang mogelijk gebruik te kunnen maken van je accu, is het belangrijk om op een aantal dingen te letten. Het is vooral belangrijk dat de accucapaciteit past bij hoe jij je e-scooter zal gaan gebruiken. Rijd je bijvoorbeeld vaak langere afstanden, kies dan voor een accu die hierbij past. Zo voorkom je dat je de accu vaak moet opladen en kom je minder snel aan de maximum laadcycli.

Ook in het dagelijks gebruik kun je ervoor zorgen dat jouw accu zo lang mogelijk goed blijft:

  • Vermijd extreme temperaturen (vrieskou of tropische temperaturen). Haal de accu uit je e-scooter als je e-scooter in de zomer of in hartje winter op de stoep staat. En laat de accu afkoelen voor of na het opladen. Probeer de scooter dus niet direct na het rijden aan de lader te zetten en rij niet meteen weg na het opladen.
  • Rij de accu niet helemaal leeg en haal de accu van de stroom wanneer deze klaar is met opladen.
  • Gebruik je de e-scooter een tijdje niet? Zorg dan dat je hem stalt met goed opgeladen accu.
  • Belast de accu niet te zwaar: let op het maximale gewicht dat de e-scooter aan kan en zorg dat je banden goed op spanning zijn.

Als de accu tegen het einde van zijn levensduur komt, zal de prestatie geleidelijk aan minder worden. De afstand die je kunt rijden op een volle accu wordt kleiner en de topsnelheid kan moeilijker worden gehaald.

Hoe ver kun je rijden op een elektrische scooter?

Hoe ver je kunt rijden op een elektrische scooter, wordt ook wel de actieradius of het bereik genoemd. Bij e-scooters verschilt die actieradius flink per merk, model en accu. De ANWB heeft in 2019 verschillende e-scooters getest en vergeleken. De actieradius liep uiteen van 33 tot 76 kilometer op een volle accu. Sommige modellen e-scooters hebben 2 of zelfs 3 accu’s, zodat de actieradius vergroot wordt. Bij enkele modellen kan de actieradius daarmee zelfs vergroot worden tot 200 kilometer. Dat is net zo ver als een gemiddelde benzinescooter.

De actieradius van de e-scooter hangt niet alleen af van de accu. Net als bij een benzinescooter spelen er veel andere factoren mee. Het rijgedrag, het weer, het gewicht van de bestuurder en de rijweg zijn allemaal van invloed op de afstand die je met de e-scooter kunt afleggen.

Hoe energiezuinig is een e-scooter?

Hoe energiezuinig een e-scooter is, verschilt tussen merken en uitvoeringen. In de ANBW-test gebruikte de zuinigste e-scooter 3,4 kWh per 100 kilometer terwijl de meest onzuinige ruim 1,5 keer zoveel energie gebruikte: 5,8 kWh per 100 kilometer. Je kunt zelf berekenen hoeveel kWh je elektrische scooter verbruikt per 100 kilometer. Op deze manier kun je e-scooters onderling vergelijken op energiezuinigheid. 

Zelf het verbruik van je e-scooter berekenen

Je hebt een aantal gegevens over je elektrische scooter en batterij nodig: het voltage van de accu, de capaciteit in ampère-uur en de actieradius bij een volle accu. 

  • Vermenigvuldig het voltage van de batterij in volt (V) met de capaciteit van de accu in ampère-uur (Ah). Wanneer je dit deelt door 1000 weet je hoeveel kWh er nodig is om de accu te laden (het rendementsverlies van de lader wordt hierbij buiten beschouwing gelaten).
  • Ga na wat de actieradius van de e-scooter is bij een volle accu in kilometer. Deel het benodigd aantal kWh door de actieradius.
  • Wanneer je dit getal vervolgens met 100 vermenigvuldigt, kom je uit op het aantal kWh dat de e-scooter per 100 km gebruikt.

Extra pluspunten van e-scooters

E-scooters hebben vanwege hun elektromotor nog een aantal bijkomende voordelen ten opzichte van benzinescooters: ze zijn nagenoeg geluidloos, zijn krachtiger dan benzinescooters, kennen geen startproblemen en er is geen kans op lekkage van vloeistoffen.

Meer informatie

  • Er zijn meer mogelijkheden om elektrisch op weg te gaan. Lees meer over de elektrische fiets en elektrische auto.
  • De ANWB voerde in 2019 een test uit met 7 verschillende elektrische scooters. De uitkomsten daarvan lees je op de site van de ANWB.
  • TNO heeft de uitstoot van benzinescooters in 2017 onderzocht. De resultaten van dat onderzoek, vind je op de site van TNO.