25 jaar dé praktische gids voor iedere duurzame stap

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Wil jij duurzaam aan de slag? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang praktische tips en het laatste nieuws over duurzame onderwerpen! Inschrijven
In 2023 werd Milieu Centraal 25 jaar. Dat vieren we! Samen nemen we een duik in de archieven en bekijken we de mooiste campagnes. Ook vertellen medewerkers wat hun werk zo speciaal maakt.

Milieu Centraal is dé praktische gids voor duurzame tips en adviezen. Van isoleren tot afval scheiden: je kunt het allemaal vinden op onze onafhankelijke website. Ook kun je ons kennen van de tools Afvalscheidingswijzer, Verbeterjehuis en de Keurmerkenwijzer, of van campagnes als Zet ook de knop om en Week van de Groene tuin.

Of het nu gaat over minder vliegen, minder vlees eten, ontspullen of energie in huis; de vraag naar advies over duurzaamheid is enorm gegroeid. Afgelopen jaar werd alleen Milieucentraal.nl al bijna 10 miljoen keer bezocht en je komt ons steeds vaker tegen in het nieuws. Hoe zijn we hier gekomen en wat hebben we de afgelopen 25 jaar allemaal gedaan?

Lustrumviering in TivoliVredenburg

Op 11 april 2023 werd in TivoliVredenburg het 25-jarig bestaan van Milieu Centraal gevierd met een feestelijke én inspirerende bijeenkomst rondom het thema 'De meerwaarde van minderen'. Verschillende sprekers gaven hun visie op dit thema. Bekijk hieronder een foto's van die middag.

Essaybundel: de meerwaarde van minderen

Speciaal voor ons 25-jarig jubileum delen wetenschappers, economen en kunstenaars hun visie op de meerwaarde van minderen. Je ontdekt het in deze online essaybundel! Naar de essaybundel
  • In 2001 lanceerde Milieu Centraal haar eerste website. Milieucentraal.nl is uitgegroeid tot dé online plek voor iedereen die wil verduurzamen. In de twintig jaar tussen 2002 en 2022 nam het webbezoek ook twintig keer toe: afgelopen jaar kregen de verschillende sites en adviestools van Milieu Centraal 15 miljoen sessies.

Hoe zijn we hier gekomen?

1997-1998 | Van beleidgsvoornemens naar Milieu Centraal: de eerste stappen

Het milieubeleid in de jaren 90 wordt vooral op landelijk niveau uitgewerkt en de vraag naar een sociale en collectieve aanpak groeit. Het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (VROM, voorloper van IenW) neemt in het beleid op dat er meer aandacht moet komen voor milieuvoorlichting, waaronder het geven van betrouwbare informatie over de milieubelasting van producten. Er is voor consumenten al wel de MilieuTelefoon van Milieudefensie en Natuur en Milieu Informatief, maar het ministerie van VROM en zeker ook het bedrijfsleven zien liever een onafhankelijke organisatie.

Adviesbureau Schuttelaar & Partners krijgt de opdracht om zo’n nieuwe organisatie vorm te geven en een naam te bedenken. Op 24 september 1997 wordt de Stichting Milieu Centraal opgericht. Met inmiddels de nieuwe milieuminister Pronk aan het roer is er nog wat gesteggel over de subsidie. Voormalig minister Hans Alders, en beoogd voorzitter van het bestuur van Milieu Centraal, en directeur-generaal milieubeheer Hans Pont weten de plooien glad te strijken.

Met de feestelijke opening van de informatielijn op 19 maart 1998 is Milieu Centraal daadwerkelijk een feit. Een telefonische helpdesk was in die tijd een heel gangbaar medium om consumenten van passende informatie te voorzien. Onder leiding van Frank Candel als interim-directeur komt er een kantoortje aan de Pausdam in Utrecht, met onderzoekers en helpdeskmedewekers overgekomen van de MilieuTelefoon en Natuur en Milieu Informatief.

  • 25 jaar geleden vond 36% van de Nederlanders klimaatverandering een zeer serieus probleem. Nu maakt 63% zich zorgen over de opwarming van de aarde. Ons gedragsteam monitort consumentengedrag en onderzoekt wat consumenten drijft en belemmert om duurzame keuzes te maken.

  • Toen je ons nog kon bellen op een 0900-nummer, ging onze meest gestelde vraag over het voorkomen van plagen. We kregen zelfs een zilvervisje opgestuurd met de post! Vandaag de dag zijn mensen vooral benieuwd naar tips om hun huis te isoleren.  

Met wie doen we dit?

De groene motor achter Milieu Centraal is natuurlijk het team! Samen met 40 talenten werken we dagelijks keihard aan onze duurzame adviezen. Hieronder vertellen een aantal medewerkers hoe zij bij Milieu Centraal het verschil willen maken voor consumenten. 

Rob Versfeld
Senior onderzoeker

"Alweer bijna twee jaar werk ik bij Milieu Centraal, een groep positieve wereldverbeteraars. Geen abstract gewauwel, maar concrete adviezen. En ik mag daar de onderbouwing voor leveren om te zorgen dat wij Nederlanders veranderen van gehaaste materiële consumenten in gelukkige deelnemers aan een circulaire economie."

Sanne Janssen
Senior communicatieadviseur

"Voor mij is Milieu Centraal een geweldige organisatie, met een team van fijne en kundige mensen. Ik ben verantwoordelijk voor mooie thema's, zoals biodiversiteit, klimaatadaptatie en het voorkomen van plagen. Ik krijg energie van het leveren van een bijdrage aan een mooiere wereld, door mensen hun tuin te laten vergroenen."

Annemarie Hop
Senior webmanager

"Ik wil mijn huis isoleren, hoe pak ik dat aan? Waarom is stikstof een probleem? Met onze websites helpen we mensen duurzame keuzes te maken. Hoe, wat en waarom, daar gaat het eigenlijk steeds om. Ook na 8 jaar blijft het superleuk om hier samen met mijn collega’s aan te werken!"

Jule Geeris
Communicatieadviseur

"Nu ruim een half jaar houd ik me bezig met gedragsonderzoek en communicatie op thema’s van afval tot kleding. Gedragsinzichten brengen je communicatie echt verder, waardoor we goed kunnen inspelen op zowel belemmeringen als drijfveren van mensen. Het is een feestje om hiermee samen het verschil te maken bij Milieu Centraal!"

  • Onze onderzoekers werken dagelijks aan een enorme kennisbasis. Ze scheiden fabels van feiten en scheppen helderheid over complexe onderwerpen. Enkel onafhankelijke en betrouwbare informatie komt online te staan!

  • Op onze sociale media inspireren we dagelijks consumenten om het met elkaar over duurzame stappen te hebben. In 2022 behaalden onze kanalen een bereik van 4 miljoen.

Waar kun je ons van kennen?

Het grootste deel van onze kennis, tips en adviezen kan je vinden op onze verschillende websites. Misschien heb je ons ook wel voorbij zien komen in de media? Bijvoorbeeld om uitleg te geven over een actueel onderwerp, of omdat we het nieuws haalden met een van onze projecten. Hieronder zetten we een aantal spraakmakende campagnes op een rij!

Nationale bespaartest

Deze test uit 2001 is de allereerste interactieve ‘advies op maat’-module van Milieu Centraal. Samen met Nibud is deze test ontwikkeld om consumenten te helpen met concrete, praktische tips om te besparen in een handomdraai. En het leukste is: hij is er nog steeds, en nog net zo relevant.

Inmiddels hebben we een breed arrangement aan Advies op Maat-modules, zoals de isolatie-zelfscan, de zonnepanelen-check en meet je CO2-voetafdruk: bekijk al onze tests en tools.

Doe de bespaartest
Eten is om op te eten

Ongeveer een derde van al het voedsel dat op de wereld geproduceerd wordt, belandt uiteindelijk niet op het bord van consumenten. Zonde voor het milieu en voor je portemonnee! Het tegengaan van voedselverspilling is daarom ook een thema waar Milieu Centraal zich door de jaren heen veel mee bezig houdt.

Zo zette Milieu Centraal in 2001 het thema op de kaart met Voorkom verspilling, koop voedsel op maat, een gezamenlijke campagne met het NIBUD. Onder het motto Eten is om op te eten gaf kregen mensen tussen 2011 en 2016 tips om voedselverspilling te voorkomen. Hoe? Door slim te kopen, slim te koken en slim te bewaren. Deze campagne was een initiatief van Milieu Centraal en het Voedingscentrum.

Tegenwoordig houdt Milieu Centraal zich nog steeds bezig met het tegengaan van voedselverspilling. Zo hebben we de verspillingsvrije coach en verspil me niet-quiz, en werken we mee aan de coalitie Samen Tegen Voedselverspilling.

Download de verspillingsvrije coach-app
Klimaatwijs op reis

Duurzame mobiliteit is ook een onderwerp waar Milieu Centraal zich al vanaf het begin mee bezig houdt. Hoe ga je bijvoorbeeld zo duurzaam mogelijk op vakantie? In 2003 startten we met de tool Klimaatwijs op reis, waarmee we een overzicht gaven van de klimaatimpact van reizen naar bekende vakantiebestemmingen. In 2009 kwam daar een aanvulling op met de website ikhebzininvakantie.nl een samenwerking van Milieu Centraal met partijen uit de reisbranche, zoals TUI en de ANVR. Op deze site stonden tips om de vakantie duurzamer te maken. En nog steeds helpen we reizigers zo duurzaam mogelijk op weg met onze Klimaatwijs op reis-tool die sinds 2018 in vernieuwde vorm online staat. Check de klimaatimpact van jouw vakantie, doe inspiratie op en lees bijvoorbeeld hoe je een duurzame treinvakantie aanpakt.

Check de klimaatimpact van jouw vakantie
Meten is weten

MC en Nuon sloegen in 2005 de handen ineen voor deze energiebesparingsactie. Het doel van de actie Meten is weten was om het elektriciteitsverbruik in huishoudens zichtbaar te maken. Om dit te bereiken, konden huishoudens gratis een energiemeter lenen, onder de voorwaarde dat ze de meter na drie weken doorgaven aan een ander huishouden. Zo’n energiemeter zet je tussen het stopcontact en het apparaat, en geeft per apparaat het elektriciteitsverbruik en de kosten weer, waardoor mensen zelf kunnen ontdekken op welk verbruik zij kunnen besparen.

Tegenwoordig zijn de meters een stuk slimmer geworden en adviseert MC niet alleen over Slimme meters, maar ook over Energieverbruiksmanagers!

Bekijk de energieverbruiksmanagers
Energielastenverlager

Energie besparen en je huis verduurzamen is goed te doen, als je weet waar je op moet letten en hoe je kunt beginnen. Wat in 2006 begon als de Energielastenverlager is inmiddels uitgegroeid tot Verbeterjehuis.nl, hét platform van de Rijksoverheid en Milieu Centraal voor eigenaren die hun huis energiezuiniger en duurzamer willen maken.

Verbeterjehuis.nl geeft per energiemaatregel oriënterende informatie en helpt je met een Verbetercheck om snel en gemakkelijk te zien welke energiemaatregelen passen bij jouw situatie, wat ze opbrengen en wat de maatregelen kosten. In een vervolgstap kun je in de Smart Twin-keuzehulp van De Twee Snoeken aan de hand van een digitale kopie van je huis kosten en besparingen meer op maat berekenen en geautomatiseerd offertes aanvragen. 

Met de Energiesubsidiewijzer ontdek je of je subsidie kunt krijgen voor energiebesparende aanpassingen in je huis. Op Vind een bedrijf kun je een bedrijf zoeken dat de maatregel voor je kan uitvoeren. Ook is er een overzicht van Aanbieders van leningen.

Ontdek alles over je huis verduurzamen
Afvalscheidingswijzer

In Nederland produceren we bijna 500 kilo afval per persoon per jaar. Daarvan leveren we bijna 60 procent gescheiden in. Met name blik, batterijen en papier weten Nederlanders goed te scheiden. Afval scheiden scheelt energie en grondstoffen. Het is populair, maar kan ook best ingewikkeld zijn.

Met de Afvalscheidingswijzer kun je sinds 2009 makkelijk ontdekken in welke afvalbak je jouw afval en producten weg kunt gooien. De Afvalscheidingswijzer is als app voor Android en Apple beschikbaar en werkt ook zonder downloaden.

Ga naar de afvalscheidingswijzer
Week zonder afval

Minder afval is het beste voor het milieu, daarom geeft Milieu Centraal niet alleen scheidingsadvies, maar ook tips om je afvalberg te verkleinen. Sinds 2020 inspireert en activeert Milieu Centraal tijdens de Week Zonder Afval samen met veel samenwerkingspartners mensen om hun eigen afvalberg te verkleinen. Met een paar simpele tips heb je met gemak een legere vuilniszak! Koop bijvoorbeeld vaker tweedehands, neem je eigen waterflesje mee onderweg en deel en leen spullen

Ook dit jaar vind de week zonder afval weer plaats. Doe jij ook mee? Kijk voor meer tips en inspiratie op weekzonderafval.nl. Daar kun je je nu alvast aanmelden om elke dag een tip te ontvangen én vind je tijdens de campagneweek verschillende interessante podcasts.

  • Heb je ons wel eens voorbij zien komen op televisie of in de krant? Dat kan goed kloppen! In 2022 hebben we een advertentiewaarde van 23,6 miljoen euro opgebouwd. Ruim 130 maal was Milieu Centraal te zien of beluisteren op landelijke televisie en radio. Dat is gemiddeld meer dan 10 keer per maand!

Zelf aan de slag?

Bij Milieu Centraal vind je praktische tips voor milieuvriendelijke stappen: groot en klein, in je huis, in de tuin, in de winkels en op je bord. Welke stap ga jij zetten? Ontdek wat jij kan doen