1 op de 3 Nederlanders vindt Black Friday onzin

De huidige opwarming van de aarde en andere klimaatproblemen worden door een groot deel veroorzaakt door ons eigen consumptiegedrag. Aanpassing van onze leefstijl en ons gedrag kan aanzienlijk bijdragen aan het verlagen van de milieu-impact die voortkomt uit ons consumptiepatroon. Vrijdag barst de gekte die Black Friday heet weer los, een koopfestijn met grote aanbiedingen, wat vaak leidt tot impulsaankopen. Milieu Centraal stelde aan ruim 500 Nederlanders de vraag of Black Friday nog van deze tijd is.

Maar liefst 1 op de 3 Nederlanders vindt Black Friday onzin: het zet aan om te veel onnodige spullen te kopen. Ongeveer de helft van de respondenten geeft aan alleen mee te doen omdat ze toch al de intentie hadden iets te kopen, er wordt gewacht op de aanbieding. Slechts 1 op de 10 Nederlanders kijkt uit naar Black Friday om nieuwe spullen tegen een scherpe prijs te kopen. Meer dan de helft van de Nederlanders maakt zich zorgen om overconsumptie, en 1 op de 4 Nederlanders doet niet mee aan Black Friday vanwege het milieu en klimaat.

Impact van onze spullen

Huishoudens zijn door hun consumptiepatroon wereldwijd verantwoordelijk voor zo’n 65 à 70% van de emissies van broeikasgassen. De gemiddelde CO2-uitstoot van een Nederlands huishouden bestaat voor ruim 11% uit de spullen die we nieuw kopen. Voor alle nieuwe producten die gekocht worden, is energie nodig geweest en waardevolle grondstoffen om deze te maken. Ook het transport van deze producten heeft een aanzienlijke milieu-impact. Door minder nieuw te kopen, vaker voor tweedehands te kiezen of voor het delen en lenen van spullen, kunnen we de milieu-impact verlagen. Het koesteren van onze spullen, deze goed onderhouden en repareren, is één van de beste dingen die we voor het milieu kunnen doen.

‘Ons eigen gedrag en de keuzes die we elke dag maken dragen bij aan de producten en diensten die voor ons geproduceerd en geleverd worden. Verandert de vraag, dan verandert de markt. Dat vraagt van ons als consument een groot bewustzijn, want de hele dag door worden we omringd door koopprikkels’, vertelt Mariska Joustra, expert duurzaam consumeren Milieu Centraal.

Infographic over de impact van spullen. Een taartdiagram laat zien welke spullen zorgen voor welk percentage van de klimaatimpact: Kleding 25 procent, huishoudelijke spullen 16 procent, ICT 15 procent, inrichting van je huis 13 procent, recreatiespullen en persoonlijk welzijn 11 procent, huisdieren 7 procent en gereedschap 2 procent.
Vergroot afbeelding
Impact van kleding en spullen van een gemiddeld Nederlands huishouden

Online lunchlezing

Op donderdag 24 november (12.00 – 13.00 uur) organiseert Milieu Centraal een online lunchlezing waarin de resultaten van de flitspeiling en gedragsinzichten gedeeld worden. Ook is er een panelgesprek met vertegenwoordigers van Dille & Kamille, Het Goed en Trees for All. Aanmelden kan via de link.


Einde persbericht

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Woordvoerder Mariska Joustra, tel. 06 – 81166214 / 030 – 230 5070
e-mail: [email protected]