Praktisch over duurzaam

Fiets, ov of auto

Fietsen en lopen zijn het beste voor het milieu. Hoe zit het met de trein, auto, bus of tram? Elektrisch is schoner dan benzine of diesel, zeker als de stroom duurzaam wordt opgewekt, zoals bij de trein. Bekijk de tips en de vergelijking.

fiets OV auto.jpg

Het maakt voor het milieu écht uit of je reist met de auto, het openbaar vervoer of de fiets. Welk vervoermiddel het milieu het meest belast kan per moment en situatie verschillen. Het hangt onder meer af van het tijdstip waarop je reist, en het type auto of het soort openbaar vervoer. Bij de auto maakt het uit of je er alleen in zit of met meer personen.

Tips voor je dagelijkse vervoer

  • 1

    Fietsen of lopen belast het milieu het minst. Check de vergelijking tussen fiets en auto of kijk eens op Fiets fluitend naar je werk.

  • 2

    De trein is altijd een milieuvriendelijke keuze, en in de daluren nog meer dan in de spits.

  • 3

    Elektrische openbaar vervoer (trein, tram en metro) is gunstiger voor het milieu dan de gemiddelde bus.

  • 4

    Als je een auto koopt, ga dan voor elektrisch: dat scheelt over de hele levensduur 50% CO2-uitstoot. Meer weten over de voordelen, kosten, accubereik en opladen? Kijk op Elektrische auto.

  • 5

    Toch een brandstofauto? Ga voor een nieuw, zuinig model. Oudere auto's zijn aanzienlijk slechter voor het milieu. Zie ook Auto kopen

  • 6

    Oudere brommers en scooters zijn echte luchtvervuilers. Het ergst zijn modellen met  een tweetaktmotor. Wil je een scooter, ga dan voor elektrisch.

Vergelijk: fiets, e-bike, speedpedelec of auto

Infographic Fiets fluitend naar je werk. 20 kilometer woon-werk, speed pedelec of auto.
Infographic Fiets fluitend naar je werk. 10 kilometer woon-werk, e-bike of auto.
Infographic Fiets fluitend naar je werk. 4 kilometer woon-werk, fiets of auto.
Infographic Fiets fluitend naar je werk. 20 kilometer woon-werk, speed pedelec of auto.
Infographic Fiets fluitend naar je werk. 10 kilometer woon-werk, e-bike of auto.
Infographic Fiets fluitend naar je werk. 4 kilometer woon-werk, fiets of auto.

CO2-uitstoot van auto, ov en fiets

Onderstaande grafiek laat zien hoeveel CO2 je gemiddeld uitstoot per vervoermiddel per kilometer. Er is gekeken naar de gemiddelde uitstoot van de voertuigen bij het reizen zelf. Klik op 1,2 of 4 personen om te ontdekken wat het schoonste is als je van A naar B gaat met anderen. Daarbij is uitgegaan van maximaal 2 reizigers op voertuigen met 2 wielen. De benenwagen (lopen) en fiets scoren het beste omdat je dan zelf de motor bent. 

Bij elektrische vervoer telt de CO2-uitstoot mee die veroorzaakt wordt door het opladen van de accu. Sinds 2017 is reizen met de trein in Nederland CO2-neutraal. Alle elektrische treinen van de NS en andere spoorvervoerders rijden volledig op windstroom. Treinreizigers mogen dus claimen dat ze CO2-neutraal reizen. Dit geldt overigens niet voor dieseltreinen en vervangend busvervoer (ongeveer 5%).

Uitstoot per reiskilometer

Uitleg: als je met de bus, tram of metro reist, blijft de uitstoot per reiziger gelijk, of je nou alleen of met 2 of 4 personen reist. Zit je met 2 of 4 personen in een auto, dan daalt de uitstoot per reizigerskilometer. De uitstoot van de auto blijft gelijk, maar wordt verdeeld over 2 of 4 personen. Bij de fiets, scooter of motorfiets gaan we er bij 2 personen van uit dat je met z'n tweeën op één fiets, scooter of motor zit. De uitstoot voor 4 personen op de fiets, scooter en motor staat niet in de grafiek.

Auto populairste vervoermiddel

De meeste kilometers leggen we af met de auto (77 procent), op ruime afstand gevolgd door de trein (8 procent) en de fiets (7 procent). Opvallend is dat we ook de auto pakken voor meer dan de helft van alle korte afstanden (minder dan 7,5 km).

Ook kijken naar: dal of spits, oud of nieuw

Milieuvergelijking van auto, bus, brommer en fiets is niet eenvoudig. Het tijdstip van de rit, de verkeerdrukte ter plaatse en onder meer de leeftijd van de auto bepalen het brandstofverbruik, en daarmee de milieubelasting. Gemiddelden zeggen daardoor niet alles.

Daluren milieuvriendelijker dan spits

De milieubelasting van het openbaar vervoer is tijdens daluren lager dan tijdens de spits, want de bezettingsgraad van bussen en treinen in de spits bepaalt hoeveel bussen en wagons er worden gebruikt en gekocht (ook buiten de spits). Kort gezegd: naarmate er meer mensen in de spits reizen, rijden er langere treinen en meer bussen in de daluren. Door buiten de spits te reizen ontzie je het milieu.

Buiten bebouwde kom minder vervuiling en schade

Een autorit binnen de bebouwde kom veroorzaakt meer CO2 en luchtvervuiling zoals fijnstof dan een even lange rit met dezelfde auto buiten de bebouwde kom. Dit komt doordat er meer geremd, geschakeld en opgetrokken wordt. Bovendien komen meer mensen in aanraking met vervuiling. 

Nieuwe auto schoner dan oude

Dankzij strengere normen stoten moderne auto's veel minder luchtvervuilende stoffen uit dan oude: ze hebben vaak schone technieken aan boord, zoals een katalysator of roetfilter. Auto's met een bouwjaar voor 2000 zijn een stuk viezer dan auto's van daarna. Een elektrische auto rijdt veel schoner dan benzineauto's en diesels.

Terug naar boven

Deze site gebruikt alleen cookies om te meten, je bezoek is dus anoniem.