Reis per trein door Noord-Europa

Noorwegen Flam Trein 380994437
Diepe fjorden en hoge bergtoppen, dorpjes van rode, groene en gele houten huisjes, witte sneeuwvlaktes onder een blauwe hemel en vier seizoenen op een dag: je komt het allemaal tegen als je per trein door Noord-Europa reist. Denemarken is een leuke tussenstop, in Zweden en Noorwegen worden de treinreizen episch.

Vanuit Nederland kun je veel Europese bestemmingen met de trein bereiken. Hoe reis je naar en door Denemarken, Zweden of Noorwegen? Je vindt tips voor het plannen van je reis, met onder andere een voorbeeld stappenplan, en inspiratie voor de mooiste treinreizen in Noord-Europa.

Reizen in en vanuit Denemarken

Denemarken is de ideale toegangspoort en tussenstop voor een reis naar Scandinavië. Kopenhagen is hip en happening, Århus en Odense zijn de culturele hoofdsteden en Noord-Jutland is het verkennen waard vanwege de natuur. Je kunt er bovendien met veerboten naar Noorwegen en Zweden vertrekken. 

Hoe kom je er en waar moet je heen?

Het Deense spoorwegnet is overzichtelijk met zo'n 2500 kilometer spoor. In nog geen acht uur trein je van Nederland naar het grensplaatsje Padborg. Daarvandaan is het anderhalf uur naar Esbjerg aan de westkust van Jutland, tweeënhalf uur naar de prachtige oude stad van Århus aan de oostkust en vier uur naar Ålborg, de hoofdstad van Noord-Jutland.

Van Padborg is het een uur en drie kwartier naar Odense op Funen, de stad van Hans Christian Andersen, en daarvandaan nog twee uur naar hoofdstad Kopenhagen op Seeland. Wie op tijd boekt, heeft bij Deutsche Bahn een enkeltje Amsterdam-Kopenhagen voor nog geen 40 euro.

Handig om te weten

Het plannen van je reis en tickets kopen kan via de DSB, de Deense spoorwegen. Gebruik daarvoor hun website en app.

Met de Denemarkenpas van Interrail reis je 3, 4, 5, 6 of 8 dagen binnen 1 maand, vanaf € 105. ‘Orange’-tickets via de DSB zijn beperkt beschikbaar voor vroegboekers en schelen flink in de prijs. Zo betaal je voor een enkeltje van Århus naar Stockholm 99 Deense kronen (€ 13) als je drie weken voor vertrek boekt, en een dag voor vertrek 450 kronen (€ 60).

Tip: per ferry naar IJsland en Faeröer

Zelfs de mooiste en meest afgelegen plekken op aarde zijn duurzaam bereikbaar. Van het Noord-Deense Hirtshals vaart eens per week een veerboot van Smyril Line naar IJsland en Faeröer.

Vanuit het havenplaatsje Seyðisfjörður aan de oostkust van IJsland verken je per bus via de Ringweg in een week of twee het hele eiland.

Smyril Line Ijsland 285028240
Seyðisfjörður in IJsland, waar de veerboot vanuit Denemarken aankomt.
Vergroot afbeelding

Op Faeröer wordt aangemeerd in Tórshavn, met 20 duizend inwoners een van ’s werelds kleinste hoofdsteden. Ook daar is een prima OV-netwerk waarmee je bijna overal kan komen. Een overtocht boek je al vanaf € 90 naar Faeröer of € 105 naar IJsland.

Reizen in en vanuit Noorwegen

Nordbanen Noorwegen SJ
De Nordland-spoorweg van Bodø naar Trondheim passeert de poolcirkel.
Vergroot afbeelding

Noorwegen is een van Europa’s grootste en dunstbevolkte landen, maar heeft toch een netwerk van ruim vierduizend kilometer spoorlijn. Op veel trajecten rijden wel slechts enkele treinen per dag, houd daar rekening mee.

Het landschap is extreem. Diepe fjorden en hoge bergen kenmerken het smalle en langgerekte land, dat zich uitstrekt tot ver boven de poolcirkel. Dat merk je aan het aantal spoor door tunnels en over bruggen: 696 tunnels en 2.760 bruggen.

Ook de weersomstandigheden zijn bijzonder. Tijdens de zeven uur durende reis van Oslo naar Bergen trekken alle seizoenen aan je raam voorbij.

Naar Noorwegen: hoe kom je er?

Wie naar Noorwegen wil, kan prima met de trein. Via Denemarken en Zuid-Zweden ben je iets meer dan een dag onderweg naar Oslo. Een prachtige reis via de Grote Beltbrug, waar het lijkt alsof de trein over het water zoeft.

Neem ’s middags de IC Berlijn en stap in Osnabrück over naar Hamburg. Neem de slaaptrein van Snälltåget en je komt ’s ochtends uitgeslapen aan in Malmö. Vervolgens ga je via Göteborg naar Oslo, waar je rond het avonduur arriveert. Let op: de slaaptrein van Snälltaget rijdt niet elke dag en in de winter onregelmatig.

Combinatie: trein en veerboot naar Noorwegen

Viermaal per week vertrekt in Kopenhagen een ferry naar Oslo van DFDS – al lukt het vanuit Nederland niet om overdag op tijd in Kopenhagen te arriveren. Een hotelovernachting is dus noodzakelijk. (Tip: boek bij Deutsche Bahn; daar kun je besparen op de ticketkosten door een stop-over in te plannen.)

Wie ’s ochtends vroeg in Amsterdam of een van de Nederlandse tussenstations op de IC Berlijn stapt of vanuit Noord-Nederland via Hamburg reist, arriveert op tijd in de Noord-Duitse havenstad Kiel voor vertrek van de cruiseferry van Color Line naar Oslo. Ook dan is de totale reisduur iets meer dan een dag, maar net als in de trein kun je op de ferry slapen.

Hirtshals is een havenstadje op het noordelijkste puntje van Denemarken. Hier vertrekken ook veerboten naar Noorwegen. Bijvoorbeeld Color Line van Hirtshals naar Kristiansand of Larvik of Fjord Line naar Stavanger of Bergen. Vanuit een andere Deense havenplaats, Frederikshavn, reis je met de veerboot naar Oslo. Je komt aan in het centrum van de Noorse stad, op loopafstand van het centraal station. 

In Noorwegen: binnenlandse reizen

Vanuit Oslo is heel Noorwegen bereikbaar. Neem bijvoorbeeld de intercity naar Bergen en maak halverwege een tussenstop voor een ritje in de Flåm-trein, ’s werelds steilste spoorweg zonder tandrad of kabel. Vanuit Myrdal kronkelt het treintje naar Flåm, 864 meter lager aan de Sognefjord.

Vanuit Oslo leidt de Dovre-spoorweg van Trondheim, of reis nog verder, over de Nordland-spoorweg (zie foto hierboven) naar Bodø, het op één na noordelijkste station van Noorwegen. Daar vertrekt de postboot naar de Lofoten, een prachtige eilandgroep op honderd kilometer boven de poolcirkel. Het allernoordelijkste station van Noorwegen, Narvik, is alleen per trein bereikbaar vanuit Zweden – zie hieronder bij de Norrlandståget.

Handig om te weten

Je reis plannen en tickets kopen kan via VY, de Noorse spoorwegen. Ze hebben een website en een app.

Met de Noorwegenpas van Interrail reis je 3, 4, 5, 6 of 8 dagen binnen 1 maand, vanaf € 148. De goedkoopste tickets in Noorwegen heten ‘Lavpris’ of ‘Lowfare’ en zijn ongeveer twee maanden van tevoren beperkt beschikbaar. Het prijsverschil is groot: boek een dag voor vertrek een enkeltje met de Bergensbanen en je betaalt ruim 1100 Noorse kronen (ruim 110 euro), maar boek een maand van tevoren en het kost je nog geen 300 kronen (30 euro).

Er is nóg een reden om op tijd te boeken: Noorse langeafstandstreinen zijn vaak dagen (en in het hoogseizoen soms zelfs weken) van tevoren al uitverkocht.

Tip: Noorwegen in een notendop

Een klassieke reisroute is ‘Noorwegen in een notendop’: per trein van Oslo naar Myrdal, met een achtbaanachtig bergtreintje naar Flåm, dan een cruise op de Sognefjord, per bus over een spectaculaire bergweg naar Voss en per trein naar beeldschoon Bergen. Deze trip wordt in Nederland als pakketreis aangeboden door onder meer de Treinreiswinkel, maar is ook prima zelf te regelen.

Plan je route zo dat je de grote toeristenmeutes vermijdt. Boek bijvoorbeeld een overnachting in Flåm reis de volgende ochtend verder. Zodra de dagjesmensen vertrokken zijn, heb je het prachtig gelegen dorpje bijna voor jezelf alleen.

Boek op tijd In Zweden en Noorwegen zijn lange-afstandstreinen soms al weken van te voren volgeboekt. Koop dus op tijd je kaartjes. Dat voorkomt teleurstelling en scheelt geld!

Reizen in en vanuit Zweden

Zweden Stockholm Treinstation 290791450
De Zweedse hoofdstad Stockholm leent zich uitstekend voor een stedentrip.
Vergroot afbeelding

Van de hippe hoofdstad Stockholm en Pippi Langkous-dorpjes in Småland via eilandenrijken met rode huisjes tot de skioorden en rendierkuddes van Lapland: Zweden is een van de leukste landen van Europa om per spoor te ontdekken. Dankzij ruim tienduizend kilometer spoorlijn is zelfs het kleinste dorp op de meest afgelegen plek bereikbaar.

Naar Zweden: hoe kom je er?

Malmö, Göteborg en Stockholm zijn per trein vanuit Nederland gemakkelijk bereikbaar binnen 12 tot 17 uur – en het is goedkoper dan je denkt. Stap ’s morgens in Amsterdam of op één van de tussenstops in de IC Berlijn, stap over in Osnabrück, Hamburg en Kopenhagen, en je arriveert aan het begin van de avond in Malmö.

Naar Göteborg en Stockholm komt er nog respectievelijk drie en vier uur reistijd bij. Ook dat is vanuit Nederland goed te doen met dagtreinen: vertrek om 07:00 uur van Amsterdam Centraal en stap voor middernacht uit op Stockholm Central. Dit traject is als één ticket te boeken bij Deutsche Bahn; zie onderstaand boekingsvoorbeeld.

Reis je liever ’s nachts? Dat kan ook. Vertrek tegen de avond vanuit Nederland en stap in Hamburg over op de slaaptrein van Snälltåget. Deze stopt ’s morgens in Malmö en arriveert in de middag in Stockholm. Let op: deze trein rijdt niet dagelijks en in de winter minder.

In Zweden: binnenlandse reizen

Vanuit Malmö, Göteborg en Stockholm is heel Zweden met één of hooguit twee overstappen bereikbaar. Vergis je niet in de grootte van het land en de bijbehorende reistijden: van Stockholm naar Lapland ben je zomaar een hele dag onderweg.

Zweedse treinen zijn comfortabel en vaak voorzien van een restaurantrijtuig. Wel zijn langeafstandstreinen vaak dagen en soms al weken van tevoren volgeboekt – op tijd boeken is dus een goed idee. Voor hogesnelheidstreinen en slaaptreinen is een zitplaatsreservering verplicht.

Handig om te weten

Je reis plannen en tickets kopen doe je via SJ, de Zweedse spoorwegen. Gebruik daarvoor hun website of app.

Met de Zwedenpas van Interrail reis je 3, 4, 5, 6 of 8 dagen binnen 1 maand, vanaf € 148. SJ heeft geen vroegboekaanbiedingen zoals de Duitse of Noorse spoorwegen. Hoe vroeger je boekt, hoe goedkoper het is. En dat kan flink schelen: de prijs van een enkeltje Malmö-Stockholm varieert van 150 tot 1500 Zweedse kronen (€ 15 tot 150). 

Boekingsvoorbeeld: van Amsterdam naar Stockholm

Stel, je wilt op vakantie naar de Zweedse hoofdstad met de trein. Hoe pak je dat aan?

01

Ga naar de Nederlandstalige reisplanner van Deutsche Bahn en/of download de app DB Navigator op je smartphone.

Maak een account aan. Op de site: klik op ‘Mijn Bahn’, nogmaals op ‘Mijn Bahn’ en dan op ‘Aanmelden’. In de app: klik op ‘Add user account’. Vul je gegevens in.

02

Plan je reis in de reisplanner. Zoek de reis van Amsterdam Centraal naar Stockholm Central, op de gewenste datum en met vertrektijd 07:00 uur. Je komt dan diezelfde dag nog om 23:39 aan in Stockholm.

Zie je deze optie niet? Dan is er misschien een trein geannuleerd, rijdt een trein niet op deze dag of zijn één of meerdere treinen volgeboekt. Probeer dan een andere datum.

03

Heb je de gewenste verbinding gevonden? Klik op de rode knop: ‘Naar het aanbodsoverzicht’. Vul de leeftijd van de reiziger(s) in en klik op ‘Actualiseren’. Kies de gewenste ticketsoort met het bijbehorende tarief en klik op ‘Verder’.

04

Kies nu hoe je je tickets wilt ontvangen, reserveer je zitplaatsen voor de Duits-Deense intercity Hamburg-Kopenhagen en de Zweedse X2000 naar Stockholm, en klik op ‘Verder’.

05

Wil je met iDeal betalen, kies dan voor ‘Klarna Online Bankoverschrijving’. Betalen kan ook met een creditcard of via PayPal. Kies de gewenste betalingsmethode en klik op ‘Verder’. Controleer je boeking. Als alles klopt, klik dan op ‘Nu kopen’ en betaal.

06

Je ontvangt een boekingsbevestiging per e-mail. Volg de instructies in de mail en print de tickets of laad ze op je smartphone.

07

Nog geen hotel geboekt? Doe dat dan nu en je bent klaar voor je treinvakantie!

Tip: Profiteer van de tussenhalte

Wil je liever niet de hele dag in de trein zitten? Dan kun je de reis onderbreken met een hotelovernachting. De DB reisplanner heeft een handige functie: de ‘Tussenhalte’. (Deze mogelijkheid is er alleen op de site, niet in de app.)

Stel bijvoorbeeld in: 1 tussenhalte, in Kopenhagen, 14 uur oponthoud. Je vertrekt dan op dag 1 om 09:00 uur uit Amsterdam en dineert en logeert in Kopenhagen. Op dag 2 stap je na het ontbijt weer in de trein en kom je ’s middags aan in Stockholm. Je betaalt dezelfde prijs voor je ticket, of je er nou één of twee dagen over doet. Boek je ruim van tevoren, dan betaal je voor een ‘Super Sparpreis Europa’-ticket nog geen 60 euro – voor de hele reis.

De 5 mooiste treinreizen van Noord-Europa

Nordlandbanen Credit SJ Swedish Railroads
Dwars door het ruige noorden van Noorwegen met de trein: dat is de Nordland-spoorweg.
Vergroot afbeelding
  1. Van de Zweedse hoofdstad Stockholm in bijna een dag naar de Poolcirkel, langs ingesneeuwde bergdorpen, eindeloze ijsvlaktes en bevroren watervallen: de Norrlandståget alias ‘Poolcirkel Expres’ is een grand tour door winterwonderland.
  2. De Bergensbanen is de hoogstgelegen hoofdspoorlijn en een van de mooiste treinreizen ter wereld, die moeiteloos kan concurreren met bijvoorbeeld de Zwitserse Berninabahn. In zeven uur van de Oslofjord lang ruige besneeuwde bergen, over een hoogvlakte en door 182 tunnels naar de kustplaats Bergen.
  3. Grillige fjorden, gekartelde bergen, blauwe gletsjermeren, dorpjes met rode, groene en gele houten huisjes, kringelende rivieren en klaterende watervallen: de Nordland-spoorweg van Bodø naar Trondheim biedt uitzicht op het mooiste van Noorwegen.
  4. Wie met de Norrland-trein naar de Poolcirkel is gereisd, kan die stoere sneltrein op de terugweg in Gällivare verruilen voor het koddige rode boemeltje van de Inlandsbanan. Dat legt met talloze tussenstops bijna 1300 kilometer naar Kristinehamn in Värmland af. Rijdt alleen in de zomer.
  5. De Rauma is een smaragdgroene rivier, wild kronkelend, met schuimende stroomversnellingen en gevoed door woeste watervallen. De Rauma-spoorweg volgt die rivier en daalt van Dombås 659 meter af naar bergsportdorp Åndalsnes, via honderd bruggen, door een ruig dal. Tijdens de rit wordt je omgeven door de bijna verticale rotswanden van de Trollvegen.