Praktisch over duurzaam

Gebruikte elektrische auto kopen

Er zijn steeds meer gebruikte elektrische auto’s te koop. Vanaf 4 juni 2020 kun je €2.000 euro subsidie krijgen bij de aanschaf van een gebruikte elektrische auto. Maar hoe weet je of de batterij nog goed is? En welke auto past bij jouw rijgedrag? Milieu Centraal geeft tips.

Waarom een gebruikte e-auto?

De tweedehands markt voor elektrische auto’s begint te groeien. Met name modellen die vanaf 2010 op de markt verschenen, komen nu als gebruikte auto (occasion) beschikbaar. Ondanks dat de ontwikkeling van elektrische auto's in de afgelopen tien jaar hard is gegaan, zijn dit vaak nog goede auto’s. Elektrische auto’s zijn bijvoorbeeld minder onderhoudsgevoelig dan auto’s op brandstof, omdat de motor minder bewegende onderdelen heeft die slijten.

Welke auto past bij jouw rijgedrag?

Als je een gebruikte elektrische auto wil kopen, is het handig om van tevoren uit te zoeken welk accubereik bij jouw rijgedrag past. Met de keuzehulp kom je daar snel achter!

Naar de keuzehulp

Check de batterij

Het belangrijkste onderdeel van de elektrische auto is de batterij (accu). Deze bepaalt hoe ver je met de elektrische auto kan rijden (actieradius of bereik). Alle oplaadbare batterijen kunnen na verloop van tijd minder elektriciteit opslaan en leveren, ook als ze niet gebruikt worden. Dit heet degradatie van de batterij. Ook de batterij van een elektrische auto neemt na verloop van tijd af in vermogen. 

Waardoor neemt de kwaliteit van de batterij af?

Hoe snel de batterij afneemt in vermogen verschilt per merk en type elektrische auto en hangt af van gebruik. Het is dus belangrijk je goed te verdiepen in de batterij van de auto voordat je een tweedehands elektrische auto koopt:

  • De leeftijd van de accu. Voor oudere elektrische auto’s geldt dat de hoeveelheid elektriciteit die een batterij op kan slaan ieder jaar met ongeveer 2 tot 2,5 procent afneemt. Dat betekent dat het maximale bereik van de auto ook met 2 à 2,5 procent afneemt. Soms valt dat ook hoger uit. 
  • Hoe vaak en hoeveel de auto is opgeladen heeft invloed op de staat van de batterij. Hoe vaker de auto aan de lader heeft gehangen, hoe groter de invloed. Hoe vol je de batterij oplaadt of hoe leeg je hem rijdt, speelt ook een rol. Opladen boven de 80 procent en leeg rijden onder de 20 procent is niet goed voor de batterij.
  • Om de batterij beter te beschermen, hebben sommige elektrische modellen een oplaadlimiet. Als auto's met zo'n oplaadlimiet aangeven voor 100 procent vol te zitten, dan is de batterij niet écht vol. Maar dus wel beter beschermd.
  • Heeft de auto vaak aan een snellader gehangen? Dan is de kans groot dat de kwaliteit van de batterij iets sneller is afgenomen. Met snelladen kun je de batterij in minder dan 40 minuten van 10 tot 80 procent vol opladen, maar de batterij wordt daarbij warmer dan bij gewoon laden. Daardoor neemt de kwaliteit sneller af.
  • De koeling van de auto speelt ook een rol. Elektrische auto's hebben systemen die ervoor zorgen dat de batterij niet te warm wordt en dus minder snel in capaciteit afneemt. Je hebt twee soorten koeling. Welke soort je auto heeft, hangt af van het merk en type:
    • Actieve koeling, waarbij een ventilator of vloeistof de batterij kan koelen tijdens het rijden én het laden. In een auto met een actief koelsysteem blijft de batterij langer goed dan bij auto's met passieve koeling.
    • Passieve koeling, waarbij de batterij alleen tijdens het rijden wordt gekoeld, door de verplaatsing van lucht langs de batterij.
  • Ook hoe de auto is geparkeerd heeft invloed op de degradatie van de batterij. De batterij van een auto die dag in dag uit in de volle zon geparkeerd staat, zal sneller in kwaliteit afnemen dan die van een auto die op een schaduwplek of in een garage staat. De vuistregel is: warmer dan 40 graden Celcius en kouder dan -10 graden Celsius is niet goed voor de batterij.

Meer informatie lees je op de pagina Accu en bereik.

Laat het checken

Het beste is om te laten controleren hoe goed de batterij nog is. De meeste merkdealers en sommige autohandelaren hebben speciale apparaten om de kwaliteit van de batterij te meten. Als de verkoper deze apparatuur niet heeft, kun je een aantal praktische tips volgen om toch meer te weten te komen: 

Tips om de batterij te controleren

  • 1

    Maak een flinke proefrit met de auto die je wilt kopen. Rijd het liefst een volle accu helemaal leeg en kijk hoeveel kilometer je hebt afgelegd. Vergelijk dit met de werkelijke afstand die de auto kon afleggen toen hij nog nieuw was. Deze informatie vind je onder andere op ev-database.nl. Het verschil tussen de gereden kilometers en het bereik van de auto in nieuwstaat, zegt iets over de degradatie van de batterij.

  • 2

    Als je niet de tijd hebt om de accu helemaal leeg te rijden, dan is het slim om een proefrit van 50 kilometer te maken waarbij je een stuk rijdt in de bebouwde kom, op de snelweg en een N-weg. Is de actieradius met meer dan 75 kilometer afgenomen? Dan kan de accu een punt van aandacht zijn en is het slim die uitgebreider te controleren.

  • 3

    Stop tegen het eind van de rit bij een snellaadstation en test hoe snel de auto oplaadt. Op ev-database.nl vind je de snellaadtijd van jouw model elektrische auto toen hij nieuw was. Of kijk in de gebruikshandleiding van de auto welke (snel)laadtijd daar wordt genoemd. De laadtijd moet daarbij in de buurt komen. Als de snellaadtijd 2 keer (of meer) langer is dan de oorspronkelijke laadtijd, dan is dat een aandachtspunt.
    Let op: sommige oude modellen kunnen niet snelladen.

  • 4

    Zoek uit of en hoeveel garantie er nog op de accu zit. Dit verschilt per fabrikant, maar meestal gaat dit om garantie tussen de 8 à 10 jaar of het rijden van 160.000 tot 180.000 kilometer.

  • 5

    Controleer ook even welke laadkabels nodig zijn en bedenk of je thuis of in de buurt van je huis kunt opladen. Lees meer informatie over opladen.

Vraag de vorige eigenaar

Net als bij een tweedehands auto die rijdt op benzine of diesel is het bij een tweedehands elektrische auto verstandig om na te vragen hoe de auto is gebruikt door de vorige eigenaar. Omdat de afname in kwaliteit van de batterij ook sterk afhangt van het gebruik, kan dit je een idee geven hoe goed de accu nog is.

Stel vragen over:

  • Hoe vaak de vorige eigenaar de auto oplaadde bij een snellader. Hoe vaker, hoe slechter voor de accu. Het liefste heb je dat de auto minder dan één keer per week aan de snellader hing.
  • Is de batterij vaak tot onder de 20 procent leeg gereden of tot meer dan 80 procent opgeladen?
  • Waar stond de auto geparkeerd? Stond de auto vaak buiten? En zo ja, stond hij dan vaak in de volle zon? Warmte en kou zijn niet goed voor de batterij, het kan zomaar 1% extra vermindering van de batterijcapaciteit betekenen.

Kosten tweedehands elektrische auto

Meestal is een tweedehands elektrische auto iets duurder dan zijn gebruikte brandstof broertje of zusje. Op basis van onderzoek van ING is de verwachting dat elektrische auto's die nu nieuw verkocht worden, over vijf jaar nog zo'n 40 tot 50 procent van de nieuwprijs waard zijn. Voor benzine- en dieselauto's is dit ongeveer 30 tot 40 procent. 

Ondanks de iets hogere aanschafprijs, is het voor je portemonnee interessant om een elektrische auto te kopen. Als je kijkt naar de maandelijkse kosten van een elektrische auto, dan zijn die lager dan bij een brandstofauto. Dat maakt elektrische auto’s een interessante tweedehands optie. Bovendien kun je sinds 4 juni 2020 subsidie krijgen voor tweedehands elektrische auto’s.

 

Subsidie voor gebruikte e-auto

Vanaf 4 juni 2020 kun je € 2.000 subsidie krijgen als je een tweedehands elektrische auto koopt. Je moet dan wel aan een aantal voorwaarden voldoen.

  • Je moet de occasion kopen bij een autobedrijf met RDW-erkenning Bedrijfsvoorraad.
  • Je moet de auto kopen als particulier, ondernemers krijgen geen subsidie.
  • Het bereik van de auto in nieuwe staat moet minstens 120 kilometer zijn.
  • De subsidie geldt voor kleine of compacte middenklasse auto’s met een oorspronkelijke nieuwprijs tussen de €12.000 en €45.000. Op rvo.nl staat een lijst met auto’s waarvoor je subsidie kunt krijgen.
  • De subsidie komt uit een subsidiepot. Als die leeg is, dan kun je dat jaar geen subsidie meer krijgen. Voor 2020 was de subsidiepot voor gebruikte auto’s 7,2 miljoen euro. Hoeveel er nog in de subsidiepot ziet, kun je zien op rvo.nl.

Ook als je een gloednieuwe elektrische auto koopt, kun je subsidie aanvragen. Meer over de voorwaarden lees je op de pagina Subsidie elektrische auto.

Garantie bij een tweedehands auto

Onderling hebben fabrikanten afgesproken om voor 8 jaar of 160.000 kilometer rijden garantie op de batterij te geven (wat het eerste behaald wordt). De garantie houdt in dat de batterij vervangen wordt als hij binnen die periode minder dan 70% van het originele vermogen heeft. Een paar merken hebben andere garantievoorwaarden, die altijd in de buurt van de garantie die fabrikanten hebben afgesproken zit. Vraag altijd hoe het zit met de garantie van de auto die je wilt kopen.

BOVAG garantie

Als je een tweedehands auto koopt bij een BOVAG-autobedrijf krijg je garantie op de hele auto. Tot 6 maanden na aankoop wordt de auto kosteloos hersteld als er gebreken naar voren komen die niet zichtbaar waren op het moment van de koop. Het gaat alleen om gebreken die al bestonden op het moment dat de auto werd gekocht of die in de 6 maanden zijn ontstaan door normaal gebruik. De garantievoorwaarden lees je op de site van BOVAG (pdf).

Terug naar boven

Deze site gebruikt alleen cookies om te meten, je bezoek is dus anoniem.