Alles over energie en milieu in het dagelijks leven

Koken op maat

Jaarlijks gaat er per persoon ruim 40 kilo eetbaar voedsel naar de afvalbak (140 euro!). Een kwart daarvan komt door het koken van te grote maaltijden. Precies zoveel koken als jouw huishouden nodig heeft, is niet makkelijk. De tips van Milieu Centraal helpen.

Kook op maat - weeg de juiste porties af

Voorkomen dat je eten weggooit is de moeite: met het eten gooi je geld en energie weg. Zonde toch? Meer over de milieubelasting van voedselverspilling staat op Voorkom voedselverspilling.

Tips voor koken op maat

  • 1

    Gebruik bij het koken een kopje, mok, weegschaal of maatbeker om de juiste porties af te meten.

  • 2

    Hou bij het koken rekening met grote en kleine eters, zie onderstaande tabel.

  • 3

    Twijfel je of een maaltijd genoeg zal zijn? Maak dan wat extra van iets dat je kunt bewaren en hergebruiken.

  • 4

    Gooi restjes van maaltijden niet weg, maar bewaar ze afgesloten in de koelkast; je kunt ze een dag of twee bewaren en gebruiken voor een lunch, of een latere warme maaltijd. Kijk voor inspiratie op Recepten voor restjes.

Doe mee met de foodbattle

Milieu_Centraal_koken-op-maat_lang_171026_v02.gif

Wil jij weten hoeveel eten je kunt redden van de afvalbak? Doe mee met de foodbattle. Ontdek hoeveel je kunt besparen door je pasta, rijst en couscous exact af te wegen. Wat het aan verspilling scheelt als je rekening houdt met grote of kleine eters aan tafel en van welke restjes je nog een smakelijk kliekje kunt bereiden. Je kunt een week of maand bijhouden hoeveel je weggooit. 

Houd rekening met kleine en grote eters

Let bij het koken voortaan op de portiegrootte. En gebruik bij het afmeten van porties een kopje, maatbeker of weegschaal. Houdt ook rekening met grote en kleine eters.

De tabel laat zien hoeveel er nodig is per volwassene, en geeft een indicatie voor grote eters, kleine eters en kinderen. Houd je toch wat over of kom je iets tekort? Noteer dat dan en meet de volgende keer iets meer of minder af.

beweeg de tabel van links naar rechts

Onderdeel van de maaltijd Volwassen man Volwassen vrouw Kind
Aardappelen* 250 g 200 g 75 - 150 g
Rijst (onbereid)* 100 g 75 g 30 - 60 g
Pasta (onbereid)* 125 g 100 g 25 - 50 g
Groente 200 g 200 g 75 - 150 g
Vlees(vervanger) 100 g 85 g 40 - 85 g

* Maak een keuze uit aardappelen, rijst of pasta.

Koken met recepten? Zelf aanpassen!

Kook je regelmatig met recepten? Kijk dan aan tafel of de aangegeven hoeveelheden voldoende waren, of juist veel te veel waren voor jouw huishouden. Probeer er de volgende keer rekening mee houden, en de hoeveelheden aan te passen.

Twijfel? Kook meer van herbruikbare etenswaren

De kans is groot dat je niet altijd weet hoeveel je moet koken. Als je een nieuw recept uitprobeert bijvoorbeeld, of als er gasten komen. Kook dan wat ruimere hoeveelheden van etenswaren die je goed kunt bewaren, zoals pasta of rijst. Dan heb je zeker genoeg.

Restjes? Slim bewaren en gebruiken!

Wat je overhoudt van een gekookte maaltijd, kun je 2 dagen bewaren in de koelkast. Gebruik een bewaarbakje of kommetje dat je afsluit met huishoudfolie: als er geen lucht bij kan komen, bederft het minder snel. Kijk voor uitgebreide tips om eten te bewaren op Slim bewaren.

Een kliekje is prima geschikt als warm bijgerecht, maar je kunt het restje ook gebruiken in een recept. Kijk voor inspiratie op Recepten voor restjes.

Kant-en-klaar maaltijd kan verspilling voorkomen

Als de portiegrootte van een kant-en-klaarmaaltijd passend voor jou is, kan zo'n maaltijd voedselverspilling helpen voorkomen. Aangezien zulke maaltijden in grote hoeveelheden klaargemaakt worden, is de bereiding ook energiezuinig.

Als je de keuze hebt, neem dan liever een 'koelverse' maaltijd dan een uit de diepvries. Dat scheelt milieubelasting want het invriezen van maaltijden kost anderhalf tot twee keer zoveel energie als het koelen van koelverse maaltijden.

Meer informatie

  • Het Voedingscentrum heeft meer informatie over eten, en onder meer recepten voor kliekjes: Voedingscentrum.
Terug naar boven