Alles over energie en milieu in het dagelijks leven

Elektrisch en hybride rijden

Geruisloos door de bocht en bijdragen aan een betere luchtkwaliteit en minder CO2-uitstoot? Met een elektrische auto in plaats van een benzinewagen draag je bij aan betere luchtkwaliteit en daalt je CO2-uitstoot. Meer informatie over elektrisch of hybride rijden.

Met een volledig elektrische auto ben je afhankelijk van hoe lang je kunt rijden op 1 accu, gemiddeld is de actieradius 170 kilometer. Als de accu leeg is duurt het een paar uur voor je weer schoon kunt rijden. Maak je vaak lange ritten? Overweeg dan een elektrische auto met een hulpmotor op benzine, ofwel range-extender, of de plug-in hybride.

Gewone hybride auto's rijden op een zeer zuinige benzinemotor en daarnaast op stroom die wordt opgewekt uit remenergie. Daardoor zijn ze minder milieubelastend dan de gemiddelde benzineauto, maar je kan ze niet opladen. Elektrische auto's kunnen de CO2-uitstoot met 40 procent verminderen, gewone hybride met 25 procent.

infografic elektrisch rijden-klein.jpg

De stroom van een elektrische auto komt meestal uit het stopcontact: de milieubelasting daarvan ontstaat in de elektriciteitscentrale. Als dat een conventionele centrale is, komen door de verbranding van fossiele brandstoffen vervuilende stoffen en broeikasgassen vrij. Zelf stroom opwekken met zonnepanelen om de accu van je elektrische auto op te laden is mogelijk, maar lastig te realiseren. Met een eigen laadpaal en voldoende zonnepanelen kun je tot 13.300 kilometer rijden. 

 

Tips elektrisch of hybride rijden

  • 1

    Kies een elektrische auto die past bij je gebruik. Maak je vaak lange ritten? Ga voor een auto met range-extender of een plug-in hybride. Hou bij een volledige elektrische auto rekening met afstanden en tijd om onderweg op te laden. 

  • 2

    Een elektrische auto is weliswaar duurder in aanschaf, maar heeft lage brandstofkosten. Staar je dus niet blind op het prijskaartje in de showroom. Leaserijders kunnen voordeel genieten via de belastingen met een volledig elektrische wagen.

  • 3

    Sommige gemeenten plaatsen gratis een elektrisch oplaadpunt voor jouw huis. Informeer hiervoor bij jouw gemeente of provincie.

  • 4

    Rij in een elektrische auto met range-extender of plug-in hybride zoveel mogelijk elektrisch en zo min mogelijk op benzine. Elektrisch rijden is beter voor het milieu. 

Meer elektrische auto´s

Er komen steeds meer elektrische of semi-elektrische auto’s op de markt. Bijna ieder automerk heeft een stekkerauto, meestal hybride, soms helemaal elektrisch.

In februari 2017 waren er meer dan 110.000 elektrische auto's in Nederland. Daarvan is ruim 12% volledig elektrisch. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) houdt het aantal elektrische voertuigen in Nederland bij. Naast elektrische en semi-elektrische auto's van particulieren worden ook bedrijfsauto’s, bussen, quadricycles en motorfietsen geteld.

Aantal geregistreerde elektrische voertuigen in Nederland

Groeicurve elektrische auto.png

Bron: RDW / Agentschap NL 2016

Voor een overzicht van elektrische auto’s die op dit moment te koop zijn kun je terecht op ANWB.

Hybride, plug-in elektrisch of range-extender?

Of je als automobilist kiest voor een volledig elektrische auto, een (plugin-) hybride of een elektrische auto met range-extender maakt voor het milieu niet heel veel verschil, mits je met een semi-elektrische auto je accu zoveel mogelijk gebruikt. Belangrijkste is dat het type elektrische auto goed aansluit bij jouw manier van rijden.

Een volledige elektrische auto rijdt alleen op elektriciteit en heeft geen verbrandingsmotor. Een hybride auto laadt zijn accu op met de energie die vrijkomt bij het remmen. Hierdoor kan de hybride korte ritten op stroom rijden en hij schakelt vervolgens automatisch over op een zuinige benzinemotor. Een plug-in hybride kan daarnaast met een stekker worden opgeladen en rijdt daardoor (afhankelijk van het merk) ongeveer 30 tot 60 kilometer volledig elektrisch en daarna als gewone hybride. Een elektrische auto met range-extender kan, met behulp van een benzinemotor, de accu tijdens de rit bijladen, waardoor de actieradius wordt vergroot. Deze functie als generator is uiteraard niet bedoeld om heel ver mee te rijden. Hoe meer elektrische kilometers gereden kunnen worden, des te zuiniger en milieuvriendelijker je rijdt.

Elektrische auto en milieu

Elektrische auto’s scoren goed als het aankomt op een milieuvergelijking met auto’s die op benzine of diesel rijden. De aandrijving van een elektrische auto kost namelijk minder energie dan de aandrijving van een auto met verbrandingsmotor. Gemiddeld stoten ze zo’n 40 procent minder CO2 uit. Auto's die rijden op stroom stoten zelf geen broeikasgassen en luchtvervuilende stoffen uit, maar het opwekken van elektriciteit in elektriciteitscentrales levert wel milieubelasting op.

Elektriciteit

De Nederlandse elektriciteit wordt voor 89 procent uit fossiele brandstoffen gemaakt. Bij de verbranding van deze fossiele brandstoffen komen broeikasgassen en andere vervuilende stoffen in de lucht. Het aandeel duurzame energiebronnen is dus maar 11 procent. Als meer stroom opgewekt wordt met deze duurzame energiebronnen, wordt ook het gebruik van de elektrische auto milieuvriendelijker.

Groene stroom

Het rijden op groene stroom lijkt een goede manier om schoon auto te rijden, maar opladen met netstroom garandeert niet dat de stroom ook echt schoon is. Als je groene stroom afneemt koopt je energieleverancier 'groene stroom'-certificaten of produceert zelf groene stroom. Veel van deze certificaten komt van Noorse waterkrachtcentrales, die er allang staan. Die certificaten zorgen niet voor extra opwekking van duurzame energie.

CO2-neutraal rijden

Met een eigen laadpaal en voldoende zonnepanelen heb je bijna een klimaatneutrale manier van rijden. Als je de benodigde hoeveelheid groene stroom zelf wilt opwekken, heb je daarvoor wel een groot aantal zonnepanelen en groot dakoppervlak nodig. Je moet 10 panelen (16 m2) in een goed georiënteerde positie plaatsen voor een gemiddeld aantal kilometers van 13.300 per jaar.

Een gemiddeld zonnepanelensysteem van 10 panelen heeft een vermogen van 2.600 watt-piek, en produceert per jaar zo’n 2.600 kWh elektriciteit. Hiermee kun je in theorie 13.300 kilometer rijden wanneer je alle panelen gebruikt om jouw elektrische auto mee op te laden. Maar let op: je kunt alleen op je eigen zonnestroom rijden als de panelen elektriciteit opwekken op het moment dat de auto aan het stopcontact ligt. Ook moet het stopcontact zijn aangesloten ‘achter de meter’, zodat hij meetelt bij jouw huishoudelijke apparatuur.

Praktisch: aanschaf en opladen

Een elektrische auto is duurder in aanschaf dan een auto die op benzine of diesel rijdt. Het gebruik is echter voordeliger en het is beter voor het milieu. 

Belastingvoordelen

De Nederlandse overheid wil het gebruik van elektrische auto's stimuleren en doet dat met een aantal fiscale voordelen. Zo hoeft er op de aanschaf van een volledig elektrische auto geen aanschafbelasting (BPM) betaalt te worden. Ook geldt er een vrijstelling voor wegenbelasting (MRB). Werknemers hoeven over een volledig elektrische auto slechts 4% bijtelling voor de privékilometers te betalen. Voor zakelijke rijders is het dankzij de fiscale voordelen financieel interessant om elektrisch te gaan rijden. Voor bedrijven bestaan er zeer interessante fiscale stimulansen zoals de Kia-, Mia- en Vamil- regeling, particulieren kunnen hier echter geen gebruik van maken. Kijk ook op Belastingdienst.

Ruim 18.000 oplaadpunten

elektrisch-oplaadpunt-282.jpg

In plaats van te tanken bij een tankstation, moet de elektrische auto opgeladen worden bij een oplaadpunt. Er zijn inmiddels ruim 18.000 oplaadpunten. Hybride auto's tanken gewoon aan de benzinepomp, ze laden hun accu zelf tijdens het rijden op. Plug-in hybrides kunnen zowel elektrisch opgeladen worden als benzine tanken. Bij deze voertuigen is elektrisch opladen veel voordeliger voor het milieu dan tanken. Rij dus zoveel mogelijk op elektriciteit. 

Het is belangrijk om de auto op te laden zodra je daar een mogelijkheid voor hebt, zoals thuis of op het werk. Sommige gemeenten bouwen gratis een elektrisch oplaadpunt voor de deur. Vraag dit na bij jouw gemeente. Controleer daarnaast voor je gaat rijden op de route de (snel)laadmogelijkheden.

Meer informatie

  • Oplaadpunt vinden? Er zijn verschillende websites en apps. Kijk bijvoorbeeld op Oplaadpunten of op ANWB.
  • Met de app Social Charging kun je laadpunten efficiënter gebruiken: je kunt contact opnemen met de eigenaar van een auto die volgeladen aan de laadpaal staat.
  • Voor recente ontwikkelingen en evenementen over elektrische auto´s kijk je op Nederland Elektrisch.
Terug naar boven