Consumentenonderzoek Keurmerken
Milieu Centraal voerde deze flitspeiling in augustus 2025 uit onder 1.001 Nederlanders via het panel van onderzoeksbureau Norstat. De steekproef bestond uit Nederlanders van 18 tot 87 jaar en is na weging op geslacht, leeftijd en regio representatief. De vragen gingen onder meer over bekendheid van keurmerken, het moment waarop mensen erop letten, de belangrijkste drijfveren en belemmeringen om erop te letten, en wat hen zou helpen vaker voor producten met een duurzaamheidskeurmerk te kiezen.
Een aantal resultaten uit het onderzoek:
-
Consumenten letten wel op keurmerken, maar niet consequent
83% let weleens op duurzaamheidskeurmerken, maar slechts een kleine groep doet dit altijd of vaak. -
Aandacht vooral bij dierlijke producten
Mensen letten het meest op keurmerken bij vlees en eieren, daarna volgt groente en fruit. -
Veel keurmerken zorgt voor verwarring
Ruim twee derde (72%) ervaart het grote aantal keurmerken als onduidelijk en verwarrend. -
Duurzaamheidsredenen zijn de belangrijkste motivatie
Milieu, dierenwelzijn en eerlijke handel zijn de belangrijkste redenen om wél op keurmerken te letten. -
Behoefte aan duidelijk overzicht van koplopers
47% zou vaker op keurmerken letten als helder is welke keurmerken de koplopers in duurzaamheid zijn.
Anderen keken ook naar
Keurmerkenwijzer
Kom je een keurmerk tegen en vraag je je af wat dit zegt over duurzaamheid? In de Keurmerkenwijzer van Milieu Centraal check je dit snel en makkelijk.
Topkeurmerken: Check het plaatje
De plaatjes en praatjes vliegen je om de oren in de supermarkt. Met de 13 topkeurmerken voor voeding wordt bewust boodschappen doen een stuk makkelijker....
Alles over duurzaam eten
Wat we eten heeft een groot effect op het milieu. Hoe zorg je ervoor dat die impact op het klimaat minder wordt? Krijg tips voor een duurzamer dieet en een klimaatvriendelijke keuken.