Reis per trein door West-Europa

Luxemburg Stad Trein 394919633
Grazende koeien, kronkelende rivieren en groene heuvels, ontelbare kastelen en pittoreske bergdorpjes: dat zijn zomaar een paar uitzichten die je voorbij ziet glijden als je per trein door Nederland, België, Luxemburg en Frankrijk reist. Dichtbij huis valt er nog een wereld te ontdekken. En dat gaat goed per trein, want zelfs het kleinste gehucht heeft hier zijn eigen halte.

Vanuit Nederland kun je veel Europese bestemmingen met de trein bereiken. Hoe reis je verder vanuit België, Luxemburg of Frankrijk? Je vindt tips voor het plannen van je reis, met onder andere een voorbeeld stappenplan, en inspiratie voor de mooiste treinreizen in West-Europa.

Reizen vanuit Nederland

Nederland heeft een relatief bescheiden, maar druk spoorwegnet. Het is een goed vertrekpunt voor je internationale treinreis, want hiervandaan kun je alle kanten op: via Duitsland naar het oosten, via Wenen naar Centraal Europa, via Basel naar Italië, door de Kanaaltunnel naar Groot-Brittannië en Ierland, en via Parijs naar het zuiden. Voor internationale treinen moet in de regel een zitplaats worden gereserveerd. Voor hogesnelheids- en slaaptreinen zijn tickets goedkoper als je ruim van tevoren boekt.

Nederland uit: internationale treinen

Handig om te weten

De meeste internationale treinreizen vanuit Nederland kun je plannen via NS International. Je kunt daar ook meteen tickets kopen. Dat kan via de website, maar ook via de app.

Reizen in en vanuit België

België is een klein land met een uitgebreid spoorwegnet; hier liggen meer kilometers spoor en zijn er meer stations dan in Nederland. Zelfs het kleinste gehucht heeft hier zijn eigen station.

Naar België: hoe kom je er?

Vanuit Nederland reis je bijvoorbeeld via Amsterdam of Rotterdam naar Antwerpen of Brussel per IC Brussel, Thalys of Eurostar. Ook kun je vanuit Maastricht de regionale trein naar Luik nemen. Vanuit Antwerpen, Brussel of Luik zijn alle andere Belgische treinstations bereikbaar.

In België: binnenlandse reizen

Tickets zijn te koop via loketten en kaartautomaten en online. Prijzen zijn gebaseerd op de reisafstand. Anders dan in Nederland zijn tickets niet voor een specifieke trein of tijdstip geldig, maar voor een gekozen dagdeel.

Je kunt met elke Intercity, P-trein (spitstrein) of L-trein (lokale trein) via de meest logische reisroute naar je bestemming reizen. Voor binnenlandse treinreizen is het niet mogelijk om een zitplaats te reserveren. Je reis plannen en tickets online kopen kan via BelgianTrain.be of de app van NMBS

België uit: internationale treinen

Voor internationale treinen moet vaak wel worden gereserveerd. Soms is dat verplicht en bij de prijs inbegrepen. Bijvoorbeeld voor de internationale hogesnelheidstreinen Thalys (naar Amsterdam, Keulen, Dortmund en Parijs), TGV (naar Lille en Parijs) en Eurostar (naar Parijs en Londen) en voor de Nightjet-nachttrein (naar Innsbruck/Wenen).

Voor de ICE (naar Frankfurt) is reserveren niet verplicht, maar wel aanbevolen. Voor de Beneluxtrein (naar Amsterdam) is reserveren niet mogelijk. Plannen en tickets kopen kan via de website of app (voor iPhone of Android) van NMSB Internationaal.

Handig om te weten

Ga je veel treinreizen binnen België maken? Dan is de Standard Multi-kaart handig. Dit is een tienrittenkaart, waarmee je tien enkele treinreizen binnen België kunt maken. De kaart kost €86 voor de tweede klasse. Je moet de tien reizen wel binnen een jaar maken. De kaart staat niet op naam, dus wanneer je samen reist kun je vijf reizen per persoon maken. Reis je in het weekend (vrijdag 19:00 tot en met zondag), dan ben je met een Weekend Ticket (retour) 50% voordeliger uit.

Vakantieplannen in Nederland, België en Luxemburg? Dan is de Beneluxpas van Interrail interessant. Daarmee kun je 3, 4, 5, 6 of 8 reisdagen binnen 1 maand kopen, vanaf €105. 

Tip: bekijk de ‘kathedraal’

 

Antwerpen Centraal 424153541
Eén van de mooiste treinstation van Europa is Antwerpen Centraal. Dit barokke stationsgebouw is gebouwd tussen 1899 en 1905. Architect Louis Delacenserie liet zich inspireren door het Pantheon van Rome. Blikvangers zijn de 43 meter hoge perronoverkapping van staal en glas, en de 75 meter hoge koepel boven de stationshal. Dankzij de grote hal met marmeren vloer en een binnenfaçade met vergulde decoraties noemen de Antwerpenaren hun station ook wel de ‘Spoorwegkathedraal’.
Vergroot afbeelding

Boekingsvoorbeeld: van Utrecht naar Bordeaux

Stel, je wilt met z’n tweeën een weekendje naar Bordeaux met de trein. Hoe pak je dat aan?

01

Ga naar de website van NS International en/of download de app van NS International op je smartphone. Log in met je NS-account door op ‘Inloggen’ te klikken of maak een account aan door op ‘Registreren’ te klikken.

02

Vul het vertrekstation (in dit voorbeeld Utrecht Centraal) en de bestemming (in dit voorbeeld Bordeaux St Jean) in. Selecteer de datum en het dagdeel of tijdstip waarop je wilt vertrekken.

03

Stel je treinreis samen: selecter je gewenste verbinding, tickets, reisklasse en zitplaatsen in het overzicht In het overzicht van alle reisroutes met tijden, overstappen en prijzen.

Kies op dezelfde manier de terugreis en klik op ‘Controleer de reis’.

04

Controleer de gegevens. Klopt alles en wil je boeken? Klik dan op ‘Nu boeken’. De tickets worden nu 15 minuten gereserveerd.

05

Vul de gegevens van de passagiers in en klik op ‘Verder naar betalen’. Je kunt onder andere betalen met iDeal of je creditcard. Hiervoor moet je aanvinken dat je akkoord gaat met de gekozen tijden, prijzen en voorwaarden.

06

Nadat de betaling is voltooid, ontvang je een boekingsbevestiging per e-mail. Volg de instructies in de mail en print de de tickets of laad ze op je smartphone.

07

Nog geen hotel geboekt? Doe dat dan nu en je bent klaar voor je treinvakantie!

Reizen in en vanuit Frankrijk

Frankrijk heeft na Duitsland het grootste spoorwegnet van Europa. Er valt in Frankrijk meer dan genoeg te beleven voor vakantievierende treinreizigers. Vanuit Nederland reis je makkelijk naar Parijs, vanwaar je naar alle hoeken van Frankrijk kunt reizen.

Naar Frankrijk: hoe kom je er?

Frankrijk is vanuit Nederland per spoor alléén bereikbaar per hogesnelheidstrein. Vanuit Amsterdam of Rotterdam reis je via Brussel per Thalys naar Parijs. Een city trip naar Parijs is daarom met de trein prima te doen.

In Frankrijk: knooppunt Parijs

Parijs is hét centrale spoorwegknooppunt; veel bestemmingen in Frankrijk zijn alleen te bereiken via de hoofdstad. Er zijn in Parijs zeven grote treinstations, waaronder Gare du Nord, eindpunt van de Thalys uit Amsterdam, Brussel en Keulen, de Eurostar uit Londen en de TGV en andere treinen uit Noord-Frankrijk.

Een overstap in Parijs vergt meestal een lange reis tussen de stations per metro of RER (regionale treinen rond Parijs). Dit is echter niet bij je internationale treinticket inbegrepen; je moet een apart metrokaartje kopen. Iets om rekening mee te houden bij het plannen van je reis.

Let op: de coronapandemie heeft er bij de Franse spoorwegmaatschappij ingehakt. Door grote verliezen zijn vernieuwingen aan het spoor stopgezet en sommige spoorlijnen en nachttreinen tijdelijk of permanent gesloten. 

Citytrip naar Parijs: minder CO2, meer comfort

Citytrip naar Parijs? Hoe je gaat maakt uit voor het klimaat. Met de trein bespaar je 230 kilo CO2 ten opzichte van het vliegtuig en je bent ook nog eens twintig minuten sneller op je bestemming.
Citytrip naar Parijs: met de trein is je CO2-uitstoot 230 kilo lager dan met het vliegtuig
Vergroot afbeelding

Treintickets in Frankrijk

Tickets zijn te koop aan het loket, bij de kaartautomaat of online via de website of app van SNCF. Voor reizen met TGV’s en Intercité-treinen zijn er verschillende soorten tickets:

  • Prem’s is het goedkoopste tarief voor TGV’s en Intercité-treinen. Drie maanden voor vertrek beschikbaar in beperkte aantallen, niet-wijzigbaar en niet-restitueerbaar.
  • Seconde of Première is het standaardtarief voor tweede of eerste klas. De kaartjes worden duurder hoe dichterbij de vertrekdatum is.
  • Business Première is alleen beschikbaar voor de businessclass in bepaalde TGV’s. Deze tickets hebben een vaste (hoge) prijs.
  • Naast de reguliere TGV’s, die nu TGV inOui genoemd worden, zijn er budget-TGV’s, die OuiGo heten. Deze zijn sober ingericht, maar daar is de prijs ook naar: wie vroeg boekt, treint al voor een tientje van Parijs naar Marseille.
  • Voor regionale TER-treinen zijn de ticketprijzen gebaseerd op de reisafstand; deze kun je gewoon op de dag zelf kopen.

Alle tickets, behalve e-tickets en mobiele tickets, moeten voor vertrek worden gevalideerd bij een gele stempelmachine.

Handig om te weten

Je reis plannen en tickets kopen doe je via de site van SNCF of Ouigo.com (site alleen beschikbaar in het Frans). Voor allebei is ook een app beschikbaar.

Ben je van plan vakantie te vieren in Frankrijk? Dan is een Frankrijk-pas van Interrail een goede optie. Met deze pas reis je 3, 4, 5, 6 of 8 dagen binnen een maand het hele land door vanaf €146. Voor hogesnelheids- en nachttreinen betaal je wel een toeslag en moet je reserveren. De pas is niet geldig voor OuiGo-treinen. 

Met een Carte Avantage krijg je voor 49 euro een jaar lang 30% korting op reizen per TGV en Intercité, regionale TER-trein en de internationale TGV’s naar Duitsland, Luxemburg, Zwitserland en Italië. Voor TER-treinen zijn er ook regionale kortingspassen.

Tip! Vind je bij NS International alleen nog erg dure tickets? Probeer dan eens een andere reisdatum of een ander tijdstip. Kun je de ideale verbinding niet vinden? Zoek dan ook eens via andere aanbieders, zoals NMBS, Thalys, SNCF of OuiGo.

Citytrip naar Londen: sneller en schoner

Stel, je hebt zin in om het British Museum te bezoeken, de wisseling van de wacht bij Buckingham Palace te bekijken of een Bengaalse curry eten in Brick Street. Kortom: je wilt een weekendje naar Londen. Dat kan prima met de trein. Je bent zelfs sneller in hartje Londen dan met het vliegtuig. En je bespaart niet alleen tijd, maar ook zo'n 190 kilo CO2 als je de reis maakt met de trein. 

Citytrip naar Londen? Hoe je gaat maakt uit voor het klimaat. Met de trein bespaar je 190 kilo CO2 en ben je zelfs een uur sneller in de Britse hoofdstad!
Citytrip naar Londen: met de trein is je CO2-uitstoot 190 kilo lager dan met het vliegtuig
Vergroot afbeelding

Alles over een stedentrip per Eurostar naar Londen

Hoe pak je zo'n treintrip naar Londen aan? Hier zijn 6 dingen die je moet weten.

Eurostar Trein Londen Amsterdam Beeld NS
Met de trein stap je in Amsterdam in en in hartje Londen uit.
01

Per trein naar Londen reizen is heel makkelijk geworden: sinds oktober 2020 rijden er dagelijks twee rechtstreekse Eurostars van Amsterdam naar Londen. De totale reisduur van Amsterdam naar Londen is 4 uur en 10 minuten. Opstappen kan ook in Rotterdam; daarvandaan is de reisduur 3,5 uur.

02

Van hartje stad naar hartje stad: de Eurostar vertrekt van station Amsterdam Centraal en komt in Londen aan op station St. Pancras International. Dagelijks rijden er twee rechtstreekse treinen in beide richtingen: vertrek uit Amsterdam rond 14 en 19 uur, vertrek uit Londen rond 11 en 16 uur.

03

Er zijn drie reisklassen: Standard is vergelijkbaar met 2e klas, in Standard Premier krijg je meer beenruimte, een drankje en een lichte maaltijd, en Business Premier is het equivalent van 1e klas, met een kortere inchecktijd, drankjes en een warme maaltijd.

04

Tickets boeken kan online bij NS International of Eurostar. Boek zo vroeg mogelijk, vanaf 4 tot 6 maanden voor vertrek, dan heb je al een enkeltje Amsterdam-Londen voor minder dan 60 euro. Boek indien mogelijk ook meteen de terugreis, want een retourtje is goedkoper dan twee enkeltjes: Amsterdam-Londen-Amsterdam vanaf minder dan 100 euro.

05

De middagtrein is vaak goedkoper dan de avondtrein en doordeweeks reizen is meestal voordeliger dan in het weekend. Maak van je weekendje Londen een city trip tijdens de midweek, dan kun je veel geld besparen.

06

Ticket- en paspoortcontrole vindt niet tijdens de reis plaats, maar voor vertrek op het station. Je moet daarom ruim van tevoren aanwezig zijn.

Reizen in en vanuit Luxemburg

Het piepkleine groothertogdom heeft een grandioze primeur: Luxemburg is het eerste land ter wereld met gratis openbaar vervoer, in het hele land en voor iedereen. Tickets zijn niet nodig. Alleen voor reizen in de eerste klas wordt nog een bescheiden toeslag gerekend.

Voor internationale treinen, zoals de Intercity uit het Belgische Luik, de stoptrein uit het Duitse Trier of de TGV uit Parijs betaal je tot aan de Luxemburgse grens. Alleen voor de TGV is een zitplaatsreservering verplicht.

Naar Luxemburg: hoe kom je er?

Reis vanuit of via Amsterdam, Rotterdam of Breda met de IC Brussel of Thalys naar Brussel en stap over op de intercity naar Luxemburg. Of neem in Maastricht de regionale trein naar Luik en stap over op de intercity naar Luxemburg.

Handig om te weten

Je reis plannen kan via de site van CFL, de Luxemburgse NS, of mobiliteit.lu. CFL heeft ook apps voor op je telefoon, zowel voor nationale als internationale reizen.

Tip: pracht en praal in de stationswijk

In Luxemburg is de stationswijk zeer de moeite waard. Hier ademt de wijk rond ’s lands grootste station de sfeer van weleer, toen Luxemburg dankzij de ijzermijnen en de staalindustrie schatrijk werd. Er zijn flink wat zwierige gebouwen te bewonderen uit die tijd, die ook wel het 'mooie tijdperk of' de belle époque.

Dertig van deze gebouwen in verschillende bouwstijlen zijn aaneengeregen in een wandelroute die je hier kunt downloaden in het Duits (.pdf), Engels (.pdf) of Frans (.pdf).

De 5 mooiste treinreizen van West-Europa

Train Des Pignes Treinreis Frankrijk Credit Sander Groen
Tijdens een rit met de Train des Pignes reis je van kust naar Alpentop in zo'n 3 uur tijd.
  1. Le Train Bleu was de legendarische luxetrein die bijna een eeuw lang reed van Calais naar de Côte d’Azur en diende als decor voor een thriller van Agatha Christie. Sinds mei 2021 rijdt hij weer, nu als Intercité de nuit van Parijs naar Nice.
  2. De intercity Luik-Luxemburg rijdt door de fraaiste streek van de Ardennen – vooral tussen Aywaille en Trois-Ponts kijk je je ogen uit. Stap uit in Vielsalm, waar in de schilderachtige Salmvallei drieëntwintig Ardennendorpjes te verkennen vallen.
  3. Van de minikini’s aan de Côte d’Azur dwars door de Franse Alpen naar een kuuroord bovenop een Franse alpentop: de Train des Pignes boemelt in ruim drie uur van Nice naar Digne-les-Bains.
  4. Het Miljoenenlijntje heet zo omdat de aanleg door het Limburgse heuvelland een miljoen gulden per kilometer kostte. Tegenwoordig wordt de panoramische spoorlijn bereden door de Zuid-Limburgse Stoomtrein-Maatschappij.
  5. Al een eeuw lang vertrekt de Night Riviera van de Great Western Railway om middernacht van station Paddington in Londen om ’s ochtends aan te komen in Penzance, 400 kilometer verderop in het schilderachtige Cornwall.