Nederlanders doen bijna helft van de kapotte kleding weg

Groot onbenut potentieel
Milieu Centraal heeft laten onderzoeken hoe Nederlanders omgaan met kapotte kleding. Daaruit blijkt dat Nederlanders bijna de helft van hun kapotte kleding wegdoen. In de afgelopen twaalf maanden hadden Nederlanders gemiddeld 11 kapotte kledingstukken per persoon. In ditzelfde jaar liet 71% van de Nederlanders géén enkel kledingstuk professioneel repareren. Desondanks vindt 1 op de 2 Nederlanders het belangrijk om kapotte kleding te (laten) repareren zodat ze er langer mee kunnen doen. Eerder onderzoek toont aan dat kleding repareren zorgt voor minder nieuwe kledingaankopen. Voor ongeveer driekwart van de kledingstukken die gerepareerd worden, wordt namelijk géén nieuw kledingstuk gekocht.
“Mensen willen best hun kapotte kleding repareren, maar weten vaak niet hoe. Door drempels weg te nemen, te laten zien wáár in de buurt je terechtkunt, hoe makkelijk het eigenlijk is en hoe mooi het resultaat is, stimuleren we mensen om hun kleding vaker te repareren. Zo kan een enorm potentieel aan kapotte kleding een tweede leven krijgen. Er zijn dan minder grondstoffen nodig voor nieuwe kleding, er wordt minder CO2 uitgestoten, én het resulteert in minder textielafval. Reparatie vormt dan ook een essentiële schakel in de transitie naar een circulaire economie,” aldus Ika van de Pas, directeur Milieu Centraal.
Jaarlijks meer dan 200 miljoen kilo textiel weggegooid
Uit eerder onderzoek blijkt dat Nederlanders gemiddeld zo’n 60 nieuwe kledingstukken per persoon per jaar kopen en ieder jaar komen er zo’n 1 miljard nieuwe kledingstukken bij in Nederland. Tegelijkertijd wordt er jaarlijks meer dan 200 miljoen kilo textiel weer weggegooid. Veel daarvan belandt op de afvalberg, terwijl een groot deel nog prima te repareren of op te knappen is. Kleding wordt steeds meer een wegwerpproduct en vormt inmiddels 25% van de klimaatbelasting van de spullen die een Nederlands huishouden koopt.
Eerste textielreparatiekaart van Nederland
Uit het onderzoek blijkt dat hoe makkelijker mensen een kleermaker weten te vinden en hoe meer vertrouwen mensen erin hebben dat hun kleding goed wordt gerepareerd, hoe vaker mensen hun kleding wél laten repareren. Het vandaag gelanceerde initiatief van Heel Nederland Repareert en Milieu Centraal speelt daarop in en is het eerste landelijke reparatieplatform met een textielreparatiekaart. Op dit moment zijn al 29 gemeenten aangesloten. Gemeenten die deelnemen aan het initiatief leveren een lijst aan met lokale reparateurs, die automatisch in de reparatiekaart worden opgenomen. Daarnaast kunnen reparateurs zich ook individueel aanmelden om zichtbaar te worden.
“Op het platform geven we reparateurs een gezicht door hun verhaal en ambacht te delen, én bieden we praktische informatie zoals handleidingen, tips en een agenda vol activiteiten. Reparatie is sinds de oertijd onderdeel van ons bestaan, maar is de laatste decennia naar de achtergrond verschoven. We zien de laatste jaren echter een enorme opleving en bij gemeenten, inwoners en reparateurs is er veel enthousiasme om het leuke aspect én de functie van repareren weer op de voorgrond te zetten. Het is leerzaam, leuk, én beter voor het milieu. Samen maken we van repareren weer de norm,” aldus Valerie Bos, initiatiefnemer van Heel Nederland Repareert.
Activiteiten door het hele land
Het platform wordt gelanceerd in de week voorafgaand aan de Week van de Reparatie (6 t/m 12 oktober). Door heel Nederland bundelen gemeenten, Repair Cafés, kleermakers en partners de krachten. Op het programma staan reparatieworkshops, upcycle-sessies, kledingruilevents en meer. Ook vindt er op 10 oktober een evenement plaats voor gemeenten en organisaties die interesse hebben om onderdeel te worden van de landelijke reparatiebeweging. Alle evenementen, activiteiten én informatie over aanmelden zijn te vinden op www.heelnederlandrepareert.nl.
Over Heel Nederland Repareert
Heel Nederland Repareert maakt deel uit van een bredere beweging die repareren weer tot een vanzelfsprekend onderdeel van het dagelijks leven wil maken. Het initiatief van de campagne komt van Afval Verwijdering Utrecht (AVU) en de Natuur & Milieu Federatie Utrecht. Twee keer per jaar is er een landelijke campagne waar gemeenten en organisaties aan kunnen deelnemen. Het nieuwe reparatieplatform is voor iedereen toegankelijk en biedt onder andere een reparatiekaart, inspirerende verhalen, reviews en een agenda met activiteiten.
Over Milieu Centraal
Met een onafhankelijke wetenschappelijke kennisbasis en gedragsinzichten is Milieu Centraal hét kenniscentrum voor duurzaam leven. Milieu Centraal geeft mensen praktische tips en adviezen voor iedere duurzame stap: van afval scheiden tot zonnepanelen kopen. Een externe wetenschappelijke adviesraad is onderdeel van de kwaliteitsborging. Milieu Centraal bereikt via haar websites en sociale media dagelijks 20.000 tot 30.000 consumenten. Milieu Centraal werkt samen met maatschappelijke organisaties, bedrijven, overheid en media.
— EINDE PERSBERICHT —
Over het onderzoek: In opdracht van voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal heeft onafhankelijk onderzoeksbureau Motivaction in mei 2025 een onderzoek uitgevoerd naar de omgang met kapotte kleding en kledingreparatie, onder 1.520 Nederlanders in de leeftijd van 18 t/m 80 jaar. De steekproef is representatief op basis van geslacht, leeftijd, opleiding, regio, waardeoriëntatie en interacties hiertussen.
Voor meer informatie, beeldmateriaal en interviewverzoeken met Heel Nederland Repareert, Milieu Centraal of een kledingreparateur kunt u contact opnemen met:
Smith Communicatie
Contactpersonen: Alexa de Jong (tot 25 september) & Madelon de la Haije (vanaf 26 september)
T. 070-3614004 | 06-58975550 | 06-82321906
E. [email protected] | [email protected]