Alles over elektrische auto

Elektrische Auto Opladen Langs Snelweg Vrouw (2)
Welke elektrische auto past bij jou? Waarvoor gebruik je de auto en welk bereik heb je nodig? Vul de keuzehulp in en ontdek welke auto bij jou past en wat de maandkosten zijn.
Stiller, schoner en klimaatbewust rijden: dat kan met een elektrische auto. De CO2-uitstoot van een elektrische auto is over zijn hele leven gemiddeld 60 procent lager dan die van een benzine. Milieu Centraal zet alles over de elektrische auto op een rij.

Er rijden steeds meer elektrische auto’s rond. Waar in 2012 nog maar een kleine 2.000 elektrische auto’s op de Nederlandse wegen reden, reden er in 2020 al bijna 200.000 rond. Auto’s met een batterij ontwikkelen zich snel. Er komen goedkopere modellen op de markt, je kunt op steeds meer plekken je auto opladen en nieuwe auto’s hebben vaak een grotere actieradius: je kunt er verder mee rijden.

Ook de tweedehands markt groeit: er zijn steeds meer gebruikte elektrische auto’s te koop. De komende jaren betaal je bovendien geen wegen- of aanschafbelasting voor een elektrische auto. Als je kijkt naar maandkosten, is een elektrische auto nu al goedkoper dan auto’s op brandstof. Tot 2025 is er bovendien subsidie op elektrische auto's. De subsidie werkt met een jaarlijkse subsidiepot; is die leeg, dan kun je geen subsidie meer krijgen. Voor nieuwe auto's is de subsidiepot voor 2022 per 1 juni leeg, voor een tweedehands elektrische auto kun je nog wel subsidie (€2.000) krijgen in 2022. 

Elektrische auto: beter voor klimaat

Een elektrische auto is veruit de groenste auto, groener dan een diesel- of benzineauto. Een elektrische auto stoot over zijn hele leven ongeveer 60 procent minder CO2 uit dan een auto met een uitlaat. Bij een elektrische middenklasse auto komt in totaal 19.000 kilo CO2 vrij, bij een vergelijkbare brandstofauto is dat

Er is gerekend met de verwachte C02-uitstoot voor de stroommix van 2022-2040 die uit het stopcontact komt. Deze zogenoemde CO2-emissiefactor is gebaseerd op een berekening van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) op basis van het voorgenomen beleid voor de stroomvoorziening.

Gebruik je voornamelijk stroom die jezelf opwekt via zonnepanelen om je auto op te laden? Dan valt de uitstoot van je auto lager uit.

De CO2-uitstoot is berekend voor productie (inclusief accu voor EV), onderhoud en er is een schatting gemaakt van de uitstoot voor het (toekomstige) gebruik van de auto. Het gebruik is gebaseerd op een nieuwe middenklasser die ruim 18 jaar lang 12.000 kilometer per jaar rijdt.

Elke schonere auto helpt

Ook als je nu in een benzineauto rijdt die nog goed is, heeft het voor het milieu zin om die in te wisselen voor een elektrische auto. Elke nieuwe elektrische auto die rondrijdt is beter voor het milieu dan een benzineauto.

Zo wordt het totaal aan auto’s dus schoner en zuiniger. Oude auto’s stoten in verhouding namelijk veel vervuilende stoffen uit. Daarom mogen oude dieselauto’s in steeds meer steden sommige gebieden niet meer in. Deze gebieden heten milieuzones.

Ook met huidige stroommix het groenst

Een elektrische auto stoot met stroom uit het stopcontact 1.000 kilo CO2 uit voor een jaar rijden (12.000 km). Met fossiele brandstof is dat 2.500 kilo: twee-en-een-half keer zoveel dus. 

Dit is berekend met de stroommix uit 2019. Waarschijnlijk laad je de auto op met stroom van het stroomnet. Dat is voor een flink deel nog grijze stroom uit bijvoorbeeld uit aargas en kolencentrales. De verwachting is dat de stroom van het net in de komende jaren steeds groener wordt, door steeds grotere aandelen wind- en zonne-energie. In het Klimaatakkoord heeft de regering het doel gesteld dat 70 procent van onze elektriciteit in 2030 duurzaam wordt opgewekt.

Dat betekent dat als je in de toekomst je elektrische auto oplaadt met stroom uit het stroomnet het verbruik nog gunstiger uitpakt. Als je de elektrische auto oplaadt met stroom van je eigen zonnepanelen, dan pakt de vergelijking nóg gunstiger uit.

Video: John vertelt over zijn elektrische auto

Overweeg je een elektrische auto kopen, maar wil je eerst ervaringen van anderen horen? De Vereniging Elektrisch Rijden(VER) heeft een initiatief waarbij je in contact kunt komen met elektrische rijders in jouw buurt. Lees meer op de website van de VER.

Schoner dan benzine, diesel of lpg

Elektrisch rijden is beter voor de luchtkwaliteit in steden. Er komt namelijk geen fijnstof (PM10) en stikstofoxide (NOx) uit de uitlaat. Dat is een groot voordeel in de stad en langs drukke wegen, waar de luchtkwaliteit vaak slecht is. Ook komt er minder fijnstof vrij door slijtage van de remmen en banden bij elektrische auto’s. Fijnstof en stikstofoxiden zijn slecht voor je gezondheid en de natuur.

Elektrisch rijden betekent minder fijnstof

Fijnstof kan op verschillende manieren vrijkomen tijdens het rijden. Fijnstof komt bij benzine- en dieselauto’s deels uit de uitlaat. Een elektrische auto kent geen uitlaatgassen.

De meeste fijnstof voor autorijden komt niet uit de uitlaat. Deze fijnstof komt vrij bij de opwekking van brandstof (benzine, diesel) of elektriciteit en door slijtage: van de banden, remmen en het wegdek. De slijtage van het wegdek en de verspreiding van stof op het wegdek is voor elektrische auto’s en brandstofauto’s hetzelfde.

Wat betreft de banden en de remmen wordt vaak gedacht dat een elektrische auto vanwege het zwaardere gewicht meer slijtage heeft en dus meer fijnstof uitstoot dan een brandstofauto. Dat klopt niet.

Omdat elektrische auto’s vooral regeneratief remmen, komt er fors minder stof vrij dan bij brandstofauto’s. Regeneratief remmen betekent dat de auto tijdens het remmen (op de motor) de accu oplaadt. Alleen als er lang en hard geremd wordt, worden de remschijven gebruikt en komt er fijnstof vrij. Bij een brandstofauto worden bij het remmen de remschijven in de meeste gevallen gebruikt en daarbij komt er meer fijnstof vrij.

De fijnstof van elektrische auto’s komt vooral door slijtage van de banden. Hoe snel banden slijten hangt van veel dingen af:

  • Rijstijl
  • Het aantal kilometers dat je per jaar rijdt
  • De bandenspanning van je banden
  • Het type banden onder je auto
  • Het gewicht van de auto.

Vaak zijn elektrische auto’s zwaarder dan vergelijkbare brandstofauto’s en slijten de banden daardoor wat sneller. Door de lagere fijnstofuitstoot bij het remmen, is de netto uitstoot alsnog lager dan een brandstofauto.

Geen stikstof uit de uitlaat

Elektrische auto’s hebben ook als voordeel dat er geen stikstofoxide (NOx) uit de uitlaat komt. Net als fijnstof is stikstofoxide slecht voor de luchtkwaliteit en gezondheid. Stikstof veroorzaakt smog en is slecht voor de natuur: bepaalde planten worden overwoekerd en insecten die afhankelijk zijn van die planten verdwijnen dan ook.

Tijdens de productie van stroom in de elektriciteitscentrale komt er wel stikstof vrij.

Accu en opladen

Elektrische Auto Laadpas

Een elektrische auto heeft een accu (batterij) die je moet opladen. Dat kan met laadpaal thuis, bij jou in de buurt of onderweg. Bij de meeste laadpalen laad je in vijf uur voor zo'n 100 tot 300 kilometer bereik op. Echt snél laden kan langs de openbare weg bij een snellaadpunt: daarmee is de accu in 30 minuten tot 80 procent vol. Je bent dan sneller weer onder weg, maar snelladen is wel slechter voor de levensduur van de batterij en is duurder dan een gewone laadpaal. Doe dit alleen als het echt nodig moet. Lees meer over het opladen van een elektrische auto.

Over de batterij van de elektrische auto zijn veel vragen: hoe groen is die eigenlijk? Voor de productie van de accu is energie nodig. Toch is zelfs met die extra uitstoot meegerekend een elektrische auto groener dan een auto op diesel of benzine. Er zijn ook kostbare grondstoffen nodig voor de accu, zoals lithium, grafiet en kobalt. Over de milieu-impact van de accu en de winning van deze grondstoffen, lees je meer op de pagina Accu en bereik.

Kosten en subsidie elektrische auto

Overstappen naar elektrisch rijden kan ook gunstig zijn voor je portemonnee. In de showroom zijn elektrische auto’s vaak nog duurder dan auto’s op brandstof, maar de maandkosten van een elektrische auto zijn lager dan bij een vergelijkbare benzineauto. Dat komt doordat de auto’s zuiniger rijden, minder onderhoud nodig is en je tot 2025 geen belasting betaalt. Lees meer over de kosten van elektrisch rijden.

Subsidie

Voor de aankoop van een elektrische auto kun je tot 2025 subsidie aanvragen. Bij een nieuw model gaat dat om €3.350, bij een tweedehands auto om €2.000 (bedragen Per 1 juni is de subsidiepot voor 2022 voor nieuwe elektrische auto's op. Je kunt nog wel subsidie krijgen voor een tweedehands elektrische auto.

Ook voor het installeren van een laadpaal bij je thuis kun je in sommige gemeentes subsidie ontvangen. Lees meer over subsidie voor elektrische auto’s.

De overheid bepaalt per jaar hoeveel subsidie er beschikbaar is voor de aanschaf van elektrische auto's. Als de pot van een jaar op is, is het voor dat kalenderjaar niet meer mogelijk om subsidie aan te vragen. Hoeveel subsidie er nog beschikbaar is, check je op de site van RVO.

Op vakantie met de elektrische auto

Een vakantie met de elektrische auto is goed te doen. Nieuwere modellen kunnen steeds vaker het extra gewicht van een caravan of fietsenrek aan. Daarnaast komen er steeds meer laadpalen in Europa bij. Desondanks is een beetje planning van je route, zodat je zeker weet dat je regelmatig langs laadpunten komt, verstandig.

Tips voor een vakantie met een elektrische auto lees je op Vakantie met de elektrische auto.

Hoe zit het met hybride auto’s?

De afgelopen jaren zijn er veel hybride auto’s op de markt gekomen: auto’s die deels elektrisch rijden en deels op brandstof. Sommige hebben een stekker (plug-in hybrides en range-extenders), andere alleen een kleine elektromotor die ‘meehelpt’ en die wordt opgeladen met energie die vrijkomt bij het remmen (bijvoorbeeld de Toyota Prius). Hybride auto’s hebben zeker klimaatvoordeel ten opzichte van gewone benzineauto’s of diesels: ze stoten minder CO2, stikstofoxiden (NOx) en fijnstof uit. Maar ze scoren een stuk slechter dan volledig elektrische auto’s.

Vragen over de elektrische auto

Meer informatie

  • Een objectieve vergelijking van elektrische auto’s die nu en straks op de markt zijn, vind je op EV-database.nl. Je vindt er ook informatie over modellen die niet meer worden gemaakt, maar wel op de tweedehands markt te koop zijn.
  • Op Laadpastop10.nl vind je informatie over de verschillende aanbieders van laadpassen.
  • Andere geïnteresseerden in elektrisch rijden ontmoeten of een vraag stellen aan een helpdesk? De Vereniging Elektrische Rijders heeft een helpdesk voor vragen en een Facebook-groep om ervaringen uit te wisselen.