Consumentenonderzoek Keurmerken

Duurzaamheidskeurmerken helpen consumenten om een bewuste keuze te maken, maar veel mensen herkennen de keurmerken niet goed of ervaren de hoeveelheid als verwarrend. Om inzicht te krijgen in hoe consumenten duurzaamheidskeurmerken beoordelen en gebruiken, liet Milieu Centraal een flitspeiling uitvoeren naar kennis, houding en gedrag rondom keurmerken op eten en drinken.

Milieu Centraal voerde deze flitspeiling in augustus 2025 uit onder 1.001 Nederlanders via het panel van onderzoeksbureau Norstat. De steekproef bestond uit Nederlanders van 18 tot 87 jaar en is na weging op geslacht, leeftijd en regio representatief. De vragen gingen onder meer over bekendheid van keurmerken, het moment waarop mensen erop letten, de belangrijkste drijfveren en belemmeringen om erop te letten, en wat hen zou helpen vaker voor producten met een duurzaamheidskeurmerk te kiezen.

Een aantal resultaten uit het onderzoek:

  • Consumenten letten wel op keurmerken, maar niet consequent
    83% let weleens op duurzaamheidskeurmerken, maar slechts een kleine groep doet dit altijd of vaak.

  • Aandacht vooral bij dierlijke producten
    Mensen letten het meest op keurmerken bij vlees en eieren, daarna volgt groente en fruit.

  • Veel keurmerken zorgt voor verwarring
    Ruim twee derde (72%) ervaart het grote aantal keurmerken als onduidelijk en verwarrend.

  • Duurzaamheidsredenen zijn de belangrijkste motivatie
    Milieu, dierenwelzijn en eerlijke handel zijn de belangrijkste redenen om wél op keurmerken te letten.

  • Behoefte aan duidelijk overzicht van koplopers
    47% zou vaker op keurmerken letten als helder is welke keurmerken de koplopers in duurzaamheid zijn.

Rapport flitspeiling duurzaamheidskeurmerken

Download Download het volledige rapport met alle consumenteninzichten. Download het rapport