Reis per trein door Zuidoost-Europa

De trein is in Zuidoost-Europa niet de snelste manier om van A naar B te komen, maar het is wel een comfortabele en ontspannen manier om rond te reizen. Trein mee langs het kasteel van Dracula in Roemenië, beleef een van Europa’s spectaculairste spoorlijnen door Servië en Montenegro, of hop per trein en boot in Griekenland van eiland naar eiland.

Vanuit Nederland kun je veel Europese bestemmingen met de trein bereiken. Hoe reis je naar en door Roemenië, Servië, Montenegro, Griekenland, Hongarije, Slovenië, Kroatië, Bulgarije, Turkije, Albanië, Bosnië-Herzegovina, Kosovo en Noord-Macedonië? Je vindt tips voor het plannen van je reis en inspiratie voor de mooiste treinreizen in Zuidoost-Europa.

De mooiste treinreizen van Zuidoost-Europa

Tip: Interrail of Balkan Flexi Pass?

Voor verschillende landen op de Balkan kun je een landenpas via Interrail kopen. Een andere optie is de Balkan Flexi Pass. Daarmee reis je een aantal dagen voor een vaste prijs onbeperkt met de meeste treinen door Bosnië-Herzegovina, Bulgarije, Griekenland, Montenegro, Noord-Macedonië, Roemenië, Servië en Turkije.

De Interrailpas kun je met een app op je smartphone gebruiken. De Balkan Flexi Pass is een papieren pas, waarop je zelf de reisdagen invult. De pas is ter plekke te koop op treinstations. De meeste treinen in Zuidoost-Europa hoef je niet van tevoren te boeken of reserveren, dus je kan gewoon instappen. Een nadeel is wel dat het land waar je de pas koopt wordt aangemerkt als je thuisland. In dat land mag je niet rondreizen, maar alleen één heen- en terugreis naar de grens maken. Online is de pas alleen te koop bij commerciële aanbieders, zoals de Treinreiswinkel.

De prijzen van de landenpassen van Interrail verschillen per land. Voor de Balkan Flexi Pass is er keuze uit 3, 5, 7, 10 of 15 reisdagen binnen een periode van 2 maanden, vanaf nog geen 100 euro. Let wel: losse treintickets zijn in Zuidoost-Europa goedkoop, dus bekijk wel of je met een pas ook echt voordeliger uit bent.

Makkelijk De meeste treinen in Zuidoost-Europa hoef je niet van tevoren te reserveren; je kunt meteen instappen

Reizen naar en vanuit Hongarije

Van Boedapest aan de blauwe Donau via het middeleeuwse kasteel van Eger tot Tihany in het Balatonmeer en nog veel meer: Hongarije wacht op je. Verken het land per trein, dan kom je overal, want er ligt ruim 7500 kilometer spoor en er is keuze uit honderden stations om uit te stappen.

Tip: De Balaton Expres

Boedapest is dé toeristische trekpleister van het land, maar zodra de thermometer boven de 20 graden komt, glippen de inwoners er graag tussenuit naar hun subtropisch zwemparadijs: het Balatonmeer. Het is het grootste zoetwatermeer van Midden-Europa, maar doordat het ondiep is (maximaal 3 meter) is het water in de zomer heerlijk warm.

Vanuit de hoofdstad zijn alle plaatsen langs de noord- en zuidkust van het meer per trein bereikbaar, zoals het kuurstadje Balatonfured, Aszofo voor het schiereiland Tihany (zie foto boven) en op de zuidoever de populaire badplaats Siofok, het Ibiza van Balaton. Treinen vertrekken in Boedapest vanaf station Deli (eindpunt van metrolijn M2), de reis naar het Balatonmeer duurt twee tot drie uur en een enkeltje kost nog geen 10 euro.

Het klooster van Tihany met op de achtergrond het Balatonmeer.

Duurzame treinvakantie

Vakantie-impact Wil je duurzaam op vakantie? Kies de trein! In vergelijking met auto en vliegtuig is de trein de schoonste keuze. Bekijk de vergelijking!

Reizen naar en in Turkije

In Turkije moet je zijn voor één van ’s werelds avontuurlijkste treinreizen. De Trans-Azië Expres rijdt dwars door Anatolië naar de Iraanse hoofdstad Teheran – een reis van drie dagen en drie nachten en zo’n 3000 kilometer. Istanbul was ook de eindbestemming voor ’s werelds beroemdste trein, de Oriënt Expres. Kortom: Turkije is een droombestemming voor treinreizigers.

Tip: Bezoek het eindstation van de Oriënt Expres

Bovenaanzicht van het Sirkeci-treinstation, het oorspronkelijke eindpunt van de Oriënt Expres.

’s Werelds beroemdste trein, de Oriënt Expres, reed van 1883 tot 1977 over verschillende routes van het westen van Europa naar de Oriënt. De klassieke en bekendste route is die van Parijs naar Constantinopel, zoals Istanbul destijds nog heette. De deftige passagiers stapten daar uit op een al even deftig station en werden vervolgens per bladgouden draagstoel over de Gouden Hoorn naar het super-de-luxe spoorweghotel Pera Palas gebracht. Eindstation Sirkeci werd gesloten in 2013 en biedt nu onderdak aan het Spoorwegmuseum van Istanbul.

De oude stationsrestauratie is een prachtige plek voor een nostalgische lunch of diner. In het Pera Palas schreef Agatha Christie volgens de overlevering in kamer 411 haar beroemdste boek: Moord in de Oriënt Expres. Het hotel leidde decennialang een kwijnend bestaan, totdat het in 2010 na een spectaculaire renovatie werd heropend. Het is nu weer net zo luxueus als in de tijd van de Oriënt Expres.

Reizen naar en in Bulgarije

Bulgarije; land van bruisende steden, woeste natuur en gouden stranden aan de Zwarte Zee. Met een lengte van 4000 kilometer is het spoorwegnet relatief bescheiden. Toch zijn populaire plaatsen als hoofdstad Sofia in het westen, bergstadje Bansko in het zuidwesten en Varna en Burgas aan de Zwarte-Zeekust goed bereikbaar. Snel gaat het niet, het meeste materieel rammelt en veel stationsgebouwen kunnen wel een lik verf gebruiken, maar dat is allemaal onderdeel van de Balkan-ervaring.

Tip: Reis (betaalbaar) met de Oriënt Express

Het is met stip de beroemdste luxetrein aller tijden: de Orient Express. Hier spelen zich romans af van Graham Greene, Ian Fleming en Agatha Christie. Het boek 'Moord in de Orient Express' van Christie werd meermaals verfilmd.

Tegenwoordig rijdt de Oriënt Express niet meer in lijndienst, maar nog wel als super-de-luxe privétrein met gerestaureerde wagons van een eeuw oud. Eenmaal per jaar rijdt de Venice Simplon Orient Express in een kleine week van Parijs naar Istanbul – de klassieke route. Een retourtje voor een suite met tweepersoonsbed, badkamer en zitkamer in dit ‘grand hotel op wielen’ kost zo’n 20.000 euro per persoon.

Je kunt dezelfde prachtige reis ook maken met reguliere treinen. Doe je dat met z'n tweeën en boek je op tijd, dan kost deze reis alles bij elkaar nog geen 500 euro per persoon.

Reizen naar en in Roemenië

Vanuit Boekarest doorkruis je via ruim 10.000 kilometer spoorlijn heel Roemenië. De stad Cluj-Napoca is de springplank voor Oost-Europa. De troef van Roemenië zijn de vele lokale lijntjes langs de Donau en door de Karpaten met boemeltreintjes die met wind mee een gemiddelde snelheid halen van 30 kilometer per uur. Dat is pas slow travel.

Reizen naar en in Servië

In Servië moet je geen haast hebben als je per trein reist. Het materieel is oud, de snelheid ligt laag, maar het netwerk is zo wijdvertakt dat je bijna overal kunt komen en de uitzichten zijn onvergetelijk.

Goedkoop De spectaculaire treinreis van Belgrador in Servië naar Bar in Montenegro duurt misschien 11 tot 12 uur, maar is goedkoop: slechts iets meer dan twintig euro voor de hele rit.

Reizen naar en in Slovenië

Dankzij de centrale ligging in Midden-Europa lonken uitstapjes over de grens: vanuit Slovenië ben je zo in het Oostenrijkse Graz, het Italiaanse Triëst of in Zagreb of Rijeka in Kroatië. Maar Slovenië zelf heeft ook meer dan genoeg te bieden voor tenminste een tweeweekse vakantie. Dankzij een spoorwegnet van ruim 1200 kilometer is bijna elke plaats bereikbaar, van havenstad Koper in het zuidwesten tot beeldschoon Maribor in het noordoosten.

Tip: Per trein naar het Meer van Bled

Na het stadsschoon van Ljubljana en Maribor is de toeristische topattractie van Slovenië het Meer van Bled. Dit blauwe meer middenin de Julische Alpen, met een kasteel op een rotspunt en in het midden een eilandje met een 9de-eeuwse kerk, kan zo op een ansichtkaart. Hier rijden geen treinen over de oevers, zoals wel het geval is bij het Meer van Genève, Balaton of het Comomeer, toch is ook dit meer prima bereikbaar per spoor.

Neem in Ljubljana de trein naar Jesenice en stap over op de trein naar Bled Jezero, aan de westkant van het meer. De totale reistijd is ongeveer anderhalf uur en een enkeltje kost nog geen 7 euro. Vanaf het station is het een half uur lopen of een kort bus- of taxiritje naar het centrum, de oever van het meer of het kasteel.

Reizen naar en in Kroatië

Kroatië heeft nauwelijks een reputatie als bestemming voor mooie treinreizen, al was het maar omdat er geen spoorlijn loopt langs de kust en evenmin naar Dubrovnik – dé grote toeristentrekkers van het land. Toch is dat onterecht, want er zijn hier mooie treinreizen te maken. Zo voert de zes uur durende treinreis van hoofdstad Zagreb naar badplaats Split over een van Europa’s mooiste spoorlijnen.

Reizen naar en in Montenegro

Montenegro is klein maar fijn en beschikt slechts over 250 kilometer spoorlijn. Toch maak je hier een van ’s werelds allermooiste treinreizen: van Belgrado in buurland Servië over de hoogste spoorbrug van Europa naar Bar aan de Adriatische Rivièra.

Wist je dat... de 6-daagse Griekse-Eilandenpas van Interrail ook de veerboot van Italië naar Griekenland dekt?

Reizen naar en in Griekenland

Mykonos, Zakynthos, Rhodos, Skiathos, Santorini… al die Griekse droomeilanden zijn natuurlijk niet bereikbaar per trein. Wel per boot en daarvoor heeft Interrail de Griekse-Eilandenpas bedacht. Zodat je eerst per trein de Akropolis, de Peloponnesos en Meteora kan verkennen en vervolgens nog een weekje van eiland naar eiland kan hoppen.

Reizen naar en in Albanië

Wie naar Albanië wil, komt er niet met de trein. De veerboot uit Italië is de beste optie.

Decennialang ging Albanië gebukt onder een streng Stalinistisch regime en was het hermetisch afgesloten voor buitenstaanders. Inmiddels is het bergachtige land aan de Adriatische en Ionische Zeeën toegankelijk en vinden de schaarse bezoekers er woeste bergen, boerendorpjes die stilstaan in de tijd, ongerepte natuurgebieden en stille stranden. Dit is het laatste onontdekte land van Europa.

Reizen naar en in Bosnië Herzegovina

De treinreis van Sarajevo via Mostar in Bosnië en Herzegovina naar de Kroatische kust is zeer de moeite waard.

Bosnië-Herzegovina is nog zo’n Balkanland dat niet vanuit het buitenland per trein bereikbaar is, maar je vindt er wel een van Europa’s mooiste spoorlijnen: van hoofdstad Sarajevo naar Mostar met de beroemde werelderfgoedbrug en verder naar de kust van Kroatië. Alleen die treinreis is de omweg al waard.

Reizen naar en in Noord-Macedonië

Noord-Macedonië heeft veel te bieden, maar is niet voor de haastige reiziger

Macedonië werd in 2019 omgedoopt in Noord-Macedonië, om verwarring met de Griekse regio Macedonië te voorkomen. De weinige bezoekers die het weten te vinden, ontdekken een klein land vol nationale parken met wandelpaden. De Ottomaanse oude stad van Skopje is bezienswaardig, maar de onbetwiste topattractie is het historische stadje Ohrid aan het gelijknamige meer.

Reizen naar en in Kosovo

Kosovo scheidde zich in 2008 af van Servië en is daarmee het nieuwste land van Europa. Sindsdien maakt het kleine Kosovo mondjesmaat opmars als toeristische bestemming. Bezoekers komen vooral voor verstilde bergdorpjes, ongerepte natuurgebieden en eeuwenoude kloosters, moskeeën en forten.