Praktisch over duurzaam

Elektrische fiets

Altijd wind mee én veel beter voor het klimaat dan de auto. De elektrische fiets is een snel, milieuvriendelijk en goedkoop alternatief voor korte autoritten. Ideaal als het op de gewone fiets te ver is naar de supermarkt of je werk.

Als je voor de elektrische fiets kiest in plaats van de auto, belast je het milieu 40 keer minder. Een flinke besparing dus. Daarbij is de elektrische fiets veel goedkoper in aanschaf en gebruik dan de auto.  De meeste elektrische fietsen gaan met bijtrappen ongeveer 25 kilometer per uur. Maar er zijn ook snellere e-bikes (speed pedelecs) die tot 45 km per uur kunnen. Als er ook nog een snelfietsroute is, ben je daarmee zo op je werk.

4 tips voor de elektrische fiets

  • 1

    Let bij de aankoop van je elektrische fiets op hoe ver je met een accu kunt fietsen. De accu raakt sneller leeg bij tegenwind, hellingen en koud weer. 

  • 2

    Begin met fietsen in een lage versnelling en schakel pas als je op snelheid bent door naar een hogere versnelling. Dan rij je zuiniger en maak je meer kilometers op een volle accu.

  • 3

    Laad de accu van de fiets liefst op bij kamertemperatuur en laad de accu steeds helemaal vol. Laden duurt meestal 2 tot 8 uur, afhankelijk van hoe leeg je accu is.

  • 4

    Doe je je elektrische fiets weg en kun je hem niet tweedehands verkopen of inruilen? Lever de accu dan apart in zodat hij gerecycled kan worden.

Milieuvoordeel van de elektrische fiets

Een groot voordeel van de elektrische fiets is dat je geen CO2-uitstoot veroorzaakt of fijnstof uitstoot tijdens het rijden. Daardoor draag je bij aan een beter klimaat en schonere lucht. Vooral in steden is dat nodig. Wel komt er CO2 vrij bij het opwekken van de elektriciteit voor de accu van de fiets, maar dat is veel minder dan wat een auto aan CO2-uitstoot veroorzaakt: een elektrische fiets veroorzaakt maar 3 procent van de CO2-uitstoot van een gemiddelde auto.

Een elektrische fiets veroorzaakt maar 3 procent van de CO2-uitstoot van een gemiddelde auto. 

Goede concurrent voor auto

Uit onderzoek blijkt dat mensen makkelijker de fiets pakken als hij elektrisch is. Ook leg je makkelijker langere afstanden af. Op afstanden tot 10 en zelfs 20 kilometer is de elektrische fiets daarmee een prima alternatief voor de auto. Een ritje naar de supermarkt of de sportvelden gaat vaak even snel, zo niet sneller met de elektrische fiets. Maar je kunt er ook mee naar je werk. De gemiddelde afstand naar het werk in Nederland is 23 kilometer. Als je minder dan 23 kilometer van je werk woont, kun je met de elektrische fiets binnen een uur op je werk zijn en met een speed pedelec nog sneller. Een ander voordeel is dat je geen last hebt van files en eventuele parkeerproblemen. Daarbij is bewegen goed voor de gezondheid.

Accu gescheiden inleveren

De accu is het meest milieubelastende onderdeel van de elektrische fiets. Voor de productie van accu’s zijn schaarse metalen nodig en veel energie. Verdiep je daarom goed in hoe je hem gebruikt. Is de accu oud of kapot, lever hem dan gescheiden in bij de milieustraat van je gemeente, zodat hij gerecycled kan worden. Ruil je je fiets in, dan wordt de afvalscheiding voor je geregeld. Fietswinkels verzamelen de accu's en voeren die af.

Wat kost een e-bike en wat bespaar je ermee?

Een elektrische fiets kost tussen 700 en 3.000 euro en is daarmee veel goedkoper dan een auto. Snelle e-bikes zijn duurder met prijzen vanaf 2000 euro. Ook in gebruik zijn elektrische fietsen veel voordeliger dan de auto omdat je geen dure benzine of parkeerkosten maakt. Je spaart dus al snel honderden euro's per jaar als je op afstanden tot 10 kilometer de auto kunt laten staan. Doe je de auto helemaal weg en maak je alle ritjes met de elektrische fiets, dan bespaar je nog meer omdat je dan ook geen autoverzekering en wegenbelasting meer hoeft te betalen. 

Fiets van de zaak

Veel werkgevers betalen een reiskostenvergoeding van 19 cent per kilometer, ook als je op de fiets komt. Vanaf 1 januari 2020 komt er een nieuwe regeling bij: voor een paar euro per maand kun je dan een leasefiets krijgen via je werk. Die fiets mag je ook privé gebruiken. Net als bij een (lease)auto van de zaak, is er een bijtelling: je moet 7% van de waarde van de fiets bij je loon optellen. Over dat bedrag betaal je inkomstenbelasting. Voor de meeste mensen komt dat neer op een paar euro per maand. 

Geen reiskostenvergoeding als je met de leasefiets naar het werk komt

Gebruik je de leasefiets om naar het werk te fietsen, dan krijg je géén reiskostenvergoeding. Wat voor jou voordeliger is (reiskostenvergoeding of leasefiets), hangt van jouw situatie af. De NOS heeft een paar rekenvoorbeelden op een rij gezet. Een voordeel van de leasefiets is dat onderhoud, verzekering, schade en pechhulp voor rekening van het leasebedrijf zijn.

Voor dagen dat je niet op de leasefiets naar je werk komt (maar bijvoorbeeld met de auto of trein) mag de werkgever wél een reiskostenvergoeding betalen.

Leasefiets en leaseauto mogen naast elkaar

Heb je al een leaseauto? Die mag je combineren met een leasefiets. Daarmee heb je de mogelijkheid om een aantal dagen per week met de auto naar je werk te gaan en andere dagen met de fiets.

Tweedehands: niet ouder dan 7 tot 8 jaar

Als je een nieuwe elektrische fiets te duur vindt, kun je ook overwegen een tweedehands exemplaar te kopen. Tweedehands elektrische fietsen zijn vaak honderden euro’s goedkoper. Let bij je aankoop wel goed op de kwaliteit van de accu en vraag of je een lange proefrit kunt maken. Zo kun je zelf ervaren hoeveel kilometer je nog met de accu kunt fietsen. Of laat de accu doormeten bij een fietswinkel.

Elektrische fietsen ouder dan 7 tot 8 jaar kun je beter niet kopen. Die accu’s zijn te sterk verouderd. Meer informatie over de aankoop van een tweedehands elektrische fiets vind je bij de Consumentenbond.

Hoe ver kom je met een elektrische fiets?

De afstand die je met een elektrische fiets kunt afleggen hangt af van het vermogen van de accu (wattuur) en hoe je meetrapt. Gemiddeld haal je ongeveer 90 kilometer op een volle accu (300 wattuur) als je goed meetrapt. Trap je minder hard mee of rij je op de hoogste stand, dan is je actieradius een stuk lager. Snelle e-bikes komen minder ver op een volle accu, zo'n 40 tot 60 kilometer. Let bij de aankoop van een nieuwe elektrische fiets dus goed op hoeveel wattuur de accu levert en welke afstanden je ermee gaat afleggen.

Hoe hoger de Wh-waarde van de accu, hoe verder je komt.

Accuvermogen Afstand in powerstand Afstand in Ecostand
300 Wh 40 km 90 km
450 Wh 60 km 135 km
600 Wh 80 km 180 km

Op basis van gegevens van de Fietsersbond. De afstanden zijn gemeten bij matige inspanning en een snelheid van 25 km/uur. Buitentemperatuur 7 graden, windkracht 4 en route met helling door een flink viaduct. De accu is sneller leeg bij tegenwind, hellingen en koud weer. 

Fietsoplaadpunten op de kaart

Om je fiets weer op te laden is er een uitgebreid netwerk van openbare fietsoplaadpunten in Nederland. Als je accu onverhoopt leeg raakt, kun je op deze plekken je fiets opladen. Heb je geen tijd om hierop te wachten, dan moet je verder op eigen kracht. 

Tips: zo gaat de accu langer mee

De accu is een van de belangrijkste onderdelen van een elektrische fiets. Je kunt langer met je accu doen en langere afstanden afleggen door je accu goed te gebruiken. Dit zijn gebruikstips voor je accu:

  • Vooral de eerste oplaadbeurten van de accu zijn belangrijk. Na een keer of 5 opladen en weer ontladen krijgen de batterijen hun maximale kracht. Laadt de accu dus zeker tijdens de eerste laadbeurten helemaal op.
  • Begin met fietsen in een lage versnelling en schakel pas als je op snelheid bent door naar een hogere versnelling. Zo belast je de accu minder. Je fietst zo langer zonder tussentijds op te hoeven laden.
  • Gebruik je de elektrische fiets een paar maanden niet? Bewaar de accu dan op een droge en koele plaats, en laadt hem eens in de 2 maanden vol.

Opladen duurt tussen 2 en 8 uur

De oplaadtijd hangt af van het vermogen en het gebruik. Via een gewoon stopcontact duurt opladen tussen 2 en 8 uur. Met een snellader kun je de accu in 2 uur helemaal opladen, maar verbruik je ook meer stroom. Doe dit niet te vaak, want bij regelmatig gebruik kan de levensduur van de accu minder worden. 

Soorten accu's en opladen

Pak of download de handleiding erbij om te ontdekken wat voor soort accu je hebt en hoe je er het beste mee omgaat. Een Lithiumionaccu, die tegenwoordig gangbaar is, kan je bijvoorbeeld beter niet helemaal leegrijden. Nikkel-metaalhybride accu's kan je na 30 oplaadbeurten beter wél volledig ontladen (dus leegrijden). De meeste accu's verliezen hun kracht en capaciteit na ongeveer 5 jaar of 500 keer opladen. Daarna loopt de accu steeds iets sneller leeg. 

Speed pedelec: binnen bebouwde kom op de weg

Heb je een gewone elektrische fiets? Dan gelden daarvoor dezelfde verkeersregels als voor een fiets zonder motor. Bij een snelle e-bike (speed pedelec) is dat een ander verhaal. De speed pedelec is sinds juli 2017 officieel een bromfiets. Je bent dus verplicht om een helm te dragen. Bovendien mag je er binnen de bebouwde kom niet mee op het fietspad en moet je dus op de weg fietsen, tenzij anders is aangegeven. Bekijk alle verkeersregels voor de speed pedelec op deze website van de rijksoverheid.

Fietsen naar je werk: snelfietsroutes

Omdat steeds meer mensen met een elektrische fiets naar hun werk komen zie je steeds meer snelfietsroutes. Snelfietsroutes zijn bredere en comfortabele fietsroutes tussen steden en plaatsen waar veel forenzen wonen. Ze zorgen ervoor dat je op de fiets makkelijker, sneller en veiliger op je werk komt. Bekijk welke snelfietsroutes je kunt afleggen of gebruik deze routeplanner van de Fietsersbond.

Meer informatie

Terug naar boven

Deze site gebruikt alleen cookies om te meten, je bezoek is dus anoniem.