Eén treinpas voor alle landen

Interrail biedt passen waarmee je in één keer betaald voor een hele hoop treinen. In veel treinen kun je zo instappen, waardoor je zonder al te veel moeite een mooie treinreis kunt maken. Je zet in de app een schuifje om, om te bevestigen dat je in deze trein zit en dan kun je aan boord. Voor sommige treinen moet je vooraf een stoel reserveren, dit kost extra. Van slechts € 2 tot soms € 100 voor bijvoorbeeld een bed in een nachttrein.
Interrail is geldig in 33 landen in Europa en je kunt zelf je route en landen kiezen. Er komen elk jaar meer routes bij. Bekijk de Interrail Spoorwegkaart voor alle Europese treinroutes die onder de pas vallen, dat zijn er een hoop.
Soorten Interrail-passen
Soorten passen
Op het eerste gezicht lijkt er een wirwar aan Interrail-passen te bestaan, maar er zijn welbeschouwd maar twee soorten, in verschillende varianten met betrekking tot leeftijd, reisduur en reisklasse. Welke het beste past bij jouw reis, hangt van een aantal dingen af: hoeveel landen je met de pas wilt bezoeken en hoeveel dagen je wilt reizen.
5 tips voor je Interrail-trips
-
01
Heb je geen haast of wil je zo goedkoop mogelijk reizen? Kies dan voor de treinen zonder stoelreservering. Meestal zijn dit de langzamere, regionale treinen en soms heb je voor deze routes een langere overstaptijd. Zet in de opties in de Rail Planner-app het schuifje ‘No seat reservations required’ aan, dan krijg je alleen treinen te zien waar je spontaan in kunt stappen.
-
02
Zoek uit hoe je het beste kunt boeken, zo voorkom je verrassingen en bespaar je geld. Verplichte reserveringen regel je vaak via de Rail Planner-app van Interrail. Maar soms is het goedkoper via een spoorwegmaatschappij of boekingsplatform, zoals RailEurope. Dus vergelijken loont. En soms kan het alleen aan het loket, maar gebeurt vaak niet meer.
-
03
Met je Global Pass reis je gratis tot de grens; je mag je het land waar je woont maar één keer uit- en weer inreizen.
-
04
Ga zuinig met je reisdagen om, als je een Interrail-pas hebt voor een bepaald aantal dagen binnen een bepaalde periode (bijvoorbeeld voor 6 dagen binnen een maand). Soms is het slimmer om geen reisdag te gebruiken, maar een los treinkaartje te kopen of de bus te nemen. Bijvoorbeeld op een dag waarop je maar een korte afstand reist of in een land bent met goedkoop ov.
-
05
Je telefoon is onmisbaar. Je smartphone gebruik je tijdens een Interrail-trip nog veel meer dan anders. Je hebt je telefoon nodig voor bijvoorbeeld het toevoegen van je reis in de Interrail-app. Ook moet je met je telefoon je ticket aan de conducteur kunnen laten zien. Neem daarom een goede powerbank mee. Je telefoon opladen kan vaak ook in de trein. Telefoon kwijt? Neem dan meteen contact op met Interrail.
Rail Planner
Met een mobiele pas gaat alles via de app Rail Planner: je reizen plannen, reserveringen maken, een reis aan je trip toevoegen en de controle door de conducteur. In de app kun je alle routes vinden. Die kun je opslaan voor het plannen van je reis. Heel soms mist een route, die kun je dan handmatig toevoegen. Voor je reis start, kun je in de app je pas activeren.
Voor je op een reisdag de trein instapt moet je 2 dingen doen:
- Een reisdag activeren, als je een Interrail-pas met een beperkt aantal reisdagen hebt
- De treinrit activeren door het schuifje om te zetten. Zo registreer je je rit in het systeem
Als je een planner bent, kun je dit allemaal van tevoren al regelen. Je kunt de pas al maanden van tevoren activeren voor de data van je reis, en je kunt alle schuifjes voor de route al omzetten. Die kun je altijd weer uitzetten, als je toch besluit een andere trein te nemen. Maar als je een reisdag hebt geactiveerd, kun je dat niet meer terugdraaien. Interrail krijgt vaak maar een aantal plekjes in een trein. Vooral in het hoogseizoen zijn die plekken soms al lang van tevoren gereserveerd. Plannen kan dus handig zijn.
Reserveringen & toeslagen met Interrail
Soms is alleen een schuifje omzetten in de Railplanner-app niet genoeg en moet je een stoel reserveren. Heel soms is dit gratis, maar meestal betaal je een (klein) bedrag extra. Dit zijn vooral hogesnelheidstreinen en slaaptreinen. Vaak is een stoelreservering maar € 5 of € 10, maar dit kan ook duurder zijn. Een bed in een slaaptrein is duurder. De prijs is afhankelijk van het type bed, bijvoorbeeld € 25 voor een bed in een 6-persoonskamer of € 100 voor een privékamer.
Reserveringen zijn beperkt beschikbaar. Interrail koopt bij verschillende treinen een aantal stoelen of bedden in. Als die door andere Interrail-reizigers al zijn gereserveerd, kun jij dus niet met die trein mee, zelfs als er nog wel plekken zijn. Je moet dan met een andere trein meereizen, of een gewoon ticket kopen. Als je reis niet heel flexibel is, is het dus verstandig om deze reserveringen van tevoren te maken.
Welke vergelijkbare passen zijn er?
Behalve de passen van Interrail bestaan er meer treinpassen, bijvoorbeeld de Swiss Travel Pass in Zwitserland en de Balkan Flexi Pass voor maar liefst 8 Oost-Europese landen.
Plussen en minnen van Interrail
Niet voor elke treinvakantie is Interrail de beste keuze. Zo zijn landenpassen niet geldig in het land waar je woont. Voor Nederlanders is de Beneluxpas daardoor vrij nutteloos: die kan niet worden gebruikt in Nederland, in Luxemburg is het openbaar vervoer sowieso gratis, dus voor ons is de pas alleen geldig in België – en daar ben je vaak voordeliger uit met losse tickets of een tienrittenkaart (‘Multi Youth’ of ‘Multi Standard’).
In Oost-Europa zijn de prijzen van losse tickets zo laag dat je met een Interrail-pas soms juist duurder uit bent. En ook verplichte reserveringen voor hogesnelheids- en slaaptreinen kunnen je treinrondreis duurder maken dan je van tevoren dacht.
Maar de Interrail-pas is niet voor niks al heel wat jaren populair voor reizen door Europa. Zeker voor jongeren, die 30% minder betalen, is het een interessante optie. Of voor gezinnen met kinderen onder de 12, die gratis meereizen.
Interrail door de jaren heen
In 1972 werd de Interrailkaart gelanceerd. Meteen in het introductiejaar werden er 87.000 verkocht. Het Limburgs Dagblad gaf de nieuwe service een plekje op de voorpagina:
‘Het zou wel eens een meesterschot in de roos van het jeugdtoerisme 1972 kunnen zijn: voor 240 gulden een hele maand vrij sporen in 20 Europese landen en voor half geld in het eigen land. Het is een slim gevonden jubileumaanbieding van de Internationale Unie van Spoorwegen (50 jaar) en het is een unieke kans voor wie nog geen 21 jaar is om voor vier, vijf cent per kilometer – of minder – tot ver voorbij de poolcirkel te reizen, naar Lissabon te trekken, naar Istanboel (kost wel wat geld extra), of een rondreis te maken langs steden die de historie dragen van dit werelddeel.’
Die zomer wemelde het op treinstations overal in Europa van de jongeren met rugzakken, gitaren en lange haren die bij het loket of op het perron met een geleende ballpoint in priegelige blokletters de volgende reisdag invulden op hun spoorpassen.
Dat hoeft nu niet meer, want Interrail gaat met zijn tijd mee: de papieren passen hebben plaatsgemaakt voor digitale exemplaren. Om reizen te plannen heb je geen vertrekstation meer nodig en om treinen te reserveren hoef je niet meer naar het loket; dat gaat allemaal in de app.
10 miljoen Interrailers
De Carte Inter-Rail ’72, zoals hij in het eerste jaar heette, was bedoeld als eenmalige actie, maar werd een blijvertje. De jaren 70 en 80 van de vorige eeuw waren de hoogtijdagen van Interrail: in 1978 werden er 170.000 passen verkocht, tien jaar later was dat aantal verdubbeld tot 340.000. Daarna kwam er een dip: in 1998 gingen er 140.000 passen over de toonbank. Sinds de eeuwwisseling groeit de populariteit weer: in 2009 werden 240.000 passen verkocht, in 2018 waren het alweer 300.000. In 2022 bestond de Interrail-kaart 50 jaar. In die halve eeuw treinden er in totaal ruim 10 miljoen avonturiers mee door Europa.
Deze pagina heeft als doel om te inspireren en jou te helpen bij het regelen van jouw treinvakantie. We proberen alle informatie actueel te houden, maar prijzen, routes en voorwaarden veranderen. Aan deze informatie kun je daarom geen rechten ontlenen. Check dus altijd zelf de meest recente informatie bij de aanbieder.
Anderen keken ook naar
Reizen per trein door Europa
Reizen per trein is avontuurlijk en ontspannend. Je kunt lekker een boek lezen, tijdens de reis je benen strekken en rondlopen of naar buiten kijken. Vind tips voor de treinvakantie.
Reis per trein door West-Europa
Grazende koeien, kronkelende rivieren en groene heuvels, ontelbare kastelen en pittoreske bergdorpjes: dat zijn zomaar een paar uitzichten die je voorbij...
Reis per trein door Zuid-Europa
Port proeven in Porto, de vogels horen fluiten in het groene noorden van Spanje en de geur van de Italiaanse Bloemenrivièra: al je zintuigen worden aangesproken...