Praktisch over duurzaam

Elektrisch en hybride rijden

Stiller én schoner rijden: met de keuze voor een elektrische auto - in plaats van benzine of diesel - draag je bij aan een gezondere leefomgeving én daalt je CO2-uitstoot. Ook de hybride auto is schoner dan een auto op fossiele brandstof. Het aanbod elektrische en hybride auto’s wordt steeds groter en de auto’s elk jaar beter betaalbaar.

Stekkerauto bespaart 50% CO2

infographic vergelijkt fossiele brandstof met elektrische auto over hele levensfase: elektrisch bespaart 50% CO2-uitstoot

Nieuwe auto nodig? Voor het milieu is de elektrisch auto de beste keuze. Hoewel het meer energie kost om een auto met accu te maken stoot de stekkerauto uiteindelijk 50% minder CO2 uit. Dat komt doordat een auto op fossiele brandstof (benzine) tijdens het rijden veel meer CO2 uitstoot. Als je naar de productie én de hele levensduur kijkt, is de elektrische auto de groenste: bij de elektrische auto komt in totaal 29.800 kilo CO2 vrij, bij de auto met uitlaat is dat 58.200 kilo CO2. Bijna twee keer zoveel dus.

Elektrisch steeds beter betaalbaar

Was de elektrische auto eerst nog weggelegd voor de happy few, de afgelopen jaren zijn stekkerauto’s steeds beter betaalbaar geworden en de verwachting is dat de prijzen de komende jaren alleen maar meer zullen dalen. Bovendien is de elektrische auto goedkoper in het gebruik en onderhoud dan auto’s met een verbrandingsmotor. Tegenwoordig kun je ook als particulier elektrische auto’s leasen via private leasecontracten. Het voordeel hiervan is dat je zelf geen reparatiekosten of onderhoudskosten voor de accu hoeft te betalen. In dit overzicht van de ANWB zie je welke elektrische auto's nieuw te koop zijn. Ook komen er steeds meer tweedehands elektrische auto’s op de markt.

Belastingvoordelen volledige elektrische auto

De Nederlandse overheid wil het gebruik van elektrische auto's stimuleren en doet dat met een aantal belastingvoordelen. Zo hoeft je op voor een nieuwe volledig elektrische auto geen aanschafbelasting (BPM) te betalen. Ook is er een vrijstelling voor wegenbelasting: als je volledig elektrisch rijdt (of op waterstof) hoef je geen motorrijtuigenbelasting (MRB) te betalen. Werknemers betalen over een volledig elektrische auto maar 4 procent bijtelling voor de privékilometers. En voor zakelijke rijders is het dankzij de fiscale voordelen financieel interessant om elektrisch te gaan rijden. De belastingvoordelen gelden niet voor hybride auto’s. Lees meer op de site van de Belastingdienst.

Volledig elektrisch of hybride? 

Een volledige elektrische auto rijdt alleen op elektriciteit en heeft geen verbrandingsmotor. Een hybride auto laadt zijn accu op met de energie die vrijkomt tijdens het remmen. Hierdoor kan de hybride korte ritten op stroom rijden en schakelt hij automatisch over op een zuinige benzinemotor bij langere ritten. Een plug-in hybride kan daarnaast met een stekker worden opgeladen en rijdt daardoor (afhankelijk van het merk) ongeveer 30 tot 60 kilometer volledig elektrisch en daarna als gewone hybride. Een elektrische auto met range-extender kan, met behulp van een benzinemotor, de accu tijdens de rit bijladen waardoor de actieradius groter wordt. Hierbij verbruik je echter nog wel brandstof. Hoe meer elektrische kilometers je met dit soort auto’s kunt afleggen, des te zuiniger en milieuvriendelijker je rijdt.

Hoe ver kom je met een volle batterij?

Met een volledig elektrische auto ben je afhankelijk van hoe lang je kunt rijden op 1 accu. De afstand die je met een volle accu af kunt afleggen bij een elektrische auto - de actieradius - is lager dan bij een brandstofauto. Autofabrikanten geven bij elektrische auto’s vaak een wat hogere actieradius op dan in werkelijkheid het geval is. Door kou of tegenwind of een zwaardere belading daalt je kilometerbereik namelijk.

Met een volle batterij van een elektrische middenklasser als de Nissan Leaf van 30 KW is je reële actieradius ongeveer 170 kilometer. De afgelopen jaren neemt de actieradius van elektrische auto’s wel toe, omdat de batterijen steeds beter worden. Een duurdere auto als de Tesla kan bijna het dubbele aantal kilometers afleggen op een volle accu. Als de accu leeg raakt, kun je hem aan de snelweg opladen bij een snellaadstation, op je werk of aan een publieke laadpaal. Thuis opladen met je eigen stroom kan natuurlijk ook.

Negen van de tien ritten korter dan 50 kilometer

Infographic laat zien hoe ver je kunt rijden met een elektrische auto

De wat lagere actieradius van een elektrische auto’s hoeft geen belemmering te zijn er een te kopen, zeker niet als je bedenkt dat 91% van de autoritten in Nederland korter is dan 50 kilometer. Die ritten kun je allemaal elektrisch afleggen zonder dat je tussendoor hoeft op te laden. Maak je vaak lange ritten? Overweeg dan een elektrische auto met een hulpmotor op benzine, ofwel range-extender, of de plug-in hybride. Gewone hybride auto's rijden op een zeer zuinige benzinemotor en daarnaast op stroom die wordt opgewekt uit remenergie. Daardoor zijn ze minder milieubelastend dan de gemiddelde benzineauto, maar je kan ze niet opladen. 

CO2-neutraal rijden: eigen groene stroom

infographic toont CO2-uitstoot van verschillende brandstoffen auto - accu versus benzine

De elektrische auto laden kan op verschillende manieren: aan een snellader onderweg, aan een publieke laadpaal of aan het stopcontact in je eigen huis. Die stroom is, zelfs als je een abonnement met groene stroom hebt, altijd een mix van grijze en groene elektriciteit. Zelf stroom opwekken met je eigen zonnepanelen om de accu van je elektrische auto op te laden is de meest duurzame manier om elektrisch te rijden. Met een eigen laadpaal en tien zonnepanelen met een vermogen van 2.700 watt-piek kun je 2.360 kWh elektriciteit opwekken. Dat is voldoende stroom om 13.000 kilometer per jaar te rijden. Maar let op: je kunt alleen 'echt' op je eigen zonnestroom rijden als de panelen elektriciteit opwekken op het moment dat de auto daadwerkelijk aan het opladen is. In de praktijk is dat nu nog lastig. Je kunt de zelf opgewekte stroom namelijk niet zo makkelijk opslaan op een thuisaccu. De stroom die je opwekt en niet meteen gebruikt, lever je dus terug aan het net. 

Tips voor elektrisch en hybride rijden

  • 1

    Kies een elektrische auto die past bij je gebruik. Maak je vaak lange ritten? Ga voor een auto met range-extender of een plug-in hybride. 

  • 2

    Hou rekening met afstanden en tijd om onderweg op te laden als je rijdt in een volledige elektrische auto. 

  • 3

    Een elektrische auto is weliswaar duurder in aanschaf, maar heeft lage brandstofkosten. Ook zijn er belastingvoordelen. Staar je dus niet blind op het prijskaartje in de showroom. 

  • 4

    Sommige gemeenten plaatsen gratis een elektrisch oplaadpunt voor jouw huis. Informeer hiervoor bij jouw gemeente of provincie.

  • 5

    Rij in een elektrische auto met range-extender of plug-in hybride zoveel mogelijk elektrisch en zo min mogelijk op benzine. Elektrisch rijden is beter voor het milieu. 

  • 6

    Elektrisch rijden is beter voor het milieu, maar als je niet zuinig rijdt, verbruik je meer elektriciteit. Rij dus net als in een brandstofauto zo zuinig mogelijk

Ruim 30.000 oplaadpunten

Nederland telde in 2018 meer dan 30.000 laadpunten en dat aantal neemt ieder jaar toe. Er zijn verschillende manieren om je elektrische auto op te laden: thuis via je eigen stroomaansluiting, via een laadpaal voor de deur of via een snellaadpaal. Opladen doe je met de speciale stekker die bij de auto wordt meegeleverd. Sommige gemeenten bouwen gratis een elektrisch oplaadpunt voor de deur. Vraag dit na bij jouw gemeente. Controleer daarnaast voor je gaat rijden op de route de (snel)laadmogelijkheden voor het geval je tussendoor moet bijladen. Dat kan via de website Fastned en via de site Oplaadpalen.nl

Bewust opladen: waar en wanneer

Het moment waarop je een elektrische auto oplaadt en de lengte van laden beïnvloeden de inzet van energiecentrales. Hoe meer auto’s tegelijk aan de lader gaan, hoe hoger de vraag. Als het aantal elektrische auto’s toeneemt en iedereen op dezelfde tijden oplaadt kan dat tot een piekvraag leiden. Energiecentrales vangen piekvragen op dit moment alleen op met fossiele energie. Als je milieubewuster wilt laden, kun je dat dus beter doen als de vraag naar elektriciteit het laagst is. Over het algemeen is opladen tussen 21:00 uur in de avond en 07:00 in de ochtend beter. En liever niet op werkdagen in de late ochtend of in de middag op je werk of aan een gemeentelijke laadpaal. 

Meer informatie

  • Oplaadpunt vinden? Er zijn verschillende websites en apps. Kijk bijvoorbeeld op Oplaadpunten of op ANWB.
  • Met de app Social Charging kun je laadpunten efficiënter gebruiken: je kunt contact opnemen met de eigenaar van een auto die volgeladen aan de laadpaal staat.
  • Voor recente ontwikkelingen en evenementen over elektrische auto´s kijk je op Nederland Elektrisch.
Terug naar boven

Deze site gebruikt alleen cookies om te meten, je bezoek is dus anoniem.