Wat kost een elektrische auto?

Keuzehulp elektrische auto

Advies op maat Welk bereik heb je nodig? Met de keuzehulp ontdek je welke auto bij jou past en wat de maandelijkse kosten zijn.
Elektrische auto’s zijn in de showroom in veel gevallen nog duurder dan brandstofauto’s, maar er komen steeds meer betaalbare elektrische auto’s op de markt. Als je kijkt naar de totale maandelijkse kosten, dan is een elektrische auto vaak ongeveer even duur als een auto op brandstof.

Tot 2025 is er subsidie voor het kopen van een nieuwe of tweedehands elektrische auto en heb je belastingvoordelen bij elektrisch rijden. Milieu Centraal zet de kosten van een elektrische auto op een rij.

Elektrisch in gebruik goedkoper dan brandstof

Als je kijkt naar de totale maandelijkse kosten (inclusief de afschrijving) is een nieuwe elektrische auto ongeveer even duur als een nieuwe brandstofauto. Een elektrische auto is vaak duurder in aanschaf, maar goedkoper in gebruik. Een elektrische auto heeft minder bewegende onderdelen en rijdt efficiënter. Daarom zijn de kosten voor onderhoud en het rijden op stroom lager dan bij een benzine- of dieselauto. 

Infographic met schema die de totale maandelijkse kosten van elektrisch rijden laat zien. Elektrisch rijden is met private lease (760 euro) en koop (750 euro) ongeveer even duur als een auto op brandstof (710 euro) per maand.
Vergroot afbeelding

Private lease van een elektrische auto kost je zo'n 730 euro per maand, een nieuwe elektrische auto kopen zo'n 740 euro. Een nieuw gekochte benzineauto kost per maand rond de 710 euro. Er is gerekend met een gebruik van 15.000 kilometer rijden per jaar. Rijd je veel meer, dan zullen de maandlasten voor de auto hoger uit vallen.

In de berekening is de subsidie voor de aankoop van een elektrische auto niet meegenomen. Er is op dit moment (eind augustus 2023) voor dit jaar nog aankoopsubsidie beschikbaar. Als je dit meeneemt in de berekening, dan worden de totale kosten voor een nieuwe elektrische koop en private lease ongeveer 60 euro per maand lager. Op de website van de ANWB kun je een kostenberekening maken.

Belastingvoordeel elektrisch rijden op korte termijn

Om het gebruik van elektrische auto's te stimuleren, zijn er een paar belastingvoordelen voor elektrische rijders. Voor een volledig elektrische auto betaal je tot 2025 geen wegenbelasting (officieel heet dit motorrijtuigenbelasting, MRB). Dat scheelt je jaarlijks honderden euro's.

Verder betaal je tot 2025 voor een nieuwe volledig elektrische auto geen aanschafbelasting (BPM).

Andere regels vanaf 2025

In 2025 zullen de belastingregels voor elektrische auto’s veranderen. Vanaf dat jaar moet je voor een elektrische auto 25 procent van de wegenbelasting betalen: je krijgt dan dus nog 75 procent korting. Vanaf 2026 betaal je waarschijnlijk het volledige tarief. Door het hogere gewicht wordt de wegenbelasting voor een elektrische auto mogelijk hoger dan voor een benzineauto.

Lees meer over de aanschafbelasting en wegenbelasting op de site van Rijksoverheid.

Wat kost een waterstofauto?

Een waterstofauto is een elektrische auto met een brandstofcel waarin waterstof wordt omgezet in elektriciteit. Waterstofauto’s, zijn gemiddeld fors duurder dan elektrische auto’s met een batterij. De prijs is ongeveer anderhalf keer zo hoog als voor een vergelijkbaar model met een accu. Er zijn op dit moment nog maar weinig modellen op de Nederlandse markt. Lees meer over de waterstofauto.

Een waterstofauto heet ook wel een Hydrogen Fuel Cell Elecric Vehicle (FCEV). Een elektrische auto met batterij is in vaktermen een Battery Electric Vehicle (BEV). Milieu Centraal gebruikt de term elektrische auto voor een auto die werkt op een batterij en de term waterstofauto voor een auto die rijdt op waterstof.

Elektrische auto kopen

Elektrische auto’s zijn in de showroom nog wel duurder dan brandstofauto's. Maar staar je niet alleen blind op het prijskaartje in de showroom, want de kosten voor het gebruik (onderhoud en tanken/laden) van een elektrische auto zijn al lager dan een benzineauto. Er komen bovendien steeds meer betaalbare elektrische modellen op de markt.

Is de hogere aankoopprijs een probleem voor je, dan is private lease misschien een oplossing. Ook komen er steeds meer tweedehands elektrische auto’s op de markt.

Waarom is de nieuwprijs van een elektrische auto’s vaak hoger?

Voor de hogere nieuwprijs van elektrische auto’s zijn een aantal redenen:

  • De kosten van de batterijen. Die zijn hoog, bijvoorbeeld omdat ze worden gemaakt van zeldzame metalen. De laatste jaren zijn batterijen wel veel goedkoper geworden. In 2019 was de prijs voor een batterij zo’n 8 tot 10 keer lager dan in 2013. Lees meer over de accu van een elektrische auto.
  • Er zit veel software in elektrische auto’s, die onder andere van belang zijn voor de veiligheid. De computerprogramma’s helpen bij het laden, het onder controle houden van de temperatuur van de batterij en de juiste werking van de batterijen. Daarnaast moet de auto steviger zijn. Ook daar zitten extra kosten aan.
  • Omdat elektrische auto’s door de zware accu’s vaak zwaarder zijn, gebruiken fabrikanten lichte materialen voor de auto’s, om het gewicht van de auto waar mogelijk te beperken. Deze materialen zijn vaak duurder.

De verwachting is dat de prijzen van auto’s met benzine- en dieselmotoren en elektrische auto’s dichter bij elkaar komen. Onder andere omdat de kosten voor de techniek en batterijen in een elektrische auto blijven dalen. Hierdoor wordt de totaalprijs van de auto lager.

Subsidie voor aankoop

Tot 2025 is er een subsidie als je privé een kleine of middelgrote elektrische auto koopt of leaset. Het subsidiebudget wordt per jaar vastgesteld. Is dat op, dan is subsidie niet meer mogelijk. In 2024 is het nog mogelijk subsidie aan te vragen. Je kunt € 2.950 subsidie krijgen voor een nieuwe elektrische auto. Bij een tweedehands model is het subsidiebedrag € 2.000. Lees meer over de subsidieregeling.

Weinig kilometers? Kies een elektrische deelauto

Rij je niet vaak met de auto, maar wil je áls je rijdt toch elektrisch rijden? Kies dan een elektrische deelauto. Er is een groeiend aanbod van elektrische deelauto’s. Via verschillende aanbieders kun je de auto’s huren, waarbij het onderhoud, de verzekering, belasting en in sommige gevallen ook de laadkosten zijn inbegrepen in de huurprijs. Je betaalt alleen voor je gebruik en eventuele abonnementskosten. Afhankelijk van de aanbieder is dat een uur-, dag of kilometertarief.

Door een deelauto te gebruiken, omzeil je de nieuwprijs van een nieuwe auto. Maar je zorgt er ook voor dat er minder auto’s in totaal nodig zijn. Bovendien pakken gebruikers van een deelauto minder vaak de auto dan toen ze een eigen auto hadden. Dat is gunstig voor het milieu, omdat er minder auto’s gemaakt hoeven te worden als er meer auto’s gedeeld worden.

Autodelen

Een deelauto is duurzaam en voordelig! En je rijdt ook makkelijk elektrisch, door het groeiende aanbod elektrische deelauto's. Lees meer over autodelen

Gebruiks- en onderhoudskosten

De kosten voor gebruik van een elektrische auto zijn een stuk lager dan die van een diesel- of benzineauto. Dit heeft een aantal redenen:

  • Elektrische auto’s gebruiken minder energie voor hetzelfde aantal kilometers dan benzine- en dieselmotoren. Elektromotoren werken efficiënter en hebben minder bewegende onderdelen dan verbrandingsmotoren.
  • De prijs van elektriciteit per kilometer is lager dan de prijs van benzine of diesel per kilometer.
  • Voor een elektrische auto betaal je tot 2025 geen motorrijtuigbelasting (MRB). Lees meer over de belastingvoordelen van elektrisch rijden.
  • Een elektrische auto heeft fors minder onderhoudskosten, want de motor heeft minder onderdelen die slijten of kapot kunnen gaan.

De verzekering voor een elektrische auto valt soms iets duurder dan een brandstofauto, zo’n 10 procent.

Kosten opladen elektrische auto

Een elektrische auto moet je opladen, zoals je moet tanken voor een auto op brandstof. De stroomkosten die je hiervoor betaalt, hangen af van waar en wanneer je oplaadt. Heb je een oplaadpaal thuis? Dan betaal je de stroomprijs van je energiecontract, waarschijnlijk zo'n 44 cent per kilowattuur Bij een oplaadpaal in de straat betaal je vaak iets meer, zo’n 60 cent per kWh. Bij een snellader, waar je de accu in ongeveer 30 minuten oplaadt, betaal je ongeveer 69 cent per kWh. Lees meer over opladen.

Minder onderhoud

Een elektrische auto heeft lagere onderhoudskosten dan een auto op brandstof. In een brandstofmotor van een benzine auto zitten ongeveer tweehonderd bewegende onderdelen, de aandrijving van een elektrische auto heeft er ongeveer twintig. Omdat bewegende onderdelen slijten, is er daarom bij een elektrische auto een stuk minder onderhoud. De verwachting is dat accu's van nieuwe elektrische auto's langer meegaan dan de levensduur van de rest van de auto en niet erg onderhoudsgevoelig zijn.

De garage doet dus niet veel meer dan de banden controleren en vervangen, vloeistof voor de ruitensproeier bijvullen of een software update uitvoeren. Dat laatste kan zelfs op afstand, via internet.

Belangrijke onderhoudskosten zijn de remmen en de banden. Omdat je bij een elektrische auto vooral op de elektromotor remt, is de slijtage van de remmen echter vaak minder dan bij een brandstofauto. Doordat het gewicht van een elektrische auto gemiddeld genomen hoger is, slijten de banden wel iets sneller. Het is daarom belangrijk om regelmatig je bandenspanning te controleren.

Voor het thuis opladen van een elektrische auto rekent Milieu Centraal in dit geval met een bedrag van 44 cent per kWh op basis van de verwachtte gemiddelde stroomprijs voor huishoudens volgens een prognose van TNO voor de periode 2023-2026.

Er zijn geen duidelijke voorspellingen voor de ontwikkeling van de stroomkosten voor het opladen bij openbare laadpunten en op het werk en bij snellaadpunten de komende jaren. Deze kosten worden constant gehouden daarom in berekeningen. Dit resulteert in een prijs van 48 cent per kWh voor het opladen van de auto met een gemiddelde laadmix: een mix van thuis, openbaar en snelladen.

Om de kosten van autorijden te bepalen, maakt Milieu Centraal gebruik van de zogenaamde Total Cost of Ownership (TCO) methode. Alle verwachtte kosten voor bezit en gebruik van de auto (afschrijving, verzekering, belasting, onderhoud en tanken/opladen) worden hierin meegenomen voor een periode van 4 jaar.

Restwaarde elektrische auto

Net als een benzine- of dieselauto wordt ook een elektrische auto over de jaren minder waard. Druk je dat in geld uit, dan noemen we dat afschrijving. Na vier jaar rijden is een elektrische auto waarschijnlijk ruim de helft van de nieuwprijs waard. Dat is vergelijkbaar met de waardevermindering van een middelgrote benzine- of dieselauto. Voor alle soorten auto's geldt dat het aantal gereden kilometers de restwaarde beïnvloedt. Hoe meer kilometers, hoe lager de restwaarde.

Het is moeilijk te voorspellen hoe de afschrijving bij elektrische auto’s in de toekomst verloopt. De techniek ontwikkelt zich snel. Daardoor verouderen elektrische auto’s best snel. Aan de andere kant zijn elektrische auto’s voordelig in gebruik en blijkt uit ervaring dat de accu vaak nog lang mee gaat. Zo zijn ze als gebruikte auto voor veel mensen toch interessant. Lees meer informatie over het kopen van een tweedehands elektrische auto.