Alles over energie en milieu in het dagelijks leven

Fiets, ov of auto

Fietsen en lopen zijn het best voor het milieu. Hoe zit het met andere vervoermiddelen? Elektrisch aangedreven vervoer is een schonere keuze dan vervoermiddelen met een uitlaat, zeker als de stroom duurzaam wordt opgewekt zoals bij de trein.  

fiets OV auto.jpg

Het maakt echt uit voor het milieu of je reist met de auto, het openbaar vervoer of de fiets. Welk vervoermiddel het milieu het meest belast kan per moment en situatie verschillen. Het hangt onder meer af van het tijdstip waarop je reist, en het type auto of het soort openbaar vervoer. Daardoor zijn vervoersmiddelen niet zomaar één op één te vergelijken.

Tips milieuvriendelijk dagelijks vervoer

  • 1

    Fietsen of lopen belast het milieu het minst.

  • 2

    De trein is altijd een milieuvriendelijke keuze, en in de daluren nog meer dan in de spits.

  • 3

    Elektrische openbaar vervoer (trein, tram en metro) is gunstiger voor het milieu dan de gemiddelde bus.

  • 4

    Als je een auto koopt, kies dan een nieuw, zuinig model en reis bij voorkeur met anderen samen. Oudere auto's zijn aanzienlijk slechter voor het milieu. Zie ook Auto kopen

  • 5

    Oudere brommers en scooters zijn echte luchtvervuilers. Het ergst zijn modellen met  een tweetaktmotor.

CO2-uitstoot van vervoermiddelen

De grafiek laat zien dat reizen met de trein CO2-neutraal is. Sinds 2017 rijden alle elektrische treinen van de NS en andere spoorvervoerders volledig op windstroom waarvoor extra windmolenparken zijn gerealiseerd. Treinreizigers mogen dus claimen dat ze CO2-neutraal reizen. Dit geldt overigens niet voor dieseltreinen en vervangend busvervoer (ongeveer 5%).

 

Bestemming dagelijks vervoer

De meeste kilometers leggen we af met de auto (77 procent), op ruime afstand gevolgd door de trein (8 procent) en de fiets (7 procent). Opvallend is dat we ook de auto pakken voor ruim de helft van alle korte afstanden (minder dan 7,5 km) die we afleggen.

Vergelijken: lastige zaak

Milieuvergelijking van auto, bus, brommer en fiets is niet eenvoudig. Het tijdstip van de rit, de verkeerdrukte ter plaatse en onder meer de leeftijd van de auto bepalen het brandstofverbruik, en daarmee de milieubelasting. Gemiddelden zeggen daardoor niet alles.

Daluren milieuvriendelijker dan spits

De milieubelasting van het openbaar vervoer is tijdens daluren lager dan tijdens de spits, want de bezettingsgraad van bussen en treinen in de spits bepaalt hoeveel bussen en wagons er worden gebruikt en gekocht (ook buiten de spits). Kort gezegd: naarmate er meer mensen in de spits reizen, rijden er langere treinen en meer bussen in de daluren. Door buiten de spits te reizen ontzie je het milieu.

Buiten bebouwde kom minder vervuiling en schade

Een autorit binnen de bebouwde kom veroorzaakt meer CO2 en luchtvervuiling zoals fijnstof dan een even lange rit met dezelfde auto buiten de bebouwde kom. Dit komt doordat er meer geremd, geschakeld en opgetrokken wordt. Bovendien komen meer mensen in aanraking met vervuiling. 

Nieuwe auto schoner dan oude

Dankzij strengere normen stoten moderne auto's veel minder luchtvervuilende stoffen uit dan oude: ze hebben vaak schone technieken aan boord, zoals een katalysator of roetfilter. Auto's met een bouwjaar voor 2000 zijn beduidend viezer dan auto's van daarna.

Terug naar boven