Reis per trein door Zuidoost-Europa

Belgrado Bar Treinreis Credit Sander Groen
De trein is in Zuidoost-Europa niet de snelste manier om van A naar B te komen, maar het is wel een comfortabele en ontspannen manier om rond te reizen. Trein mee langs het kasteel van Dracula in Roemenië, beleef een van Europa’s spectaculairste spoorlijnen door Servië en Montenegro, of hop per trein en boot in Griekenland van eiland naar eiland.

Vanuit Nederland kun je veel Europese bestemmingen met de trein bereiken. Hoe reis je naar en door Roemenië, Servië, Montenegro en Griekenland? Je vindt tips voor het plannen van je reis en inspiratie voor de mooiste treinreizen in Zuidoost-Europa.

Tip: Interrail of Balkan Flexi Pass?

Voor verschillende landen op de Balkan kun je een landenpas via Interrail kopen. Een andere optie is de Balkan Flexi Pass. Daarmee reis je een aantal dagen voor een vaste prijs onbeperkt met de meeste treinen door Bosnië-Herzegovina, Bulgarije, Griekenland, Montenegro, Noord-Macedonië, Roemenië, Servië en Turkije.

De Interrailpas kun je met een app op je smartphone gebruiken. De Balkan Flexi Pass is een papieren pas, waarop je zelf de reisdagen invult. De pas is ter plekke te koop op treinstations. De meeste treinen in Zuidoost-Europa hoef je niet van tevoren te boeken of reserveren, dus je kan gewoon instappen. Een nadeel is wel dat het land waar je de pas koopt wordt aangemerkt als je thuisland. In dat land mag je niet rondreizen, maar alleen één heen- en terugreis naar de grens maken. Online is de pas alleen te koop bij commerciële aanbieders, zoals de Treinreiswinkel.

De prijzen van de landenpassen van Interrail verschillen per land. Voor de Balkan Flexi Pass is er keuze uit 3, 5, 7, 10 of 15 reisdagen binnen een periode van 2 maanden, vanaf nog geen 100 euro. Let wel: losse treintickets zijn in Zuidoost-Europa goedkoop, dus bekijk wel of je met een pas ook echt voordeliger uit bent.

Makkelijk De meeste treinen in Zuidoost-Europa hoef je niet van tevoren te reserveren; je kunt meteen instappen

Reizen naar en vanuit Hongarije

Budapest Rivier View 442175630

Van Boedapest aan de blauwe Donau via het middeleeuwse kasteel van Eger tot Tihany in het Balatonmeer en nog veel meer: Hongarije wacht op je. Verken het land per trein, dan kom je overal, want er ligt ruim 7500 kilometer spoor en er is keuze uit honderden stations om uit te stappen.

Naar Hongarije: hoe kom je er?

Boedapest is dichterbij dan je denkt: neem ’s avonds in Amsterdam, Utrecht of Arnhem de Nightjet, stap de volgende ochtend uitgeslapen over in Wenen en rond het middaguur ben je in Boedapest. De totale reistijd is zo’n 17 uur, maar een groot deel daarvan breng je slapend door. De aansluitende EuroCity of Railjet beschikken allebei over een restauratierijtuig, zodat je uitgebreid kan brunchen bij je uitzicht op de Kleine Hongaarse Laagvlakte.

Heb je tijd genoeg en wil je spectaculair uitzicht, neem dan ’s avonds in Amsterdam, Utrecht of Arnhem de Nightjet naar Zürich. Geniet van een ontbijt in stijl bij Hotel Schweizerhof uit 1876, pal naast het station in Zürich en stap dan in de Railjet naar Boedapest die rond negen uur ’s avonds aankomt. Je bent dan een etmaal onderweg, maar ’s nachts slaap je en overdag word je getrakteerd op een spectaculair uitzicht, want deze trein dendert dwars door de Zwitserse en Oostenrijkse Alpen.

Overdag reizen kan ook en met een reistijd van 14 uur is dat de snelste optie: neem ’s ochtends vroeg in Amsterdam, Utrecht of Arnhem de ICE richting Basel, stap rond het middaguur in Frankfurt over op de ICE naar Wenen en neem daar ten slotte de EuroCity naar Boedapest, waar je ’s avonds rond tienen arriveert.

In Hongarije: binnenlandse reizen

Magyar Államvasutak of kortweg MAV is de nationale spoorwegmaatschappij van Hongarije. Er ligt hier niet alleen een heel uitgebreid, maar ook erg oud spoorwegnet, aangelegd in de tijd van het Oostenrijk-Hongaarse Rijk. Zodoende is elke uithoek van het land bereikbaar en zijn er ook uitstekende verbindingen met de buurlanden. Voor stop-, snel- en regiotreinen hoeft niet te worden gereserveerd. Voor de meeste EuroCity-, InterCity- en Railjet-treinen en alle nachttreinen is reserveren verplicht. Treinreizen is in Hongarije relatief ongecompliceerd en voordelig: een enkeltje van Boedapest naar Pecs in het zuiden van het land kost zo’n €6, terwijl het toch een reis van 250 kilometer en drie uur is.

Handig om te weten

Tickets zijn te online te koop via de site en app van MAV, bij ticketautomaten en aan het loket. Boek je een internationale treinreis via de website of app van de Hongaarse spoorwegen, dan is een stoelreservering altijd bij de prijs inbegrepen, waarmee je tot €6 bespaart.

Met de Hongarije-pas van Interrail reis je 3, 4, 5, 6 of 8 dagen door het land, vanaf €80.

Tip: De Balaton Expres

Boedapest is dé toeristische trekpleister van het land, maar zodra de thermometer boven de 20 graden komt, glippen de inwoners er graag tussenuit naar hun subtropisch zwemparadijs: het Balatonmeer. Het is het grootste zoetwatermeer van Midden-Europa, maar doordat het ondiep is (maximaal 3 meter) is het water in de zomer heerlijk warm.

Vanuit de hoofdstad zijn alle plaatsen langs de noord- en zuidkust van het meer per trein bereikbaar, zoals het kuurstadje Balatonfured, Aszofo voor het schiereiland Tihany (zie foto boven) en op de zuidoever de populaire badplaats Siofok, het Ibiza van Balaton. Treinen vertrekken in Boedapest vanaf station Deli (eindpunt van metrolijn M2), de reis naar het Balatonmeer duurt twee tot drie uur en een enkeltje kost nog geen 10 euro.

Balatonmeer Hongarije 402703181
Het klooster van Tihany met op de achtegrond het Balatonmeer.
Vakantie-impact Duurzame treinvakantie Wil je duurzaam op vakantie? Kies de trein! In vergelijking met auto en vliegtuig is de trein de schoonste keuze. Bekijk de vergelijking!

Reizen naar en in Turkije

Istanbul Golden Horn 286320529

In Turkije moet je zijn voor één van ’s werelds avontuurlijkste treinreizen. De Trans-Azië Expres rijdt dwars door Anatolië naar de Iraanse hoofdstad Teheran – een reis van drie dagen en drie nachten en zo’n 3000 kilometer. Istanbul was ook de eindbestemming voor ’s werelds beroemdste trein, de Oriënt Expres. Kortom: Turkije is een droombestemming voor treinreizigers.

Treinreizen naar en in Turkije

Turkije is verdeeld over twee contintenten: een klein deel ligt in Europa, maar het overgrote deel ligt in Azië. Daartussen loopt de Bosporus, de brede waterweg die ook in Istanbul in tweeën deelt en overgestoken kan worden per veerboot. Naar Turkije ben je per trein bijna een week onderweg: Internationale treinen uit Bulgarije en Roemenië (en voorheen ook Griekenland) arriveren in het Europese deel, tegenwoordig op station Halkali. Daarvandaan reis je per metro verder naar het centrum van Istanbul. Treinen in oostelijke richting, het overgrote deel, vertrekken aan de Aziatische kant.

Tussen Istanbul en Ankara rijden hogesnelheidstreinen en vanuit die steden kun je alle kanten op: bijvoorbeeld naar Izmir aan de Egeïsche Zee in het westen, Mersin aan de Middellandse Zee en Samsun aan de Zwarte Zee. Houd rekening met lange reistijden, al zijn Turkse treinen zijn doorgaans vrij modern en comfortabel.

Sinds het begin van de coronapandemie rijdt de spectaculaire Trans-Azië Expres niet en op het moment van schrijven (juni 2022) is onbekend of en wanneer hij weer gaat rijden.

Intussen is de Toeristiche Oost-Expres (Turistik Dogu Ekspresi) een aardig alternatief. Met 1300 kilometer en een reistijd van 32 uur is deze trip beduidend korter. Deze slaaptrein rijdt van Ankara naar Kars en houdt bij twee stations enkele uren halt, zodat er gelegenheid is voor excursies. Wil je geen treinreis die is toegesneden op toeristen, dan maak je dezelfde reis, maar dan zonder verlengde tussenstops, in de reguliere Oost-Expres (Dogu Ekspresi).

Handig om te weten

Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları (TCDD) is de nationale en enige spoorwegmaatschappij van Turkije. Op de website van TCDD vind je een reisplanner en kun je tickets bestellen. Let op: de website is alleen in het Turks beschikbaar.

Met de Turkije-pas van Interrail reis je 3, 4, 5, 6 of 8 dagen door het land, vanaf € 51; interrail.eu.

Tip: Bezoek het eindstation van de Oriënt Expres

Istanbul Sirkeci Station 290202286
Bovenaanzicht van het Sirkeci-treinstation, het oorspronkelijke eindpunt van de Oriënt Expres.

’s Werelds beroemdste trein, de Oriënt Expres, reed van 1883 tot 1977 over verschillende routes van het westen van Europa naar de Oriënt. De klassieke en bekendste route is die van Parijs naar Constantinopel, zoals Istanbul destijds nog heette. De deftige passagiers stapten daar uit op een al even deftig station en werden vervolgens per bladgouden draagstoel over de Gouden Hoorn naar het super-de-luxe spoorweghotel Pera Palas gebracht. Eindstation Sirkeci werd gesloten in 2013 en biedt nu onderdak aan het Spoorwegmuseum van Istanbul.

De oude stationsrestauratie is een prachtige plek voor een nostalgische lunch of diner. In het Pera Palas schreef Agatha Christie volgens de overlevering in kamer 411 haar beroemdste boek: Moord in de Oriënt Expres. Het hotel leidde decennialang een kwijnend bestaan, totdat het in 2010 na een spectaculaire renovatie werd heropend. Het is nu weer net zo luxueus als in de tijd van de Oriënt Expres.

Reizen naar en in Bulgarije

Bulgarije; land van bruisende steden, woeste natuur en gouden stranden aan de Zwarte Zee. Met een lengte van 4000 kilometer is het spoorwegnet relatief bescheiden. Toch zijn populaire plaatsen als hoofdstad Sofia in het westen, bergstadje Bansko in het zuidwesten en Varna en Burgas aan de Zwarte-Zeekust goed bereikbaar. Snel gaat het niet, het meeste materieel rammelt en veel stationsgebouwen kunnen wel een lik verf gebruiken, maar dat is allemaal onderdeel van de Balkan-ervaring.

Naar Bulgarije: hoe kom je er?

Een treinvakantie in Bulgarije combineer je makkelijk met naburige Balkanlanden als Roemenië, Servië, Noord-Macedonië, Griekenland of Turkije. Vanuit Nederland ben je naar hoofdstad Sofia lang onderweg: zo'n drie dagen en 48 uur reizen.

Op dag 1 neem je de Nightjet naar Wenen, daar stap je op dag 2 ’s ochtends over op de Railjet naar Boedapest en ’s middags op de slaaptrein naar Boekarest, en tenslotte neem je in de ochtend van dag 3 nog een dagtrein die in de avond arriveert in Sofia. En dan ben je er, na pakweg 48 uur reizen. Er zijn diverse alternatieven, met verschillende combinaties van hogesnelheids-, expres- en nachttreinen, en langs andere routes zoals Zürich, Zagreb of Belgrado, maar het blijft een lange reis van twee etmalen.

In Bulgarije: binnenlandse treinreizen

Treinreizen is in Bulgarije nog heerlijk ouderwets. Alleen voor exprestreinen (Expresen Vlak) is reserveren verplicht en dat kost €0,25. Voor lokale sneltreinen (Barz Vlak) en stoptreinen (Patnicheski) is het een kwestie van kaartje kopen, instappen en wegwezen. Tickets zijn spotgoedkoop, maar houd wel rekening met lange reistijden; een enkeltje van Sofia naar Varna kost 12 euro en dan ben je zo’n acht uur onderweg.

Reis je per slaaptrein, dan kost een slaapplek in een gedeelde driepersoonscoupé zo’n 5 euro extra, maar voor nog geen 10 euro extra heb je een bed in je eigen privé-coupé.

Handig om te weten

Balgarski darzhavni zheleznitsi (BDZ) is de nationale spoorwegmaatschappij van Bulgarije. Op de site van BDZ kun je tickets bestellen en vind je een reisplanner. 

Met de Bulgarije-pas van Interrail reis je 3, 4, 5, 6 of 8 dagen door het land, vanaf €51.

Tip: Reis (betaalbaar) met de Oriënt Express

Het is met stip de beroemdste luxetrein aller tijden: de Orient Express. Hier spelen zich romans af van Graham Greene, Ian Fleming en Agatha Christie. Het boek 'Moord in de Orient Express' van Christie werd meermaals verfilmd.

Tegenwoordig rijdt de Oriënt Express niet meer in lijndienst, maar nog wel als super-de-luxe privétrein met gerestaureerde wagons van een eeuw oud. Eenmaal per jaar rijdt de Venice Simplon Orient Express in een kleine week van Parijs naar Istanbul – de klassieke route. Een retourtje voor een suite met tweepersoonsbed, badkamer en zitkamer in dit ‘grand hotel op wielen’ kost zo’n 20.000 euro per persoon.

Je kunt dezelfde prachtige reis ook maken met reguliere treinen. Doe je dat met z'n tweeën en boek je op tijd, dan kost deze reis alles bij elkaar nog geen 500 euro per persoon.

Reizen naar en in Roemenië

Roemenie Oravita Anina Treinreis 317702911

Vanuit Boekarest doorkruis je via ruim 10.000 kilometer spoorlijn heel Roemenië. De stad Cluj-Napoca is de springplank voor Oost-Europa. De troef van Roemenië zijn de vele lokale lijntjes langs de Donau en door de Karpaten met boemeltreintjes die met wind mee een gemiddelde snelheid halen van 30 kilometer per uur. Dat is pas slow travel.

Naar Roemenië: hoe kom je er?

Een treinvakantie in Roemenië is goed te combineren met trips naar buurlanden als Hongarije, Servië of andere landen op de Balkan. Vanuit Nederland ben je naar hoofdstad Boekarest wel even onderweg: zo’n 32 uur met hogesnelheidstreinen of nog wat langer met slaaptreinen. Op station Gara de Nord in Boekarest rijden internationale dag- en nachttreinen naar onder andere Boedapest, Wenen, Sofia, Chisinau en Istanbul.

In Roemenië: binnenlandse reizen

Voor het binnenlands vervoer in Roemenië zijn er intercity’s en nachttreinen, maar het gros van de verbindingen wordt verzorgd door regionale snel- en stoptreinen. Op lokale lijnen maak je leuke uitstapjes – neem bijvoorbeeld de trein van Cluj-Napoca naar Bistrita. Deze trip maakte makelaar Jonathan Harker op weg naar het kasteel van Dracula in het boek van Bram Stoker.

Hou wel rekening met matige informatievoorziening, verouderd materieel en vertragingen. Daar staat tegenover dat het land goed geschikt is om op de bonnefooi doorheen te reizen, want voor de meeste treinen hoeft niet te worden gereserveerd.

Handig om te weten

Je reis plannen en tickets kopen doe je via CFR Calatori.

Met de Roemeniëpas van Interrail reis je 3, 4, 5, 6 of 8 dagen door het land, vanaf € 80.

  • Dag 1: Thalys naar Parijs, TGV naar München en slaaptrein naar Boedapest;
  • Dag 2: ’s Ochtends aankomst in Boedapest, hotelovernachting aldaar
  • Dag 3: Dag in Boedapest, in de middag per slaaptrein naar Boekarest;
  • Dag 4: ’s Ochtends aankomst in Boekarest, hotelovernachting aldaar;
  • Dag 5: ’s Middags vertrek per slaaptrein ‘Bosporus Express’ naar Istanbul;
  • Dag 6: ’s Ochtends aankomst in Istanbul.

Reizen naar en in Servië

Servie Mokra Gora Treinstation 272027359

In Servië moet je geen haast hebben als je per trein reist. Het materieel is oud, de snelheid ligt laag, maar het netwerk is zo wijdvertakt dat je bijna overal kunt komen en de uitzichten zijn onvergetelijk.

Naar Servië: hoe kom je er?

Er zijn meerdere spoorwegen die vanuit Nederland naar Servië leiden. Bijvoorbeeld per ICE naar München, verder per slaaptrein naar Zagreb en dan nog een dagtrein naar Belgrado. Via Wenen en Boedapest kan ook. En als de NightJet naar Zürich vanaf december 2021 weer rijdt, is ook die route een aantrekkelijke optie. De totale reisduur van Amsterdam naar Belgrado is zo’n 30 uur.

Het nieuwe station Beograd Centar is het centrale spoorwegknooppunt; hiervandaan zijn alle bezienswaardige bestemmingen in Servië, zoals Novi Sad, Subotica en Nis, binnen enkele uren bereikbaar.

Handig om te weten

Je reis plannen en tickets kopen doe je via Srbjia Voz, de Servische spoorwegen.

Met de Serviëpas van Interrail reis je 3, 4, 5, 6 of 8 dagen door het land, vanaf €51.

Goedkoop De spectaculaire treinreis van Belgrador in Servië naar Bar in Montenegro duurt misschien 11 tot 12 uur, maar is goedkoop: slechts iets meer dan twintig euro voor de hele rit.

Reizen naar en in Slovenië

Slovenie Borovnica 212586538

Dankzij de centrale ligging in Midden-Europa lonken uitstapjes over de grens: vanuit Slovenië ben je zo in het Oostenrijkse Graz, het Italiaanse Triëst of in Zagreb of Rijeka in Kroatië. Maar Slovenië zelf heeft ook meer dan genoeg te bieden voor tenminste een tweeweekse vakantie. Dankzij een spoorwegnet van ruim 1200 kilometer is bijna elke plaats bereikbaar, van havenstad Koper in het zuidwesten tot beeldschoon Maribor in het noordoosten.

Naar Slovenië: hoe kom je er?

Ljubljana is dichterbij dan je denkt: neem ’s avonds in Amsterdam, Utrecht of Arnhem in de Nightjet naar Wenen of in de Nightjet naar Zürich, stap ’s morgens uitgeslapen over op de RailJet en de EuroCity en je stapt aan het begin van de avond uit in Lujbljana. De totale reistijd is 23 uur met 2 overstappen.

In Slovenië: binnenlandse reizen

Voor een klein landje beschikt Slovenië over een riant spoorwegnet van 1200 kilometer. Elke uithoek is dan ook bereikbaar. Vanuit Ljubljana ben je per InterCitySlovenija in zo’n twee uur in de tweede stad van het land, Maribor. Behalve die snelle rijden er ook gewone InterCity’s.

Verder zijn het vooral regionale boemeltjes (RG, LV, LPV) die hier de dienst uitmaken; zo duurt de reis van de hoofdstad naar havenstad Koper tweeënhalf uur en zijn er maar drie verbindingen per dag. Je moet dus geen haast hebben, maar uiteindelijk kom je er wel en tickets zijn spotgoedkoop. 

Handig om te weten

Slovenske Zeleznice (SZ) is de nationale spoorwegmaatschappij. Tickets kun je online bestellen, op de site van de spoorwegen vind je ook een reisplanner

Met de Slovenië-pas van Interrail reis je 3, 4, 5, 6 of 8 dagen door het land, vanaf €51.

Tip: Per trein naar het Meer van Bled

Na het stadsschoon van Ljubljana en Maribor is de toeristische topattractie van Slovenië het Meer van Bled. Dit blauwe meer middenin de Julische Alpen, met een kasteel op een rotspunt en in het midden een eilandje met een 9de-eeuwse kerk, kan zo op een ansichtkaart. Hier rijden geen treinen over de oevers, zoals wel het geval is bij het Meer van Genève, Balaton of het Comomeer, toch is ook dit meer prima bereikbaar per spoor.

Neem in Ljubljana de trein naar Jesenice en stap over op de trein naar Bled Jezero, aan de westkant van het meer. De totale reistijd is ongeveer anderhalf uur en een enkeltje kost nog geen 7 euro. Vanaf het station is het een half uur lopen of een kort bus- of taxiritje naar het centrum, de oever van het meer of het kasteel.

Let op: voor deze treinen is reserveren verplicht en betaal je een toeslag.

Reizen naar en in Kroatië

Zagreb Kroatie Trein Station 424573097

Kroatië heeft nauwelijks een reputatie als bestemming voor mooie treinreizen, al was het maar omdat er geen spoorlijn loopt langs de kust en evenmin naar Dubrovnik – dé grote toeristentrekkers van het land. Toch is dat onterecht, want er zijn hier mooie treinreizen te maken. Zo voert de zes uur durende treinreis van hoofdstad Zagreb naar badplaats Split over een van Europa’s mooiste spoorlijnen.

Naar Kroatië: hoe kom je er?

Neem ’s avonds in Amsterdam, Utrecht of Arnhem de Nightjet naar Wenen of Zürich en stap ’s morgens uitgeslapen over op de EuroCity naar Zagreb. De totale reistijd is zo’n 24 uur.

In Kroatië: binnenlandse reizen

Hoewel de in het binnenland gelegen hoofdstad Zagreb de bezoeker veel te bieden heeft, is de kans groot dat je naar Kroatië komt voor de 6000 kilometer (!) lange kustlijn met zijn azuurblauwe en handwarme zee en 1200 eilanden. Dus hoe kom je daar? Er zijn meerdere aantrekkelijke startpunten.

  • Vanuit Pula, op het zuidelijkste puntje van het schiereiland Istrië, vertrekken veerboten naar de Noord-Dalmatische eilanden Unije, Susak, Losinj, Ilovik en Silba, en naar de Italiaanse steden Venetië en Triëst. Per trein is de havenstad niet bereikbaar vanuit de rest van Kroatië, maar alleen vanuit Ljubljana in Slovenië. Wel is er een goede busverbinding met Rijeka.
  • Vanuit Rijeka, dat goed bereikbaar is per trein vanuit Zagreb en Split, vertrekken veerboten naar de eilanden Cres en Rab in de Kvarnergolf.
  • Split is bereikbaar per trein vanuit Zagreb via de mooiste spoorlijn van Kroatië. ’s Zomers rijden er ook rechtstreekse nachttreinen naar Split vanuit Praag, Boedapest, Wenen en Bratislava. Vanuit Split vertrekken veerboten naar de Dalmatische eilanden Brac, Hvar en Vis.
  • Dubrovnik is niet per trein bereikbaar; vanuit Split neem je de bus of veerboot.

Handig om te weten

Tickets zijn te bestellen via de site van de Kroatische spoorwegen. Je vindt er ook een reisplanner.

Met de Kroatiëpas van Interrail reis je 3, 4, 5, 6 of 8 dagen door het land, vanaf €51.

Reizen naar en in Montenegro

IMG 5174 LR

Montenegro is klein maar fijn en beschikt slechts over 250 kilometer spoorlijn. Toch maak je hier een van ’s werelds allermooiste treinreizen: van Belgrado in buurland Servië over de hoogste spoorbrug van Europa naar Bar aan de Adriatische Rivièra.

Naar Montenegro: hoe kom je er?

Montenegro is per spoor alleen bereikbaar vanuit buurland Servië. Er rijdt dagelijks een dagtrein (Tara) en een nachttrein (Lovcen) in beide richtingen. Met de dagtrein geniet je van het spectaculaire landschap. Langs de lijn liggen het bergstadje Kolasin, hoofdstad Podgorica, badplaats Sutomore en havenstad Bar.

Vanuit Podgorica loopt een tweede spoorlijn in noordwestelijke richting naar Niksic, de tweede stad van het land. Deze rit is minder panoramisch. Aan de kust zijn de populaire badplaats Budva en het historische stadje Kotor goed bereikbaar per bus. Vanuit Bar kun je per trein terug naar Servië of per veerboot naar Bari in Italië.

Handig om te weten

De 11 à 12 uur durende treinreis van Belgrado naar Bar is goedkoop: ca. 21 euro voor een enkeltje. Een zitplaatsreservering is verplicht en kost ca. 3 euro. Voor de nachttrein heb je voor ca. 40 euro extra een privé-slaapcoupé voor twee. Tickets zijn niet online verkrijgbaar; koop ze voor vertrek aan het loket.

In het hoogseizoen kan het verstandig zijn om dit van tevoren te regelen, bijvoorbeeld via een lokaal reisbureautje; zie The Man In Seat 61 (Engels) voor een aanbeveling. De trein van Belgrado naar Bar is inbegrepen in de Serviëpas van Interrail.

Wist je dat... dat de interrailpas voor Griekenland ook de veerboot naar Griekse eilanden dekt?

Reizen naar en in Griekenland

Athene Griekenland BS 439496996

Mykonos, Zakynthos, Rhodos, Skiathos, Santorini… al die Griekse droomeilanden zijn natuurlijk niet bereikbaar per trein. Wel per boot en daarvoor heeft Interrail de Griekse-Eilandenpas bedacht. Zodat je eerst per trein de Akropolis, de Peloponnesos en Meteora kan verkennen en vervolgens nog een weekje van eiland naar eiland kan hoppen.

Naar Griekenland: hoe kom je er?

Als je met de trein naar griekenland reist, ben je snel 48 uur onderweg. Het is dus een goed idee om de reis te combineren met een stedentrip, bijvoorbeeld aan Wenen, Milaan of Sofia. Of reis naar Rome en neem de veerboot van Italië naar Griekenland. Dan heeft je reis opeens ook een minicruise!

Neem ’s morgens in Amsterdam, Utrecht of Arnhem de ICE naar Basel, stap over op de EuroCity en je bent voor tien uur ’s avonds in Milaan. Daar overnacht je en na het ontbijt reis je per hogesnelheidstrein langs de Italiaanse oostkust door naar Bari. Daar stap je ’s avonds op de veerboot, die aan het begin van de middag arriveert in Patras. Daarvandaan reis je naar Athene of een andere eindbestemming.

Ook dan ben je twee dagen onderweg, maar stel je daarop in en beschouw de reis als onderdeel van je vakantie. Spendeer wat meer: aan een diner met een fles wijn in de EuroCity, een lekker hotel in Milaan, een avondmaal met zeezicht in Bari en een fijne hut op de veerboot. Geniet van het uitzicht en neem een goed boek mee, dan kom je helemaal onthaast aan in Griekenland.

In Griekenland: binnenlandse reizen

Vanuit Athene reis je per trein in 4 tot 6 uur naar Thessaloniki en eveneens in 4 tot 6 uur naar Kalambaka (voor Meteora). In een kwartiertje ben je vanuit Athene in Piraeus, waar de ferry’s naar de eilanden vertrekken. De overtocht naar Mykonos duurt 2,5 tot 5 uur, naar Santorini 5 tot 10 uur en naar Rhodos 12 tot 24 uur.

Handig om te weten

Je reis plannen tickets koop je via Trainose.

Met de Griekenlandpas van Interrail reis je 3, 4, 5, 6 of 8 dagen binnen 1 maand per trein door Griekenland, vanaf ca. 80 euro. Met de Griekse-Eilandenpas van Interrail reis je 4 of 6 dagen binnen 1 maand per veerboot naar de Griekse eilanden voor een bedrag tussen de 60 en 160 euro. Bij de 6-daagse pas zijn ook de internationale veerboten van Italië naar Griekenland inbegrepen en je hebt 53 Griekse eilanden om uit te kiezen. Combineer de beide passen en ontdek heel Griekenland per trein én boot.

De 5 mooiste treinreizen van Zuidoost-Europa