Is Black Friday nog van deze tijd?

Ook in Nederland is Black Friday de afgelopen jaren steeds populairder geworden. Tegelijkertijd zijn meer mensen bewust van de negatieve klimaatimpact van te veel spullen kopen. Is zo'n groot koopfestijn dan nog wel van deze tijd? Milieu Centraal stelde deze vraag aan ruim 500 Nederlanders.

Uit dit onderzoek blijkt dat maar liefst 1 op de 3 Nederlanders Black Friday onzin vindt. Zij geven aan dat het aanzet tot veel onnodige spullen te kopen.

Ongeveer de helft van de respondenten zegt alleen mee te doen aan Black Friday omdat ze toch al een bepaald product wilden kopen: ze wachten op de aanbieding. Slechts 1 op de 10 Nederlanders kijkt uit naar Black Friday om nieuwe spullen tegen een scherpe prijs te kopen. Meer dan de helft van de Nederlanders maakt zich zorgen om overconsumptie, en 1 op de 4 Nederlanders doet niet mee aan Black Friday vanwege het milieu en klimaat.

Waarom minder spullen kopen?

Het kopen van nieuwe dingen heeft impact op het milieu. Huishoudens zijn door hun consumptiepatroon wereldwijd verantwoordelijk voor zo’n 65 à 70% van de uitstoot van broeikasgassen. De gemiddelde CO2-uitstoot van een Nederlands huishouden bestaat voor ruim 11% uit de spullen die we nieuw kopen. Voor alle nieuwe producten die gekocht worden, was energie en waren waardevolle grondstoffen nodig om deze te maken. Ook het transport van deze producten heeft een aanzienlijke milieu-impact.

Zo kun jij bewuster winkelen

Door minder nieuw te kopen, vaker voor tweedehands te kiezen of voor het delen en lenen van spullen, kun je je milieu-impact verlagen. Het koesteren van je spullen, deze goed onderhouden en repareren, is één van de beste dingen die je voor het milieu kan doen.

Wil jij bewuster kopen? Op de website van Milieu Centraal vind je nog meer tips en inzichten om bewust te winkelen. Goed voor het milieu én goed voor je portemonnee. Lees bijvoorbeeld hoe je slim kleding koopt, of hoe je zo duurzaam mogelijk online shopt. Heb je een nieuw apparaat nodig, omdat de oude kapot is? Kijk dan of je hem eerst kan repareren. En ben je op zoek naar een cadeautje? Met de Groene Geefgids kies je een cadeau zonder verspilling.

Infographic over de impact van spullen. Een taartdiagram laat zien welke spullen zorgen voor welk percentage van de klimaatimpact: Kleding 25 procent, huishoudelijke spullen 16 procent, ICT 15 procent, inrichting van je huis 13 procent, recreatiespullen en persoonlijk welzijn 11 procent, huisdieren 7 procent en gereedschap 2 procent.
Impact van kleding en spullen van een gemiddeld Nederlands huishouden