Praktisch over duurzaam

Wat kost een elektrische auto?

Elektrische auto’s zijn in de showroom duurder dan auto’s op benzine of diesel, maar er komen goedkopere e-auto’s op de markt. Als je kijkt naar de maandelijkse kosten, wint de elektrische auto nu al van auto’s op brandstof. Bovendien kun je vanaf 4 juni 2020 subsidie krijgen op de aanschaf van een nieuwe en gebruikte elektrische auto en tot 2025 heb je belastingvoordelen bij elektrisch rijden. Milieu Centraal zet de kosten van een elektrische auto op een rij.

Elektrisch per maand goedkoper dan brandstof

Infographic over de maandelijkse kosten van een elektrische auto. Ten opzichte van een benzine-auto bespaar je veel geld.

Als je kijkt naar de maandelijkse kosten (inclusief de afschrijving), wint een nieuwe elektrische auto het van een nieuwe brandstofauto. Dat komt doordat de kosten van elektrisch rijden (de ‘brandstof’), onderhoud, verzekering en belastingen een stuk lager zijn. Voor een elektrische middenklasser ben je per maand rond de 530 euro kwijt, voor een vergelijkbare benzineauto bijna 700 euro. Op de website van de ANWB kun je een kostenberekening maken.

Welke elektrische auto past bij jou?

Waarvoor gebruik je de auto en welk bereik heb je nodig? Vul de keuzehulp in en ontdek welke auto bij jou past en wat de maandelijkse kosten zijn.

Naar de keuzehulp

Elektrische auto kopen

Elektrische auto’s zijn in de showroom nog wel duurder dan brandstofauto's. Staar je niet blind op het prijskaartje in de showroom, want de maandlasten van een elektrische auto zijn nu al lager dan een benzineauto (zie hierboven). De komende jaren komen er bovendien meer modellen van rond de € 20.000 op de markt.

Vanaf 4 juni 2020 is er daarnaast een subsidie als je privé een elektrische middenklasse auto koopt of leasete. Het bedrag is € 4.000 voor een nieuwe auto en € 2.000 voor een gebruikte. Daarmee komt de aankoopprijs meer in de buurt van die van een benzineauto of diesel. Lees meer over de subsidieregeling. Je betaalt tot 2025 ook nog eens geen aanschafbelasting en motorrijtuigenbelasting over een elektrische auto.

Is de hogere aankoopprijs een probleem voor je, dan is private lease misschien een oplossing. Ook komen er steeds meer tweedehands stekkerauto’s op de markt.

Waarom is de prijs van elektrische auto’s hoger?

Voor de hogere nieuwprijs van elektrische auto’s zijn een aantal redenen:

  • De kosten van de batterijen. Die zijn hoog, bijvoorbeeld omdat ze worden gemaakt van zeldzame metalen. Als een batterij niet meer geschikt is voor gebruik in een auto wordt deze niet zomaar weggegooid. Hij kan bijvoorbeeld gebruikt worden voor opslag van energie uit zonnepanelen. Aan het einde van zijn leven worden de metalen en andere materialen hergebruikt. Ook dat kost geld. De laatste jaren zijn batterijen wel veel goedkoper geworden. In 2019 was de prijs voor een batterij zo’n 8 tot 10 keer lager dan in 2013.
  • Vanwege de veiligheid moet je de temperatuur van de batterijen onder controle houden en er zijn computerprogramma’s nodig om de batterijen goed te laten werken. Daarnaast moet de auto steviger zijn. Ook daar zitten extra kosten aan.
  • Fabrikanten gebruiken voor elektrische auto’s lichte materialen, zodat je zo ver mogelijk met de auto kunt rijden. Deze materialen zijn vaak duurder.
  • Elektrische auto’s worden nog niet in grote aantallen gemaakt. Daardoor is het maken van een auto duurder. Steeds meer fabrikanten maken elektrische auto’s. Hierdoor kunnen de prijzen lager worden.

De verwachting is dat de prijzen van auto’s met benzine- en dieselmotoren en elektrische auto’s dichter bij elkaar komen. Onder andere omdat de kosten voor de techniek en batterijen in een elektrische auto blijven dalen. Hierdoor wordt de totaalprijs van de auto lager.

Gebruiks- en onderhoudskosten

De kosten voor gebruik van een elektrische auto zijn een stuk lager dan die van een diesel- of benzineauto. Dit heeft een aantal redenen:

  • Elektrische auto’s gebruiken minder energie dan benzine- en dieselmotoren. Elektromotoren werken efficiënter dan verbrandingsmotoren.
  • De prijs van elektriciteit per kilometer is lager dan de prijs van benzine of diesel per kilometer.
  • Voor een elektrische auto betaal je tot 2025 geen motorrijtuigbelasting (MRB). Lees meer over de belastingvoordelen van elektrisch rijden.
  • Een elektrische auto heeft veel minder onderhoud, want de motor heeft minder onderdelen die slijten of kapot kunnen gaan.

Minder onderhoud

Een elektrische auto heeft lagere onderhoudskosten dan een auto op brandstof. In een brandstofmotor van een benzine auto zitten ongeveer tweehonderd bewegende onderdelen, de aandrijving van een elektrische auto heeft er ongeveer twintig. Omdat bewegende onderdelen slijten, is er daarom bij een elektrische auto een stuk minder onderhoud. De garage doet dus niet veel meer dan de banden controleren en vervangen, vloeistof voor de ruitensproeier bijvullen of een software update uitvoeren. Dat laatste kan zelfs op afstand, via internet.

De belangrijkste onderhoudskosten aan een elektrische auto zijn de remmen en de banden. Omdat je bij een elektrische auto vooral op de elektromotor remt, is ook daar de slijtage vaak minder dan bij een brandstofauto.

Kosten opladen elektrische auto

Een elektrische auto moet je opladen, zoals je moet tanken voor een auto op brandstof. De stroomkosten die je hiervoor betaalt, hangen af van wáár je oplaadt. Heb je een oplaadpaal thuis? Dan betaal je de gewone stroomprijs: zo’n 23 cent per kilowattuur (kWh). Bij een oplaadpaal in de straat betaal je vaak iets meer, zo’n 41 cent per kWh. Bij een snellader, waar je de accu in ongeveer 40 minuten oplaadt, betaal je ongeveer 60 cent per kWh. Lees meer over de kosten van opladen.

Belastingvoordelen van elektrisch rijden

Om het gebruik van elektrische auto's te stimuleren, zijn er een paar belastingvoordelen voor elektrische rijders. Voor een volledig elektrische auto betaal je tot 2025 geen wegenbelasting (officieel heet dit motorrijtuigenbelasting, MRB). Dat scheelt je jaarlijks honderden tot meer dan 1.000 euro. Verder betaal je voor een nieuwe volledig elektrische auto geen aanschafbelasting (BPM).

Andere regels vanaf 2025

Elektrische auto instappen 800x1000 Chantal Bekker.jpg

In 2025 zullen de belastingregels voor elektrische auto’s veranderen. In 2025 moet je voor een elektrische auto 25 procent van de wegenbelasting (MRB) betalen. Vanaf 2026 betaal je de volledige MRB voor elektrische auto’s. Koop je vanaf 1 januari 2025 een nieuwe elektrische auto, dan betaal je een vast bedrag van 360 euro als aanschafbelasting. Lees meer over de aanschafbelasting en MRB op de site van Rijksoverheid.

Auto van de zaak: lagere bijtelling

Ook als je een elektrische auto van de zaak hebt, zijn er financiële voordelen. Zakelijke rijders die ook privé met de auto van de zaak rijden, krijgen een bijtelling. Dat is een bedrag dat de belastingdienst bij je loon optelt. Vanaf 2020 is die bijtelling voor elektrische auto’s maar 8 procent in plaats van de 22 procent voor auto's met een uitlaat. Dit geldt voor elektrische auto's met een waarde tot 45.000 euro. Is de aanschafwaarde van de auto hoger dan 45.000 euro, dan betaal je over dat deel wel 22 procent. Tot 2026 stijgt de bijtelling voor elektrische auto’s langzaam naar 22 procent. Dan is de bijtelling net zo hoog als voor auto’s die op benzine of diesel rijden.

Ondernemers die een volledig elektrische auto kopen, kunnen een vergoeding van de overheid krijgen. Dit is de Milieu-investeringsaftrek (MIA). Dat is een extra afschrijvingspost. Ondernemers mogen op deze afschrijvingspost een bedrag opgeven aan de belastingdienst, waardoor hun winst lager uitvalt. Ze hoeven dan minder belasting te betalen.

Hoeveel blijft een e-auto waard?

Net als een benzine- of dieselauto wordt ook een elektrische auto over de jaren minder waard. Druk je dat in geld uit, dan noemen we dat afschrijving. Op dit moment blijkt uit verschillende onderzoeken dat de waarde van een elektrische auto iets sneller vermindert dan die van een brandstofauto. Uit onderzoek van ING kwam naar voren dat elektrische auto's die in 2020 worden verkocht, over vijf jaar nog zo'n 40 tot 50 procent van de nieuwprijs waard zijn. Bij benzine- en dieselauto's ligt dit rond de 30 tot 40 procent. 

Het is moeilijk te voorspellen hoe de afschrijving bij elektrische auto’s in de toekomst verloopt. De techniek ontwikkelt zich snel. Daardoor verouderen elektrische auto’s best snel. Aan de andere kant zijn elektrische auto’s voordelig in gebruik. Daardoor zijn ze als gebruikte auto voor veel mensen interessant. Lees meer informatie over het kopen van een tweedehands elektrische auto.

Kosten elektrische auto op waterstof

Naast elektrische auto’s met een batterij zijn er ook elektrische auto’s met een waterstoftank. Dit soort elektrische auto’s halen hun elektriciteit niet uit een batterij, maar door waterstof in een brandstofcel te laten reageren met zuurstof. Die reactie zorgt voor elektriciteit. Daarmee wordt de motor aangedreven.
In Nederland rijden er nog maar weinig waterstofauto’s rond, in het voorjaar van 2020 zo’n 250.

Dit heeft te maken met het beperkte aanbod van modellen. Er zijn maar 2 modellen elektrische auto’s te koop die op waterstof rijden. Maar ze zijn ook veel duurder dan een elektrische auto met batterij.

Verbruikskosten waterstofauto

Net als bij benzine en diesel, tank je waterstof bij een tankstation. Een waterstofauto tank je in ongeveer 5 minuten vol. Net als bij een gewone elektrische auto betaal je ook voor een elektrische die op waterstof rijdt geen aankoop- (BPM) en wegenbelasting (MRB). Heb je een elektrische auto die op waterstof rijdt van de zaak, dan heb je een lage bijtelling. Die is 4 procent, en wel over het hele bedrag waarvoor je hem koopt.

Terug naar boven

Deze site gebruikt alleen cookies om te meten, je bezoek is dus anoniem.