Factsheet de meerwaarde van minderen

Dit factsheet in het kort
-
Consuminderen wil zeggen: Circulair gedrag,
hoog op de r-ladder. -
Onze lineaire manier van consumeren is belastend voor klimaat en milieu. Circulair leven, en in het bijzonder consuminderen, vergemakkelijkt het doel om in 2050
klimaatneutraal te zijn. -
Consumenten zijn, waar het aankomt op 'minder spullen kopen', bereid tot consuminderen, bijvoorbeeld om geld en
ruimte te besparen, maar ervaren ook barrières. -
Sociale en fysieke omgeving bepalen deels koopgedrag én respondenten geven aan dat kopen 'gelukkig maakt'.
-
Aanpassingen in de omgeving van de consument, meer kennis over de impact van spullen en meer 'oefenen' met het weerstaan van impulsaankopen kan consumenten helpen om minder te kopen.
Anderen keken ook naar
Consumentenonderzoek circulaire ambachtscentra
Milieu Centraal onderzocht het consumentengedrag en drie circulaire gedragingen die gelinkt zijn aan een circulair ambachtscentrum namelijk; spullen tweedehands...
Factsheet circulaire economie
Deze factsheet gaat dieper in op de circulaire economie. In een circulaire economie hebben we zo min mogelijk afval, gebruiken we onze spullen langer,...
Spullen en kleding consuminderen
Zo’n 12 % van de CO2 die een huishouden uitstoot, komt door nieuwe spullen en kleding. Door meer tweedehands te kopen, te delen, lenen en repareren maak...