Twee derde van de Nederlanders vindt het prima om minder cadeaus te ontvangen dan ze nu krijgen

Kaart in een rek
Tijdens de feestdagen kopen we massaal nieuwe cadeaus voor elkaar. Zonde, want uit onderzoek van Milieu Centraal blijkt dat slechts de helft van de Nederlanders alle cadeaus die ze krijgen ook waarderen of gebruiken. Veel ongewenste cadeaus belanden ongebruikt in de kast. Twee derde (67%) van de Nederlanders geeft dan ook aan het prima te vinden om minder cadeaus te ontvangen dan ze nu krijgen. De meeste mensen (89%) ontvangen liever minder cadeaus waar ze echt blij mee zijn, dan meer cadeaus waar ze niet blij mee zijn. Met de campagne Duurzaam Cadeau roept Milieu Centraal daarom iedereen op om elkaar minder en duurzamere cadeaus te geven.

Cadeaus geven volgens de norm

Uit eerder onderzoek van Milieu Centraal (2022) bleek dat het geven van nieuwe cadeaus de norm was. Bijna twee derde (65%) van de mensen gaf graag een nieuw cadeau. Slechts een klein deel (8%) zei dat ze niet per se iets nieuws hoeven te geven. Daarbij speelde onzekerheid een rol: wat vindt de ontvanger bijvoorbeeld van een tweedehands cadeau? Een derde (33%) dacht dat vrienden dat geen probleem zouden vinden, bijna een vijfde (19%) dacht van wel, en de grootste groep (40%) wist het simpelweg niet. Veel mensen speelden dus op safe en kochten tóch iets nieuws.

Ongewenste cadeaus

Maar nieuw betekent niet automatisch gewaardeerd, zo blijkt uit recent onderzoek (2025): 71% van de mensen geeft aan weleens cadeaus te krijgen die ze niet leuk vinden of niet gebruiken. Bijna een derde (31%) van de mensen waardeert slechts de helft of minder van de cadeaus die ze krijgen. Veel mensen (81%) zeggen het niet tegen de gever als een cadeau ongewenst is. De meestgenoemde redenen hiervoor zijn omdat ze het onbeleefd vinden om te zeggen (40%), ze de gever niet willen kwetsen (33%) of omdat ze het ongemakkelijk vinden om te zeggen (14%).

Dubbel zonde

Uit dit recente onderzoek blijkt ook dat ongewenste cadeaus helaas regelmatig ongebruikt blijven. Van de mensen die weleens een ongewenst cadeau krijgen, geeft bijna een derde (33%) aan dat deze in de kast belanden. “Nieuwe cadeaus geven is nog steeds de norm en zouden we minder moeten doen. Zeker als blijkt dat een deel ongewenst is. Als een groot deel van al deze cadeaus dan ook nog eens niet gebruikt worden, dan is dat dubbel zonde,” zegt Jelle Pothoven van Milieu Centraal.

Wat willen we dan wel?

Bijna vier vijfde (80%) is het ermee eens dat het bij cadeaus vooral gaat om de intentie van de gever, niet om het cadeau zelf. Toch zijn er een aantal soorten cadeaus waar ontvangers het meest blij van worden. Bijna iedereen (94%) heeft de voorkeur voor een cadeau dat ze écht willen hebben of gaan gebruiken. Daarbij staat 61% van de mensen open voor een tweedehands cadeau. Daarnaast geeft bijna driekwart van de mensen aan het leuk te vinden om een ervaring te ontvangen (74%) of iets dat door de gever zelf gemaakt is (72%). Ook cadeaubonnen (77%) en diensten zoals hulp bij een reparatie, een avondje oppassen of een maaltijd koken (58%) worden door veel mensen gewaardeerd.

Hoewel we dus best goed weten wat we willen, deelt slechts 30% van mensen actief hun verlanglijstje. 71% van de mensen gaat ervan uit dat anderen wel weten wat ze leuk vinden. Hoog tijd dus om onze wens voor duurzamere cadeaus met elkaar te delen!

Tijd voor een duurzamer cadeau

Met de campagne Duurzaam Cadeau roept Milieu Centraal iedereen op om elkaar minder en duurzamere cadeaus te geven. Via een deelbaar verlanglijstje op social media of een ansichtkaart kan iedereen hun omgeving dit najaar eenvoudig laten weten dat ze liever een duurzaam of geen cadeau ontvangen. Ook deelt Milieu Centraal via social media en de website tips voor duurzame cadeaus die hopelijk niet ongebruikt in de kast belanden. De campagne start in week 46 en loopt door tot de feestdagen.

EINDE PERSBERICHT

Over het onderzoek

Tussen 24 en 29 oktober 2025 heeft Milieu Centraal via onderzoeksbureau Norstat onder zijn consumentenpanel een flitspeiling afgenomen naar de kennis, houding en gedrag van ontvangers van cadeaus. De steekproef (N = 1014) wijkt op geslacht, leeftijd, opleiding en regio enigszins af van de Gouden Standaard uit 2023. Daarom zijn de data afgewogen naar geslacht, leeftijd, regio en opleiding. De genoemde percentages geven daarmee een representatief beeld van Nederland. Het onderzoek is op aanvraag beschikbaar.

Over Milieu Centraal

Jelle Pothoven
Tel: 06 81166214

Veel mensen willen duurzame stappen zetten. Met meer dan 25 jaar ervaring en kennis helpt Milieu Centraal om dat op een manier te doen die past bij iedere situatie. Iedereen heeft het in zich om een verschil te maken. Milieu Centraal is het kenniscentrum voor duurzaam leven. De experts geven niet alleen betrouwbare adviezen, maar bieden ook ondersteuning bij de aanpak. Daarbij ligt de focus niet op wat wordt ingeleverd, maar op wat het oplevert: lagere rekeningen, meer comfort en een fijnere leefomgeving. De gezamenlijke positieve impact kan groot zijn. Samen zorgen we dat duurzaam leven makkelijk wordt en maken we een wereld van verschil. Meer weten? Kijk op milieucentraal.nl.