Tweedehands elektrische auto kopen

Keuzehulp elektrische auto

Advies op maat Hoe ver wil jij rijden zonder laden en welke auto past daarbij? Met de keuzehulp kom je daar snel achter!
Er zijn steeds meer tweedehands elektrische auto’s te koop. Tot 2025 kun je subsidie krijgen bij de aanschaf van een gebruikte elektrische auto. Milieu Centraal geeft tips voor het kopen van een tweedehands elektrische auto.

De tweedehands markt voor elektrische auto’s begint te groeien. Vooral modellen die vanaf 2010 op de markt verschenen, komen nu als gebruikte auto (occasion) beschikbaar. Dit zijn vaak nog goede auto's. Elektrische auto’s zijn bijvoorbeeld minder onderhoudsgevoelig dan auto’s op brandstof, omdat de motor minder bewegende onderdelen heeft die slijten.

Tips bij kopen tweedehands elektrisch

  1. 01

    Hoeveel een elektrische auto na een aantal jaar nog waard is, hangt af van het gebruik en model. Maar een goede vuistregel is dat de auto na vier jaar nog ongeveer 40 tot 55% van de nieuwprijs waard is. Dat is vergelijkbaar met een benzineauto.

  2. 02

    Probeer in kaart te brengen welke afstanden je met de auto wilt gaan afleggen. Gaat het merendeels om korte ritjes? Dan is het minder belangrijk dat de accu nog net zo goed is als die van een nieuwe elektrische auto. Je hoeft dan dus minder kritisch naar de staat van de accu te kijken.

  3. 03

    Je oudere (tweedehands) elektrische auto een upgrade geven? Dat wordt steeds eenvoudiger. Zo is er een aanbieder die batterijcapaciteit kan bijplaatsen in de auto. Daarmee wordt de actieradius verdubbeld, de accudegradatie tegengegaan en het oplaadtempo bij de snellader verhoogd. Dit is nog niet bij alle automerken mogelijk, dus zoek dit vooraf goed uit.

  4. 04

    Ga bij jezelf na of je nog een eigen auto nodig hebt. Je auto delen met vrienden of buren kan een goede manier zijn om de kosten te drukken.

  5. 05

    Tot 2025 is er subsidie beschikbaar voor het kopen van een tweedehands elektrische auto. Lees meer over de subsidieregeling.

Check de batterij

Het belangrijkste onderdeel van de elektrische auto is de batterij (accu). Deze bepaalt hoe ver je met de elektrische auto kan rijden (actieradius of bereik). Alle oplaadbare batterijen kunnen na verloop van tijd minder elektriciteit opslaan en leveren, ook als ze niet gebruikt worden. Dit heet degradatie van de batterij.
Ook de batterij van een elektrische auto neemt na verloop van tijd af in vermogen. Bij normaal gebruik is dat 2 tot 2,5 procent per jaar, al verschilt dat per model.

Laat het checken

Het beste is om te laten controleren hoe goed de batterij nog is. De meeste merkdealers en sommige autohandelaren hebben speciale apparaten om de kwaliteit van de batterij te meten. Houd er rekening mee dat het checken van de batterijcapaciteit tot wel 12 uur kan duren. Soms kan de capaciteit op het dashboard worden uitgelezen. Vraag dit na bij de verkoper.

Als de verkoper deze apparatuur niet heeft, kun je een aantal praktische tips volgen om toch meer te weten te komen.

Tips om de batterij te controleren

Waardoor neemt de kwaliteit van de batterij af?

Hoe snel de batterij afneemt in vermogen verschilt per merk en type elektrische auto en hangt af van gebruik. Bij normaal gebruik is de jaarlijkse afname van de batterij ongeveer 2 tot 2,5 procent. De leeftijd van de accu speelt dus een rol in hoeveel capaciteit er nog over is.

Snelladen leidt tot snellere afname

Het gebruik van de auto is ook een factor. Heeft de vorige eigenaar elke maand een paar keer bij een snellader gestaan? Dan is de kans groot dat de batterij sneller is afgenomen. Snelladen belast de batterij meer dan gewoon laden. Het is daarom verstandig dit alleen te doen als het écht nodig is.

Lange tijd stil staan met volle accu

Het is verstandig om na te vragen of de elektrische auto regelmatig lange periodes heeft stilgestaan. Is het antwoord ja? Dan is een goede vervolgvraag of de accu dan helemaal vol geladen was. Lange tijd stilstaan met volle accu leidt tot een snellere afname dan wanneer de auto stil staat met een halfvolle accu.

Ook hoe de auto is geparkeerd, heeft invloed op de degradatie van de batterij. De batterij van een auto die dag in dag uit in de volle zon geparkeerd staat, zal sneller in kwaliteit afnemen dan die van een auto die op een schaduwplek of in een garage staat. De vuistregel is: warmer dan 40 graden Celcius en kouder dan -10 graden Celsius is niet goed voor de batterij. In Nederland komen deze temperaturen niet vaak voor.

Een oplaadlimiet beschermt de batterij

Sommige elektrische modellen hebben een oplaadlimiet. Dit betekent dat de auto een buffer heeft: als de auto zegt 100 procent vol te zitten, is de batterij niet écht volgeladen. Dit klinkt gek, maar het is beter voor de batterij. Verschillende merken en modellen hebben verschillende buffers. De een wat ruimer dan de ander.

De koeling: actief of passief?

De koeling van de auto speelt ook een rol. Elektrische auto's hebben systemen die ervoor zorgen dat de batterij niet te warm wordt en dus minder snel in capaciteit afneemt. Je hebt twee soorten koeling . Welke soort je auto heeft, hangt af van het merk en type.

  • Actieve koeling, waarbij een ventilator of vloeistof de batterij kan koelen tijdens het rijden én het laden. In een auto met een actief koelsysteem blijft de batterij langer goed dan bij auto's met passieve koeling.
  • Passieve koeling, waarbij de batterij alleen tijdens het rijden wordt gekoeld, door de verplaatsing van lucht langs de batterij.

Kosten tweedehands elektrische auto

De prijs van elke tweedehands auto is afhankelijk van het merk, type en gebruik. Dat geldt ook voor een elektrische auto. Gemiddeld genomen is een elektrische auto na 4 jaar nog tussen de 40 en 55 procent van de nieuwsprijs waard. Dat is vergelijkbaar met een benzineauto. Een dieselauto verliest sneller zijn waarde.

Zelfs bij een iets hogere aanschafprijs is het voor je portemonnee interessant om een elektrische auto te kopen. De maandelijkse gebruikskosten van een elektrische auto zijn die lager dan van een brandstofauto. Dat maakt elektrische auto’s een interessante tweedehands optie. Bovendien kun je tot 2025 subsidie krijgen voor tweedehands elektrische auto’s.

Subsidie voor elektrische auto

Tot 2025 kun je subsidie krijgen als je een tweedehands elektrische auto koopt. In 2024 kun je voor een tweedehands auto € 2.000 subsidie krijgen. Er is in totaal 29,4 miljoen euro beschikbaar in 2024. Is dat bedrag op, dan kun je geen subsidie meer aanvragen. Op rvo.nl wordt de meest recente informatie bijgehouden.

Ook als je een gloednieuwe elektrische auto koopt, is subsidie mogelijk. Meer over de voorwaarden lees je op de pagina Subsidie elektrische auto.

Hoe zit het met garantie?

Onderling hebben fabrikanten afgesproken om voor 8 jaar of 160.000 kilometer rijden (wat het eerste behaald wordt) garantie op de batterij te geven. De garantie houdt in dat de batterij vervangen wordt als hij binnen die periode minder dan 70% van het originele vermogen heeft. Vraag altijd hoe het zit met de garantie van de auto die je wilt

BOVAG garantie

Als je een tweedehands auto koopt bij een BOVAG-autobedrijf krijg je garantie op de hele auto. Tot 6 maanden na aankoop wordt de auto kosteloos hersteld als er gebreken naar voren komen die niet zichtbaar waren op het moment van de koop. Het gaat alleen om gebreken die al bestonden op het moment dat de auto werd gekocht of die in de 6 maanden zijn ontstaan door normaal gebruik. De garantievoorwaarden lees je op de site van BOVAG (pdf).

Of er garantie zit op de batterijen van je elektrische auto en welke regels daarvoor gelden, verschilt per fabrikant. Lees de garantievoorwaarden daarom goed door als je een elektrische auto gaat kopen.

Veelgestelde vragen over tweedehands elektrische auto's