CO2-uitstoot fiets, ov en auto

Wat is jouw CO2-voetafdruk

Test Vul de vragen in voor je eigen situatie en ontdek hoeveel CO2 je uitstoot.
Fietsen en lopen zijn het beste voor het milieu. Hoe zit het met de trein, auto, bus of tram? Elektrisch is schoner dan benzine of diesel, zeker als de stroom duurzaam wordt opgewekt. Bekijk de tips en de vergelijking.

Het maakt voor het milieu écht uit of je reist met de auto, het openbaar vervoer of de fiets. Welk vervoermiddel het milieu het meest belast kan per moment en situatie verschillen. Het hangt onder meer af van het tijdstip waarop je reist, en het type auto of het soort openbaar vervoer. Bij de auto maakt het uit of je er alleen in zit of met meer personen.

Tips voor je dagelijkse vervoer

  1. 01

    Fietsen of lopen belast het milieu het minst. Check de vergelijking tussen fiets, ov en auto.

  2. 02

    De trein is altijd een milieuvriendelijke keuze, en in de daluren nog meer dan in de spits.

  3. 03

    Openbaar vervoer wordt steeds vaker elektrisch en daarmee milieuvriendelijker. 

  4. 04

    Koop geen eigen auto, maar gebruik af en toe een deelauto. Deelauto's zijn vaker elektrisch en daarmee milieuvriendelijker dan brandstofauto’s. Deelauto-gebruikers rijden ook minder kilometers dan autobezitters. Ze pakken daarnaast vaker de fiets en het OV.

  5. 05

    Als je toch een auto koopt, ga dan voor elektrisch: dat scheelt over de hele levensduur ongeveer 60% CO2-uitstoot. Meer weten over de voordelen, kosten, accubereik en opladen? Kijk op Elektrische auto.

  6. 06

    Oudere brommers en scooters zijn echte luchtvervuilers. Het ergst zijn modellen met  een tweetaktmotor. Wil je een scooter, ga dan voor een elektrische scooter.

Vergelijk: fiets, e-bike of auto

CO2-uitstoot van auto, ov en fiets

Onderstaande grafiek laat zien hoeveel CO2 je gemiddeld uitstoot per kilometer voor verschillende vervoersmiddelen. Er is gekeken naar de gemiddelde uitstoot tijdens het reizen met deze voertuigen bij gemiddelde bezetting. De benenwagen (lopen) en fiets scoren het beste omdat je dan zelf de motor bent. Voor de andere vervoersmiddelen geldt: als je met meer mensen samen reist, wordt de uitstoot per persoon lager.

CO2-uitstoot per reizigerskilometer (in gram)

Je ziet deze inhoud niet omdat je onze cookies niet hebt geaccepteerd.

Instellingen wijzigen

De uitstoot is berekend voor het reizen. De uitstoot door het opwekken van de stroom en het maken en verbranden van de brandstof zijn hierin meegenomen. De uitstoot voor het maken van de voertuigen zelf of het aanleggen van de vervoersinfrastructuur is hier niet in meegenomen.

De uitstoot van tram, bus en metro is in de grafiek als één gemiddelde genomen. De CO2-uitstoot in gram per reizigerskilometer per vervoersmiddel is:

  • Bus: 117
  • Tram: 65
  • Metro: 43

Er staat in de grafiek ook één cijfer voor OV in het algemeen ('OV gemiddeld'). Hierbij wordt uitgegaan van een representatieve verdeling tussen reizigerskilometers met de trein (76%) en reizigerskilometers met bus, tram en metro (24%).

De grafiek gaat uit van de gemiddelde bezetting per vervoersmiddel. In een auto zitten gemiddeld ruim 1,3 personen. De CO2-uitstoot in gram per autokilometer is dus hoger, namelijk:

  • Elektrische auto: 69
  • Hybride auto (benzine/elektrisch): 145
  • Auto (benzine): 195
  • Auto (diesel): 172

Auto nog het populairst

De meeste kilometers leggen we af met de auto (68 procent), op ruime afstand gevolgd door de trein (12 procent) en de fiets (8 procent). Opvallend is dat we ook de auto pakken voor bijna de helft van alle korte afstanden (minder dan 7,5 km).

Duurzame alternatieven

Korte afstanden kun je goed met duurzame alternatieven voor de auto afleggen. Denk aan een (elektrische) fiets, deelauto of het ov. Maar welk alternatief past bij jou? Vul de test in en kom erachter!

Ook kijken naar: dal of spits, oud of nieuw

Milieuvergelijking van auto, bus, brommer en fiets is niet eenvoudig. Het tijdstip van de rit, de verkeerdrukte ter plaatse en onder meer de leeftijd van de auto bepalen het brandstofverbruik, en daarmee de milieubelasting. Gemiddelden zeggen daardoor niet alles.

Daluren milieuvriendelijker dan spits

De milieubelasting van het openbaar vervoer is tijdens daluren lager dan tijdens de spits, want de bezettingsgraad van bussen en treinen in de spits bepaalt hoeveel bussen en wagons er worden gebruikt en gekocht (ook buiten de spits). Kort gezegd: naarmate er meer mensen in de spits reizen, rijden er langere treinen en meer bussen in de daluren. Door buiten de spits te reizen ontzie je het milieu.

Wist je dat... een deelautogebruikers gemiddeld voor flink minder uitstoot zorgen dan autobezitters?

Buiten bebouwde kom minder vervuiling en schade

Een autorit binnen de bebouwde kom veroorzaakt meer CO2 en luchtvervuiling zoals fijnstof dan een even lange rit met dezelfde auto buiten de bebouwde kom. Dit komt doordat er meer geremd, geschakeld en opgetrokken wordt. Bovendien komen meer mensen in aanraking met vervuiling. Op de snelweg zorgt een lagere snelheid voor minder vervuiling. Als je 100 km per uur rijdt in plaats van 130, stoot je 15 tot 25 procent minder CO2 uit. En je stoot ook nog eens 25 procent minder stikstof (NOx) uit.

Elektrische auto schoner dan brandstof

Een elektrische auto rijdt veel schoner dan benzineauto's en diesels. Dankzij strengere normen stoten moderne (brandstof)auto's wel veel minder luchtvervuilende stoffen uit dan oude. Ze hebben vaak schone technieken aan boord. Op de website van de ANWB lees je meer over de emissieklasse van een auto.