Twee derde Nederlanders: minder cadeaus krijgen is prima

Kaart in een rek
Slechts de helft van de Nederlanders waardeert of gebruikt alle cadeaus die ze krijgen. Dit blijkt uit onderzoek van Milieu Centraal. Twee derde (67%) van de Nederlanders vindt het dan ook prima om minder cadeaus te ontvangen dan ze nu krijgen. De meeste mensen (89%) ontvangen liever minder cadeaus waar ze echt blij mee zijn, dan meer cadeaus waar ze niet blij mee zijn. Met de campagne Duurzaam Cadeau roept Milieu Centraal daarom iedereen op om elkaar minder en duurzamere cadeaus te geven.

Uit eerder onderzoek van kenniscentrum voor duurzaam leven Milieu Centraal (2022) bleek dat het geven van nieuwe cadeaus de norm was. Bijna twee derde (65%) van de mensen gaf graag een nieuw cadeau. Slechts een klein deel (8%) zei dat ze niet per se iets nieuws hoefden te geven. Daarbij speelde onzekerheid een rol: wat vindt de ontvanger van bijvoorbeeld een tweedehands cadeau? Een derde (33%) dacht dat vrienden dat geen probleem zouden vinden, bijna een vijfde (19%) dacht van wel, en de grootste groep (40%) wist het simpelweg niet. Veel mensen speelden dus op safe en kochten iets nieuws.

Nieuwe cadeaus  nog altijd de norm

Maar nieuw betekent niet automatisch gewaardeerd, zo blijkt uit het recente onderzoek (2025) van Milieu Centraal: 71% van de mensen krijgt weleens cadeaus die ze niet leuk vinden of niet gebruiken. Bijna een derde (31%) waardeert slechts de helft of minder van de cadeaus die ze krijgen. Veel mensen (81%) zeggen het niet tegen de gever als een cadeau ongewenst is. Ze vinden dat onbeleefd (40%), willen de gever niet kwetsen (33%) of vinden het ongemakkelijk (14%).

Uit het onderzoek blijkt ook dat ongewenste cadeaus regelmatig ongebruikt blijven. Van de mensen die weleens een ongewenst cadeau krijgen, zegt bijna een derde (33%) dat deze in de kast belanden. “Nieuwe cadeaus geven is nog steeds de norm en zouden we minder moeten doen”, vertelt Jelle Pothoven van Milieu Centraal. “Zeker als blijkt dat een deel ongewenst is. En als veel van deze cadeaus ook nog eens niet gebruikt worden, dan is dat dubbel zonde.”

Wat willen we dan wel?

Bijna vier vijfde (80%) is het ermee eens dat het bij cadeaus vooral gaat om de intentie van de gever, niet om het cadeau zelf. Toch zijn er een aantal soorten cadeaus waar ontvangers het meest blij van worden. 94% heeft de voorkeur voor een cadeau dat ze écht willen hebben of gaan gebruiken. Daarbij staat 61% van de mensen open voor een tweedehands cadeau. Verder vindt bijna driekwart van de mensen het leuk om een ervaring te ontvangen (74%) of iets dat de gever zelf heeft gemaakt (72%). Ook cadeaubonnen (77%) en diensten, zoals hulp bij een reparatie, een avondje oppassen of een maaltijd koken (58%), worden door veel mensen gewaardeerd.

Pothoven: “Hoewel we dus best goed weten wat we willen, deelt slechts 30% van mensen actief hun verlanglijstje. 71% van de mensen gaat ervan uit dat anderen wel weten wat ze leuk vinden. Hoog tijd dus om onze wens voor duurzamere cadeaus met elkaar te delen!”

Tijd voor een duurzamer cadeau

Met de campagne Duurzaam Cadeau roept Milieu Centraal iedereen op om elkaar minder en duurzamere cadeaus te geven. Via een deelbaar verlanglijstje op social media of een ansichtkaart kan iedereen hun omgeving dit najaar eenvoudig laten weten dat ze liever een duurzaam of geen cadeau ontvangen. Ook deelt Milieu Centraal via social media en de website tips voor duurzame cadeaus die hopelijk niet ongebruikt in de kast belanden. De campagne loopt tot de feestdagen.