Reis per trein door Zuidoost-Europa

Belgrado Bar Treinreis Credit Sander Groen
De trein is in Zuidoost-Europa niet de snelste manier om van A naar B te komen, maar het is wel een comfortabele en ontspannen manier om rond te reizen. Trein mee langs het kasteel van Dracula in Roemenië, beleef een van Europa’s spectaculairste spoorlijnen door Servië en Montenegro, of hop per trein en boot in Griekenland van eiland naar eiland.

Vanuit Nederland kun je veel Europese bestemmingen met de trein bereiken. Hoe reis je naar en door Roemenië, Servië, Montenegro en Griekenland? Je vindt tips voor het plannen van je reis en inspiratie voor de mooiste treinreizen in Zuidoost-Europa.

Tip: Interrail of Balkan Flexi Pass?

Voor verschillende landen op de Balkan kun je een landenpas via Interrail kopen. Een andere optie is de Balkan Flexi Pass. Daarmee reis je een aantal dagen voor een vaste prijs onbeperkt met de meeste treinen door Bosnië-Herzegovina, Bulgarije, Griekenland, Montenegro, Noord-Macedonië, Roemenië, Servië en Turkije.

De Interrailpas kun je met een app op je smartphone gebruiken. De Balkan Flexi Pass is een papieren pas, waarop je zelf de reisdagen invult. De pas is ter plekke te koop op treinstations. De meeste treinen in Zuidoost-Europa hoef je niet van tevoren te boeken of reserveren, dus je kan gewoon instappen. Een nadeel is wel dat het land waar je de pas koopt wordt aangemerkt als je thuisland. In dat land mag je niet rondreizen, maar alleen één heen- en terugreis naar de grens maken. Online is de pas alleen te koop bij commerciële aanbieders, zoals de Treinreiswinkel.

De prijzen van de landenpassen van Interrail verschillen per land. Voor de Balkan Flexi Pass is er keuze uit 3, 5, 7, 10 of 15 reisdagen binnen een periode van 2 maanden, vanaf nog geen 100 euro. Let wel: losse treintickets zijn in Zuidoost-Europa goedkoop, dus bekijk wel of je met een pas ook echt voordeliger uit bent.

Reizen in en vanuit Roemenië

Vanuit Boekarest doorkruis je via ruim 10.000 kilometer spoorlijn heel Roemenië. De stad Cluj-Napoca is de springplank voor Oost-Europa. De troef van Roemenië zijn de vele lokale lijntjes langs de Donau en door de Karpaten met boemeltreintjes die met wind mee een gemiddelde snelheid halen van 30 kilometer per uur. Dat is pas slow travel.

Treinreizen naar en in Roemenië

Een treinvakantie in Roemenië is goed te combineren met trips naar buurlanden als Hongarije, Servië of andere landen op de Balkan. Vanuit Nederland ben je naar hoofdstad Boekarest wel even onderweg: zo’n 32 uur met hogesnelheidstreinen of nog wat langer met slaaptreinen. Op station Gara de Nord in Boekarest rijden internationale dag- en nachttreinen naar onder andere Boedapest, Wenen, Sofia, Chisinau en Istanbul.

In Roemenië: binnenlandse reizen

Voor het binnenlands vervoer in Roemenië zijn er intercity’s en nachttreinen, maar het gros van de verbindingen wordt verzorgd door regionale snel- en stoptreinen. Op lokale lijnen maak je leuke uitstapjes – neem bijvoorbeeld de trein van Cluj-Napoca naar Bistrita. Deze trip maakte makelaar Jonathan Harker op weg naar het kasteel van Dracula in het boek van Bram Stoker.

Hou wel rekening met matige informatievoorziening, verouderd materieel en vertragingen. Daar staat tegenover dat het land goed geschikt is om op de bonnefooi doorheen te reizen, want voor de meeste treinen hoeft niet te worden gereserveerd.

Handig om te weten

Je reis plannen en tickets kopen doe je via CFR Calatori.

Met de Roemeniëpas van Interrail reis je 3, 4, 5, 6 of 8 dagen door het land, vanaf € 80.

Tip: Reis (betaalbaar) met de Oriënt Express

Het is met stip de beroemdste luxetrein aller tijden: de Orient Express. Hier spelen zich romans af van Graham Greene, Ian Fleming en Agatha Christie. Het boek 'Moord in de Orient Express' van Christie werd meermaals verfilmd.

Tegenwoordig rijdt de Oriënt Express niet meer in lijndienst, maar nog wel als super-de-luxe privétrein met gerestaureerde wagons van een eeuw oud. Eenmaal per jaar rijdt de Venice Simplon Orient Express in een kleine week van Parijs naar Istanbul – de klassieke route. Een retourtje voor een suite met tweepersoonsbed, badkamer en zitkamer in dit ‘grand hotel op wielen’ kost zo’n 20.000 euro per persoon.

Je kunt dezelfde prachtige reis ook maken met reguliere Doe je dat met z'n tweeën en boek je op tijd, dan kost deze reis alles bij elkaar nog geen 500 euro per persoon.

  • Dag 1: Thalys naar Parijs, TGV naar München en slaaptrein naar Boedapest;
  • Dag 2: ’s Ochtends aankomst in Boedapest, hotelovernachting aldaar
  • Dag 3: Dag in Boedapest, in de middag per slaaptrein naar Boekarest;
  • Dag 4: ’s Ochtends aankomst in Boekarest, hotelovernachting aldaar;
  • Dag 5: ’s Middags vertrek per slaaptrein ‘Bosporus Express’ naar Istanbul;
  • Dag 6: ’s Ochtends aankomst in Istanbul.

Reizen in en vanuit Servië

Servie Mokra Gora Treinstation 272027359

In Servië moet je geen haast hebben als je per trein reist. Het materieel is oud, de snelheid ligt laag, maar het netwerk is zo wijdvertakt dat je bijna overal kunt komen en de uitzichten zijn onvergetelijk.

Treinreizen naar en in Servië

Er zijn meerdere spoorwegen die vanuit Nederland naar Servië leiden. Bijvoorbeeld per ICE naar München, verder per slaaptrein naar Zagreb en dan nog een dagtrein naar Belgrado. Via Wenen en Boedapest kan ook. En als de NightJet naar Zürich vanaf december 2021 weer rijdt, is ook die route een aantrekkelijke optie. De totale reisduur van Amsterdam naar Belgrado is zo’n 30 uur.

Het nieuwe station Beograd Centar is het centrale spoorwegknooppunt; hiervandaan zijn alle bezienswaardige bestemmingen in Servië, zoals Novi Sad, Subotica en Nis, binnen enkele uren bereikbaar.

Handig om te weten

Je reis plannen en tickets kopen doe je via Srbjia Voz, de Servische spoorwegen.

Met de Serviëpas van Interrail reis je 3, 4, 5, 6 of 8 dagen door het land, vanaf €51.

Goedkoop De spectaculaire treinreis van Belgrador in Servië naar Bar in Montenegro duurt misschien 11 tot 12 uur, maar is goedkoop: slechts iets meer dan twintig euro voor de hele rit.

Reizen in en vanuit Montenegro

Montenegro is klein maar fijn en beschikt slechts over 250 kilometer spoorlijn. Toch maak je hier een van ’s werelds allermooiste treinreizen: van Belgrado in buurland Servië over de hoogste spoorbrug van Europa naar Bar aan de Adriatische Rivièra.

Treinreizen naar en in Montenegro

Montenegro is per spoor alleen bereikbaar vanuit buurland Servië. Er rijdt dagelijks een dagtrein (Tara) en een nachttrein (Lovcen) in beide richtingen. Met de dagtrein geniet je van het spectaculaire landschap. Langs de lijn liggen het bergstadje Kolasin, hoofdstad Podgorica, badplaats Sutomore en havenstad Bar.

Vanuit Podgorica loopt een tweede spoorlijn in noordwestelijke richting naar Niksic, de tweede stad van het land. Deze rit is minder panoramisch. Aan de kust zijn de populaire badplaats Budva en het historische stadje Kotor goed bereikbaar per bus. Vanuit Bar kun je per trein terug naar Servië of per veerboot naar Bari in Italië.

Handig om te weten

De 11 à 12 uur durende treinreis van Belgrado naar Bar is goedkoop: ca. 21 euro voor een enkeltje. Een zitplaatsreservering is verplicht en kost ca. 3 euro. Voor de nachttrein heb je voor ca. 40 euro extra een privé-slaapcoupé voor twee. Tickets zijn niet online verkrijgbaar; koop ze voor vertrek aan het loket.

In het hoogseizoen kan het verstandig zijn om dit van tevoren te regelen, bijvoorbeeld via een lokaal reisbureautje; zie The Man In Seat 61 (Engels) voor een aanbeveling. De trein van Belgrado naar Bar is inbegrepen in de Serviëpas van Interrail.

Reizen in en vanuit Griekenland

Mykonos, Zakynthos, Rhodos, Skiathos, Santorini… al die Griekse droomeilanden zijn natuurlijk niet bereikbaar per trein. Wel per boot en daarvoor heeft Interrail de Griekse-Eilandenpas bedacht. Zodat je eerst per trein de Akropolis, de Peloponnesos en Meteora kan verkennen en vervolgens nog een weekje van eiland naar eiland kan hoppen.

Naar Griekenland: hoe kom je er?

Als je met de trein naar griekenland reist, ben je snel 48 onderweg. Het is dus een goed idee om de reis te combineren met een stedentrip, bijvoorbeeld aan Wenen, Milaan of Sofia. Of reis naar Rome en neem de veerboot van Italië naar Griekenland. Dan heeft je reis opeens ook een minicruise!

Neem ’s morgens in Amsterdam, Utrecht of Arnhem de ICE naar Basel, stap over op de EuroCity en je bent voor tien uur ’s avonds in Milaan. Daar overnacht je en na het ontbijt reis je per hogesnelheidstrein langs de Italiaanse oostkust door naar Bari. Daar stap je ’s avonds op de veerboot, die aan het begin van de middag arriveert in Patras. Daarvandaan reis je naar Athene of een andere eindbestemming.

Ook dan ben je twee dagen onderweg, maar stel je daarop in en beschouw de reis als onderdeel van je vakantie. Spendeer wat meer: aan een diner met een fles wijn in de EuroCity, een lekker hotel in Milaan, een avondmaal met zeezicht in Bari en een fijne hut op de veerboot. Geniet van het uitzicht en neem een goed boek mee, dan kom je helemaal onthaast aan in Griekenland.

In Griekenland: binnenlandse reizen

Vanuit Athene reis je per trein in 4 tot 6 uur naar Thessaloniki en eveneens in 4 tot 6 uur naar Kalambaka (voor Meteora). In een kwartiertje ben je vanuit Athene in Piraeus, waar de ferry’s naar de eilanden vertrekken. De overtocht naar Mykonos duurt 2,5 tot 5 uur, naar Santorini 5 tot 10 uur en naar Rhodos 12 tot 24 uur.

Handig om te weten

Je reis plannen tickets koop je via Trainose.

Met de Griekenlandpas van Interrail reis je 3, 4, 5, 6 of 8 dagen binnen 1 maand per trein door Griekenland, vanaf ca. 80 euro. Met de Griekse-Eilandenpas van Interrail reis je 4 of 6 dagen binnen 1 maand per veerboot naar de Griekse eilanden voor een bedrag tussen de 60 en 160 euro. Bij de 6-daagse pas zijn ook de internationale veerboten van Italië naar Griekenland inbegrepen en je hebt 53 Griekse eilanden om uit te kiezen. Combineer de beide passen en ontdek heel Griekenland per trein én boot.

De 4 mooiste treinreizen van Zuidoost-Europa