Praktisch over duurzaam

Zuinige auto kopen

Het bezit van een auto kost al snel honderden euro's per maand. Voor je portemonnee en het milieu geldt: hoe kleiner, hoe beter. En liever een stekker dan een uitlaat. Hier lees je hoe je rekening met het milieu kunt houden bij het kopen van een auto.

auto kopen 282x212.jpg

Autorijden leidt tot verschillende soorten milieubelasting. Allereerst stoten auto's CO2 uit, door verbranding van benzine en diesel. Dat draagt bij aan klimaatverandering. Verder stoten auto's luchtvervuilende stoffen uit, zoals fijnstof en stikstofdioxide; dat veroorzaakt schade aan onze gezondheid, de natuur en gebouwen. Ook zorgt autoverkeer voor geluidsoverlast.

7 tips om een zuinige auto te kopen

  • 1

    Ga je voor tweedehands? Kies liever een auto van na 2005, die vervuilen veel minder.

  • 2

    Kies een passend formaat auto: een kleine auto is 10 procent zuiniger dan gemiddeld, terwijl een grote auto 20 procent meer verbruikt dan een middenklasser.

  • 3

    Koop je een spiksplinternieuwe auto? Kies binnen je grootteklasse een model met energielabel A. Die zijn 20 procent zuiniger dan gemiddeld. Dat scheelt CO2-uitstoot en brandstofkosten.

  • 4

    Kies je brandstof bewust. Elektrische en (plugin)hybride auto's hebben een lagere milieubelasting dan wagens op diesel of benzine. Volledig elektrische auto's zijn voor het milieu de allerbeste keuze en je betaalt minder belasting.

  • 5

    Zoek je een lease-auto? Overweeg een zeer zuinige auto, dan geldt een lagere bijtelling. Vind meer informatie over wegenbelasting en bijtelling op energielabel.nl.

  • 6

    Af en toe een grote auto huren, naast het bezit van een kleine auto, kan voordeliger uitpakker dan dagelijks rondrijden in een grote wagen.

  • 7

    Maak je weinig kilometers? Vaak is een auto huren of delen een stuk voordeliger dan kopen. Meer informatie over delen.

Auto kopen met oog voor milieu

Als je rekening wilt houden met het milieu, let dan op de leeftijd en de zuinigheid (uitgedrukt in gram CO2 per km, dit staat op het energielabel). De zuinigheid hangt af van het motorvermogen, de grootte van de auto, het soort brandstof en accessoires.

Nieuwe auto vervuilt minder

Recentere auto's stoten minder vervuilende stoffen (zoals fijnstof en stikstofoxiden) uit dan oudere auto's, doordat de Europese normen hiervoor steeds strikter worden. Auto's van voor 2005 kan je uit milieu-oogpunt beter vermijden.

Kleine auto: milieuvriendelijker

Vanwege het lagere gewicht en de (meestal) kleinere motor, verbruikt een kleinere auto minder brandstof. Stel jezelf daarom de vraag of een kleinere autoklasse wellicht voldoet voor het dagelijks gebruik. Voor autovakanties, of incidenteel vervoer van veel passagiers of lading, kan een grotere huurauto dan uitkomst bieden.

Veel mensen hebben een grotere auto dan eigenlijk nodig is. Met een kleine, zuinige auto zijn zij niet alleen milieuvriendelijker bezig, maar ook voordeliger uit; soms zelfs als ze kiezen voor een nieuwe auto of jonge occasion. Dat komt doordat een kleine auto diverse financiële voordelen biedt, waaronder lagere brandstofkosten en minder wegenbelasting. De allerzuinigste auto's hebben een korting op de aanschafbelasting en zijn vrij van wegenbelasting.

Energielabel A: 20 procent zuiniger

Een auto met energielabel A verbruikt minstens twintig procent minder brandstof dan de gemiddelde auto van hetzelfde formaat. Auto's met energielabel B zijn gemiddeld tien tot twintig procent zuiniger. Kijk dus in de autoshowroom naar het energielabel, en kies een model dat zuinig is met brandstof. Let bij het brandstofverbruik wel op dat het wordt gemeten op een rollenbanktest en niet altijd overeenkomt met de praktijk. 

Praktijk minder zuinig

Het aangegeven verbruik op het energielabel is gebaseerd op een laboratoriumtest en zul je in de praktijk niet halen. Het praktijkverbruik ligt vrijwel altijd hoger door de invloed van rijgedrag, wegtype, temperatuur en de bediening van elektronica op het brandstofgebruik. Wil je weten wat verschillende auto's in de praktijk verbruiken, kijk dan op Ecotest. Jouw praktijkverbruik vergelijken met anderen kan het best op het Duitse platform Spritmonitor of (voor lease-rijders) Werkelijkverbruik.nl.

Fiscale voordelen 

Als beloning voor een milieuvriendelijke keuze, geeft de overheid belastingvoordeel aan kopers van een zuinige auto. Kopers van nieuwe zuinige auto's merken het voordeel aan een lagere aanschafbelasting (BPM) en minder wegenbelasting (MRB). Leaserijders door een lagere bijtelling. Lees meer over deze regelingen op: Energielabel BPM wegenbelasting bijtelling.

Brandstofkeuze: wat is het beste?

Groengas en elektrisch rijden beste keuze voor het milieu

Van alle auto's in Nederland rijdt 97 procent op conventionele brandstoffen: benzine of diesel. Bij 78 procent gaat het om benzine, tegen 17 procent op diesel. Van nieuwe auto's die rijden op een fossiele brandstof hebben hybride- en CNG(aardgas)- auto's de laagste milieubelasting.

Het verschil in milieubelasting tussen auto's op benzine en diesel is afgelopen jaren steeds kleiner geworden. Dat heeft te maken met de roetfilterverplichting die sinds 2010 geldt. Hierdoor is de fijnstofuitstoot van dieselauto's vergaand teruggedrongen. Diesels stoten wel meer stikstofoxiden uit.

Voor het milieu kun je beter geen auto kopen die ouder is dan 2005, wegens de grote vervuiling. Dat geldt nog meer voor dieselauto's dan benzineauto's.

Accessoires

Ga na of de auto-accessoires die je wilt, invloed hebben op het verbruik van brandstof. Sommige accessoires helpen brandstof te besparen. Dat geldt bijvoorbeeld voor de toerenteller, de boordcomputer en cruisecontrol. Meer informatie vind je onder Zuinig rijden.

Andere accessoires, opties en uitvoeringen zorgen er juist voor dat je eerder aan de pomp staat. Dat zijn de airconditioning, een motor met veel pk's, brede velgen en banden, vierwielaandrijving en een automatische versnellingsbak (uitgezonderd de moderne automaten: de continue variabele transmissie en dual clutch). 

Airco verhoogt brandstofverbruik

Een airconditioner zorgt zowel direct als indirect voor verhoging van het brandstofverbruik. Op de snelweg heeft een airco minder impact op het verbruik dan in de stad. Bij warm weer en vochtige lucht kan het verbruik dan wel 20% oplopen. Beperkt gebruik van de airco (alleen bij warm weer en ingesteld op 23 graden of hoger) leidt tot 5 procent meerverbruik.

Indirect zorgt de airco voor hoger brandstofverbruik, omdat de airco het gewicht van de auto verhoogt waardoor deze meer brandstof verbruikt. Het hogere gewicht kan ook nadelig zijn voor de wegenbelasting als het gewicht van de auto op de grens van twee gewichtsklasse zit. Verder veroorzaakt de airco milieuschade door het weglekken van koelmiddel dat een sterk broeikasgas is. Overigens verhogen volautomatische airco's (climate control) het brandstofverbruik minder dan gewone airco's, omdat climate control afslaat als de gewenste temperatuur is bereikt.

Tips om de airco slim te gebruiken vind je onder Zuinig rijden.

Eigen auto of auto delen?

Als je weinig autokilometers maakt,  is een eigen auto voor de deur een kostbare zaak. De vaste lasten lopen immers gewoon door. Als je niet vaak een auto gebruikt, ben je stukken goedkoper met een abonnement om een auto te delen of door een auto te huren. Kijk voor meer informatie op Auto delen.

Auto en milieubelasting: vooral door gebruik

Voor de productie en het transport van een nieuwe auto en het slopen van een oude auto zijn veel grondstoffen en energie nodig. De productie en het afdanken van een auto spelen - voor een benzine- en dieselauto - een kleine rol in de totale milieubelasting. Die is namelijk voor zo’n 85 tot 90 procent afhankelijk van het aantal kilometers dat met de auto wordt gereden. Bij een elektrische auto is de milieubelasting ongeveer 50% door het gebruik. Dat komt doordat een elektrische auto veel zuiniger is, maar wel meer energie kost om te maken.

Het gebruik van een auto zorgt dus voor de bulk van de milieubelasting: de uitstoot van broeikasgassen en vervuilende stoffen. 

CO2-uitstoot: klimaatverandering

Bij de verbranding van autobrandstof komen broeikasgassen vrij (vooral CO2); die dragen bij aan klimaatverandering.

Personenauto’s zijn verantwoordelijk voor tien procent van de totale Nederlandse uitstoot van broeikasgassen. Hoe zuiniger een auto is, des te minder CO2 er vrijkomt per gereden kilometer.

Luchtvervuiling: ongezond voor mens en dier

Een rijdende auto veroorzaakt behalve klimaatverandering ook luchtvervuiling, door de uitstoot van stikstofoxiden (NOx), vluchtige organische stoffen (VOS), fijnstof (PM10) en zwaveldioxide (SO2). De schadelijke stoffen veroorzaken smog, ze verzuren de bodem en veroorzaken schade aan onze gezondheid. Mensen die langs een drukke weg wonen, overlijden gemiddeld eerder dan degenen die minder aan luchtvervuiling bloot staan.

Van alle fijnstof in de lucht is 9 procent van autoverkeer afkomstig. Van alle NOx is 12 procent afkomstig van het wegverkeer. 

Invloed van brandstoftype en leeftijd

Hoe vervuilend een auto is, hangt vooral af van zijn leeftijd en de brandstofsoort, maar ook van eventuele technieken die schadelijke uitlaatgassen verminderen, zoals een katalysator of roetfilter.

De nieuwste auto's hebben de schoonste motoren. Dat komt doordat de Europese Unie autofabrikanten steeds strengere eisen oplegt. Van alle nieuwe auto's die rijden op een autobrandstof gemaakt van fossiele brandstof, stoten hybride auto's de laagste hoeveelheid luchtvervuilende stoffen uit. De beste keuze is een volledig elektrische auto, die zijn het schoonst. Er komen steeds meer elektrische voertuigen, lees meer over de geringere milieubelasting, de batterij en de praktische kanten van elektrische auto's

Trend verkoop naar energielabels

Nieuwe auto's worden steeds zuiniger. Inmiddels heeft meer dan helft van de nieuw verkochte auto's energielabel A. Nog maar minder dan 1 op de 5 nieuwe auto's heeft energielabel C of slechter. 

energielabel nieuwe auto 2015.PNG

Meer informatie

  • Regelmatig onderhoud is belangrijk voor de veiligheid, het milieu en de restwaarde van de auto. Meer lezen? Kijk op Auto-onderhoud.
  • Kijk voor meer over het energielabel voor auto's op Energielabel Auto's.
  • RDW toont het werkelijke brandstofverbruik ten opzichte van de fabrieksopgave. 
  • Stichting Autogas Nederland geeft informatie over rijden op gas Autogas.
  • De ANWB heeft samen met Stichting Natuur en Milieu een top 10 gemaakt van zuinige auto's.
  • Je oude auto afdanken? Doe het milieuvriendelijk: lever de auto in bij een bedrijf dat is aangesloten bij Auto Recycling Nederland.
  • Wil je meer weten over de aankoop van een auto, de garantie of andere overeenkomsten? Kijk op Consuwijzer.
Terug naar boven

Deze site gebruikt alleen cookies om te meten, je bezoek is dus anoniem.