Milieu Centraal presenteert 13 meest ambitieuze keurmerken op voeding in Keurmerkenwijzer

Slechts 1 op de 5 Nederlandse consumenten let goed op duurzaamheidskeurmerken bij het doen van boodschappen. Toch zegt bijna de helft (47%) dat ze er vaker op zouden letten als ze weten welke betrouwbare keurmerken de koplopers op het gebied van duurzaamheid zijn. Dat blijkt uit onderzoek van voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal, uitgezet onder het panel van Norstat. De belangrijkste redenen om wél op keurmerken te letten, zijn bijdragen aan een beter milieu en klimaat, dierenwelzijn en betere arbeidsomstandigheden. Redenen om dat niet te doen, zijn volgens de respondenten de (veronderstelde) hogere prijs, de gewoonte om steeds dezelfde producten te kopen en de wirwar aan verschillende keurmerken. Ze geven aan dat een duidelijk overzicht van de meest betrouwbare keurmerken kan helpen om voeding met een keurmerk te kopen. Om mensen overzicht te bieden en uit te leggen wat de verschillende plaatjes op producten betekenen, biedt Milieu Centraal de Keurmerkenwijzer aan. Hierin worden ook de 13 meest ambitieuze keurmerken voor duurzame voeding uitgelicht. Voor meer informatie, zie: www.keurmerkenwijzer.nl.

13 koplopers in duurzaamheidsambitie 

Milieu Centraal beoordeelt, samen met 22 externe experts, de keurmerken voor voeding elke drie jaar opnieuw. Dit jaar kwamen de volgende 13 keurmerken als meest ambitieus uit de bus: ASC, Beter Leven 3 sterren, Demeter, EU-biologisch, EKO-NL 3 sterren, Fair for Life, Fairtrade, Fair Trade Certified, MSC, ProTerra, Rainforest Alliance, RSPO, Sustainable Rice Platform. “Om tot scores voor ambitie op duurzaamheid te komen worden de eisenpakketten van de keurmerken vergeleken met wat wettelijk vereist is, wat gangbaar is qua productiewijze, wat de beste praktijkvoorbeelden zijn én met elkaar. Zo’n 80 eisenpakketten verdeeld over 11 productcategorieën zijn beoordeeld. Dit jaar zien we 13 keurmerken die er duidelijk bovenuit steken. Minder ambitieuze keurmerken zijn geen koploper, maar kunnen wel degelijk een belangrijke rol spelen. Mits betrouwbaar, dragen ook zij bij aan verduurzaming.  Mensen kunnen in de Keurmerkenwijzer eenvoudig zien welk keurmerk het beste bij hun waarden past, zodat ze met hun aankopen de keuze steunen die zij belangrijk vinden,” aldus Ika van de Pas, directeur-bestuurder bij Milieu Centraal.  

Paulien van der Geest, expert keurmerken bij Milieu Centraal, vult aan: “Op het gebied van milieu kijken de onderzoekers bijvoorbeeld hoe positief de eisen zijn voor de biodiversiteit, bodemkwaliteit en waterhuishouding. Bij dierenwelzijn wordt onder meer gekeken naar hoeveel ruimte een dier heeft en in welke mate het dier natuurlijk gedrag kan vertonen. Bij keurmerken voor tropische producten wordt bij mens en werk bijvoorbeeld gekeken of het eisenpakket kinderarbeid verbiedt, of werknemers zich mogen verenigen in een vakbond en of er een extra premie gaat naar de boeren om een leefbaar inkomen te creëren.” 

Hoeveelheid keurmerken verwarrend 

Milieu Centraal heeft onderzocht hoe Nederlandse consumenten omgaan met duurzaamheidskeurmerken op voeding. Hieruit blijkt dat ruim de helft soms (40%) tot vaak (18%) let op duurzaamheidskeurmerken bij het doen van boodschappen.  Daarnaast geeft bijna de helft aan (waarschijnlijk) meer te letten op keurmerken, wanneer zij weten welke betrouwbare keurmerken de koplopers in duurzaamheidsambitie zijn. Momenteel ervaart ruim twee derde van de consumenten de hoeveelheid keurmerken als verwarrend. Ze geven aan dat op verpakkingen vaak onduidelijk is wat een keurmerk precies betekent en missen een duidelijk overzicht. Consumenten zeggen eerder op keurmerken te letten als misleidende logo's op verpakkingen worden verboden, keurmerken eerder te vertrouwen wanneer een onafhankelijke partij laat zien hoe goed ze scoren en als de eisen achter het keurmerk helder zijn.  

“De Keurmerkenwijzer helpt consumenten te begrijpen wat de verschillende plaatjes op producten betekenen. Is een logo op de verpakking een betrouwbaar en onafhankelijk keurmerk of een ongecontroleerde belofte van een bedrijf? De Keurmerkenwijzer helpt verwarring door de wildgroei van beeldmerken bij de consument te verminderen,” aldus Paulien van der Geest.   

Consument let vooral op keurmerken voor dierlijke producten 

De Keurmerkenwijzer van Milieu Centraal biedt inzicht in de betrouwbaarheid en transparantie van keurmerken.  Mensen kunnen de keurmerken filteren op de duurzaamheidsthema’s die zij belangrijk vinden.  Onder mensen die aangeven te letten op keurmerken kiest de meerderheid vooral voor duurzame keurmerken om bij te dragen aan een beter milieu en klimaat (47%), dierenwelzijn (41%) of betere arbeidsomstandigheden (34%). Zij letten daarbij het meest op duurzaamheidskeurmerken op vlees (52%), eieren (49%) en groente en fruit (45%). Minder vaak doen ze dat bij zuivel (35%), koffie, thee en chocolade (33%), vis, schaal- en schelpdieren (30%), tropische voeding (24%) en wijn (8%). 

Ook toont het onderzoek aan dat consumenten producten met een keurmerk beschouwen als duur. Paulien van der Geest legt uit: “Dat producten met keurmerken altijd duurder zijn, is een misvatting. Veel supermarkten hebben ook huismerkproducten met ambitieuze keurmerken in het schap. Zo kunnen consumenten met elk budget duurzamere keuzes maken.” 

Over Milieu Centraal 

Milieu Centraal is het kenniscentrum voor duurzaam leven, en geeft consumenten praktische tips en adviezen voor iedere duurzame stap: van afval scheiden tot zonnepanelen kopen. Een externe wetenschappelijke adviesraad is onderdeel van de kwaliteitsborging. Milieu Centraal bereikt via zijn websites en sociale media dagelijks zo’n 30.000 consumenten. 

- EINDE PERSBERICHT -

Noot voor de redactie, niet voor publicatie

Het onderzoeksrapport is op aanvraag beschikbaar. Tussen 5 en 12 augustus 2025 heeft Milieu Centraal via onderzoeksbureau Norstat onder zijn consumentenpanel een flitspeiling afgenomen over het kiezen voor duurzaamheidskeurmerken bij het kopen van eten en drinken in de supermarkt. De steekproef (N = 1001) wijkt op geslacht, leeftijd en regio enigszins af van de landelijke (CBS-)cijfers uit 2022. Daarom zijn de data gewogen naar geslacht, leeftijd, en regio. De genoemde percentages in dit rapport geven daarmee een representatief beeld van Nederland. 

Voor meer informatie, beeldmateriaal en interviewverzoeken kunt u contact opnemen met:   

Smith Communicatie   
Contactpersonen: Madelon de la Haije & Julia Schenk   
T. 070-3614004 | 06-82321906 | 06-12914333   
E. [email protected] | [email protected]